ACT: Clio16V I

Post hier al je vragen over de Clio
Gesloten
Remon

Steven schreef:Watvoor berekeningen maak jij dan? Wil ik wel es zien :)

Die stang zit daar om de doorbuiging van je subframe te beperken, het subframe is aan de uiterste hoeken ondersteund en kan in het midden nog wel wat flexibiliteit hebben. Vandaar die reactiestang.
Bedankt voor je snelle reactie!
Heel geen boeiende berekeningen hoor :)
Hier even een snelle opsomming van de vragen die we moeten beantwoorden:

1. Kies een wielophanging van een bestaande auto.
2. Bepaal de ligging van het rolcentrum bij die wielophanging.
3. Geef de voor- en nadelen van een hoog en laag rolcentrum
4. Beschrijf hoe de opbouw van de auto beweegt als het rechter wiel (in rijrichting gezien) over een “hobbel” rijdt.
5. Beschrijf of er bij “jouw” wielophanging z.g.n. “rollsteer” optreedt
6. Beschrijf bij “jouw” wielophanging welke vervorming zal optreden in een snelle linker bocht.
7. Is in “jouw” wielophanging rekening gehouden met anti-dive en anti-squat?
8. Heeft “jouw” wielophanging wel/geen anti-rollbar?
9. Bepaal bij “hoeveel G” (verticaal) de constructie plastisch zal vervormen.

Eigenlijk weinig berekeningen hoor, maar zitten wel een paar lastige vragen tussen (Z)
Bart V

HTS-Autotechniek zeker? :p
Welke vragen vind je lastig overigens?

Als de invloed van dat reactiestangetje wilt zien, zou je eens een vereenvoudigd 3D model moeten maken van subframe, en die doorrekenenen met cosmos, met en zonder reactiestang. Leuk en leerzaam om te doen!
Remon

Bart V schreef:HTS-Autotechniek zeker? :p
Welke vragen vind je lastig overigens?

Als de invloed van dat reactiestangetje wilt zien, zou je eens een vereenvoudigd 3D model moeten maken van subframe, en die doorrekenenen met cosmos, met en zonder reactiestang. Leuk en leerzaam om te doen!
HTS Autotechniek ja ;)

Deze vragen vind ik zelf nogal lastig:

5. Beschrijf of er bij “jouw” wielophanging z.g.n. “rollsteer” optreedt
7. Is in “jouw” wielophanging rekening gehouden met anti-dive en anti-squat?

Dat van het subframe in Solid en Cosmos is inderdaad een goed idee! Had ik nog niet aan gedacht :)
Bart V

Dat zijn inderdaad interessante vragen. Maar je moet dan wet weten wat het precies inhoud:

Rollsteer: Verandering van je camber (wielvlucht) als gevolg van het rollen van het chasiss over de rol as (lengte as). Door het rollen veranderen je wielstanden, en dus je camber en sliphoek. Deze parameters bepalen hoofdzakelijk de hoeveelheid dwarskracht die je kan overbrengen in een bocht, en dus het stuurgedrag. Daarom is de ligging van het rollcentre zo cruciaal, hetgeen wat altijd verwaarloosd wordt bij het (extreem)verlagen van de auto (N)

In welke mate rollsteer optreedt, kan je grafisch bepalen, maar het is dan ontzettend belangrijk dat je de afmetingen van je ophanging goed voorelkaar hebt. Wederom geld dat een modelletje in solidworks (of adams) je heel veel info kan verschaffen.

Anti-dive en anti-squat heeft betrekking op het "duikgedrag, en dus gewichtsverplaatsing tussen de voor en achteras van de auto, als gevolg van remmen en accereleren. Met acceleren bijvoorbeeld krijg je gewichtstransfer naar achter, terwijl met remmen je juist gewichtstransfer naar voren krijgt (de auto duikt). Je kan dit eveneens grafisch bepalen, aan de hand van de standen van de draagarmen voor en achter. Je vind dan het zogenaamde pitch-centre, en als je dan ook het zwaartepunt weet, kan je met een momentenvergelijking het totale roll-moment in de lengte richting bepalen. Met bekende remkrachten en voertuiggewicht, kan je vervolgens de gewichtstransfer bepalen.

Het antwoordt op beide vragen zal ja zijn, aangezien dit belangrijke eisen zijn bij het ontwerp van de ophanging.
Ik weet uit ervaring hoe het ongeveer zit bij een clio, omdat ik de ophanging van mijn eigen clio aangepast heb met deze theorie in het achterhoofd. Echter is het he leukste en leerzaamste om gewoon zelf je ophanging op te meten, en daar zelf eens het roll en pitch-centre in proberen te schetsen. Als je me even je email adres geeft, stuur ik je een ppt waarin staat hoe je grafisch je roll en pitch centre bepaald.
Remon

Het rolcentrum heb ik al bepaald. Daaruit kwam dat het momentaancentrum 14(!) meter naast mijn auto ligt en 1 meter onder het wegdek. Niet echt gunstige waardes dus :~ Zou dit komen door de verlaging i.c.m. de spoorverbreders? In ieder geval stond de draagarm in rust met een hoek van 5 graden naar beneden (buiten dus hoger als binnen) hierdoor komt het momentaamcentrum zo ver weg te liggen. Staat bij een standaard 16v de draagarm ook zo of maakt deze een hoek andersom?
Ik heb nog niet veel ervaring met wielophangingen, is allemaal behoorlijk nieuw voor me. Maar daarom juist wel interessant om alles uit te zoeken, helemaal omdat het mijn eigen auto is

Heb je ondertussen een pm gestuurd met me mailadres, dus zie het wel tegemoet :) :)
Bart V

Dat veel te lage rollcentre komt inderdaad door de verlaging, waardoor de draagarmen verkeerd staan. Dat brengt overigens nog meer nadelen met zich mee.
Remon

Bart V schreef:Dat veel te lage rollcentre komt inderdaad door de verlaging, waardoor de draagarmen verkeerd staan. Dat brengt overigens nog meer nadelen met zich mee.
Nog meer nadelen? Vooral qua comfort gezien gaat het toch drastisch achteruit als je een laag rolcentrum hebt?
Bart V

Je moet eerst voor jezelf nagaan wat dat rollcentre nou eigenlijk voor invloed heeft op het stuurgedrag van de auto.
Vervolgens kan je eenvoudig beredeneren waarom het rollcentre zeker niet lager moet komen te liggen dan origineel het geval is.

Voor het comfort maakt het niet zoveel uit. Met een lager rolcentre gaat de auto meer rollen (overhellen).
Het gaat vooral om de verandering van de wielstanden als gevolg van het rollen. Probeer maar eens te bedenken wat er gebeurd doordat die draagarm in rustpositie al 5 graden naar beneden staat. :)

Kortom: Verlagen betekent een lager rollcentre, en dus een meer rollende carrosserie, waardoor de wielstanden meer veranderen en dus een nadelige invloed hebben op het stuurgedrag. In de praktijk valt dat allemaal wel mee omdat de auto ook stugger wordt door de verlaging, wat over het algemeen het nadelig effect van dat lage rolcentrum wel vervaagd.
Maar het feit is en blijft dat je er alles aan wilt doen om die carrosserie zo min mogelijk te laten rollen over de lengte as. Uitgangspunt is uiteraard wel een sportief weggedrag :) Zeker in de racerij is dat rollcentrum erg belangrijk.
Steven
Car: M536

Leve de RCA's, niet Bart? :)

Waar werk jij trouwens tegenwoordig Bart?
Bart V

Steven schreef:Leve de RCA's, niet Bart? :)

Waar werk jij trouwens tegenwoordig Bart?
Werken? Ik studeer nog (eveneens HTS-A) maar einde is in zicht :)
Partime doe ik wel allerlei zooi naast school wat meer kennis (en geld) oplevert dan de school zelf, maar dat terzijde :p
Haas
Car: Megane RS

Bart V schreef: Werken? Ik studeer nog (eveneens HTS-A) maar einde is in zicht :)
Partime doe ik wel allerlei zooi naast school wat meer kennis (en geld) oplevert dan de school zelf, maar dat terzijde :p
dat is zeker geen verrassing! ;)
Steven
Car: M536

Detyf, jullie hadden WTB in Haarlem moeten gaan doen, dan hadden jullie ook al 3 jaar kunnen werken :~
Riël
Über-Spammer

:lol: :lol:

Eeuwige studenten, ben ook nog aan de gang op de PTH motorvoertuigen hoor :p
Maar werk wel :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Remon

Riël Notermans schreef::lol: :lol:

Eeuwige studenten, ben ook nog aan de gang op de PTH motorvoertuigen hoor :p
Maar werk wel :)
Nog steeds ja? Wat ben ik blij dat ik daar weg ben gegaan destijds :D
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Jij doet nu AD zag ik Remon? Doe nu zelf AT maar ben achteraf niet echt blij met die keuze :~ Volgende week tentamens...dat wordt niks (S)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Remon

MartijnG schreef:Jij doet nu AD zag ik Remon? Doe nu zelf AT maar ben achteraf niet echt blij met die keuze :~ Volgende week tentamens...dat wordt niks (S)
Ja doe AD en ben wel blij met me keuze :p Maar eigenlijk is dit nog niet echt iets waar ik later in verder wil gaan. Wil meer de kant op dat vormgeving ook belangrijk is. Waarschijnlijk ga ik nog een master Automotive Design in Delft doen hierna. En ik heb me ook ingeschreven voor de minor Productdesign voor technici, van de IPO. Ik heb maandag ook me eerste tentamen, maar ben er bang voor :~
Bart V

MartijnG schreef:Jij doet nu AD zag ik Remon? Doe nu zelf AT maar ben achteraf niet echt blij met die keuze :~ Volgende week tentamens...dat wordt niks (S)
AT is de moeilijkere richting inderdaad, maar vergeet niet dat je in deze richting wel de leukste banen, en stages kan vinden straks :) (testwerk, racerij etc)
Maar eerlijk is eerlijk, als ik vantevoren had geweten wat de verschillen tussen AD en AT waren, was ik zeker ook voor AD gegaan.
GJ
Car: Megane 4 RS

We gaan weer verder in een nieuw deel.

Klik hier om naar het volgende deel te gaan.
Megane R26 -> Megane 4 RS
Gesloten