R21 Turbo Ph1 '90

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Padjeflipmossie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 11 nov 2007 12:45
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Hallo Mensen,

Sinds September ben ik de gelukkige eigenaar van een R21 Turbo geworden. Maar kon hem natuurlijk niet ongeschonden laten.
[img]http://85.17.225.44/234150001-234200000 ... _gnyR.jpeg[/img]
[img]http://85.17.225.44/234150001-234200000 ... _6dkw.jpeg[/img]

De velgen vond ik niet zo geslaagd en ook de lak was niet alles meer. Heb m'n wagen toen helemaal gedetaild met een maatje van me om hem op die manier weer in showroomstaat te krijgen. Foto spreekt voorzich.
[img]http://85.17.225.44/234150001-234200000 ... _9Arq.jpeg[/img]

Na een Chipje erin gezet te hebben kwamer er echter wat kleine kwaaltjes naar voren. De radiateurslangen begaven het. Dit kwam doordat de auto de laatste twee jaar nauwelijks had gereden en ik er natuurlijk weer net iets te veel mee wilde.

Natuurlijk begaf de radiateurslang het tijdens een rit op de snelweg en had ik niks door. De motor was daardoor dusdanig heet geworden dat de kop krom getrokken was. Hier kwam ik echter pas drie weken later achter toen mijn koppakking het had begeven en m'n motor een hele mooie waterslag had gemaakt met als gevolg een kromme drijfstang |: .
[img]http://85.17.225.69/234200001-234250000 ... _obrj.jpeg[/img]

Goedkoopste oplossing leek mij om een motor te kopen. Dit had ik ook gedaan. De motor was deels gereviceerd. Wat hield dit in. Nieuwe lagerschalen, nieuwe zuigerveren en dan natuurlijk alle pakkingen die erbij kwamen kijken.

Bij het showen van de motor aan een maatje van me kwamen we erachter dat de lagerschalen er gewoon los in lagen en dus de lagerspeling totaal niet klopte. Bij verder onderzoek kwam ik erachter dat het helemaal niks was die motor. De cilinderbussen leken op spiegels, er zat een dikke stootrand in de cilinderbussen, de zuigerveren waren niet vervangen en het onderblok was helemaal gaan afbrokkelen.

Mijn oude motor was in een nog betere staat dan de gekochte motor.
Reden genoeg om de motor geheel uit elkaar te gooien dacht ik zo.
Wat ik uiteindelijk gedaan heb is het volgende:

Mijn oude krukas is gelept.
De lagerspeling is gemeten en er zijn nieuwe lagerschalen op gekomen. De oliepomp is gereviceerd.
Er zit een nieuwe waterpomp op.
Er is een nieuwe kruisslag in de cilinderbussen gezet.
Er zijn nieuwe zuigerveren op gekomen.
De cilinderkop is gevlakt.
De kleppen zijn opnieuw ingeslepen.
De nokkenas is gereprofileerd door Pipercams naar het type 285t.
Een 55mm gasklep is gemonteerd.
803 injectoren.
Garrett T35 turbo.
HyBrid intercoolerkit van een Nissan Skyline R33 GTST.
Apexi open air filter.
Bollen Racing zuigerdumpvalve
Racimex Oliekoeler
Bozian chip.
Escort Mk4 RS Turbo elbow
2,5" vanaf de turbo met DTM eindsierstuk.
[img]http://85.17.225.69/234200001-234250000 ... _VrKi.jpeg[/img]
[img]http://85.17.225.69/234200001-234250000 ... _D2WI.jpeg[/img]
[img]http://85.17.225.44/234150001-234200000 ... _73c-.jpeg[/img]
[img]http://85.17.151.22/234200001-234250000 ... _9UsV.jpeg[/img]
[img]http://85.17.151.22/234200001-234250000 ... _UCJa.jpeg[/img]
[img]http://85.17.225.69/234200001-234250000 ... _bD0w.jpeg[/img]
[img]http://85.17.151.22/234200001-234250000 ... _hnFQ.jpeg[/img]
[img]http://85.17.151.22/234200001-234250000 ... _XbHD.jpeg[/img]

Nissan Skyline R32 GTR voorbumper. M'n originele was al enigszins kapot door een parkeerfout van de vorige eigenaar en met deze intercooler kon ik de originele al helemaal niet kwijt. Vandaar de bizarre keus van een nissan skyline voorbumper.

Meer foto's volgen nog, maar dan staat er in ieder geval al iets over waar ik mee bezig ben.

Graag jullie mening!!

Groetjes,

Bertram
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

flink bezig (Y) ben benieuwd naar het resultaat straks!

mooie bak, zo'n 21T!
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

gaaf project dir zeg :worship:

Dikke neus zo met die bumpert, ben benieuwd hoe ie er gespoten uit ziet.

(Y)
Padjeflipmossie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 11 nov 2007 12:45
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Eerst moet ie rijden, en dan ga ik wel weer sparen voor het spuiten van de voorbumper.

Thnx voor de reply
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

enne welkom als lid hier natuurlijk! (Y)
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Welkom hier, en een gaaf project om te volgen (Y)
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

Welkom Bertram (Y)

echt een goeie keuze die skyline bumper, lijkt kwa uiterlijk op de orginele bumper en toch met de ruimte voor de intercooler. Is de pasvorm ook een beetje netjes?
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Ferdy
Über-Spammer
Berichten: 14304
Lid geworden op: di 6 mei 2003 15:40
Locatie: Grave

komt deze 21 misschien uit Gassel ?
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Mooi projekt! Goed bezig (Y)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Dnns
Berichten: 1855
Lid geworden op: ma 20 aug 2007 20:14
Locatie: Arnhem.

Gaaf project ! dit ga ik zeker volgen :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Grappig, hoe kom je er zo bij om er van die jap-stuff op te hangen? Beter had je ook gelijk een leuke ballbearing GT series bij moeten trekken ipv een oldstyle T35 ;)
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Heey jij hier :p

Nu ook nog even een aandrijfas naar achter klussen en je bent de man :D

Grtz Frits
Padjeflipmossie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 11 nov 2007 12:45
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Hey mensen,

Heeft weer even geduurt voordat ik een reactie kon geven, maar hier ben ik dan weer.

Even over de pasvorm van de bumper. Recht van voren past hij super goed. Het enige wat een beetje jammer is, en dat is dan weer iets voor de toekomst, is dat hij op de hoeken iets te veel onder de koplampen doorgaat. En wat ook jammer is, is dat de radius van de wielkast niet mooi meeloopt met die van de skylinevoorbumper. Dat is nog een kleine bijzaak, maar wel iets wat ik nog aangepast wil hebben.

Die T35 turbo is lekker low-budget. Ik had die turbo ooit gekocht voor mijn Escort RS Turbo, maar die paste niet meer vanwege de grotere intercooler :p

Een GT28RS had ik nou wel willen hebben, maar daar heb ik totaal geen geld voor... En over het andere Japspul... Tja als je een schoolgenoot hebt die skyline's prepareert, dan kom je snel aan bij die jappanse shit.

Heb een Racimex oliekoeler gekocht trouwens met slangen en sandwitch plaat. 40 euro!!! Niks teveel toch??

Wat trouwens wel teveel kost zijn die olieleidingen naar het filterhuis... 158 euro ex...

Ik hou jullie snel weer op de hoogte!!

Greets,

Padje
Padjeflipmossie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 11 nov 2007 12:45
Locatie: Arnhem
Contacteer:

En ja, de auto komt inderdaad uit gassel!!
Ronnie B.
Berichten: 3054
Lid geworden op: zo 6 jun 2004 20:23
Locatie: Oudewater
Contacteer:

dikke 21 (Y)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Superdik! :D
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Goed bezig Padje :wink:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Padjeflipmossie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 11 nov 2007 12:45
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Hallo luitjes,

Afgelopen weekend heb ik weer een paar uur gehobbiet :p

Ik had de fuelrail los gemaakt om zo mijn injectoren te gaan verwisselen.
Hierbij verwacht je natuurlijk geen complicaties, wat mij natuurlijk dan weer net wel moet gebeuren.

De O-ringetjes van de injectoren zaten vast in het inlaatspruitstuk, iets wat natuurlijk helemaal niet gek is als ze al sinds 1988 niet meer los zijn geweest. Doordat de O-ringetjes vastzaten trok je zegmaar wel de injector eruit, maar bleef het hoedje wat bovenop de injector zit samen met het O-ringetje in het inlaatspruitstuk achter. Het hoedje is heeft een kleinere diameter dan het ringetje, hierdoor vielen bij ALLE injectoren de hoedjes bovenop de kleppen... :( :gun:

Nou moet ik dus weer het hele inlaatspruitstuk los gaan maken om die hoedjes uit mijn kop te gaan vissen.

Cortom, kwartiertje werk verricht en drie uur werk achteruit gegaan (Y)

Gelukkig heb ik aankomend weekend niet zoveel te doen en ga ik ook maar meteen mijn inlaatspruitstuk reinigen van binnen en buiten. (0)

Groetjes,

Bertram
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

omg |:
Padjeflipmossie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 11 nov 2007 12:45
Locatie: Arnhem
Contacteer:

[img]http://www.fiveomotorsport.com/PartsJPE ... 04Set4.jpg[/img]

Die felgroene hoedjes bovenop de injector, die liggen nu dus bovenop mijn kleppen...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ah man gewoon mee rije ;)

Toch heeft mijn corolla eens een klein schroefje van de gasklep opgezogen na een rondje zandvoort, die rammelde een tijdje rond in 1 cilinder en waaide na 2 km weer verder de uitlaatklep uit.

En het ding rijd nog steeds prima en dat terwijl ik er echt niet zachtzinnig met die motor omga >-)


Wel weer een topconstructie van Renault (Y)
Padjeflipmossie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 11 nov 2007 12:45
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Als je nou een beetje logisch nadenkt, dan snap je dat hij er wel via de uitlaatklep uit kan, maar niet door de turbo heen... En als er iets niet is wat ik kapot wil hebben dan is het wel mijn compleet gereviceerde turbo (U)
Rwd-student
Berichten: 331
Lid geworden op: do 24 nov 2005 14:45
Locatie: Arnhem / Etten-Leur
Contacteer:

Een uitlaatklep op temperatuur wil ook nog weleens krom gaan. Bij een boutje/schroefje zeker, bij plastic weet ik het niet....

Ennuh, niet teveel in het café hangen hé? ;)
Padjeflipmossie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 11 nov 2007 12:45
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Hallo luitjes,

M'n renault rijdt inmiddels weer. Heb net de eerste duizend km erop zitten. Alleen het ECU lampje bleef branden. Terwijl alles gewoon naar behoren werkt.

Maar vandaag ging het toch mis. De auto begon te stotteren en liep niet meer stationair. Mijn eerste gedachte was dat de bougies misschien niet goed meer zouden zijn, of dat de injectoren niet meer naar behoren werkte. Wat ik gedaan heb is het volgende:

Kheb de bosch 804 injectoren weer vervangen voor de originele 802 en heb ook de originele ECU er weer in gezet. Het probleem was daardoor niet verholpen. Het volgende wat ik geprobeert had waren de bougies.
Ook dat bracht geen uitkomst.

Wat ik morgen van plan ben is dat ik een breedband lambdasensor erin ga hangen en dan een kleine testrit maken. Hieruit kan ik ophalen of dat de motor te arm loopt ja of nee. want ik moet zowiezo nog een andere brandstofdrukregelaar erop zetten.

Maar ook dit zal niet uitkomst bieden waarom dat het lampje zou kunnen branden. Wat kan het zijn en waarom stotterd hij...

Is het de throttle position sensor, is het de MAP sensor, bdp sensor?? Wie kan mij enigszins opweg helpen??

Alvast bedankt, groetjes,

Bertram
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

hij zag er zaterdag netjes uit bij de Time out :worship:
Padjeflipmossie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 11 nov 2007 12:45
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Ja ziet er heel netjes uit... maar daar rijdt ie nou niet beter door...

Kheb hem vandaag uit laten lezen en nou is dus mijn gaskleppositiesensor kapot...

WIE HEEFT DIE NOG EEN LIGGEN???
Plaats reactie