Hoe krijg ik de wegligging van een 5 beter?
-
- Car: R5 GT Turbo PH1
- Contacteer:
Hoi,
Ik vraag me af wat een goede manier is om mijn wegligging te verbeteren.
Ik heb namelijk het probleem dat mijn achterkant me voorbij wil als ik hard een bocht in kom zetten (en het nat is). Een oplossing hier voor is waarschijnlijk een stel nieuwe Toyo's achterop ipv de Michelins uit '94.
Ook veert mijn 5 voor aan één kant eng ver in als ik een rotonde of bocht vlot neem en komt waarschijnlijk mijn achterwiel omhoog, iemand hier een oplossing voor?
Het onderstel van m'n 5 is orgineel op 15'' 19 16v coupe velgen na.
Ik heb namelijk het probleem dat mijn achterkant me voorbij wil als ik hard een bocht in kom zetten (en het nat is). Een oplossing hier voor is waarschijnlijk een stel nieuwe Toyo's achterop ipv de Michelins uit '94.
Ook veert mijn 5 voor aan één kant eng ver in als ik een rotonde of bocht vlot neem en komt waarschijnlijk mijn achterwiel omhoog, iemand hier een oplossing voor?
Gele koni dempers er voor onder gooien, je wegligging zal heel erg verbeteren.m1n1 schreef:Hoi,
Je auto word stugger en zal minder inveren in een bocht, hierdoor heb je veel meer grip
-
- Über-Spammer
En als de weg hobbelig is stuiter je eraf
,
Standaard verlagingsveren helpt je ook al een groot eind op weg. 35mm is al goed merkbaar zonder dat je meteen met een kart onderweg bent

Standaard verlagingsveren helpt je ook al een groot eind op weg. 35mm is al goed merkbaar zonder dat je meteen met een kart onderweg bent

Instelbaar, dus stugger draaien als je wilt kartenJean-Paul-S schreef:En als de weg hobbelig is stuiter je eraf,

Ik heb er iig erg veel plezier van.
Banden zijn echt superbelangrijk! Zeker bij dit soort auto's... Dus bespaar daar niet op. Daarnaast kun je natuurlijk altijd een verlagingssetje monteren. Dat zal heel veel doen... Als je instelbare dempers achter neemt moet je die NIET op de meest stugge stand zetten, want dan weet je zeker dat de achterkant voorbij komt!
Dat de 5 (en ook de Clio) een achterwieltje optilt is denk ik redelijk omvermijdelijk. Ik ken er geen die het niet doet.
Dat de 5 (en ook de Clio) een achterwieltje optilt is denk ik redelijk omvermijdelijk. Ik ken er geen die het niet doet.
-
- Über-Spammer
Met de harde standen van die koni's kun je alleen wat mee op het circuit
Om te beginnen zou ik voor 35mm veren gaan, die schokbrekers kun je altijd nog monteren
Verder zoals merijn zegt goede banden monteren. Tussen wanli en een toyo proxes zit duidelijk verschil.
achterwielen optillen is leuk

Om te beginnen zou ik voor 35mm veren gaan, die schokbrekers kun je altijd nog monteren

achterwielen optillen is leuk

Ik rij met me koni's op de zwaarste stand, voor dagelijks gebruik 

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat rijden... Volgens mij staan ze nu op de zachte stand en is er al amper beweging in te krijgen.Jean-Paul-S schreef:Met de harde standen van die koni's kun je alleen wat mee op het circuit![]()

-
- Über-Spammer
dan stuiter je dus lekker over de wegNiels-16v schreef:Ik rij met me koni's op de zwaarste stand, voor dagelijks gebruik
tenzij je enkel wat autowegen rijd dan, dan begrijp ik het wel

-
- Car: R5 GT Turbo PH1
- Contacteer:
Verlagings veren al gevonden op Markplaats apex -35mm (nieuw)
en koni's lijken me hier 't goedkoopst http://www.carpartsprovider.com/Renault ... horts.html
Hopenlijk heeft Sinterklaas nog wat ruimte in zijn zak....
en koni's lijken me hier 't goedkoopst http://www.carpartsprovider.com/Renault ... horts.html
Hopenlijk heeft Sinterklaas nog wat ruimte in zijn zak....
Alleen autobaan en goed verharde wegen idd, anders trilt alles kapotJean-Paul-S schreef:dan stuiter je dus lekker over de wegNiels-16v schreef:Ik rij met me koni's op de zwaarste stand, voor dagelijks gebruikDat kan toch niet beter rijden op binnendoor wegen?
tenzij je enkel wat autowegen rijd dan, dan begrijp ik het wel

-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
je kan van alles aan het onderstel doen zoals hierboven al een aantal malen is aangegeven
voor harder dan achter is ook wel lekker, komt het kontje gewoon mee
verder is ook een veelgemaakte fout dat je vaak te hard de bocht in wilt, daar is ook vaak nog vergetering in te vinden
niet te hard de bocht in willen en de auto proberen te laten "rollen"
voor harder dan achter is ook wel lekker, komt het kontje gewoon mee
verder is ook een veelgemaakte fout dat je vaak te hard de bocht in wilt, daar is ook vaak nog vergetering in te vinden
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Het karakter van zwiepen achter heeft ie wel een beetje, lekker toch?
Gas erop
Je zou vóór een veerpootbrug kunnen monteren, dan leg je het karakter wat meer naar onderstuur.
Kijk ook eens naar het spul van onze sponsor MB Carperformance wat betreft onderstel, ook wel wat bang for the bucks:
Kleine 500 ben je klaar en kun je nog wat experimenteren met de hoogte:
[img]http://www.mbcarperformance.nl/catalog/images/FKRT12.jpg[/img]

Je zou vóór een veerpootbrug kunnen monteren, dan leg je het karakter wat meer naar onderstuur.
Kijk ook eens naar het spul van onze sponsor MB Carperformance wat betreft onderstel, ook wel wat bang for the bucks:
Kleine 500 ben je klaar en kun je nog wat experimenteren met de hoogte:
[img]http://www.mbcarperformance.nl/catalog/images/FKRT12.jpg[/img]
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
De Apex -60mm reed beter dan de FK schroefset die je hierboven ziet. Maarja, als je laag wil gaan, dan moet je wat inleveren...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Ik heb flink last van onderstuur. Maar denk dat dit vooral te maken heeft met enthousiasme en nat wegdek.
Een dikkere stabistang zal ook zorgen voor betere wegligging, maar je krijgt er meer onderstuur van. Ik ga binnenkort ff naar de sloop om de achteras van een express busje te inspecteren!
Een dikkere stabistang zal ook zorgen voor betere wegligging, maar je krijgt er meer onderstuur van. Ik ga binnenkort ff naar de sloop om de achteras van een express busje te inspecteren!
R5GTT phase2
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
En voorwielaandrijving en een zware neus t.o.v. lichte achterkant. Door het natte wegdek voel je het alleen maar eerder.KoenGTT schreef:Ik heb flink last van onderstuur. Maar denk dat dit vooral te maken heeft met enthousiasme en nat wegdek.

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Toyo's. Ik kan niet meer dan half gas geven als ik in de regen een rotonde afrij. 

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Denk dat je hier voor het gros van de mensen de spijker op de kop slaat.Luco/Alpine-racer schreef:verder is ook een veelgemaakte fout dat je vaak te hard de bocht in wilt, daar is ook vaak nog verbetering in te vinden

oplossing 25 kg groninger aardappelen achterin.Martijn schreef:En voorwielaandrijving en een zware neus t.o.v. lichte achterkant. Door het natte wegdek voel je het alleen maar eerder.KoenGTT schreef:Ik heb flink last van onderstuur. Maar denk dat dit vooral te maken heeft met enthousiasme en nat wegdek.
Heb je een veerpootbrug voorin?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Met een beetje verlaging ligt de mijne iig perfectJean-Paul-S schreef:En als de weg hobbelig is stuiter je eraf,

Waarom?? Gewoon omdat het kan!
@ Riel:
Lijkt me niet.
Lijkt me niet.
Maar zoals ie zelf al aangeeft, kan ie eens beginnen met een setje nieuwe banden, ipv die dingen uit het jaar kruik.m1n1 schreef:Ik heb namelijk het probleem dat mijn achterkant me voorbij wil als ik hard een bocht in kom zetten (en het nat is).
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ja en een race of rallycursus kan ook heel wat toevoegen
misschien is de wegligging wel beter dan je denkt

misschien is de wegligging wel beter dan je denkt

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
zet je er toch gewoon bij?
ik meen het serieus dat dat geld van een cursus veel beter besteed geld is dan een setje blingbling velgen of een poekiewoekie verlagingsset

ik meen het serieus dat dat geld van een cursus veel beter besteed geld is dan een setje blingbling velgen of een poekiewoekie verlagingsset

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
een porsche? ferrari?Maus schreef:Of je koopt een echte auto.

-
- Über-Spammer
- Contacteer:

als het meer geen evo is

Als je wegligging ruk is heb je aan een cursus niks. Wat moet je ermee op de openbare weg anyway? Haal dan een slipcursus. 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
wie zegt dat de wegligging ruk is?Riël Notermans schreef:Als je wegligging ruk is heb je aan een cursus niks. Wat moet je ermee op de openbare weg anyway? Haal dan een slipcursus.
een auto kan vaak meer dan je denkt
als je net iets anders leert rijden