koelvloeistofprobleem

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

Hallo.

Ik Heb nu al een jaar last van een schommelende temperatuurmeter.
Zodra de meter z'n normale stand heeft bereikt dan begint de meter raar te doen. Hij schommelt dan tussen de normale stand en de 1 na laatste grote streepje en naar mate ik langer rijd word de temperatuur op mijn meter ook iets hoger en staat ie op het laatste kleine streepje voor de 1 na laatste grote.

als ik mijn motor normaal stationair laat draaien dan doet mijn meter het normaal. De koelfan slaat gewoon aan en koelt dan gewoon en de meter zakt.

ik heb ondertussen zelf de thermostaat, temperatuurzender, temperatuursensor in radiateur, expansievat + dop vervangen.
toch blijf ik het probleem houden.

Ik heb de auto vorige week naar de garage gebracht en die zei dat ik waarschijnlijk een klein gaatje in de koppakking had zitten.

Ik neem aan als je een klein gaatje in je koppakking hebt dat je daar geen jaar mee door kan rijden. en ik vind het een grote gok om die reparatie aan te gaan omdat het waarschijnlijk is.

wie kan me helpen met het oplossen van dit probleem? want ik kom er niet meer uit
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Wat is het probleem? Los van die temp meter? Hoe is je olie? hoe is je kv? blijven ze op pijl?

De tempratuur meter van een wat oudere reno is nogal schommelig. Trap je flink door, loopt hij op. Sta je in de file, dan loopt hij op,.................Rijd je rustig en zet je de verwarming vol open, dan koelt hij als een gek..........Oftewel, die dingen schommelen nou eenmaal. :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

hele systeem al eens doorgespoeld?
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

Tom schreef:Wat is het probleem? Los van die temp meter? Hoe is je olie? hoe is je kv? blijven ze op pijl?

De tempratuur meter van een wat oudere reno is nogal schommelig. Trap je flink door, loopt hij op. Sta je in de file, dan loopt hij op,.................Rijd je rustig en zet je de verwarming vol open, dan koelt hij als een gek..........Oftewel, die dingen schommelen nou eenmaal. :D
dat valt ook reuze mee als ik de verwarming open zet en rijd ik rustig dan schommelt de meter ook dus zo simpel is het helaas niet.

de olie temp is op snelweg tussen de 100 en 120 graden

het systeem is al meerdere male doorgespoeld.
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

maar wat is het probleem behalve de meter? Zijn er andere zaken die vreemd zijn? Loopt hij minder?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

hij loopt er niet minder door maar ik vertrouw die temp dan niet en ben bang dat mijn blok te warm word
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

misschien eens een ander metertje proberen? Die dashboard instrumenten zijn niet bepaald het toppunt van goed geijkt.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

dat kan ik natuurlijk proberen. en soms komen er wel kleine luchtbelletjes onder in mijn expansievat te zitten. het borrelt niet omhoog ofzo. enig idee wat dat zou kunnen zijn?
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Luchtbellen zou niet goed ontlucht kunnen zijn. Maar eigenlijk ontlucht een clio zichzelf.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

Ja dat dacht ik ook altijd, en ik heb het systeem nu ook al vaak genoeg ontlucht volgens de aangegeven manier
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

radiateur verstopt?
Immer wieder die verdammte Holländer
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

enig idee om daar makkelijk achter te komen?
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

eventueel proberen te voelen naar grote verschillen in tempratuur (al zal dat niet meevallen). Of effe demonteren en goed doorspoelen. Eventueel met een middeltje
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

nee dat klopt ik heb het al wel eens geprobeerd te voelen het lijkt allemaal prima.
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Jurien schreef:enig idee om daar makkelijk achter te komen?
de gemiddelde garage heeft een temperatuur meter die werkt met laser/infrarood (ofzo iets), die kun je richten op de koelslangen. Dan moet je even het verschil meten tussen de ingaande en uitgaande koelslang, als dit minder dan een graadje of 15/20 is, dan kun je er vanuit gaan dat je radiateur verstopt zit. Doorspoelen kan het ook erger maken trouwens!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

of het het nou erger maakt of niet boeit toch niet. Je hebt het dan iig geprobeerd. Als hij voor het doorspoelen al slecht was moet je toch aan een nieuwe.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

ja klopt :) ik vermeld het alleen even :wink:
Martijn van Leeuwen
Berichten: 5070
Lid geworden op: wo 14 apr 2004 6:52
Car: Dodge RAM
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Ik ken het probleem, zit in een soort gelijke schuit.
Bij mij slaat de fan aan als je de motor start en stationair laat draaien.
Maar zodra je in de file rijdt dat knalt de temp de pan uit en gaat de fan niet draaien.
(At random werkt ie wel en dan weer niet.)

Heb ook alles al diverse malen laten vervangen maar het hielp niks.
Pas een reparatie van 300,- gehad en nog steeds dezelfde ellende :(
I felt a disburbance in the Force... Auto: Dodge RAM, Motor: Honda VFR 800 VTEC
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Tom schreef:of het het nou erger maakt of niet boeit toch niet. Je hebt het dan iig geprobeerd. Als hij voor het doorspoelen al slecht was moet je toch aan een nieuwe.
das volgens mij het enige wat ie nog niet vervangen heeft
Immer wieder die verdammte Holländer
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Martijn van Leeuwen schreef:Ik ken het probleem, zit in een soort gelijke schuit.
Bij mij slaat de fan aan als je de motor start en stationair laat draaien.
Maar zodra je in de file rijdt dat knalt de temp de pan uit en gaat de fan niet draaien.
(At random werkt ie wel en dan weer niet.)

Heb ook alles al diverse malen laten vervangen maar het hielp niks.
Pas een reparatie van 300,- gehad en nog steeds dezelfde ellende :(
Nou zeg de werking van de fan controleren is toch het makkelijkste wat er is.

Maar, controleer de dop eens op je vaatje. Of vervang die.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

tegen de flowrichting in doorspoelen ;)

Ik had laatst bij mijn 1916v ook zoiets leuks, thermostaat kapot, nieuwe gehaald, dikke bende, maar een oude van de plank gepakt en probleem opgelost. Weet je zeker dat je thermostaat goed is en goed gemonteerd is?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dat heb ik idd ook eens gehad. Nieuwe thermostaat van reno was echt meuk. Andere terug gezet en dat was stukken beter. Maar zoals Haas zegt twee kanten op doorspoelen helpt ook nog wel eens. Zeker voor de kachelrad helpt dat goed is mijn ervaring.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Als de fan aanslaat zal die thermostaat het wel doen toch? :) GEen constante druk/temp lijkt me probleem, vandaar dat ik de dop verdenk...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik denk dat het de thermostaat klep is, daar zit een rubber omheen, die zal wel stuk zijn. ik heb het eerder gezien dat die dan haperde met het openen. 10 euro kost zo'n ding bij de brezan. en dan ook meteen nieuw koelvloeistok kopen

al het koel water uit je blok laten lopen. bij de olie pomp zit een boutje ergens die er uit, dan loopt ook het water uit je blok.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

klopt het btw dat die fan soms na parkeren letterlijk 10min staat na te blazen? al aantal keer gehad bij de clio. ff boodschappen doen, na boodschappen staat ie nog te loeien :)
Miekje16V
Berichten: 2790
Lid geworden op: do 12 jan 2006 22:02
Locatie: Zevenaar

+Clio16v+ schreef:klopt het btw dat die fan soms na parkeren letterlijk 10min staat na te blazen? al aantal keer gehad bij de clio. ff boodschappen doen, na boodschappen staat ie nog te loeien :)
Bij mij doet ie dat ook... alleen of dat echt 10 minuten is (5 minuten wel). Soms slaat ie zelfs pas aan nadat je de auto hebt uitgeschakeld. Alleen maar goed toch, goeie koeling?! :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja, dat kan. Zo lang dat thermocontact geschakeld is (radiateur heet) blijft ie gaan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

vaak doetie t langer als je elek waterpomp nog werkt uiteraard :)
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Haas schreef:tegen de flowrichting in doorspoelen ;)

Ik had laatst bij mijn 1916v ook zoiets leuks, thermostaat kapot, nieuwe gehaald, dikke bende, maar een oude van de plank gepakt en probleem opgelost. Weet je zeker dat je thermostaat goed is en goed gemonteerd is?
goed punt inderdaad, een verkeerd om gemonteerde thermostaat geeft zulke klachten...
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

volgens mij past de thermostaat in een clio 16v blok maar op 1 manier
en volgens mij als ik hetn niet verkeerd heb is het met het puntje het blok in.

van het weekend ook meer is wezen meten met een afstands temp meter(zo'n ding op infrarood ofzoiets)

alle slangen waren 71 graden maar mijn meter stond hoger. toch maar is een ander metertje halen, kijken of dan het probleem is opgelost.
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

sensor wil ook niet altijd verbetering brengen is mijn eravaring.. :~
meet m eens door en check de aansluiting eens op corrosie ;)
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Jurien schreef:volgens mij past de thermostaat in een clio 16v blok maar op 1 manier
en volgens mij als ik hetn niet verkeerd heb is het met het puntje het blok in.

van het weekend ook meer is wezen meten met een afstands temp meter(zo'n ding op infrarood ofzoiets)

alle slangen waren 71 graden maar mijn meter stond hoger. toch maar is een ander metertje halen, kijken of dan het probleem is opgelost.
Welke temp had de slang die de radiateur ingaat (Vanaf de thermostaat), en welke temp had de slang die uit de radiateur komt?
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

de onderste slang uit de radiateur heb ik niet gemeten omdat ik er moeilijk bijkwam maar heb toen het punt daarvan op de radiateur gemeten en dat was daar 69 graden
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

oké... en de ingaande slang was 71? de motor was op dit moment warm? vind het allemaal een beetje aan de koele kant... je zou verwachten dat er rond de 85/90 ingaat, en rond de 70 uitkomt.
Jurien
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 20:09
Locatie: Emmeloord

Hij stond toen al wel ff stil toen ik erachterkwam dat een vriend van me zo'n meter had liggen
--->Clio 16v Grandprix Nr. 414<---
Plaats reactie