Hoe krijg ik de wegligging van een 5 beter?

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Hoi,

Ik vraag me af wat een goede manier is om mijn wegligging te verbeteren.
Ik heb namelijk het probleem dat mijn achterkant me voorbij wil als ik hard een bocht in kom zetten (en het nat is). Een oplossing hier voor is waarschijnlijk een stel nieuwe Toyo's achterop ipv de Michelins uit '94.
Ook veert mijn 5 voor aan één kant eng ver in als ik een rotonde of bocht vlot neem en komt waarschijnlijk mijn achterwiel omhoog, iemand hier een oplossing voor?
Het onderstel van m'n 5 is orgineel op 15'' 19 16v coupe velgen na.
Niels-16v
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 17 apr 2006 15:44
Locatie: Duiven
Contacteer:

m1n1 schreef:Hoi,

Ik vraag me af wat een goede manier is om mijn wegligging te verbeteren.
Ik heb namelijk het probleem dat mijn achterkant me voorbij wil als ik hard een bocht in kom zetten (en het nat is). Een oplossing hier voor is waarschijnlijk een stel nieuwe Toyo's achterop ipv de Michelins uit '94.
Ook veert mijn 5 voor aan één kant eng ver in als ik een rotonde of bocht vlot neem en komt waarschijnlijk mijn achterwiel omhoog, iemand hier een oplossing voor?
Het onderstel van m'n 5 is orgineel op 15'' 19 16v coupe velgen na.
Gele koni dempers er voor onder gooien, je wegligging zal heel erg verbeteren.
Je auto word stugger en zal minder inveren in een bocht, hierdoor heb je veel meer grip
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

En als de weg hobbelig is stuiter je eraf (0) ,

Standaard verlagingsveren helpt je ook al een groot eind op weg. 35mm is al goed merkbaar zonder dat je meteen met een kart onderweg bent :)
Niels-16v
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 17 apr 2006 15:44
Locatie: Duiven
Contacteer:

Jean-Paul-S schreef:En als de weg hobbelig is stuiter je eraf (0) ,

Standaard verlagingsveren helpt je ook al een groot eind op weg. 35mm is al goed merkbaar zonder dat je meteen met een kart onderweg bent :)
Instelbaar, dus stugger draaien als je wilt karten :p
Ik heb er iig erg veel plezier van.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Banden zijn echt superbelangrijk! Zeker bij dit soort auto's... Dus bespaar daar niet op. Daarnaast kun je natuurlijk altijd een verlagingssetje monteren. Dat zal heel veel doen... Als je instelbare dempers achter neemt moet je die NIET op de meest stugge stand zetten, want dan weet je zeker dat de achterkant voorbij komt!

Dat de 5 (en ook de Clio) een achterwieltje optilt is denk ik redelijk omvermijdelijk. Ik ken er geen die het niet doet.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Met de harde standen van die koni's kun je alleen wat mee op het circuit :p

Om te beginnen zou ik voor 35mm veren gaan, die schokbrekers kun je altijd nog monteren :) Verder zoals merijn zegt goede banden monteren. Tussen wanli en een toyo proxes zit duidelijk verschil.

achterwielen optillen is leuk (0) :)
Niels-16v
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 17 apr 2006 15:44
Locatie: Duiven
Contacteer:

Ik rij met me koni's op de zwaarste stand, voor dagelijks gebruik :biertjuh:
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Jean-Paul-S schreef:Met de harde standen van die koni's kun je alleen wat mee op het circuit :p
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat rijden... Volgens mij staan ze nu op de zachte stand en is er al amper beweging in te krijgen. :P
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Niels-16v schreef:Ik rij met me koni's op de zwaarste stand, voor dagelijks gebruik :biertjuh:
dan stuiter je dus lekker over de weg :wink: Dat kan toch niet beter rijden op binnendoor wegen?

tenzij je enkel wat autowegen rijd dan, dan begrijp ik het wel :p
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

koop een setje dempers en veren een een deftig setje banden. ik zou zeker ook de dempers erbij nemen, dan merk je pas echt goed verschil in mijn ogen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Verlagings veren al gevonden op Markplaats apex -35mm (nieuw)
en koni's lijken me hier 't goedkoopst http://www.carpartsprovider.com/Renault ... horts.html

Hopenlijk heeft Sinterklaas nog wat ruimte in zijn zak....
Niels-16v
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 17 apr 2006 15:44
Locatie: Duiven
Contacteer:

Jean-Paul-S schreef:
Niels-16v schreef:Ik rij met me koni's op de zwaarste stand, voor dagelijks gebruik :biertjuh:
dan stuiter je dus lekker over de weg :wink: Dat kan toch niet beter rijden op binnendoor wegen?

tenzij je enkel wat autowegen rijd dan, dan begrijp ik het wel :p
Alleen autobaan en goed verharde wegen idd, anders trilt alles kapot :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

je kan van alles aan het onderstel doen zoals hierboven al een aantal malen is aangegeven
voor harder dan achter is ook wel lekker, komt het kontje gewoon mee

verder is ook een veelgemaakte fout dat je vaak te hard de bocht in wilt, daar is ook vaak nog vergetering in te vinden
niet te hard de bocht in willen en de auto proberen te laten "rollen"
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Het karakter van zwiepen achter heeft ie wel een beetje, lekker toch? :) Gas erop :smoke:

Je zou vóór een veerpootbrug kunnen monteren, dan leg je het karakter wat meer naar onderstuur.

Kijk ook eens naar het spul van onze sponsor MB Carperformance wat betreft onderstel, ook wel wat bang for the bucks:

Kleine €500 ben je klaar en kun je nog wat experimenteren met de hoogte:

[img]http://www.mbcarperformance.nl/catalog/images/FKRT12.jpg[/img]
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

De Apex -60mm reed beter dan de FK schroefset die je hierboven ziet. Maarja, als je laag wil gaan, dan moet je wat inleveren...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

1. schokdempers vervangen
2. wielophanging controleren op spelingen, kogels, draagarmen, lagers etc.
3. 1/2 J of 1 J bredere velgen met laagprofielbanden
KoenGTT
Berichten: 746
Lid geworden op: za 13 jan 2007 19:17
Locatie: Driehuis

Ik heb flink last van onderstuur. Maar denk dat dit vooral te maken heeft met enthousiasme en nat wegdek.

Een dikkere stabistang zal ook zorgen voor betere wegligging, maar je krijgt er meer onderstuur van. Ik ga binnenkort ff naar de sloop om de achteras van een express busje te inspecteren!
R5GTT phase2
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

KoenGTT schreef:Ik heb flink last van onderstuur. Maar denk dat dit vooral te maken heeft met enthousiasme en nat wegdek.
En voorwielaandrijving en een zware neus t.o.v. lichte achterkant. Door het natte wegdek voel je het alleen maar eerder. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Paar serieuze banden kopen die wat beter zijn in de regen scheelt ook een hoop.

Die starslet staat ook semperits alle hoeken bij elkaar te glije met gas erop, maar gas los en het feest begint :lol:
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Toyo's. Ik kan niet meer dan half gas geven als ik in de regen een rotonde afrij. :D
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Luco/Alpine-racer schreef:verder is ook een veelgemaakte fout dat je vaak te hard de bocht in wilt, daar is ook vaak nog verbetering in te vinden
niet te hard de bocht in willen en de auto proberen te laten "rollen"
Denk dat je hier voor het gros van de mensen de spijker op de kop slaat. ;)
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

Martijn schreef:
KoenGTT schreef:Ik heb flink last van onderstuur. Maar denk dat dit vooral te maken heeft met enthousiasme en nat wegdek.
En voorwielaandrijving en een zware neus t.o.v. lichte achterkant. Door het natte wegdek voel je het alleen maar eerder. :)
oplossing 25 kg groninger aardappelen achterin.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Heb je een veerpootbrug voorin?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Jean-Paul-S schreef:En als de weg hobbelig is stuiter je eraf (0) ,

Standaard verlagingsveren helpt je ook al een groot eind op weg. 35mm is al goed merkbaar zonder dat je meteen met een kart onderweg bent :)
Met een beetje verlaging ligt de mijne iig perfect (Y)
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

@ Riel:

Lijkt me niet.
m1n1 schreef:Ik heb namelijk het probleem dat mijn achterkant me voorbij wil als ik hard een bocht in kom zetten (en het nat is).
Maar zoals ie zelf al aangeeft, kan ie eens beginnen met een setje nieuwe banden, ipv die dingen uit het jaar kruik.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ja en een race of rallycursus kan ook heel wat toevoegen :lol: :lol:
misschien is de wegligging wel beter dan je denkt (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Ja maar.... dat kan je niet zien staan op je modlist. ;)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

zet je er toch gewoon bij? (Y)
ik meen het serieus dat dat geld van een cursus veel beter besteed geld is dan een setje blingbling velgen of een poekiewoekie verlagingsset :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Of je koopt een echte auto. :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Maus schreef:Of je koopt een echte auto. :D
een porsche? ferrari? (0)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Nee, een Suzuki Liana. (0)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

:lol: :lol: :lol: :lol:
als het meer geen evo is :p
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Jaja....
Ik zie / hoor je nog zitten. :wink:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Als je wegligging ruk is heb je aan een cursus niks. Wat moet je ermee op de openbare weg anyway? Haal dan een slipcursus. :beer:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Als je wegligging ruk is heb je aan een cursus niks. Wat moet je ermee op de openbare weg anyway? Haal dan een slipcursus. :beer:
wie zegt dat de wegligging ruk is?
een auto kan vaak meer dan je denkt
als je net iets anders leert rijden (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Plaats reactie