koelvloeistofprobleem
Hallo.
Ik Heb nu al een jaar last van een schommelende temperatuurmeter.
Zodra de meter z'n normale stand heeft bereikt dan begint de meter raar te doen. Hij schommelt dan tussen de normale stand en de 1 na laatste grote streepje en naar mate ik langer rijd word de temperatuur op mijn meter ook iets hoger en staat ie op het laatste kleine streepje voor de 1 na laatste grote.
als ik mijn motor normaal stationair laat draaien dan doet mijn meter het normaal. De koelfan slaat gewoon aan en koelt dan gewoon en de meter zakt.
ik heb ondertussen zelf de thermostaat, temperatuurzender, temperatuursensor in radiateur, expansievat + dop vervangen.
toch blijf ik het probleem houden.
Ik heb de auto vorige week naar de garage gebracht en die zei dat ik waarschijnlijk een klein gaatje in de koppakking had zitten.
Ik neem aan als je een klein gaatje in je koppakking hebt dat je daar geen jaar mee door kan rijden. en ik vind het een grote gok om die reparatie aan te gaan omdat het waarschijnlijk is.
wie kan me helpen met het oplossen van dit probleem? want ik kom er niet meer uit
Ik Heb nu al een jaar last van een schommelende temperatuurmeter.
Zodra de meter z'n normale stand heeft bereikt dan begint de meter raar te doen. Hij schommelt dan tussen de normale stand en de 1 na laatste grote streepje en naar mate ik langer rijd word de temperatuur op mijn meter ook iets hoger en staat ie op het laatste kleine streepje voor de 1 na laatste grote.
als ik mijn motor normaal stationair laat draaien dan doet mijn meter het normaal. De koelfan slaat gewoon aan en koelt dan gewoon en de meter zakt.
ik heb ondertussen zelf de thermostaat, temperatuurzender, temperatuursensor in radiateur, expansievat + dop vervangen.
toch blijf ik het probleem houden.
Ik heb de auto vorige week naar de garage gebracht en die zei dat ik waarschijnlijk een klein gaatje in de koppakking had zitten.
Ik neem aan als je een klein gaatje in je koppakking hebt dat je daar geen jaar mee door kan rijden. en ik vind het een grote gok om die reparatie aan te gaan omdat het waarschijnlijk is.
wie kan me helpen met het oplossen van dit probleem? want ik kom er niet meer uit
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Wat is het probleem? Los van die temp meter? Hoe is je olie? hoe is je kv? blijven ze op pijl?
De tempratuur meter van een wat oudere reno is nogal schommelig. Trap je flink door, loopt hij op. Sta je in de file, dan loopt hij op,.................Rijd je rustig en zet je de verwarming vol open, dan koelt hij als een gek..........Oftewel, die dingen schommelen nou eenmaal.
De tempratuur meter van een wat oudere reno is nogal schommelig. Trap je flink door, loopt hij op. Sta je in de file, dan loopt hij op,.................Rijd je rustig en zet je de verwarming vol open, dan koelt hij als een gek..........Oftewel, die dingen schommelen nou eenmaal.

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12475
- Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
- Locatie: Leeuwarden
hele systeem al eens doorgespoeld?
dat valt ook reuze mee als ik de verwarming open zet en rijd ik rustig dan schommelt de meter ook dus zo simpel is het helaas niet.Tom schreef:Wat is het probleem? Los van die temp meter? Hoe is je olie? hoe is je kv? blijven ze op pijl?
De tempratuur meter van een wat oudere reno is nogal schommelig. Trap je flink door, loopt hij op. Sta je in de file, dan loopt hij op,.................Rijd je rustig en zet je de verwarming vol open, dan koelt hij als een gek..........Oftewel, die dingen schommelen nou eenmaal.
de olie temp is op snelweg tussen de 100 en 120 graden
het systeem is al meerdere male doorgespoeld.
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
radiateur verstopt?
Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
de gemiddelde garage heeft een temperatuur meter die werkt met laser/infrarood (ofzo iets), die kun je richten op de koelslangen. Dan moet je even het verschil meten tussen de ingaande en uitgaande koelslang, als dit minder dan een graadje of 15/20 is, dan kun je er vanuit gaan dat je radiateur verstopt zit. Doorspoelen kan het ook erger maken trouwens!Jurien schreef:enig idee om daar makkelijk achter te komen?
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
ja klopt
ik vermeld het alleen even 

-
- Berichten: 5070
- Lid geworden op: wo 14 apr 2004 6:52
- Car: Dodge RAM
- Locatie: Vleuten
- Contacteer:
Ik ken het probleem, zit in een soort gelijke schuit.
Bij mij slaat de fan aan als je de motor start en stationair laat draaien.
Maar zodra je in de file rijdt dat knalt de temp de pan uit en gaat de fan niet draaien.
(At random werkt ie wel en dan weer niet.)
Heb ook alles al diverse malen laten vervangen maar het hielp niks.
Pas een reparatie van 300,- gehad en nog steeds dezelfde ellende
Bij mij slaat de fan aan als je de motor start en stationair laat draaien.
Maar zodra je in de file rijdt dat knalt de temp de pan uit en gaat de fan niet draaien.
(At random werkt ie wel en dan weer niet.)
Heb ook alles al diverse malen laten vervangen maar het hielp niks.
Pas een reparatie van 300,- gehad en nog steeds dezelfde ellende

I felt a disburbance in the Force... Auto: Dodge RAM, Motor: Honda VFR 800 VTEC
das volgens mij het enige wat ie nog niet vervangen heeftTom schreef:of het het nou erger maakt of niet boeit toch niet. Je hebt het dan iig geprobeerd. Als hij voor het doorspoelen al slecht was moet je toch aan een nieuwe.
Immer wieder die verdammte Holländer
Nou zeg de werking van de fan controleren is toch het makkelijkste wat er is.Martijn van Leeuwen schreef:Ik ken het probleem, zit in een soort gelijke schuit.
Bij mij slaat de fan aan als je de motor start en stationair laat draaien.
Maar zodra je in de file rijdt dat knalt de temp de pan uit en gaat de fan niet draaien.
(At random werkt ie wel en dan weer niet.)
Heb ook alles al diverse malen laten vervangen maar het hielp niks.
Pas een reparatie van 300,- gehad en nog steeds dezelfde ellende
Maar, controleer de dop eens op je vaatje. Of vervang die.
tegen de flowrichting in doorspoelen 
Ik had laatst bij mijn 1916v ook zoiets leuks, thermostaat kapot, nieuwe gehaald, dikke bende, maar een oude van de plank gepakt en probleem opgelost. Weet je zeker dat je thermostaat goed is en goed gemonteerd is?

Ik had laatst bij mijn 1916v ook zoiets leuks, thermostaat kapot, nieuwe gehaald, dikke bende, maar een oude van de plank gepakt en probleem opgelost. Weet je zeker dat je thermostaat goed is en goed gemonteerd is?
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
dat heb ik idd ook eens gehad. Nieuwe thermostaat van reno was echt meuk. Andere terug gezet en dat was stukken beter. Maar zoals Haas zegt twee kanten op doorspoelen helpt ook nog wel eens. Zeker voor de kachelrad helpt dat goed is mijn ervaring.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Als de fan aanslaat zal die thermostaat het wel doen toch?
GEen constante druk/temp lijkt me probleem, vandaar dat ik de dop verdenk...

ik denk dat het de thermostaat klep is, daar zit een rubber omheen, die zal wel stuk zijn. ik heb het eerder gezien dat die dan haperde met het openen. 10 euro kost zo'n ding bij de brezan. en dan ook meteen nieuw koelvloeistok kopen
al het koel water uit je blok laten lopen. bij de olie pomp zit een boutje ergens die er uit, dan loopt ook het water uit je blok.
al het koel water uit je blok laten lopen. bij de olie pomp zit een boutje ergens die er uit, dan loopt ook het water uit je blok.
klopt het btw dat die fan soms na parkeren letterlijk 10min staat na te blazen? al aantal keer gehad bij de clio. ff boodschappen doen, na boodschappen staat ie nog te loeien 

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
Bij mij doet ie dat ook... alleen of dat echt 10 minuten is (5 minuten wel). Soms slaat ie zelfs pas aan nadat je de auto hebt uitgeschakeld. Alleen maar goed toch, goeie koeling?!+Clio16v+ schreef:klopt het btw dat die fan soms na parkeren letterlijk 10min staat na te blazen? al aantal keer gehad bij de clio. ff boodschappen doen, na boodschappen staat ie nog te loeien

Ja, dat kan. Zo lang dat thermocontact geschakeld is (radiateur heet) blijft ie gaan.
vaak doetie t langer als je elek waterpomp nog werkt uiteraard 

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
goed punt inderdaad, een verkeerd om gemonteerde thermostaat geeft zulke klachten...Haas schreef:tegen de flowrichting in doorspoelen
Ik had laatst bij mijn 1916v ook zoiets leuks, thermostaat kapot, nieuwe gehaald, dikke bende, maar een oude van de plank gepakt en probleem opgelost. Weet je zeker dat je thermostaat goed is en goed gemonteerd is?
volgens mij past de thermostaat in een clio 16v blok maar op 1 manier
en volgens mij als ik hetn niet verkeerd heb is het met het puntje het blok in.
van het weekend ook meer is wezen meten met een afstands temp meter(zo'n ding op infrarood ofzoiets)
alle slangen waren 71 graden maar mijn meter stond hoger. toch maar is een ander metertje halen, kijken of dan het probleem is opgelost.
en volgens mij als ik hetn niet verkeerd heb is het met het puntje het blok in.
van het weekend ook meer is wezen meten met een afstands temp meter(zo'n ding op infrarood ofzoiets)
alle slangen waren 71 graden maar mijn meter stond hoger. toch maar is een ander metertje halen, kijken of dan het probleem is opgelost.
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
sensor wil ook niet altijd verbetering brengen is mijn eravaring.. 
meet m eens door en check de aansluiting eens op corrosie

meet m eens door en check de aansluiting eens op corrosie

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Welke temp had de slang die de radiateur ingaat (Vanaf de thermostaat), en welke temp had de slang die uit de radiateur komt?Jurien schreef:volgens mij past de thermostaat in een clio 16v blok maar op 1 manier
en volgens mij als ik hetn niet verkeerd heb is het met het puntje het blok in.
van het weekend ook meer is wezen meten met een afstands temp meter(zo'n ding op infrarood ofzoiets)
alle slangen waren 71 graden maar mijn meter stond hoger. toch maar is een ander metertje halen, kijken of dan het probleem is opgelost.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
oké... en de ingaande slang was 71? de motor was op dit moment warm? vind het allemaal een beetje aan de koele kant... je zou verwachten dat er rond de 85/90 ingaat, en rond de 70 uitkomt.