Hallo,
Heb last van behoorlijk wat speling in de stuurkolom / stang ...... nu heb ik me laten vertellen dat dit op te lossen is door een onderdeel vast te lassen ? Heeft iemand hier ervaring mee en wie kan me staps gewijs uitleggen hoe dit te doen.
Heb niet direct een eerder topic hierover kunnen vinden.
Groet,
Bert-Jan
Speling in de stuurkolom / stang
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Clio 1, 16v of williams.Tom schreef:Wat voor auto uit welk jaar?
Project: GTT Blue Sport
Stom van me Clio 1 16V uit 1993
Zoiets ..... waar de stuurstang door het tussenschot gaat zit een rubber. Hieronder een kardankoppeling waar aan gelast zou moeten worden, maar ik weet niet precies wat, waar en hoe ???
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
nee, zit geen speling op de kruiskoppeling, maar erboven. dus BOVEN dat rubber. Ga met je kop en een zaklamp de stuurkolom bekijken, terwijl je op en neer beweegt met het stuur, en je ontdekt vanzelf waar de speling zitB Prins schreef:Zoiets ..... waar de stuurstang door het tussenschot gaat zit een rubber. Hieronder een kardankoppeling waar aan gelast zou moeten worden, maar ik weet niet precies wat, waar en hoe ???
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Vergeet niet dat deze constructie is ontworpen zodat je stuurkolom inschuift bij een aanrijding en je dus niet het stuurwiel voor je kop krijgt 

Dan mag jij me uitleggen hoe de stuurkolom op zo'n stukje van 2 cm helemaal inschuift bij een aanrijding.
De speling zit in 99% van de gevallen op de koppeling aan je stuurhuis, waar de kop op zit die je weg kan scharnieren om het stuurhuis eruit te kunnen halen.
Het schuifstuk zit ergens halverwege de stuurkolom volgens mij en daar zit vrijwel nooit speling op.
Of er zit helemaal geen schuifstuk op, lang geleden dat ik zo'n ding in m'n handen had.

De speling zit in 99% van de gevallen op de koppeling aan je stuurhuis, waar de kop op zit die je weg kan scharnieren om het stuurhuis eruit te kunnen halen.
Het schuifstuk zit ergens halverwege de stuurkolom volgens mij en daar zit vrijwel nooit speling op.
Of er zit helemaal geen schuifstuk op, lang geleden dat ik zo'n ding in m'n handen had.

Zo doe je dat!
[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... Afb024.jpg[/img]
Zal zo ff een foto zoeken wat je precies moet lassen.
Edit: zooo
Ray's topic
En hier nog een foto van wat je nu precies moet lassen:
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/Will ... lassen.jpg[/img]
Ff kaal maken met de staalborstel, stuur paar x heen en weer draaien zodat je de middenstand vind (hij scharnierd wat heen en weer op dat rubber) en lassen maar! Let dus wel op dat het rubber eruit smelt en nog wel es wil fikken en enorm slecht voor de gezondheid is
[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... Afb024.jpg[/img]
Zal zo ff een foto zoeken wat je precies moet lassen.
Edit: zooo
Ray's topic
En hier nog een foto van wat je nu precies moet lassen:
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/Will ... lassen.jpg[/img]
Ff kaal maken met de staalborstel, stuur paar x heen en weer draaien zodat je de middenstand vind (hij scharnierd wat heen en weer op dat rubber) en lassen maar! Let dus wel op dat het rubber eruit smelt en nog wel es wil fikken en enorm slecht voor de gezondheid is

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
die 2cm zou waarschijnlijk net je neus schelen danRobke schreef:Dan mag jij me uitleggen hoe de stuurkolom op zo'n stukje van 2 cm helemaal inschuift bij een aanrijding.![]()
De speling zit in 99% van de gevallen op de koppeling aan je stuurhuis, waar de kop op zit die je weg kan scharnieren om het stuurhuis eruit te kunnen halen.
Het schuifstuk zit ergens halverwege de stuurkolom volgens mij en daar zit vrijwel nooit speling op.
Of er zit helemaal geen schuifstuk op, lang geleden dat ik zo'n ding in m'n handen had.


Ronald, als je goed kijkt zie je dat het schuifpunt daar helemaal niet zit, zelfs 2 cm ga je niet eens redden. Dit is puur een rubber comforthuls die trillingen moet tegengaan ofzo.
Lekker vastlassen die hap, die trillingen voel je weinig van
Lekker vastlassen die hap, die trillingen voel je weinig van

Dank voor de uitleg mannen, gaan we meteen van de week even fiksen.
ben ook bezig met stuurkolom, als ik dus dit rubber eraf trek:
![Afbeelding]()
kom ik dus dit tegen:
![Afbeelding]()
en daar zit zeer waarschijnlijk de speling
kom ik dus dit tegen:
en daar zit zeer waarschijnlijk de speling

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
ja idd, ook lekkere houding om in te werken 

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
maar is dat stukkje niet om aftebreken ivm een aanrijding
klapt dus daar dubbel tussen de kruiskoppeling
het is niet voor niets zo ontworpen lijkt me
klapt dus daar dubbel tussen de kruiskoppeling
het is niet voor niets zo ontworpen lijkt me
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik denk dat dat stukje niet 123 af zal breken bij aan aanrijding. Daarnaast moet je hem volgens mij zo verschrikkelijk ver de poeier in de rijden wil dat uberhaupt in aanmerking komen tot afbreken dat je je dan wel zorgen maakt over andere dingen. Ik denk dat het gewoon tegen trillingen is ofzo.
Iemand hier wel eens een clio gespot op de sloop met een door een aanrijding gebroken kolom?? Denk het niet.
Iemand hier wel eens een clio gespot op de sloop met een door een aanrijding gebroken kolom?? Denk het niet.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Dat rubber is puur voor trillingen, dat heeft nix met een aandrijding te maken. Besides als je idd zo hard ergens tegenaan wilt rijden dat je de stuurkolom door je borst wilt gaan drukken, dan rijd je al iets van 120 frontaal op een boom en ben je ws. allang al dood door de ruk van de gordels. Die kolom is dan geen kwest van dead or alive 
Ff back ontopic, Paul dat lassen valt nog best mee, tis lang niet ideaal maar ooknie onmogelijk. Grootste ge-etter is dat rubber terugzetten met het plastic balletje wat bovenin het rubber om de stuurstang zit.
Rubber zit er zo in en dan het plastic balletje nog met de 2 halve maantjes in het rubber. Whaaa!

Ff back ontopic, Paul dat lassen valt nog best mee, tis lang niet ideaal maar ooknie onmogelijk. Grootste ge-etter is dat rubber terugzetten met het plastic balletje wat bovenin het rubber om de stuurstang zit.
Rubber zit er zo in en dan het plastic balletje nog met de 2 halve maantjes in het rubber. Whaaa!

De oplossing is voor onze rallyauto dus wil absoluut die speling eruit. Ik heb hier al een kist vol met onderdelen die we niet meer terug geplaatst hebben, daar zou dat rubber er ook wel is 1 van kunnen worden ...
Bedankt mannen voor de tips nogmaals.
Bert-Jan

Bedankt mannen voor de tips nogmaals.
Bert-Jan
en dat ruikt lekker!
Immer wieder die verdammte Holländer
Tom dat komt wel goed ik begrijp het helemaal denk alleen dat wij het over 2 verschillende rubbers hebben
Naast het laswerk ook nog even de hoofdremcilinder vervangen door een grotere, nieuwe pluskabel naar de linker lichtbak achter, de censor van de Terratrip nog even een andere plek geven en aansluiten, voor- en achterbumper incl mistlampen monteren, stuurhuis vervangen, injectierail aanpassen met schroefkoppeling ipv slang pilaren, oliefilter vervangen en nieuwe olie erop en het lieft lamineer ik vast polyesther kappen in mijn wielkasten ...... nog 4 weken tot Rallysprint Amsterdam
Naast het laswerk ook nog even de hoofdremcilinder vervangen door een grotere, nieuwe pluskabel naar de linker lichtbak achter, de censor van de Terratrip nog even een andere plek geven en aansluiten, voor- en achterbumper incl mistlampen monteren, stuurhuis vervangen, injectierail aanpassen met schroefkoppeling ipv slang pilaren, oliefilter vervangen en nieuwe olie erop en het lieft lamineer ik vast polyesther kappen in mijn wielkasten ...... nog 4 weken tot Rallysprint Amsterdam

@Paul: ik voel iets aankomen
Moet wel lukken overigens

Moet wel lukken overigens



Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
De boel afgelopen weekeinde vastgelast en de speling is weg. Alleen als we vol in de ankers gaan moeten we het stuur goed vast blijven houden vanwege de trillingen en bewegingen op de voorwielen.
Rubber meteen weggelaten .... op de onboards van Jean Ragnotti kijk je ook rechtstreeks op de kardankoppeling
Nogmaals dank voor de tips
Groeten,
Bert-Jan
Vorderingen project te volgen op http://www.bpautosport.nl
Rubber meteen weggelaten .... op de onboards van Jean Ragnotti kijk je ook rechtstreeks op de kardankoppeling

Nogmaals dank voor de tips
Groeten,
Bert-Jan
Vorderingen project te volgen op http://www.bpautosport.nl