[Grotere Remmen]

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
heine hut
Contacteer:

in de racevijf?
ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat niet weet (0) (0) (0) (0)
maar de standaard hoofdremcilinder zou voldoende moeten zijn

je heb een andere hoofdremcilinder een grotere welke weet ik niet.
heb er gisteren net met peter overgehad. :lol:
Steven
Car: M536

Es ff snel een opsomming:

-Remklauwen nieuw: 87 ps.
-Setje brakemax schijven (ok niet top, maar best ok): 150
-Setje ferrojo DS2500 (alfa 155): 140
-Brackets Bart V: 100

Kom je idd op €564, kun je nog wel wat spelen met 2e hands klauwen en evt. standaard schijven, waar nix mis mee is. Zelfs op het circuit zijn 280mm's zo groot dat je die met een licht karretje als een 5 nooit over de zeik zult krijgen. :p
Dusja je kan wel voor 400 klaar zijn als je genoegen neemt met wat simpeler/minder nieuw. Dusja blijft goedkoper voor nagenoeg zelfde remkracht.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

als je vergelijkt, vergelijk dan wel nieuw met nieuw

en ieder zijn eigen keuze, maar als je regelmatig bw's rijdt of vrij gaat rijden op een circuit zit er wel degelijk verschil in de rs of de wilwood set

en je vergeet nog ff de stalen leidingen die dus wel bij die wilwood set zitten

dus 564 + 50 is alweer 614
en dan heb je kwalitatief stukken mindere schijven die dus ook weer eerder aan vernieuwing toe zijn
als je dat bedrag ook meetelt dan zit er ineens nog maar heel erg weinig verschil in
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Florus

Luco/Alpine-racer schreef: en ieder zijn eigen keuze, maar als je regelmatig bw's rijdt of vrij gaat rijden op een circuit zit er wel degelijk verschil in de rs of de wilwood set

Blijf van mening dat als je dit als amateur doet,een set RS prima zal voldoen.........

En voor BW's is 't al helemaal niet nodig :p
Steven

Luco, weet je uberhaupt het verschil tussen STRAAT en CIRCUIT?

Het is echt wel overkill voor een straatauto of je moet het voor de bling doen. De beperkende factor is toch echt wel het rubber van de doornsee straatband en met 'iets' betere dosering maak je daar niet veel verschil mee hoor.
Ook als je naar het slijtagebeeld kijkt, rem je met een straatauto nog geen 5% met het vermogen op een circuit. Zelfs het touren op het circuit van de gemmidelde forummer is niet echt te vergelijken met fullrace.

Dusja snap best dat je graag je spul wilt verkopen, maar als je kijkt naar de gemmidelde straatwaarde van een 20jaar oud roesthok is het gewoon nogal uit z'n proporties, be real!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

ook op straat remt zon set stukke beter dan standaard, met de rs zal er minder verschil in zitten
maar uiteindelijk scheelt het nog ongeveer iets meer dan 100 euro
daarvoor krijg je (naar mijn mening) een setje wat qua prestaties en ook qua kwaliteit toch wel een stukkie beter is, zeker als je meer vermogen uit de gtt gaat halen
Florus

Ik heb op beiden Gt's zoiezo een 16v upgrade hangen met goede schijven en dure blokken,dit remt al veeeeel beter dan standaard spul (Y)
En ook de 280mm upgrade van JL met standaard klauwen heeft zich al dubbel en dik bewezen :worship:
Steven

Gelukkig durf ik met gemak diverse 2ehands 'rommel' te monteren na een gewone inspectie.
Een revisiesetje voor een klauw van een paar tientjes en hij is ook weer als nieuw, maar voor jou natuurlijk niet (N)
Verder zijn Clio RS-en ook allemaal al dik 20 jaar oud en hebben die klauwen ook al meer dan 3 ton gedraaid.... NOT

Ik weet haast wel zeker dat ik aardig voor de doorsnee forummer kan spreken die sportieve aspiraties heeft en dan nog zal een groot deel nog eerder een setje 16v spullen op z'n GT monteren of is dat soms nog slechter dan standaard?
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

Clio/19 16v upgrade is goed genoeg voor op straat op een GT.

Als je de GT voor vooral op het circuit wilt gebruiken kun je nadenken over Clio RS upgrade.

Ik zeg 16v spul of een 285mm upgrade is meer dan voldoende voor de meeste GT rijders O-)
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Gast

Alex Los schreef:Clio/19 16v upgrade is goed genoeg voor op straat op een GT.

Als je de GT voor vooral op het circuit wilt gebruiken kun je nadenken over Clio RS upgrade.

Ik zeg 16v spul of een 285mm upgrade is meer dan voldoende voor de meeste GT rijders O-)
daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Door de jaren heen werd de oude technologie gecombineerd met meer modernere spullen. Tot op heden wordt de Gtt nog steeds doorontwikkeld. Ik hoef ze niet op te noemen, we kennen ze allemaal. Ik ben van mening dat op een ietwat geprepareerde gt de RS remmen niet misstaan. Heb ik 7 paginas geleden ook al vermeld trouwens.
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

Pfffff dit heeft me 20 minuten geduurd om dit allemaal bij te lezen.

Maar goed, ik ga iig eens kijken voor 16v remmerij. (Y)

Thanks voor de "tips" allemaal
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

Jo, ik bedoel dat de gemiddelde GT rijder hier op het forum genoeg heeft aan een setje 16v remmen....voor een toertochtje of een mooi dijkje of in de heuvels van Limburg. Dat in kombinatie met een stel goede remblokken is echt ruim voldoende.

En anders een 285mm set. Dat is voor straat gebruik echt wel genoeg....
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Alex Los schreef: En anders een 285mm set. Dat is voor straat gebruik echt wel genoeg....
die set van wilwood is ook niks meer dan een 280 mm set :lol: :lol: :lol:
Riël
Über-Spammer

Eigenlijk heb ik iets tegen die wilwoods als ik naar diverse recenties kijk op het internet over dat spul ?

Voor de rest vind ik het wel goed en aardig. Groter = ok, maar een 5 weegt maar 850 kilo.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Eigenlijk heb ik iets tegen die wilwoods als ik naar diverse recenties kijk op het internet over dat spul ?

Voor de rest vind ik het wel goed en aardig. Groter = ok, maar een 5 weegt maar 850 kilo.
heb je er ooit mee gereden???
je moet ook de juiste klauwen, schijven en blokken op de juiste auto monteren
als je een 4 pots wilwood op een auto van 1600 kg monteert gaat het niet goed
dan moet je een hele andere set hebben
maar dat is met elk merk remmen zo
je kan niet zomaar wat monteren

ik heb er iig nog geen enkel probleem mee gehad
zelfs toen ik de zuiger door de remblokken had geremd bleef het gewoon werken
Florus

Luco/Alpine-racer schreef:
Alex Los schreef: En anders een 285mm set. Dat is voor straat gebruik echt wel genoeg....
ja, maar of dat je nou alleen 2 adapters en 2x 285mm schijf+Ferodo blokken nodig hebt i.c.m. je standaard klauwen en voor 330 euro klaar bent, of 800 euro moet neertellen voor jou set :p :wink:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Florus schreef:
ja, maar of dat je nou alleen 2 adapters en 2x 285mm schijf+Ferodo blokken nodig hebt i.c.m. je standaard klauwen en voor 330 euro klaar bent, of 800 euro moet neertellen voor jou set :p :wink:
daar zit inderdaad verschil in
alleen heb je dan ook iets andere schijven

maar ieder zijn keuze
er is nu voor ieder wat wils toch
nergens voor nodig om de verschillende sets onderling af te kraken, gebeurd nu wel, beetje jammer

wil je iets beter dan standaard, neem je 16v
wil je nog iets beter neem je rs
wil je nog een stapje beter en rij je veel circuit neem je wilwood
wil je top of the bill ga je naar remservice utrecht en neem je AP
Laatst gewijzigd door Luco/Alpine-racer op zo 23 dec 2007 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Florus schreef:
das afschuwelijk veel geld voor schijfjes en blokken ! Meer kan ik der niet over zeggen. Die adaptors kosten 100€, niks tegen Bart, maar daar wordt dik geld op verdiend.
Tom
Moderator
Car: MB

ach ja, er is voor ieder iets te koop voor zijn eigen budget. En van Luco vind ik het tof dat hij zoiets wil doen voor de leden maar anderzijds moet je ook van te voren begrijpen dat je niet direct 20 setjes zult slijten hier. En naar mijn mening is het idd serieus veel geld voor zo'n "20 jaar oude bak", en is idd een 16v/285 setje voldoende voor de gemiddelde rtc'er/sportieve rijder/recreant.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Tom schreef:ach ja, er is voor ieder iets te koop voor zijn eigen budget. En van Luco vind ik het tof dat hij zoiets wil doen voor de leden maar anderzijds moet je ook van te voren begrijpen dat je niet direct 20 setjes zult slijten hier. En naar mijn mening is het idd serieus veel geld voor zo'n "20 jaar oude bak", en is idd een 16v/285 setje voldoende voor de gemiddelde rtc'er/sportieve rijder/recreant.
ik hoef nog niet 1 setje te slijten

maar dit heeft niks met het setje te maken
er zijn enkele mensen op een andere manier bezig
ook prima, vind het allemaal best (Y) (Y) (Y) (Y)
ik ga verder helemaal niks meer zeggen over dit onderwerp

de mensen die interesse hebben kunnen me een pm sturen
en voor diegene die dat al gedaan hebben ga ik het regelen en klaar
Tom
Moderator
Car: MB

dat zeg ik. Voor ieder wat wils. En voor de rest gewoon gezellig houden (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Florus

-jo- schreef:
Florus schreef:
das afschuwelijk veel geld voor schijfjes en blokken ! Meer kan ik der niet over zeggen. Die adaptors kosten 100€, niks tegen Bart, maar daar wordt dik geld op verdiend.
130 euro voor een set schijven, en 80 a 90 euro voor een set Ferodo DS 2500 zijn heel normale prijzen! en ja adapters a zo'n 100 euro komen d'r dan i.d.d. nog bij..... :beer:
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Robert-Jan

Leuke discussie over remmen hier!

Niks ten nadelen van Luco hoor maar als ik in mijn eigen portomonee kijk vind ik het veel geld voor een setje remmen.

Ik rij zelf met een Clio 16V met blanco schijven en ferrodo DS2500 blokken en dat remt goed.

Waarom voor recreatief en straatgebruik zulke remmen kiezen, en die mooie berekeningen moeten zich in de praktijk nog maar uitwijzen en dat gelul over die DTCC en Cup Clio's slaat ook nergens op zijn 2 totaal verschillende auto's!
Meer vermogen etc. etc.

De 1ste Cup Clio's en Megane's reden ook met normale 1 zuiger klauwen rond, die reden nette rondetijden.

De meeste hier boeit die rondetijd geen ruk, als ze maar een paar leuke rondjes op het circuit kunnen rijden!

8)
VLK Groep
Maus

Alles leuk en aardig, maar ik lees hier alleen maar over upgrades op de vooras. Telt achter niet mee ofzo? :~
Florus

Nee, je grootste remvermogen zit op de vooras,je kunt achter wel verbeteren,maar dan zal de boel alleen maar sneller blokkeren,iets dat je zeker niet wilt! :wink:
Maus

O....
Volgens mij wil als je alleen de voorkant (goed) aanpakt, de achterkant deze juist voorbij. Heeft dacht ik iets te maken met rembalans?

Ik heb momenteel voor andere (betere) schijven en dito blokken dan OEM en wat dus ook achter nog gemonteerd zit. Bij stevig aanremmen voelt de achterzijde losser aan en heb al een enkele keer mogen ervaren dat ie er voorbij wilde gaan.

Kan je nagaan wat het effect is als je alleen voor aanpakt met een BBK en achter origineel laat.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

maus, jij hebt een 4wd ik denk dat dat iets anders is
en inderdaad als je het heel goed wilt doen en het uiterste eruit wil halen, moet je eigenlijk een remdrukverdeler ertussen zetten
dan kan je de balans iets terug naar achteren zetten zodat je nog meer remvermogen wint doordat het dan weer in verhouding is

@rj cupclio's en meganes MOESTEN met standaard remmen rijden
nu nog trouwens
cupklasse he
de tijdwinst in de dtcc kwam voornamelijk uit vermogen en andere remmen 6 pots namelijk
Maus

Ik dacht er eerder aan om te beginnen de OEM blokken achter te vervangen door hetzelfde type als voor, eventueel (mocht dat nodig blijken) ook de schijven. :wink:
Riël
Über-Spammer

Maus schreef:O....
Volgens mij wil als je alleen de voorkant (goed) aanpakt, de achterkant deze juist voorbij. Heeft dacht ik iets te maken met rembalans?

Ik heb momenteel voor andere (betere) schijven en dito blokken dan OEM en wat dus ook achter nog gemonteerd zit. Bij stevig aanremmen voelt de achterzijde losser aan en heb al een enkele keer mogen ervaren dat ie er voorbij wilde gaan.

Kan je nagaan wat het effect is als je alleen voor aanpakt met een BBK en achter origineel laat.
Nope.
Als je voor harder remt komt achter nooit voorbij. Alleen als achter blokkeert is dit het geval -> achter harder remmen. Maar dit wil je zeker niet. Achter kan alleen meeremmen, maar niet te hard. Door de gewichtsverplaatsing verlies je al grip achter met remmen, als ze vastslaan achter heb je een probleem :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Ook meteen maar een upgrade voor de banden doen denk ik :)

Ik heb die 285 set van JL en als ik goed in de ankers ga dan hebben me banden daar echt wel moeite mee.....

Maar ik denk dat alle remsetjes aan een level voldoen .....
Hoe meer pk's en koppel des te meer remvermogen je wil ....
En dat ligt gewoon aan de rijder .......wat ie wil en wat het mag kosten.

Ik denk ( ik weet wel zeker )namelijk niet dat het wijs is om met het 16V T blok op orginele GT remmen te gaan rijden .

Maar bij bijv de Gele zitten 16V schijven op en dat dingt remt voor het standaard motorvermogen prima.

En ja dan het vraagstuk wat is duur ?............... de bocht net niet voor te kunnen remmen en dan een boom tegen komen en dan je auto afteschrijven of een deel van je lichaam.

Ieder zijn keuze.....
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Riël Notermans schreef:
Maus schreef:O....

Nope.
Als je voor harder remt komt achter nooit voorbij. Alleen als achter blokkeert is dit het geval -> achter harder remmen. Maar dit wil je zeker niet. Achter kan alleen meeremmen, maar niet te hard. Door de gewichtsverplaatsing verlies je al grip achter met remmen, als ze vastslaan achter heb je een probleem :)
dat vind ik nu echte onzin

heb je teveel voor en te weinig achter wordt de auto zeer nerveus bij aanremmen en kan de achterkant wel degelijk ervoor zorgen dat de auto omkomt

heb je teveel remdruk achter dan blokkeert die en loop je ook het risico dat de auto omslaat

beide is dus niet goed
dus als je het goed wilt doen (voor normaal genruik op straat niet echt nodig) moet je eigenlijk een remdrukverdeler plaatsen en die bij nat en droog weer afstellen

er zijn zelfs mensen die voor elke bocht (circuitrijden) hun remdrukbalans aanpassen

dat gaat mij ook net tever (Y)

@jochem
ik heb elke keer gezegd ieder zijn keus, maar blijkbaar moet het afgezeken worden, net nu er weer contact was over evt sponsoring voor de club door biesheuvel, vandaar dat ik deze scherpe prijs heb kunnen regelen
maar gezien de reacties hier kan ik nu wel raden wat zijn antwoord zal zijn of die de club weer wil sponsoren

erg jammer, wees blij dat mensen/bedrijven iets willen regelen
wil je de set niet ga het dan ook niet af lopen kraken
zeker niet als je er al helemaal geen ervaring mee hebt (N) (N) (N)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Luco je kan natuurlijk niet zeggen omdat een paar mensen een mening geven over een bepaalde remset ...en dus niet over het bedrijf biesheuvel gaat dat hij hier door niet meer wil sponseren.
Ik neem aan dat ie wel meer dingen zou willen verkopen.... dan alleen remsets

Maar das weer een ander onderwerp.

Luco/Alpine-racer schreef: erg jammer, wees blij dat mensen/bedrijven iets willen regelen
wil je de set niet ga het dan ook niet af lopen kraken
zeker niet als je er al helemaal geen ervaring mee hebt (N) (N) (N)
Nee het is juist prima dat mensen/bedrijven wat proberen te regelen (Y)
Maar ik neem aan dat je inmiddels wel weet dat er dan over gesproken gaat worden ....met diverse meningen.

Jij wil dit aanbieden omdat jij gelooft ( weet ) dat het goed is prima toch :)

Denken er mensen anders over, dan moeten ze het niet kopen.
Maus

Riël Notermans schreef:Nope.
dat vind ik nu echte onzin

heb je teveel voor en te weinig achter wordt de auto zeer nerveus bij aanremmen en kan de achterkant wel degelijk ervoor zorgen dat de auto omkomt

heb je teveel remdruk achter dan blokkeert die en loop je ook het risico dat de auto omslaat

beide is dus niet goed
dus als je het goed wilt doen (voor normaal genruik op straat niet echt nodig) moet je eigenlijk een remdrukverdeler plaatsen en die bij nat en droog weer afstellen
Kijk, dat wilde ik ff horen. (Y)
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Zo, nu dat Luco slaapt, heb ik nog ff een snel vraagje over het onderwerp waar dit topic over gaat...

Is er voor de 16V upgrade bij een GTT nog andere zaken nodig dan alleen de schijven en blokken dan? Of zijn er dan ook adapters nodig?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Plaats reactie