[Olie] en andere smeermiddelenTalk
ik hoor op verschillende fora goede verhalen over de castrol edge 10w60. ik ga het denk ik ook eens proberen want mijn olie druk zakt na 5000km al met een bar. dit schijnt met de castrol niet te gebeuren.
p.s. gebruik nu kroon 10w40
p.s. gebruik nu kroon 10w40
ik vraag me af of 10w60 wel geschikt is voor straat gebruik. graag wil ik wat dikkers dan 10w50 maar 10w50 kan ik niet vinden. iemand suggesties?
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
10 w 60 is niet voor straatgebruik
ik zou oliedrukmetertje eens laten controleren

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ze raden wel allemaal af om van 10 w 40 naar 5 w 40 over te stappen en dan kan andersom wel?Riël Notermans schreef:Beide. Van hetzelfde merk is de duurdere de betere, neem ik aan. Maar aan de eisen van de bouwers van jouw motor, voldoen tegenwoordig praktisch alle olieen.Snipes schreef:Aangezien ik altijd met 5w 40 heb gereden kan ik dan nie best met 5w40 blijven rijden of maakt het niet uit als ik op 10 w40 ga rijden? Welke van de twee 5w40 is geschikt, superlite of turbo di zie vorige post
Je kan best omstappen naar 10W40.
ik zou met de olie blijven rijden die er altijd in gezeten heeft
met nieuwe olie kloppen de waardes weer precies. het moet dus wel bij de olie terug te zoeken zijn. Op het forum williamsclio.co.uk zijn er meer mensen met de zelfde kwaal. bij 10w60 schijnt dit niet te gebeuren na een paar duizend kilometer. maar vraag me dus af of dit niet te dik is voor normale ritjes met een olie temperatuur van 80 graden.Luco/Alpine-racer schreef:10 w 60 is niet voor straatgebruik
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
dan zou ik elke 5000 olie verversen 

ik rijdt met 10w50 in de cup clio en de r5gtt werkt super!!
is olie van Q8 en bevalt prima.
is olie van Q8 en bevalt prima.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
uitzonderingen heb je altijdoldskool schreef:de motoren van MB vooral de "snelle: gtt ryden ook met 10w60?.Florus schreef:Luco/Alpine-racer schreef:10 w 60 is niet voor straatgebruik
Wat is er mis mee dan?
En dat is toch echt op de weg hoor.
maar normaal gesproken heb je 10w60 niet nodig in een straatauto
Verder is een MB-auto ook wel een extreme, net als dat Florus zoiets in z'n GT kieperd kan ik me ook nog wel voorstellen, maar dan druk je toch bijna 150% vermogen op het blokkie en zet je met grote regelmaat flink het gas erop, rijd wel eens wat circuit of op de ring. Dan heeft het nog wel nut.
Maar iemand die wel eens gas geeft in z'n standaard williams en naar de benzinemeter kijkt als ie langs een tankstation rijd om verschrikt z'n gas los te laten, heeft dat echt niet nodig hoor.
En let's face it, dat geldt zeker voor 90-95% van het forum...
Lekker 10W40 erin kieperen en met grote regelmaat verversen, dus rond de 5000-7500km en of je er dan klasse3 of klasse4 inkieperd maakt niet zoveel meer uit, die verversingtermijn is veel belangrijker.
Maar iemand die wel eens gas geeft in z'n standaard williams en naar de benzinemeter kijkt als ie langs een tankstation rijd om verschrikt z'n gas los te laten, heeft dat echt niet nodig hoor.

En let's face it, dat geldt zeker voor 90-95% van het forum...
Lekker 10W40 erin kieperen en met grote regelmaat verversen, dus rond de 5000-7500km en of je er dan klasse3 of klasse4 inkieperd maakt niet zoveel meer uit, die verversingtermijn is veel belangrijker.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
en tussen 10 w 40 en 10 w 60 zitten ook nog diverse andere waarden
wij rijden met de gtt op 5 w 40 en geven daar toch ook regelmatig gas mee
en de racevijf draait op 5 w 50
gaat ook prima
als de oliedruk bij 5w 50 wat minder wordt, kan je ook nog veranderen naar 10 w 60, maar beter is om dan maar eens goed naar het blok te kijken
wij rijden met de gtt op 5 w 40 en geven daar toch ook regelmatig gas mee
en de racevijf draait op 5 w 50
gaat ook prima
als de oliedruk bij 5w 50 wat minder wordt, kan je ook nog veranderen naar 10 w 60, maar beter is om dan maar eens goed naar het blok te kijken

Ik heb een paar olie vraagjes vraagjes...
bij koude temperaturen (rond en onder t vriespunt) kan ik direct na t starten van de Clio de klepjes goed horen tikken. Ik ga ervanuit dat dit komt doordat de olie dan nog rondgepompt moet worden. Het duurt ongeveer 4 minuten tot het tikken weg is. Vraagjes:
- kan ik er bij koude temperaturen beter een dunnere olie in gooien (zit nu 10W40 in van Castrol Racing Magnatec = duur goedje!) of gewoon nog voorzichtiger warmrijden?
- is stationair warmdraaien echt zo slecht als het zo koud is en bovenstaande optreedt? Ik heb namelijk het idee dat de slijtage minder erg is dan wanneer ik met tikkende klepjes wegrij.
- hoe veel olie mag een 16V gebruiken? Denk nl. dat ik een zwetende klepdekselpakking heb.
alvast bedankt
En, de uitleg over olie een pagina hiervoor was erg interessant en leerzaam 
bij koude temperaturen (rond en onder t vriespunt) kan ik direct na t starten van de Clio de klepjes goed horen tikken. Ik ga ervanuit dat dit komt doordat de olie dan nog rondgepompt moet worden. Het duurt ongeveer 4 minuten tot het tikken weg is. Vraagjes:
- kan ik er bij koude temperaturen beter een dunnere olie in gooien (zit nu 10W40 in van Castrol Racing Magnatec = duur goedje!) of gewoon nog voorzichtiger warmrijden?
- is stationair warmdraaien echt zo slecht als het zo koud is en bovenstaande optreedt? Ik heb namelijk het idee dat de slijtage minder erg is dan wanneer ik met tikkende klepjes wegrij.
- hoe veel olie mag een 16V gebruiken? Denk nl. dat ik een zwetende klepdekselpakking heb.
alvast bedankt

Mijn 16v'je hoor ik koud ook weleens, vooral als ie een tijdje stil heeft gestaan. Net 5w40 gehaald, eens kijken of dat wat uitmaakt.
Bij een 16v'tje hoef je pas zenuwachtig te worden als d'r dik meer dan een liter per 1000 km doorheen gaat. Maar das echt verbruik door de motor zelf, lekkage kan je beter gewoon oplossen
Bij een 16v'tje hoef je pas zenuwachtig te worden als d'r dik meer dan een liter per 1000 km doorheen gaat. Maar das echt verbruik door de motor zelf, lekkage kan je beter gewoon oplossen

rev it like a rental
-
- Moderator
- Car: MB
Net weer effe 10 liter competition STI gehaald. kost me tegenwoordig 53 euro, duur geworden
. Maar ja, altijd beter dan dik 13 euro de liter aan de pomp......
Maar vraagje: Voor de versnellingsbak van de williams geeft valvoline twee mogelijkheden:
75W80 Durablend GL-4 (Synthetic blend)
75W80 HP GL-5 (High performance)
Wat zou de betere keus zijn?????

Maar vraagje: Voor de versnellingsbak van de williams geeft valvoline twee mogelijkheden:
75W80 Durablend GL-4 (Synthetic blend)
75W80 HP GL-5 (High performance)
Wat zou de betere keus zijn?????
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
GL5
Dies uberhaupt veel beter qua dopes, GL4 is veel ouderwetser en meer bedoeld voor oltimerbakken die nog koperen synchromeshen hebben (zoals mijn corolla
).
Ik kieper er trouwens altijd 75W90 in, heb ik voor het sportievere werk toch wat betere ervaringen mee als die 75W80.
Dies uberhaupt veel beter qua dopes, GL4 is veel ouderwetser en meer bedoeld voor oltimerbakken die nog koperen synchromeshen hebben (zoals mijn corolla

Ik kieper er trouwens altijd 75W90 in, heb ik voor het sportievere werk toch wat betere ervaringen mee als die 75W80.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
waarom geen elf Tom?
-
- Moderator
- Car: MB
ok, dan de GL-5. Ik haalde bakolie altijd bij de dealer maar die hebben hem niet meer. Nou ververs je de bakolie ook niet iedere week maar toch. En bij de automat. zaak waar ik altijd kom verkopen ze grotendeels valvoline. En das ook geen verkeerd spul volgens mij
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
die verkoop ik nietSteven schreef:Omdat jij dat verkoopt...
Ik denk dat Tom alleen ff kijkt wat Valvoline voorschrijft, alhoewel bijna elk oliemerk tegenwoordig zo'n selector heeft.

ik heb hem alleen voor de sadev bak

die kan er ook in, maar die is wat duur
Ach het gaat om de specs die ze hebben, mijn advies is iig 75W90 GL5Tom schreef:ok, dan de GL-5. Ik haalde bakolie altijd bij de dealer maar die hebben hem niet meer. Nou ververs je de bakolie ook niet iedere week maar toch. En bij de automat. zaak waar ik altijd kom verkopen ze grotendeels valvoline. En das ook geen verkeerd spul volgens mij
Nouja voor racerij schrijven ze 75W140 voor, dattie warm ook nog dik genoeg blijft.
Mijn GT vond ik destijds met 75W90 op het circuit iets fijner schakelen als de 75W80 die ervoor inzat.
Maar aan de andere kant, als ie op de ring gewoon netjes blijft schakelen kun je misschien ook wel bij de 75W80 blijven. Die bak was ook pas gereviseerd toch?
Mijn GT vond ik destijds met 75W90 op het circuit iets fijner schakelen als de 75W80 die ervoor inzat.
Maar aan de andere kant, als ie op de ring gewoon netjes blijft schakelen kun je misschien ook wel bij de 75W80 blijven. Die bak was ook pas gereviseerd toch?
- Zou ik niet doen, heb in mijn 16v ook 5w40 gehad, en toen ging het olieverbruik/lekkage omhoog.Miekje16V schreef:Ik heb een paar olie vraagjes vraagjes...
alvast bedanktEn, de uitleg over olie een pagina hiervoor was erg interessant en leerzaam
- Ja stationar warmdraaien is echt veel slechter! Gewoon rustig wegrijden, hoe weet je dan dat je slijtage hoger zou zijn?
- 1 liter op 1000 km is de max. idd
Haha, zo kan je het ook bekijken.Steven schreef:Wat max? Mijn corolla verbruikt 1 liter op 400km, gewoon voorraadje Action-olie en doorgasse met die hap
Als ik hier nieuwe olie in de frituurpan doe zal ik het laten weten
en die action olie schijnt nog niet zo slecht te zijnSteven schreef:Wat max? Mijn corolla verbruikt 1 liter op 400km, gewoon voorraadje Action-olie en doorgasse met die hap

is dat 1 liter op de 1000 met flink vlammen? of als je als een teef rijdt. Want weet wel als ik flink aan het vlammen ben het olieverbruik wel omhoog gaatNiels-16v schreef:- Zou ik niet doen, heb in mijn 16v ook 5w40 gehad, en toen ging het olieverbruik/lekkage omhoog.Miekje16V schreef:Ik heb een paar olie vraagjes vraagjes...
alvast bedanktEn, de uitleg over olie een pagina hiervoor was erg interessant en leerzaam
- Ja stationar warmdraaien is echt veel slechter! Gewoon rustig wegrijden, hoe weet je dan dat je slijtage hoger zou zijn?

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
@ Niels: Ik blijf inderdaad maar lekker met 10W40 rijdenNiels-16v schreef:- Zou ik niet doen, heb in mijn 16v ook 5w40 gehad, en toen ging het olieverbruik/lekkage omhoog.Miekje16V schreef:Ik heb een paar olie vraagjes vraagjes...
@ Menno.... hoe bevalt de 5W40 bij jou 16V motortje?
Ik draai inmiddels niet meer stationair warm... op aanraden van meerdere mensen dus gewoon met tikkende kleppen (of in elk geval iets dat tikt) rustig warmrijden.
Ik heb na de laatste keer olie bijvullen de dagteller op 0 gezet. Ik moest na 750 km een halve liter bijvullen... dus da's 1 liter per 1500 km. En mijn ritjes zijn voornamelijk kort en als een teef (warmrijden he

Ik heb geen idee of ie ergens lekt. Nog niet nagekeken (of na laten kijken). Dus binnenkort toch maar even doen. Vooralsnog maak ik me geen zorgen... gewoon opletten en op tijd bijvullen. Misschien toch maar overstappen op een goedkoper goedje

Hij had een maand stilgestaan, en net gestart: volledig tikvrij. Lijkt wel aardig te helpen dus. Olieverbruikprobleem verwacht ik eigenlijk niet, warm is ie gewoon even dik als 10W40, maar ik hou 't in de gaten.Miekje16V schreef:@ Niels: Ik blijf inderdaad maar lekker met 10W40 rijdenNiels-16v schreef:- Zou ik niet doen, heb in mijn 16v ook 5w40 gehad, en toen ging het olieverbruik/lekkage omhoog.Miekje16V schreef:Ik heb een paar olie vraagjes vraagjes...
- 1 liter op 1000 km is de max. idd![]()
@ Menno.... hoe bevalt de 5W40 bij jou 16V motortje?
Ik draai inmiddels niet meer stationair warm... op aanraden van meerdere mensen dus gewoon met tikkende kleppen (of in elk geval iets dat tikt) rustig warmrijden.
Ik heb na de laatste keer olie bijvullen de dagteller op 0 gezet. Ik moest na 750 km een halve liter bijvullen... dus da's 1 liter per 1500 km. En mijn ritjes zijn voornamelijk kort en als een teef (warmrijden he) Maar na wat langere ritten waarbij ik hem lostrek, gaat t verbruik idd omhoog (althans als ik het metertje mag geloven).
Ik heb geen idee of ie ergens lekt. Nog niet nagekeken (of na laten kijken). Dus binnenkort toch maar even doen. Vooralsnog maak ik me geen zorgen... gewoon opletten en op tijd bijvullen. Misschien toch maar overstappen op een goedkoper goedjeHoewel ik bezuinigen op olie niet echt verstandig vind.
rev it like a rental
Van mineraal naar syntheet overstappen is geen goed plan.Luco/Alpine-racer schreef:ze raden wel allemaal af om van 10 w 40 naar 5 w 40 over te stappen en dan kan andersom wel?Riël Notermans schreef:Beide. Van hetzelfde merk is de duurdere de betere, neem ik aan. Maar aan de eisen van de bouwers van jouw motor, voldoen tegenwoordig praktisch alle olieen.Snipes schreef:Aangezien ik altijd met 5w 40 heb gereden kan ik dan nie best met 5w40 blijven rijden of maakt het niet uit als ik op 10 w40 ga rijden? Welke van de twee 5w40 is geschikt, superlite of turbo di zie vorige post
Je kan best omstappen naar 10W40.
ik zou met de olie blijven rijden die er altijd in gezeten heeft
De dikte boeit niet.
5w heb je niet nodig hier.
weet iemand een betaalbare en goeie 10w50 olie semy synthetisch?