ACT: 5 GT Turbo.
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
en speciale luchtgaten 

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
maar meer ook niet 

om even op het banden verhaal terug te komen. Ben net bij men leverancier geweest en het is mogelijk yokohamas te laten produceren in de maat die je wil, a la A048 style.
Wat ze doen is een compound nemen dat jij kiest, het profiel wordt ook gesneden naar jouw wens.
Nadeel: begin maar te sparen
Voordeel: je hebt iets uniek
Wat ze doen is een compound nemen dat jij kiest, het profiel wordt ook gesneden naar jouw wens.
Ja als Luco z'n kop dicht houd schiet het wel lekker op ja 
Enne zeg maar als ik teveel ben, maar bel me dan ook niet meer op he
Kep trouwens binnenkort ws. wel een setje semislicks op 15", moet je maar es meerije.

Enne zeg maar als ik teveel ben, maar bel me dan ook niet meer op he

Kep trouwens binnenkort ws. wel een setje semislicks op 15", moet je maar es meerije.
Wat zou een band moeten gaan kosten dan?-jo- schreef:om even op het banden verhaal terug te komen. Ben net bij men leverancier geweest en het is mogelijk yokohamas te laten produceren in de maat die je wil, a la A048 style.

5 GT Turbo '88 GT5
ik had het ge-pm'd naar Merijn maar als het toch zo belangrijk is. Voor een 15" tussen 280 en 360 afhankelijk van het compound.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
per stuk of per tien
en als je nou tien man hebt die ieder 4 banden wil hebben
net zoals de velgen zeg maar JO
trouwens al wat gehoord over de velgen?

en als je nou tien man hebt die ieder 4 banden wil hebben
net zoals de velgen zeg maar JO
trouwens al wat gehoord over de velgen?
nope, niks. Zal ook weinig worden aangezien een aantal personen zich ook hebben afgemeld. Terecht, vanwege de 16" die niet verkrijgbaar is.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
he verdorie, wel jammer, moet echt een leuk setje 16"hebben om slicks te testen-jo- schreef:nope, niks. Zal ook weinig worden aangezien een aantal personen zich ook hebben afgemeld. Terecht, vanwege de 16" die niet verkrijgbaar is.
Tja 14 en 16 zijn nou niet de gangbare slickmaten en waarom zou je ze ook willen? Zwaarder wiel en dus minder performance in geval van 16" dan.
Custom banden klinkt leuk, maar er is zatl keus, waarom zou je ze dan custom willen hebben? No offence Jo, maar je weet dat dit soort dingen hier niet van de grond komen
Custom banden klinkt leuk, maar er is zatl keus, waarom zou je ze dan custom willen hebben? No offence Jo, maar je weet dat dit soort dingen hier niet van de grond komen

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
16"is best redelijk gangbaarSteven schreef:Tja 14 en 16 zijn nou niet de gangbare slickmaten en waarom zou je ze ook willen? Zwaarder wiel en dus minder performance in geval van 16" dan.
en ik wil een keer testen of 16" beter presteert op zandvoort dan 15
571874 19/57 - 15 X TL S9B Slick 212
606626 19/57 - 15 X TL P2A Wet 212
54272 19/57 - 15 X TL Racer Slick 152
333458 19/57 - 15 X TL BFGoodrich GS9A Slick n.p.
704367 19/57 - 15 X TL BFGoodrich GW2A Wet 195
001629 19/57 - 15 X TL S8A Slick 212
187106 26/64 - 15 X TL S8A Slick 404
813165 33/70 - 15 X TL S8A Slick 404
132373 20/61 - 16 X TL S9A Slick 225
132383 20/61 - 16 X TL P2B Wet 225
538896 20/61 - 16 X TL S7B Slick 225
159311 20/61 - 16 X TL P2C Wet 225
516140 20/61 - 16 X TL S8A Slick 225
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Gewoon op toyo's vlammen. Zo duur zijn ze netto ook weer niet.
Als ik dan na 1 of 2 circuit dagen die dingen moet verversen dan heb je er wel plezier van gehad.
Als ik dan na 1 of 2 circuit dagen die dingen moet verversen dan heb je er wel plezier van gehad.

Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Ik durf er wel (jaja daar gaan we weer) een krat bier op in te zetten dat je met 16" slicks, met soortgelijk compound als 15", veel trager bent.
En dan zal het niet eens zozeer van de slicks afhangen, maar meer het overgewicht van het wiel. Duik maar eens in roterende massa, traagheidsstralen etc.
Je zou eerder es moeten kijken of je met goeie luchttoevoer terug kan naar 238 schijven en fikse klauwen en dan op 13" gaan rijden, dan heb je wel kans dat het sneller gaat.
En dan zal het niet eens zozeer van de slicks afhangen, maar meer het overgewicht van het wiel. Duik maar eens in roterende massa, traagheidsstralen etc.
Je zou eerder es moeten kijken of je met goeie luchttoevoer terug kan naar 238 schijven en fikse klauwen en dan op 13" gaan rijden, dan heb je wel kans dat het sneller gaat.
-
was het niet zo dat je met 16" velgen breder rubber kwijt kan onder een vijf ?, dan zou je toch harder de bocht om moeten kunnen gaan in theorie.
Ik meen ergens ooit zoiets gelezen te hebben
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
met 13" houdt de top op bij 140Steven schreef:Ik durf er wel (jaja daar gaan we weer) een krat bier op in te zetten dat je met 16" slicks, met soortgelijk compound als 15", veel trager bent.

nee geintje
is een kwestie van proberen
je gwicht wordt iets meer, das bij de start het meeste nadeel, maar aangezien de auto koppel genoeg heeft moet dat niet zoveel schelen, maar dat is meer een gedachte
aan de andere kant zal mijn topsnelheid op het rechte stuk toenemen en kan je als het goed is iets harder insturen
maar om zeker te zijn wat beter is moet je een keer proberen
vandaar dat ik een setje 16"wil proberen
-
- Über-Spammer
op de paddock.be worden momenteel een partij banden verkocht van ik meen dunlop
als je nog slicks nodig zou hebben 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
dunlop werkt niet goed op lichtere renaults 

Rare stelling, gezien elke band het beter doet met minder gewicht: de wrijvingscoefficient neemt toe.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
een zwaardere auto heeft volgens mij meer wrijving?Riël Notermans schreef:Rare stelling, gezien elke band het beter doet met minder gewicht: de wrijvingscoefficient neemt toe.
de praktijk is dat met een vergelijkbaar compound dunlop of michelin
de michelins het gewoon een stuk beter doen (op de lichtere renaults)
scheelt zon 2 tot 3 sec per ronde
een dunlop komt ook veel later op de gewenste temperatuur
dat is tenminste de ervaring van de diverse cliorijders en 5 rijders die met beiden gereden hebben
een michelin bouwt dan wel weer wat sneller af dan een dunlop
de dunlop blijft iets langer constanter
maar dat weegt niet op tegen het (te) langzame opwarmen
daarom rijdt 95% op michelin
terwijl de zwaardere auto's en achterwielaangedreven auto's het vaak iets beter doen op de dunlop
Ja hèhè... gelijke breedte zelfde compound dusSteven(stk) schreef:was het niet zo dat je met 16" velgen breder rubber kwijt kan onder een vijf ?, dan zou je toch harder de bocht om moeten kunnen gaan in theorie.

En 13" is helemaal niet zo vreemd er rijden nog behoorlijk wat op 13", PtrGte ook destijds op de banaan.
Ik weet bijna zeker dat Luco met 16" langzamer zal zijn, die roterende massa tikt enorm aan en die zit je altijd tegen. (optrekken en remmen)
Verder zijn slicks zo hard dat het effect van minder wangrol ook weinig zal zijn.
Het gewicht van het wiel zal ook nog flink meetellen en ookal neem je een wiel wat even licht is als een 15", issie alsnog ongunstiger.
Dit zijn overigens keiharde feiten af te leiden van natuurkundige wetten hoor

Wil je ook niet tegenspreken qua prestaties, maar dat heeft niet met het gewicht te maken.
Je zou idd zeggen meer gewicht geeft meer wrijving! Maar dit is niet zo concreet het geval.
De wrijvingscoefficient is sterk afhankelijk van merk, rubbertype en zeker temperatuur, maar ook van de druk op het rubber.
Wat is namelijk je 'grip': je wijfingscoefficient * je druk op de weg per zeg eens vierkante cm band.
Een smalle band geeft logischerwijs meer druk op de rubber, maar de wrijvingscoefficient neemt af! De rubber vind zoveel druk op zijn pens helemaal niet lekker! De totale grip neemt dus zeker niet per definitie toe, in praktijk zelfs af.
Een brede band geeft midner druk, waardoor de wrijvingscoefficient toeneemt.
Kortgezegd: hoe lager de vlaktedruk, hoe groter de wrijving.
Je zou idd zeggen meer gewicht geeft meer wrijving! Maar dit is niet zo concreet het geval.
De wrijvingscoefficient is sterk afhankelijk van merk, rubbertype en zeker temperatuur, maar ook van de druk op het rubber.
Wat is namelijk je 'grip': je wijfingscoefficient * je druk op de weg per zeg eens vierkante cm band.
Een smalle band geeft logischerwijs meer druk op de rubber, maar de wrijvingscoefficient neemt af! De rubber vind zoveel druk op zijn pens helemaal niet lekker! De totale grip neemt dus zeker niet per definitie toe, in praktijk zelfs af.
Een brede band geeft midner druk, waardoor de wrijvingscoefficient toeneemt.
Kortgezegd: hoe lager de vlaktedruk, hoe groter de wrijving.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
banden en bandenmaten en opwarmen blijft een combinatie van vele factoren
ik zie in de praktijk dat de zwaardere auto's het beter doen op dunlop en de lichter op michelins
en dat zal altijd een factor zijn van
maten
bandendruk
druk per cm2 van de auto
voor of achterwielaangedreven
en zelfs rijstijl
ik weet wel zeker dat een clio op michelins stukken sneller is dan op dunlops
steven, kan best zijn dat je met remmen en optrekken wat verliest, maar in de bochten en top win je wat
het is maar net wat het zwaarste doortelt op welk circuit
kijk op oschersleben heeft 16"geen enkele nut
zandvoort en assen zal erom hangen denk ik zelf
francorchamps is 16"zeker weten sneller
vandaar dat ik het dus een keer wil proberen
de bak is in principe voor 16"gemaakt en niet voor 15 "
ik zie in de praktijk dat de zwaardere auto's het beter doen op dunlop en de lichter op michelins
en dat zal altijd een factor zijn van
maten
bandendruk
druk per cm2 van de auto
voor of achterwielaangedreven
en zelfs rijstijl
ik weet wel zeker dat een clio op michelins stukken sneller is dan op dunlops
steven, kan best zijn dat je met remmen en optrekken wat verliest, maar in de bochten en top win je wat
het is maar net wat het zwaarste doortelt op welk circuit
kijk op oschersleben heeft 16"geen enkele nut
zandvoort en assen zal erom hangen denk ik zelf
francorchamps is 16"zeker weten sneller
vandaar dat ik het dus een keer wil proberen
de bak is in principe voor 16"gemaakt en niet voor 15 "
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
dit gaat over banden en bandenmaten onder een 5 dus ook een 5 gtturbo
kennis, ervaring en theorien bepraten is alleen maar leerzaam
en als ik sneller ben dan weet ik dat het werkt
als ik dan langzamer ben dan weet ik dat het niet werkt

kennis, ervaring en theorien bepraten is alleen maar leerzaam
en als ik sneller ben dan weet ik dat het werkt
als ik dan langzamer ben dan weet ik dat het niet werkt

-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Dan maar verder over de banden...ander slap geouwehoer wordt verwijderd 

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Dat geouwehoer is dus verwijderd
Het is indd een ACT, niks mis mee verder, als het maar gaat over de 5 GT Turbo en niet over andere zaken
Dus we gaan weer lekker gezellig on-topic
Het is indd een ACT, niks mis mee verder, als het maar gaat over de 5 GT Turbo en niet over andere zaken

Dus we gaan weer lekker gezellig on-topic

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi