[Olie] en andere smeermiddelenTalk

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

ik hoor op verschillende fora goede verhalen over de castrol edge 10w60. ik ga het denk ik ook eens proberen want mijn olie druk zakt na 5000km al met een bar. dit schijnt met de castrol niet te gebeuren.

p.s. gebruik nu kroon 10w40
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

ik vraag me af of 10w60 wel geschikt is voor straat gebruik. graag wil ik wat dikkers dan 10w50 maar 10w50 kan ik niet vinden. iemand suggesties?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

10 w 60 is niet voor straatgebruik
ik zou oliedrukmetertje eens laten controleren (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël Notermans schreef:
Snipes schreef:Aangezien ik altijd met 5w 40 heb gereden kan ik dan nie best met 5w40 blijven rijden of maakt het niet uit als ik op 10 w40 ga rijden? Welke van de twee 5w40 is geschikt, superlite of turbo di zie vorige post
Beide. Van hetzelfde merk is de duurdere de betere, neem ik aan. Maar aan de eisen van de bouwers van jouw motor, voldoen tegenwoordig praktisch alle olieen.

Je kan best omstappen naar 10W40.
ze raden wel allemaal af om van 10 w 40 naar 5 w 40 over te stappen en dan kan andersom wel?

ik zou met de olie blijven rijden die er altijd in gezeten heeft
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:10 w 60 is niet voor straatgebruik
ik zou oliedrukmetertje eens laten controleren (Y)
met nieuwe olie kloppen de waardes weer precies. het moet dus wel bij de olie terug te zoeken zijn. Op het forum williamsclio.co.uk zijn er meer mensen met de zelfde kwaal. bij 10w60 schijnt dit niet te gebeuren na een paar duizend kilometer. maar vraag me dus af of dit niet te dik is voor normale ritjes met een olie temperatuur van 80 graden.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

dan zou ik elke 5000 olie verversen (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ik rijdt met 10w50 in de cup clio en de r5gtt werkt super!!
is olie van Q8 en bevalt prima.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Luco/Alpine-racer schreef:10 w 60 is niet voor straatgebruik

Wat is er mis mee dan?
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

Florus schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:10 w 60 is niet voor straatgebruik

Wat is er mis mee dan?
de motoren van MB vooral de "snelle: gtt ryden ook met 10w60?.
En dat is toch echt op de weg hoor.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

oldskool schreef:
Florus schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:10 w 60 is niet voor straatgebruik

Wat is er mis mee dan?
de motoren van MB vooral de "snelle: gtt ryden ook met 10w60?.
En dat is toch echt op de weg hoor.
uitzonderingen heb je altijd
maar normaal gesproken heb je 10w60 niet nodig in een straatauto
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Verder is een MB-auto ook wel een extreme, net als dat Florus zoiets in z'n GT kieperd kan ik me ook nog wel voorstellen, maar dan druk je toch bijna 150% vermogen op het blokkie en zet je met grote regelmaat flink het gas erop, rijd wel eens wat circuit of op de ring. Dan heeft het nog wel nut.

Maar iemand die wel eens gas geeft in z'n standaard williams en naar de benzinemeter kijkt als ie langs een tankstation rijd om verschrikt z'n gas los te laten, heeft dat echt niet nodig hoor. :p
En let's face it, dat geldt zeker voor 90-95% van het forum...

Lekker 10W40 erin kieperen en met grote regelmaat verversen, dus rond de 5000-7500km en of je er dan klasse3 of klasse4 inkieperd maakt niet zoveel meer uit, die verversingtermijn is veel belangrijker.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

en tussen 10 w 40 en 10 w 60 zitten ook nog diverse andere waarden
wij rijden met de gtt op 5 w 40 en geven daar toch ook regelmatig gas mee
en de racevijf draait op 5 w 50
gaat ook prima

als de oliedruk bij 5w 50 wat minder wordt, kan je ook nog veranderen naar 10 w 60, maar beter is om dan maar eens goed naar het blok te kijken (0)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Miekje16V
Berichten: 2790
Lid geworden op: do 12 jan 2006 22:02
Locatie: Zevenaar

Ik heb een paar olie vraagjes vraagjes...

bij koude temperaturen (rond en onder t vriespunt) kan ik direct na t starten van de Clio de klepjes goed horen tikken. Ik ga ervanuit dat dit komt doordat de olie dan nog rondgepompt moet worden. Het duurt ongeveer 4 minuten tot het tikken weg is. Vraagjes:

- kan ik er bij koude temperaturen beter een dunnere olie in gooien (zit nu 10W40 in van Castrol Racing Magnatec = duur goedje!) of gewoon nog voorzichtiger warmrijden?
- is stationair warmdraaien echt zo slecht als het zo koud is en bovenstaande optreedt? Ik heb namelijk het idee dat de slijtage minder erg is dan wanneer ik met tikkende klepjes wegrij.
- hoe veel olie mag een 16V gebruiken? Denk nl. dat ik een zwetende klepdekselpakking heb.

alvast bedankt :) En, de uitleg over olie een pagina hiervoor was erg interessant en leerzaam (Y)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Mijn 16v'je hoor ik koud ook weleens, vooral als ie een tijdje stil heeft gestaan. Net 5w40 gehaald, eens kijken of dat wat uitmaakt.

Bij een 16v'tje hoef je pas zenuwachtig te worden als d'r dik meer dan een liter per 1000 km doorheen gaat. Maar das echt verbruik door de motor zelf, lekkage kan je beter gewoon oplossen :)
rev it like a rental
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Net weer effe 10 liter competition STI gehaald. kost me tegenwoordig 53 euro, duur geworden :( . Maar ja, altijd beter dan dik 13 euro de liter aan de pomp......

Maar vraagje: Voor de versnellingsbak van de williams geeft valvoline twee mogelijkheden:

75W80 Durablend GL-4 (Synthetic blend)
75W80 HP GL-5 (High performance)

Wat zou de betere keus zijn?????
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

GL5

Dies uberhaupt veel beter qua dopes, GL4 is veel ouderwetser en meer bedoeld voor oltimerbakken die nog koperen synchromeshen hebben (zoals mijn corolla :~ ).

Ik kieper er trouwens altijd 75W90 in, heb ik voor het sportievere werk toch wat betere ervaringen mee als die 75W80.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

waarom geen elf Tom?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Omdat jij dat verkoopt...


Ik denk dat Tom alleen ff kijkt wat Valvoline voorschrijft, alhoewel bijna elk oliemerk tegenwoordig zo'n selector heeft. :p
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ok, dan de GL-5. Ik haalde bakolie altijd bij de dealer maar die hebben hem niet meer. Nou ververs je de bakolie ook niet iedere week maar toch. En bij de automat. zaak waar ik altijd kom verkopen ze grotendeels valvoline. En das ook geen verkeerd spul volgens mij
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Steven schreef:Omdat jij dat verkoopt...


Ik denk dat Tom alleen ff kijkt wat Valvoline voorschrijft, alhoewel bijna elk oliemerk tegenwoordig zo'n selector heeft. :p
die verkoop ik niet :p
ik heb hem alleen voor de sadev bak :D
die kan er ook in, maar die is wat duur
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tom schreef:ok, dan de GL-5. Ik haalde bakolie altijd bij de dealer maar die hebben hem niet meer. Nou ververs je de bakolie ook niet iedere week maar toch. En bij de automat. zaak waar ik altijd kom verkopen ze grotendeels valvoline. En das ook geen verkeerd spul volgens mij
Ach het gaat om de specs die ze hebben, mijn advies is iig 75W90 GL5
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

waarom dan 90 en niet de voorgeschreven 80? Ik ben eigenlijk goed tevreden over 80
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nouja voor racerij schrijven ze 75W140 voor, dattie warm ook nog dik genoeg blijft.
Mijn GT vond ik destijds met 75W90 op het circuit iets fijner schakelen als de 75W80 die ervoor inzat.

Maar aan de andere kant, als ie op de ring gewoon netjes blijft schakelen kun je misschien ook wel bij de 75W80 blijven. Die bak was ook pas gereviseerd toch?
Niels-16v
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 17 apr 2006 15:44
Locatie: Duiven
Contacteer:

Miekje16V schreef:Ik heb een paar olie vraagjes vraagjes...

bij koude temperaturen (rond en onder t vriespunt) kan ik direct na t starten van de Clio de klepjes goed horen tikken. Ik ga ervanuit dat dit komt doordat de olie dan nog rondgepompt moet worden. Het duurt ongeveer 4 minuten tot het tikken weg is. Vraagjes:

- kan ik er bij koude temperaturen beter een dunnere olie in gooien (zit nu 10W40 in van Castrol Racing Magnatec = duur goedje!) of gewoon nog voorzichtiger warmrijden?
- is stationair warmdraaien echt zo slecht als het zo koud is en bovenstaande optreedt? Ik heb namelijk het idee dat de slijtage minder erg is dan wanneer ik met tikkende klepjes wegrij.
- hoe veel olie mag een 16V gebruiken? Denk nl. dat ik een zwetende klepdekselpakking heb.

alvast bedankt :) En, de uitleg over olie een pagina hiervoor was erg interessant en leerzaam (Y)
- Zou ik niet doen, heb in mijn 16v ook 5w40 gehad, en toen ging het olieverbruik/lekkage omhoog.

- Ja stationar warmdraaien is echt veel slechter! Gewoon rustig wegrijden, hoe weet je dan dat je slijtage hoger zou zijn?

- 1 liter op 1000 km is de max. idd
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Wat max? Mijn corolla verbruikt 1 liter op 400km, gewoon voorraadje Action-olie en doorgasse met die hap :smoke:
Niels-16v
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 17 apr 2006 15:44
Locatie: Duiven
Contacteer:

Steven schreef:Wat max? Mijn corolla verbruikt 1 liter op 400km, gewoon voorraadje Action-olie en doorgasse met die hap :smoke:
Haha, zo kan je het ook bekijken.
Als ik hier nieuwe olie in de frituurpan doe zal ik het laten weten :wink:
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Steven schreef:Wat max? Mijn corolla verbruikt 1 liter op 400km, gewoon voorraadje Action-olie en doorgasse met die hap :smoke:
en die action olie schijnt nog niet zo slecht te zijn :p
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tis idd klasse 3 zag ik laatst, daar valt bijv een Castrol GTX magnatec ook onder :D

Gamma's Valvoline is wel klasse 2 trouwens ;)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Steven schreef:Die bak was ook pas gereviseerd toch?
Afgelopen jaar ja.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

Niels-16v schreef:
Miekje16V schreef:Ik heb een paar olie vraagjes vraagjes...

bij koude temperaturen (rond en onder t vriespunt) kan ik direct na t starten van de Clio de klepjes goed horen tikken. Ik ga ervanuit dat dit komt doordat de olie dan nog rondgepompt moet worden. Het duurt ongeveer 4 minuten tot het tikken weg is. Vraagjes:

- kan ik er bij koude temperaturen beter een dunnere olie in gooien (zit nu 10W40 in van Castrol Racing Magnatec = duur goedje!) of gewoon nog voorzichtiger warmrijden?
- is stationair warmdraaien echt zo slecht als het zo koud is en bovenstaande optreedt? Ik heb namelijk het idee dat de slijtage minder erg is dan wanneer ik met tikkende klepjes wegrij.
- hoe veel olie mag een 16V gebruiken? Denk nl. dat ik een zwetende klepdekselpakking heb.

alvast bedankt :) En, de uitleg over olie een pagina hiervoor was erg interessant en leerzaam (Y)
- Zou ik niet doen, heb in mijn 16v ook 5w40 gehad, en toen ging het olieverbruik/lekkage omhoog.

- Ja stationar warmdraaien is echt veel slechter! Gewoon rustig wegrijden, hoe weet je dan dat je slijtage hoger zou zijn?

- 1 liter op 1000 km is de max. idd
is dat 1 liter op de 1000 met flink vlammen? of als je als een teef rijdt. Want weet wel als ik flink aan het vlammen ben het olieverbruik wel omhoog gaat :D
Miekje16V
Berichten: 2790
Lid geworden op: do 12 jan 2006 22:02
Locatie: Zevenaar

Niels-16v schreef:
Miekje16V schreef:Ik heb een paar olie vraagjes vraagjes...

bij koude temperaturen (rond en onder t vriespunt) kan ik direct na t starten van de Clio de klepjes goed horen tikken. Ik ga ervanuit dat dit komt doordat de olie dan nog rondgepompt moet worden. Het duurt ongeveer 4 minuten tot het tikken weg is. Vraagjes:

- kan ik er bij koude temperaturen beter een dunnere olie in gooien (zit nu 10W40 in van Castrol Racing Magnatec = duur goedje!) of gewoon nog voorzichtiger warmrijden?
- is stationair warmdraaien echt zo slecht als het zo koud is en bovenstaande optreedt? Ik heb namelijk het idee dat de slijtage minder erg is dan wanneer ik met tikkende klepjes wegrij.
- hoe veel olie mag een 16V gebruiken? Denk nl. dat ik een zwetende klepdekselpakking heb.

alvast bedankt :) En, de uitleg over olie een pagina hiervoor was erg interessant en leerzaam (Y)
- Zou ik niet doen, heb in mijn 16v ook 5w40 gehad, en toen ging het olieverbruik/lekkage omhoog.

- Ja stationar warmdraaien is echt veel slechter! Gewoon rustig wegrijden, hoe weet je dan dat je slijtage hoger zou zijn?

- 1 liter op 1000 km is de max. idd
@ Niels: Ik blijf inderdaad maar lekker met 10W40 rijden :wink:
@ Menno.... hoe bevalt de 5W40 bij jou 16V motortje?

Ik draai inmiddels niet meer stationair warm... op aanraden van meerdere mensen dus gewoon met tikkende kleppen (of in elk geval iets dat tikt) rustig warmrijden.

Ik heb na de laatste keer olie bijvullen de dagteller op 0 gezet. Ik moest na 750 km een halve liter bijvullen... dus da's 1 liter per 1500 km. En mijn ritjes zijn voornamelijk kort en als een teef (warmrijden he :p ) Maar na wat langere ritten waarbij ik hem lostrek, gaat t verbruik idd omhoog (althans als ik het metertje mag geloven).

Ik heb geen idee of ie ergens lekt. Nog niet nagekeken (of na laten kijken). Dus binnenkort toch maar even doen. Vooralsnog maak ik me geen zorgen... gewoon opletten en op tijd bijvullen. Misschien toch maar overstappen op een goedkoper goedje :D Hoewel ik bezuinigen op olie niet echt verstandig vind.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Miekje16V schreef:
Niels-16v schreef:
Miekje16V schreef:Ik heb een paar olie vraagjes vraagjes...

bij koude temperaturen (rond en onder t vriespunt) kan ik direct na t starten van de Clio de klepjes goed horen tikken. Ik ga ervanuit dat dit komt doordat de olie dan nog rondgepompt moet worden. Het duurt ongeveer 4 minuten tot het tikken weg is. Vraagjes:

- kan ik er bij koude temperaturen beter een dunnere olie in gooien (zit nu 10W40 in van Castrol Racing Magnatec = duur goedje!) of gewoon nog voorzichtiger warmrijden?
- is stationair warmdraaien echt zo slecht als het zo koud is en bovenstaande optreedt? Ik heb namelijk het idee dat de slijtage minder erg is dan wanneer ik met tikkende klepjes wegrij.
- hoe veel olie mag een 16V gebruiken? Denk nl. dat ik een zwetende klepdekselpakking heb.

alvast bedankt :) En, de uitleg over olie een pagina hiervoor was erg interessant en leerzaam (Y)
- Zou ik niet doen, heb in mijn 16v ook 5w40 gehad, en toen ging het olieverbruik/lekkage omhoog.

- Ja stationar warmdraaien is echt veel slechter! Gewoon rustig wegrijden, hoe weet je dan dat je slijtage hoger zou zijn?

- 1 liter op 1000 km is de max. idd
@ Niels: Ik blijf inderdaad maar lekker met 10W40 rijden :wink:
@ Menno.... hoe bevalt de 5W40 bij jou 16V motortje?

Ik draai inmiddels niet meer stationair warm... op aanraden van meerdere mensen dus gewoon met tikkende kleppen (of in elk geval iets dat tikt) rustig warmrijden.

Ik heb na de laatste keer olie bijvullen de dagteller op 0 gezet. Ik moest na 750 km een halve liter bijvullen... dus da's 1 liter per 1500 km. En mijn ritjes zijn voornamelijk kort en als een teef (warmrijden he :p ) Maar na wat langere ritten waarbij ik hem lostrek, gaat t verbruik idd omhoog (althans als ik het metertje mag geloven).

Ik heb geen idee of ie ergens lekt. Nog niet nagekeken (of na laten kijken). Dus binnenkort toch maar even doen. Vooralsnog maak ik me geen zorgen... gewoon opletten en op tijd bijvullen. Misschien toch maar overstappen op een goedkoper goedje :D Hoewel ik bezuinigen op olie niet echt verstandig vind.
Hij had een maand stilgestaan, en net gestart: volledig tikvrij. Lijkt wel aardig te helpen dus. Olieverbruikprobleem verwacht ik eigenlijk niet, warm is ie gewoon even dik als 10W40, maar ik hou 't in de gaten.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Luco/Alpine-racer schreef:
Riël Notermans schreef:
Snipes schreef:Aangezien ik altijd met 5w 40 heb gereden kan ik dan nie best met 5w40 blijven rijden of maakt het niet uit als ik op 10 w40 ga rijden? Welke van de twee 5w40 is geschikt, superlite of turbo di zie vorige post
Beide. Van hetzelfde merk is de duurdere de betere, neem ik aan. Maar aan de eisen van de bouwers van jouw motor, voldoen tegenwoordig praktisch alle olieen.

Je kan best omstappen naar 10W40.
ze raden wel allemaal af om van 10 w 40 naar 5 w 40 over te stappen en dan kan andersom wel?

ik zou met de olie blijven rijden die er altijd in gezeten heeft
Van mineraal naar syntheet overstappen is geen goed plan.

De dikte boeit niet.

5w heb je niet nodig hier.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Vraagje over bakolie. Is het een probleem om LS (limslip) olie in een gewone bak te gooien?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

weet iemand een betaalbare en goeie 10w50 olie semy synthetisch?
Plaats reactie