ACT: 5 GT Turbo.

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Gesloten
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Geen motor, bijna geheel gestript? :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

en speciale luchtgaten :p
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Het is op papier nog steeds een GTT
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

maar meer ook niet :lol:
Gast

om even op het banden verhaal terug te komen. Ben net bij men leverancier geweest en het is mogelijk yokohamas te laten produceren in de maat die je wil, a la A048 style.

Wat ze doen is een compound nemen dat jij kiest, het profiel wordt ook gesneden naar jouw wens.

Nadeel: begin maar te sparen
Voordeel: je hebt iets uniek
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Waar moet ik aan denken, per stuk? :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik denk 60 euro :~
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Als je niks nuttigs te melden hebt, doe het dan ook niet... ;)

Wat zal het lekker rustig worden op het forum. :P
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja als Luco z'n kop dicht houd schiet het wel lekker op ja :p
Enne zeg maar als ik teveel ben, maar bel me dan ook niet meer op he :D


Kep trouwens binnenkort ws. wel een setje semislicks op 15", moet je maar es meerije.
Gast

Steven schreef:Ik denk 60 euro :~
45 op koopjeszondag
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

-jo- schreef:om even op het banden verhaal terug te komen. Ben net bij men leverancier geweest en het is mogelijk yokohamas te laten produceren in de maat die je wil, a la A048 style.

Wat ze doen is een compound nemen dat jij kiest, het profiel wordt ook gesneden naar jouw wens.

Nadeel: begin maar te sparen
Voordeel: je hebt iets uniek
Wat zou een band moeten gaan kosten dan? :)
5 GT Turbo '88 GT5
Gast

ik had het ge-pm'd naar Merijn maar als het toch zo belangrijk is. Voor een 15" tussen 280 en 360 € afhankelijk van het compound.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

per stuk of per tien :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
en als je nou tien man hebt die ieder 4 banden wil hebben

net zoals de velgen zeg maar JO

trouwens al wat gehoord over de velgen?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Gast

nope, niks. Zal ook weinig worden aangezien een aantal personen zich ook hebben afgemeld. Terecht, vanwege de 16" die niet verkrijgbaar is.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

-jo- schreef:nope, niks. Zal ook weinig worden aangezien een aantal personen zich ook hebben afgemeld. Terecht, vanwege de 16" die niet verkrijgbaar is.
he verdorie, wel jammer, moet echt een leuk setje 16"hebben om slicks te testen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tja 14 en 16 zijn nou niet de gangbare slickmaten en waarom zou je ze ook willen? Zwaarder wiel en dus minder performance in geval van 16" dan.

Custom banden klinkt leuk, maar er is zatl keus, waarom zou je ze dan custom willen hebben? No offence Jo, maar je weet dat dit soort dingen hier niet van de grond komen ;)
Gast

I know Stevo, kon maar proberen.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Steven schreef:Tja 14 en 16 zijn nou niet de gangbare slickmaten en waarom zou je ze ook willen? Zwaarder wiel en dus minder performance in geval van 16" dan.

Custom banden klinkt leuk, maar er is zatl keus, waarom zou je ze dan custom willen hebben? No offence Jo, maar je weet dat dit soort dingen hier niet van de grond komen ;)
16"is best redelijk gangbaar
en ik wil een keer testen of 16" beter presteert op zandvoort dan 15

571874 19/57 - 15 X TL S9B Slick 212
606626 19/57 - 15 X TL P2A Wet 212
54272 19/57 - 15 X TL Racer Slick 152
333458 19/57 - 15 X TL BFGoodrich GS9A Slick n.p.
704367 19/57 - 15 X TL BFGoodrich GW2A Wet 195
001629 19/57 - 15 X TL S8A Slick 212
187106 26/64 - 15 X TL S8A Slick 404
813165 33/70 - 15 X TL S8A Slick 404

132373 20/61 - 16 X TL S9A Slick 225
132383 20/61 - 16 X TL P2B Wet 225
538896 20/61 - 16 X TL S7B Slick 225
159311 20/61 - 16 X TL P2C Wet 225
516140 20/61 - 16 X TL S8A Slick 225
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Gewoon op toyo's vlammen. Zo duur zijn ze netto ook weer niet.

Als ik dan na 1 of 2 circuit dagen die dingen moet verversen dan heb je er wel plezier van gehad. (Y)
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik durf er wel (jaja daar gaan we weer) een krat bier op in te zetten dat je met 16" slicks, met soortgelijk compound als 15", veel trager bent.

En dan zal het niet eens zozeer van de slicks afhangen, maar meer het overgewicht van het wiel. Duik maar eens in roterende massa, traagheidsstralen etc.

Je zou eerder es moeten kijken of je met goeie luchttoevoer terug kan naar 238 schijven en fikse klauwen en dan op 13" gaan rijden, dan heb je wel kans dat het sneller gaat.
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

was het niet zo dat je met 16" velgen breder rubber kwijt kan onder een vijf ?, dan zou je toch harder de bocht om moeten kunnen gaan in theorie.

Ik meen ergens ooit zoiets gelezen te hebben
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Steven schreef:Ik durf er wel (jaja daar gaan we weer) een krat bier op in te zetten dat je met 16" slicks, met soortgelijk compound als 15", veel trager bent.

En dan zal het niet eens zozeer van de slicks afhangen, maar meer het overgewicht van het wiel. Duik maar eens in roterende massa, traagheidsstralen etc.

Je zou eerder es moeten kijken of je met goeie luchttoevoer terug kan naar 238 schijven en fikse klauwen en dan op 13" gaan rijden, dan heb je wel kans dat het sneller gaat.
met 13" houdt de top op bij 140 :lol: :lol:
nee geintje
is een kwestie van proberen
je gwicht wordt iets meer, das bij de start het meeste nadeel, maar aangezien de auto koppel genoeg heeft moet dat niet zoveel schelen, maar dat is meer een gedachte
aan de andere kant zal mijn topsnelheid op het rechte stuk toenemen en kan je als het goed is iets harder insturen
maar om zeker te zijn wat beter is moet je een keer proberen
vandaar dat ik een setje 16"wil proberen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

op de paddock.be worden momenteel een partij banden verkocht van ik meen dunlop :wink: als je nog slicks nodig zou hebben :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

dunlop werkt niet goed op lichtere renaults :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Rare stelling, gezien elke band het beter doet met minder gewicht: de wrijvingscoefficient neemt toe.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Rare stelling, gezien elke band het beter doet met minder gewicht: de wrijvingscoefficient neemt toe.
een zwaardere auto heeft volgens mij meer wrijving?
de praktijk is dat met een vergelijkbaar compound dunlop of michelin
de michelins het gewoon een stuk beter doen (op de lichtere renaults)
scheelt zon 2 tot 3 sec per ronde
een dunlop komt ook veel later op de gewenste temperatuur

dat is tenminste de ervaring van de diverse cliorijders en 5 rijders die met beiden gereden hebben

een michelin bouwt dan wel weer wat sneller af dan een dunlop
de dunlop blijft iets langer constanter
maar dat weegt niet op tegen het (te) langzame opwarmen
daarom rijdt 95% op michelin
terwijl de zwaardere auto's en achterwielaangedreven auto's het vaak iets beter doen op de dunlop
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Steven(stk) schreef:was het niet zo dat je met 16" velgen breder rubber kwijt kan onder een vijf ?, dan zou je toch harder de bocht om moeten kunnen gaan in theorie.

Ik meen ergens ooit zoiets gelezen te hebben
Ja hèhè... gelijke breedte zelfde compound dus :p

En 13" is helemaal niet zo vreemd er rijden nog behoorlijk wat op 13", PtrGte ook destijds op de banaan.

Ik weet bijna zeker dat Luco met 16" langzamer zal zijn, die roterende massa tikt enorm aan en die zit je altijd tegen. (optrekken en remmen)
Verder zijn slicks zo hard dat het effect van minder wangrol ook weinig zal zijn.
Het gewicht van het wiel zal ook nog flink meetellen en ookal neem je een wiel wat even licht is als een 15", issie alsnog ongunstiger.

Dit zijn overigens keiharde feiten af te leiden van natuurkundige wetten hoor :p
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Wil je ook niet tegenspreken qua prestaties, maar dat heeft niet met het gewicht te maken.


Je zou idd zeggen meer gewicht geeft meer wrijving! Maar dit is niet zo concreet het geval.

De wrijvingscoefficient is sterk afhankelijk van merk, rubbertype en zeker temperatuur, maar ook van de druk op het rubber.

Wat is namelijk je 'grip': je wijfingscoefficient * je druk op de weg per zeg eens vierkante cm band.


Een smalle band geeft logischerwijs meer druk op de rubber, maar de wrijvingscoefficient neemt af! De rubber vind zoveel druk op zijn pens helemaal niet lekker! De totale grip neemt dus zeker niet per definitie toe, in praktijk zelfs af.

Een brede band geeft midner druk, waardoor de wrijvingscoefficient toeneemt.

Kortgezegd: hoe lager de vlaktedruk, hoe groter de wrijving.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

banden en bandenmaten en opwarmen blijft een combinatie van vele factoren

ik zie in de praktijk dat de zwaardere auto's het beter doen op dunlop en de lichter op michelins
en dat zal altijd een factor zijn van
maten
bandendruk
druk per cm2 van de auto
voor of achterwielaangedreven
en zelfs rijstijl
ik weet wel zeker dat een clio op michelins stukken sneller is dan op dunlops

steven, kan best zijn dat je met remmen en optrekken wat verliest, maar in de bochten en top win je wat
het is maar net wat het zwaarste doortelt op welk circuit

kijk op oschersleben heeft 16"geen enkele nut
zandvoort en assen zal erom hangen denk ik zelf
francorchamps is 16"zeker weten sneller
vandaar dat ik het dus een keer wil proberen
de bak is in principe voor 16"gemaakt en niet voor 15 "
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Heren, dit gaat niet meer over een 5 GT TURBO....kunnen jullie deze discussie verkassen naar het banden topic of race topic.... (Y)
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zeur niet, dit is tenminste eindelijk eens praat op niveau...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

dit gaat over banden en bandenmaten onder een 5 dus ook een 5 gtturbo
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

kennis, ervaring en theorien bepraten is alleen maar leerzaam
en als ik sneller ben dan weet ik dat het werkt
als ik dan langzamer ben dan weet ik dat het niet werkt

:p
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Dan maar verder over de banden...ander slap geouwehoer wordt verwijderd (F)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Wat voor geouwehoer? Zie ik maar weinig van...en bovendien, dit is toch een ACT (S)
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Dat geouwehoer is dus verwijderd :wink:

Het is indd een ACT, niks mis mee verder, als het maar gaat over de 5 GT Turbo en niet over andere zaken (I)

Dus we gaan weer lekker gezellig on-topic (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Gesloten