Speling in de stuurkolom / stang

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
B Prins
Contacteer:

Hallo,

Heb last van behoorlijk wat speling in de stuurkolom / stang ...... nu heb ik me laten vertellen dat dit op te lossen is door een onderdeel vast te lassen ? Heeft iemand hier ervaring mee en wie kan me staps gewijs uitleggen hoe dit te doen.
Heb niet direct een eerder topic hierover kunnen vinden.

Groet,

Bert-Jan
Tom
Moderator
Car: MB

Wat voor auto uit welk jaar?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Tom schreef:Wat voor auto uit welk jaar?
Clio 1, 16v of williams. :wink:
B Prins
Contacteer:

Stom van me Clio 1 16V uit 1993
-PAZ-
Über-Spammer

Moest je dan niet onder je dash ergens iets vastlassen wat de stuurkolom op zijn plaats houd?
R5GTT. Drive it like you stole it
B Prins
Contacteer:

Zoiets ..... waar de stuurstang door het tussenschot gaat zit een rubber. Hieronder een kardankoppeling waar aan gelast zou moeten worden, maar ik weet niet precies wat, waar en hoe ???
-PAZ-
Über-Spammer

Gebruik de search eens ik meen dat steven tijdje terug nog een uitleg met wat foto's gepost had over hoe hij dat probleem opgelost had.
R5GTT. Drive it like you stole it
canonballman

B Prins schreef:Zoiets ..... waar de stuurstang door het tussenschot gaat zit een rubber. Hieronder een kardankoppeling waar aan gelast zou moeten worden, maar ik weet niet precies wat, waar en hoe ???
nee, zit geen speling op de kruiskoppeling, maar erboven. dus BOVEN dat rubber. Ga met je kop en een zaklamp de stuurkolom bekijken, terwijl je op en neer beweegt met het stuur, en je ontdekt vanzelf waar de speling zit
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Vergeet niet dat deze constructie is ontworpen zodat je stuurkolom inschuift bij een aanrijding en je dus niet het stuurwiel voor je kop krijgt :)
Robke
Car: Lexus IS250

Dan mag jij me uitleggen hoe de stuurkolom op zo'n stukje van 2 cm helemaal inschuift bij een aanrijding. :p
De speling zit in 99% van de gevallen op de koppeling aan je stuurhuis, waar de kop op zit die je weg kan scharnieren om het stuurhuis eruit te kunnen halen.
Het schuifstuk zit ergens halverwege de stuurkolom volgens mij en daar zit vrijwel nooit speling op.
Of er zit helemaal geen schuifstuk op, lang geleden dat ik zo'n ding in m'n handen had. :D
Steven
Car: M536

Zo doe je dat!
[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... Afb024.jpg[/img]

Zal zo ff een foto zoeken wat je precies moet lassen.

Edit: zooo
Ray's topic

En hier nog een foto van wat je nu precies moet lassen:
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/Will ... lassen.jpg[/img]

Ff kaal maken met de staalborstel, stuur paar x heen en weer draaien zodat je de middenstand vind (hij scharnierd wat heen en weer op dat rubber) en lassen maar! Let dus wel op dat het rubber eruit smelt en nog wel es wil fikken en enorm slecht voor de gezondheid is :p
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Robke schreef:Dan mag jij me uitleggen hoe de stuurkolom op zo'n stukje van 2 cm helemaal inschuift bij een aanrijding. :p
De speling zit in 99% van de gevallen op de koppeling aan je stuurhuis, waar de kop op zit die je weg kan scharnieren om het stuurhuis eruit te kunnen halen.
Het schuifstuk zit ergens halverwege de stuurkolom volgens mij en daar zit vrijwel nooit speling op.
Of er zit helemaal geen schuifstuk op, lang geleden dat ik zo'n ding in m'n handen had. :D
die 2cm zou waarschijnlijk net je neus schelen dan :lol: Anyway, ik zou 'm ook vastlassen anders.. als ik de Clio met 180 (en jawel dat haalt ie) tegen een boom parkeer dan kop ik dat 19 16V stuurtje ook wel weg hoor :D
Steven

Ronald, als je goed kijkt zie je dat het schuifpunt daar helemaal niet zit, zelfs 2 cm ga je niet eens redden. Dit is puur een rubber comforthuls die trillingen moet tegengaan ofzo.

Lekker vastlassen die hap, die trillingen voel je weinig van :p
B Prins
Contacteer:

Dank voor de uitleg mannen, gaan we meteen van de week even fiksen.
PaulM

ben ook bezig met stuurkolom, als ik dus dit rubber eraf trek:

Afbeelding

kom ik dus dit tegen:

Afbeelding

en daar zit zeer waarschijnlijk de speling :)
Tom
Moderator

helemaal goed. Rubber is wel wat lastig terug te zeggen. Lassen in gemonteerd toestand is overigens wel lekker krap. Kolom heb je er ook zo uit als je wilt.
PaulM

ja idd, ook lekkere houding om in te werken :)
Vinnie_86
Contacteer:

maar is dat stukkje niet om aftebreken ivm een aanrijding
klapt dus daar dubbel tussen de kruiskoppeling

het is niet voor niets zo ontworpen lijkt me
Tom
Moderator

Ik denk dat dat stukje niet 123 af zal breken bij aan aanrijding. Daarnaast moet je hem volgens mij zo verschrikkelijk ver de poeier in de rijden wil dat uberhaupt in aanmerking komen tot afbreken dat je je dan wel zorgen maakt over andere dingen. Ik denk dat het gewoon tegen trillingen is ofzo.

Iemand hier wel eens een clio gespot op de sloop met een door een aanrijding gebroken kolom?? Denk het niet.
Steven

Dat rubber is puur voor trillingen, dat heeft nix met een aandrijding te maken. Besides als je idd zo hard ergens tegenaan wilt rijden dat je de stuurkolom door je borst wilt gaan drukken, dan rijd je al iets van 120 frontaal op een boom en ben je ws. allang al dood door de ruk van de gordels. Die kolom is dan geen kwest van dead or alive :p

Ff back ontopic, Paul dat lassen valt nog best mee, tis lang niet ideaal maar ooknie onmogelijk. Grootste ge-etter is dat rubber terugzetten met het plastic balletje wat bovenin het rubber om de stuurstang zit.
Rubber zit er zo in en dan het plastic balletje nog met de 2 halve maantjes in het rubber. Whaaa! :D
B Prins
Contacteer:

De oplossing is voor onze rallyauto dus wil absoluut die speling eruit. Ik heb hier al een kist vol met onderdelen die we niet meer terug geplaatst hebben, daar zou dat rubber er ook wel is 1 van kunnen worden ... :lol:

Bedankt mannen voor de tips nogmaals.

Bert-Jan
Tom
Moderator

als je denkt dat je dat rubber kan bewaren dan snap je het nog niet helemaal. Dat rubber haal je er niet bewust uit, maar loopt eruit door de hitte van het lassen.
-Ray-
Contacteer:

en dat ruikt lekker!
Immer wieder die verdammte Holländer
B Prins
Contacteer:

Tom dat komt wel goed ik begrijp het helemaal denk alleen dat wij het over 2 verschillende rubbers hebben :wink:
Naast het laswerk ook nog even de hoofdremcilinder vervangen door een grotere, nieuwe pluskabel naar de linker lichtbak achter, de censor van de Terratrip nog even een andere plek geven en aansluiten, voor- en achterbumper incl mistlampen monteren, stuurhuis vervangen, injectierail aanpassen met schroefkoppeling ipv slang pilaren, oliefilter vervangen en nieuwe olie erop en het lieft lamineer ik vast polyesther kappen in mijn wielkasten ...... nog 4 weken tot Rallysprint Amsterdam 8)
Haas
Car: Megane RS

@Paul: ik voel iets aankomen ;)
Moet wel lukken overigens :P
B Prins
Contacteer:

De boel afgelopen weekeinde vastgelast en de speling is weg. Alleen als we vol in de ankers gaan moeten we het stuur goed vast blijven houden vanwege de trillingen en bewegingen op de voorwielen.
Rubber meteen weggelaten .... op de onboards van Jean Ragnotti kijk je ook rechtstreeks op de kardankoppeling 8)

Nogmaals dank voor de tips

Groeten,

Bert-Jan

Vorderingen project te volgen op http://www.bpautosport.nl
Plaats reactie