Freaky's GT Turbo project - Uitlaat Binnen

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Freaky
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 17 dec 2006 17:04
Locatie: Montfoort

Hey

Het was zover
Ik vandaag dan een GTT gekocht van Sander hier op het forum :smoke:


Hier een :foto:
[img]http://img255.imageshack.us/img255/834/24052008022sw5.th.jpg[/img]

[img]http://img367.imageshack.us/img367/3238/24052008023pt4.th.jpg[/img]
De bedoeling is dat ik helemaal ga strippen
motor lopend maken
De roest aanpakken
dan opnieuw laten spuiten weet alleen nog niet de kleur
en misshien ook nog verlagen

Maar hij heeft nu een tijdje stil gestaan
Wat ken ik het beste allemaal controleren voor dat ik probeer te starten ?
en wat voor accu moet ik halen voor de gtt en niet zo goedkope ?

Laters :P
Laatst gewijzigd door Freaky op di 23 jun 2009 20:59, 13 keer totaal gewijzigd.
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Veel plezier met je GT! (Y)

Ben benieuwd wat je er van gaat maken! :)

De motor heeft bij mij overigens altijd gelopen... En bij de jongen van wie ik hem kocht stond hij al een jaartje of zes stil...

Wie weet kan het werkplaatshandboek je op weg helpen... (I)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Ronnie B.
Berichten: 3054
Lid geworden op: zo 6 jun 2004 20:23
Locatie: Oudewater
Contacteer:

leuk dat ie auto toch weer in de buurt is terecht gekomen .
veel plezier ermee (Y)
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Tis toch wel kicken zoŽn ding of niet Freek :lol:

Veel succes en sleutel plezier ermee (Y)
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Freaky
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 17 dec 2006 17:04
Locatie: Montfoort

Hehe ja die dingen zjijn gewoon vert wou er altijd al eentje :D
en die Werkplaatsboek ik heb al besteld bij bol.com
altijd handig als je Nog niet veel vanaf weet :P

Maar wat zou ik moeten vervangen voor dat ik hem ga starten behalve dan de olie ?
en ik wou effe naar de dropels kijken maar hoe ken je de skirts er veilig afhalen zit die met soort klikkers vast ofzo ?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Skirts eraf;

Ik zou de voorste en achterste wielkastverbreder er eerst afhalen. Deze zitten aan de binnekant van je wielkasten met een aantal boutjes vast (de aansluitingen willen wel eens afbreken dus er is ook best kans dat er een aantal boutjes missen of doldraaien, maar daar kom je vanzelf achter). Om je achterste verbreder eraf te krijgen moet je ook nog even het achterlicht eruit halen aangezien daar achter nog een boutje zit. Achterlicht haal je er op zijn beurt weer uit door aan de achterkant van het achterlicht de 'plastic schroef' eruit te draaien.

Als je de verbreders eraf hebt, moet je nog ff checken of de sideskirts vastzitten met popnagels aan de onderkant tegen de dorpels. (Kan me iets herinneren dat Sander ze er al eens af heeft gehad, dus zullen ze wel los zitten?) Als de onderkant los is, moet je de sideskirt naar boven drukken. Hij zit namelijk in een aantal klemmetjes geschoven.

Als je klaar bent heb je dus alles los liggen zodat je dus ook de schermen en eventueel plekken achter het achterlicht kunt checken. :wink:


Voor het starten;
-Andere accu zal wel nodig zijn ja, kun je die van de Twingo misschien ook we even voor gebruiken. Voorlopig zal je er toch niet mee rijden denk ik?
-Olie verversen + filter is misschien ook wel makkelijk.
-Misschien even de auto (vooriwlen) opkrikken en de auto in de 1e versnelling zetten en de wielen rond draaien om te kijken of alles nog wel normaal rond wil gaan.
-Daarna startpoging met de bobinekabel eraf zodat het blok even oliedruk krijgt voordat hij daadwerkelijk belast wordt. (zo komt de olie alvast overal in het blok)
-Als ie eenmaal start (met nadruk op ALS) even lekker laten lopen en kijken of er rare geluiden zijn. In het begin sowiezo wel denk ik na zolang stil gestaan te hebben.


Alles wat hierboven staat is natuurlijk op eigen risico he :wink: Maar kan weinig mis gaan lijkt me. Succes!!
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Freaky
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 17 dec 2006 17:04
Locatie: Montfoort

Tnx

Martijn daar heb ik wat aan :D
ga ik vanaaf meteen effe kijken :P
Freaky
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 17 dec 2006 17:04
Locatie: Montfoort

Nou ik heb effe geprobeerd om de skirts kost te maken
Maar ik als eerste de achterverbreder niet los omdat er onder achter licht een soort schroefje zit want op een heel klein inbusje leek
hoe ken ik die best los halen ?

en bij de skirts zitten dit soort klemmtjes ofzo hoe ken je het best die los halen ?
[img]http://img516.imageshack.us/img516/5989/26052008032zs3.th.jpg[/img]

en bij de voor wielen zit zot zwarte afdek plaat met van die zwarte schroefen ofzo ik krijg die maar niet los gedraaid of moet je diue lost trekken ?


alsvast bedankt :D

laters Freek
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

reno gebruikt veel torx. De skirts zitten ook nog aan de binnenzijde vast en de binnenschermen zitten vaak met grote zwarte doppen die je er gewoon uit kan trekken. De onderzijde zoals op de foto is een popnagel en die dien je uit te boren.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Freaky
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 17 dec 2006 17:04
Locatie: Montfoort

Nou

Ik heb vandaag aardig wat kenne doen
de skirts zijn de eraf net als de verbreders
maar de dorpels zijn aardig door gerot :@
zelfde geld voor de voorbumper ophanging maar dat is nog wel te redden
de achter ophanging van nog wel mee

dus het komt allemaal wel goed :D

Waar ken ik nieuwe dropels bestellen? Want dat is denk het beste

was de camera vergeten dus effe geen pics

vrijdag weer verder :P
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

voor nette dorpels kun je het beste naar de renault dealer, maar elke degelijke automaterialenzaak kan ook imi dorpels leveren, al vind ik die persoonlijk niks.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Via de dealer betaal je goud geld ervoor en dan krijg je er ook een stuk achterscherm bij geloof ik. Je kan ook gewoon overzetdorpels kopen bij ArtaParts. Kost niet veel en worden zo thuis bezorgd.

Zie: http://www.artaparts.nl/db_lijst.php?id ... 4&offset=0
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Je kan ook bestellen bij Autoplaat in Drachten.
Freaky
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 17 dec 2006 17:04
Locatie: Montfoort

Nou zo als beloofd de foto's van de Roest :@

Dit is passagiers kant is bijna een deel 20 cm weg ongveer
Is dat weer goed te krijgen met die nieuwe dorpels ?
is ook bij de andere kant ongeveer
[img]http://img65.imageshack.us/img65/2346/31052008037da5.th.jpg[/img]

Dit is bestuurdes kant er zit dan ook net zo gat als hier boven
[img]http://img75.imageshack.us/img75/1183/31052008035oe2.th.jpg[/img]

Dit is Links voor bij de bumper ophanging
[img]http://img77.imageshack.us/img77/6488/31052008039pm7.th.jpg[/img]

Dit is rechts achter maar dit valt nog mee
[img]http://img401.imageshack.us/img401/5688/31052008038gl3.th.jpg[/img]

En verder heb ik vandaag geprobeerd te starten maar hij vonkt
maar verder draait hij wel rondt
Waar ken denk aan liggen denken jullie ?

Maandag ga iederegavel effe nieuwe bougies halen
Welke moet ik hebben want er zatten 2 soorten in 1 van bosch en 3 van
champion?
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Die dorpels is wel te doen,weetniet hoever de binnendorpel weggerot is?



Heb je al a/d onderkant gekeken?,en dan met name de plaats waar de achteras tegen t chassis aan zit :)

En zie je roest i/d omgeving v/d accubak?, zo ja ,dan zou 'k zeker 't dashboard er ff uithalen,en de binnenzijde v/h schutbord controleren op roest :wink:
Freaky
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 17 dec 2006 17:04
Locatie: Montfoort

Bij de binnen dropel is er denk ongeveer stukje van 5 cm weg zo iets

ik heb nog neit helemaal onder de auto gekeken maar is dat dan ook een bekende plek ?

en bij de accu bak zit er haast geen roest dus dat valt wel me denk
Freaky
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 17 dec 2006 17:04
Locatie: Montfoort

Nou

Hij wil nog steeds niet vonken
en ik hab alles na gemeten er komt ook niets uit de bobine en die is al nieuw
Ligt het dan denken jullie aan de computer die er achter zit \

of is er een draadje wat snel verrot gaat ofzo wat er voor zit ?

En morgen komen waarschijnlijk de dorpels binne
dus dan ken ik aan het roest werk gaan beginnen :)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

check eerst of de bobine/ontsteking wel stroom krijgt. achter het schutbord bij de fan zit een relais. die geeft wel eens storing

:)
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

BDP sensor? Ontsteking zelf? Die gaat ook nogal eens kapot namelijk :)
Freaky
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 17 dec 2006 17:04
Locatie: Montfoort

@ Abel
jij bedoelt dat soort gote stekker ? ofniet

@dennis

Misshien beetje domme vraag maar :p

Waar zit dan de onstekeking ?
en de BDP senor ?
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

BDP sensor zit bovenop je bak bij je vliegwiel en je ontsteking zit op je schutbord, ongeveer boven de turbo zegmaar. Orgineel zitten ze in de motorruimte (en gaan door hitte meestal kapot), maar de meeste zijn al overgezet naar de parafan, zelfde plek alleen andere kant van schutbord :)
Freaky
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 17 dec 2006 17:04
Locatie: Montfoort

en ken je dan makkelijk bij de BDP sensor komen
of meot je dan je hele bak los halen ?

en met de onsteking bedoel je dan dat ding waar de bobine inzit zeg maar of niet ?

er ligt ook een blokje achter het schutbord wat is dat voor want het zit in de zelfde draaden bundel ?
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Moet je bak niet voor los, zit boven op de bak vast. Met 2 boutjes van m7
R5GTT. Drive it like you stole it
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Is een werkplaatshandboek niks voor je? :)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Tis heel simpel, de kabel van de BDP sensor die bovenop je bak zit loopt er heen :)
Mark van Nierop
Berichten: 2992
Lid geworden op: za 16 jul 2005 15:49
Locatie: Staphorst
Contacteer:

MartijnG schreef:Is een werkplaatshandboek niks voor je? :)
dat zal heel wat pagina's schelen hier :lol:

nee gekheid...goed bezig hoor (Y)
Renault 19 1.8 16V Cabrio
Freaky
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 17 dec 2006 17:04
Locatie: Montfoort

hehe ja dat zal wel schelen ja :P

maar ik heb hier de van haynes liggen maar kont niet echt iets vinden over die sensor
en ook niet echt bij die nederlands handboek

Maar goed ik ga morgen weer verder
de skirts zijn ook binnen dus dan ken ik beginne met het roest werk :)
Freaky
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 17 dec 2006 17:04
Locatie: Montfoort

Nou

ik heb gekeken naar die BDP sensor maar ik weet niet of ik goed zit want ik krijg hem niet los
[img]http://img296.imageshack.us/img296/8131 ... 043ud3.jpg[/img]

en hoe lossen jullie dit meestal op?
gewoon meeste weg slijpen en opnieuw plaatje er in lassen ?
[img]http://img529.imageshack.us/img529/788/ ... 045en7.jpg[/img]
KoenGTT
Berichten: 746
Lid geworden op: za 13 jan 2007 19:17
Locatie: Driehuis

BDP sensor zit met twee 10mm boutjes vast als ik met niet vergis. Misschien zit hij er een beetje aangekoekt, wrikken dan komt hij wel los.

Die roest is wat meer werk :beer: Gewoon rotte delen eruit slijpen en nieuw metaal plaatsen. Dit is alleen echt heel veel roest (N) Succes en geef niet op!
R5GTT phase2
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Plaatje? :~

Volgens mij ga je dit niet met een plaatje redden, je zal dit toch iets anders aan moeten gaan pakken....,'t grootste deel van je binnendorpel is zo te zien ook weg,als je 't goed wilt doen zul je die helemaal moeten vervangen.....

Wat je nu aan 't doen bent is zoiezo niet helemaal de manier,je bent terwijl de auto nog op z'n wielen staat zomaar van alles d'r uit aan 't flexen......zodat er weinig over blijft, je haalt dus 't hele verband uit de auto.......oftewel als je 't verkeerd treft heb je straks 1ne kromme bende (N) , iets wat je denk niet wilt :wink:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

KoenGTT schreef:BDP sensor zit met twee 10mm boutjes vast als ik met niet vergis. Misschien zit hij er een beetje aangekoekt, wrikken dan komt hij wel los.

Die roest is wat meer werk :beer: Gewoon rotte delen eruit slijpen en nieuw metaal plaatsen. Dit is alleen echt heel veel roest (N) Succes en geef niet op!
BDP sensor zit met 2x M6 vast, die je met dop/sleutel 11 los moet maken.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Steven schreef: BDP sensor zit met 2x M6 vast, die je met dop/sleutel 11 los moet maken.
M7 dus, neppe werktuigbouwert :D
rev it like a rental
Freaky
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 17 dec 2006 17:04
Locatie: Montfoort

Nou weer effe updateje :P

Hij heeft inmiddels weer gelopen met Hulp van Jochem Bedankt he (Y)
Hier effe een Filmpje er van

http://nl.youtube.com/watch?v=5NHsVStYv6A

hij loopt wel een beetje onregelmatig
maar dat komt wel goed

En ik ben al begonnen met deel van de motor er uit te halen
Want ik ga hem in een andere Koets doen want de roest is gewoon te veel :@
Ik kom nu steeds meer plekken tegen bij de motor wat door gerot is dus

Ik hou jullie op te hoogte :P
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Menno schreef:
Steven schreef: BDP sensor zit met 2x M6 vast, die je met dop/sleutel 11 los moet maken.
M7 dus, neppe werktuigbouwert :D
hoho dat zijn geen standaard boutjes,,, die kop vd moer staat niet in verhouding van het schroefdraad..
Martijn 16v
Berichten: 89
Lid geworden op: za 7 okt 2006 17:52

Dat roest is prima te doen.. Slijp het rotte er maar es uit zet er een nieuw stuk klaat in op maat en zet er vervolgens een nieuwe dorpel in.. kan je in een dag per kant makkelijk redden.. Het is even werk maar dan heb je ook wat :smoke:
Plaats reactie