Clio 16v naar een hoger fun factor.

Vertel hier alles over je project.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Idd doe het goed of doe het niet. Ik zou óf wat geld steken in de 16v motor zodat het wat harder gaat, óf een ander blok kopen, geld sparen en het in 1 keer goed doen :)
blamo
Berichten: 88
Lid geworden op: wo 28 mar 2007 15:51

|:
Laatst gewijzigd door blamo op wo 22 aug 2007 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
blamo
Berichten: 88
Lid geworden op: wo 28 mar 2007 15:51

Kijk…het interesseert me geen ene hol hoe lang dit project gaat duren,
hij staat droog en is geschorst. Dus is er genoeg ruimte om door te sparen.
Maar ik wil aan de gang met dat 480 t blok. Lijkt me nogal leuk om te doen. En dik veel pk’s met een 16v turbo lijkt me te serieus voor mij. Ook al is het beren mooi, dat hou ik niet op de weg en zijn het mij de kosten niet waard.

Wat ik graag wil weten over de ombouw naar 480t, is:
Passen de aandrijfassen van de 16v
Kan ik de kabelboom gebruiken van de 16v en welke aanpassingen kom ik tegen?
Dynamo, versnellingsbak, waterpomp, abs systeem, enz
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

assen passen gewoon, en de reno bak past aan de 'volvo'(yeah right, reno) motor.

Zon blok inbouwen is redelijk rechttoe rechtaan, je komt weinig moelijks tegen. Koelsysteem zul je zelf wat moeten fabrieken, slangen inkorten/verlengen etc. niks onoverkomelijks.
Intercooler ook wat DIY voor vereist.

Kabelboom en ECU's (2 bij de volvo turbo motor) van de volvo pakken. kabelboomaansluiten is meten=weten, ook niet erg moelijk.

Uurtje of 30 (of minder) voor een handige harry moet het wel kunnen draaien, en netjes eruit zien.

Reno inspuitsysteem schijnt beter te werken als Volvo zooi, maar wil je dat, nog meer aanpassen, en ECU herschrijven (menno!)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

eevvoo schreef: stel dan de actuator op 0,7 bar. en voila ca. 150 pk en klaar ben je met je betrouwbare fun auto (zonder dat de drijfstangen (renault 16V (0) ) er uit vliegen . de volvo motoren zijn namelijk bullet proof.
Ahum.... Volvo motor?
3 keer raden waar die 'bulletproof' 'volvo' drijfstanglagers waar jij het over hebt nog meer in zitten....

F7P, F7R, F3P, F3R, F8Q etc
(juist, dat zijn reno motoren... :wink: )

B18FT is niks sterker/degelijker als een F7P.


Moet je het daarom laten? Zeker niet. Als je goedkoop aan een goede B18FT kunt komen, en niet vies bent van wat DiY: doen!
Verwacht echter niet van een standaard B18FT 180 pk....nee, ook niet na opschroeven van de turbo.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Blamo,

Gewoon beginnen met je motor uitbouwen

volvoblok er naart leggen, maar kijk wel ff goed naar de motor steunen. Ik dacht dat de 1.7 ook hangend is geweest in de latere modellen..

de clio is alleen hangend, maar als je de streun er uitzaagd kun je ook een staand blok monteren.

dus dat past. bak is uiterlijk hetzelde als die van de 16V

inbouwen en kabelboom uitzoekken, wet heb ik nodig op mijn blok en wat niet dus uitpluizen.

dit kan ook al buiten de motor!

suc6
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

amen... :D
Blamo,

Gewoon beginnen met je motor uitbouwen

volvoblok er naart leggen, maar kijk wel ff goed naar de motor steunen. Ik dacht dat de 1.7 ook hangend is geweest in de latere modellen..

de clio is alleen hangend, maar als je de streun er uitzaagd kun je ook een staand blok monteren.

dus dat past. bak is uiterlijk hetzelde als die van de 16V

inbouwen en kabelboom uitzoekken, wet heb ik nodig op mijn blok en wat niet dus uitpluizen.

dit kan ook al buiten de motor!

suc6
blamo
Berichten: 88
Lid geworden op: wo 28 mar 2007 15:51

Kijk,. das praat da hedde wah an.
Alvast bedankt.
Ik zal morgen wat nieuwe foto’s plaatsen van het procédé duu...fwatuur?
http://www.skyalbum.com/showAlbum/96596
marcellus
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 4 jul 2007 20:35

sucses met je ombouw project .
maar ik ben bang dat het eindresultaat tegen gaat vallen
maarten heeft een 2.0 turbo in zn 5 zittin met 0ngeveer 0.7 bar en die is presies even snel als mijn clio 16v dus .
ik verkocht het blok met winst en pomte het geld in de 1800 dan heb je meer winst
maar ja het overbouwen op zich is niet zo veel werk maar die kabelboom uitpluizen is wel een aardige klus je kan die van je 16v wel weg doen en je moet die van je volvo helemaal uitpluizen en aanpassen sterkte daar mee
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Die boom stelt niks voor hoor :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
blamo
Berichten: 88
Lid geworden op: wo 28 mar 2007 15:51

Heb een complete 480turbo gekocht. Kont schade, niet te zuinig.
Kon er bij toeval rete goedkoop aan komen, meteen gedaan.
Motorisch in goede staat netjes onderhouden maar de turbo is plusminus halve ton geleden gereviseerd en niet zo netjes me omgegaan.
Nu kan ik makkelijk zien hoe de draad in die soep steekt.

Zondag lekker prutsen in aan de 480 turbo.

Klein vraagje wat zijn de voordelen en nadelen bij het behoud van de 16v bak?
marcellus
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 4 jul 2007 20:35

dat maakt niet uit waarschijnelijk de zelfde bak
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

16v bak heeft een wat betere verhouding
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

16v clio bak is voor alu carter.
B18ft heeft stalen carter.

Kortom, bevestiging aan de onderzijde kan problemen geven.

Ik zou voorlopig voor de volvo bak gaan...
Check wel of de volvo bak gaten voor de baksteun bovenop heeft zitten, op de juiste plek, m10.
blamo
Berichten: 88
Lid geworden op: wo 28 mar 2007 15:51

Ik las het volgende op de site: volvo480register

Augustus 2001:
Aandrijving

De aandrijfassen van de Volvo 480 naar beide voorwielen zijn even lang. Dit is vrij bijzonder voor een auto met een dwars geplaatste motor met voorwielaandrijving, en geen toeval. De aandrijfkrachten op de voorwielen zijn hierdoor beter in balans. Ongewenste stuurreacties bij gas geven of gas minderen worden hierdoor voorkomen. Dit is slechts één van de aspecten die de Volvo 480 zo’n goed stuurgedrag geven.

Misschien een domme vraag. Op de vulva bak…passen daar de assen van de 16v op?
Ik dacht namelijk dat de assen van de 16v onderling van lengte verschilde.

Is het anders ook mogelijk om een 2.0 16v megane bak te gebruiken met de 16v assen op een 480 torbo blok
(mocht ik het een keer kenne betalen. :wink: )
Het is me namelijk een keer wijs gemaakt om die op mijn 16v blok te gebruiken.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

assen van een 16v zijn ongelijk van lengte
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Ik zou geen JC5 bak nemen als ik jou was, die verhouding is een stuk langer als bij een 16v bak namelijk.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Als je een beetje serieus vermogen hebt, is een wat langere bak wel prettig. Minder last van wielspin, en meer topsnelheid.
rev it like a rental
Gast

DennisT schreef:Ff voor de duidelijkheid, wil je per sé een 480T blok? Want een 1800 16v naar 170 pk brengen is veel minder werk lijkt me...
DennisT schreef:Andere chip, spagettie pijpje, kat vv, nokkenasjes...
een F7P naar 170 pk brengen met hetgeen je opnoemt ?


:klop:

Is al meermaals geprobeerd, steeds met een hopeloos tegenvallend resultaat. Als je 140 aan de wielen haalt mag je heel blij zijn. Dat zijn dus 240 café peekaas.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

lukt wel
je haalt er zelfs 190 pk uit
alleen niet voor 800 pleurie :D :D :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Gast

ja dat lukt, maar niet met een uitlaat, chip, nokkenassen.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

Luco/Alpine-racer schreef:lukt wel
je haalt er zelfs 190 pk uit
alleen niet voor 800 pleurie :D :D :D
aan wat voor bedrag moeten we denken? :)
Gast

uit een F7P ? das een 1.8 Luco, geen 2.0 :wink:

Je moet zowieso aan de gang gaan met TB's, effe Menno raadplegen. Als er iemand hier is die het weet , moet je bij hem zijn.
Gast

effe een gekke planning ?

setje tb's: 7/800€
setje nokkenassen: 300€
goeie chip: 250€
uitlaatgedeeldte: 500€

eventueel de kop wat bewerken...goeie 1000€ (met koppakking en de dichtingzooi inclusief)

apart oliekoelertje kan ie ook zeker gebruiken...200€ met de nodige aansluitzooi.

En spaar gelijk door voor een degelijke bak :lol:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

-jo- schreef:uit een F7P ? das een 1.8 Luco, geen 2.0 :wink:

Je moet zowieso aan de gang gaan met TB's, effe Menno raadplegen. Als er iemand hier is die het weet , moet je bij hem zijn.
wat denk je dat mijn blok van oorsprong is :D :D :D
lijstje
opboren naar 2035 cc
JE gesmede zuigers
williams nokkenassen
diesel krukas
verstelbaar nokkenastandwiel
setje dubbele webers, weg met die elektronica :D :D
verder geen aanpassingen geloof ik
bewezen pk's 160,1 op de wielen met een sper
en 200nm op de wielen tussen de 3500 en 6500 toeren
alleen dat kost iets meer dan 800 euro :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Gast

je blok werd ook helemaal op gewicht gebracht. Maar goed, het gaat hier nog steeds over de F7P, een 1.8 dus.

Voor 800€ kan je dat hele verhaal beter laten schieten, das mijn idee.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

-jo- schreef:je blok werd ook helemaal op gewicht gebracht. Maar goed, het gaat hier nog steeds over de F7P, een 1.8 dus.

Voor 800€ kan je dat hele verhaal beter laten schieten, das mijn idee.
ook nog
hoe weet jij dat
de basis is een 1.8 dus daar kan best een hoop mee
misschien dat je ergens een clio 3 blokkie kan scoren voor 800 :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
blamo
Berichten: 88
Lid geworden op: wo 28 mar 2007 15:51

Zo.. ik heb vandaag lekker kunnen rommelen aan het 480 blok.

http://www.skyalbum.com/showAlbum/102369

Niet dat het spektakel foto’s zijn maar tog….
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

(Y) goed bezig! (off topic), heerlijk die reacties :D )
KoenGTT
Berichten: 746
Lid geworden op: za 13 jan 2007 19:17
Locatie: Driehuis

je hebt echt een mooie sleutelruimte! Succes nog met de ombouw (Y)
R5GTT phase2
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Heb naar mijn weten niet gezegd dan je voor 800 eurie 170 pk hebt met een F7P :) Die onderdelen die ik noemde waren ook niet voor dat bedrag, aangezien een spruitstukkie al 500 euro oid kost. Ben het met je eens dat je met die paar die dingen geen 170 pk haalt :)
blamo
Berichten: 88
Lid geworden op: wo 28 mar 2007 15:51

KoenGTT schreef:je hebt echt een mooie sleutelruimte! Succes nog met de ombouw (Y)
Klopt het is een heerlijke ruimte om in te rommelen.
Schoon, rustig en bijna al het gereedschap wat ik nodig heb. Alhoewel de baas soms doordraaft in schoonmaken voel ik me daar als een vis in het water.
Aan het einde van de dag zal je geen gereedschap vinden met vette vingers.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

DennisT schreef:Heb naar mijn weten niet gezegd dan je voor 800 eurie 170 pk hebt met een F7P :) Die onderdelen die ik noemde waren ook niet voor dat bedrag, aangezien een spruitstukkie al 500 euro oid kost. Ben het met je eens dat je met die paar die dingen geen 170 pk haalt :)
wat denk je te bereiken met een spruitstukje dan? volgens mij heeft het spruitstuk van een F7P, dus de 4-2-1, zelfs een betere luchtdoorlaat? das volgens mij ook de reden dat de meeste 'getunende' blokjes zo een spruitstuk hebben?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

net werk ga zo door.. gewoon de bak van de 480 er bij gebruiken. die clio 16V bak is echt niet fijn. verkeerde verhoudingen voor een turbo motor. een clio is een toeren motor een turbo motor houd bij 5500 6000 wel op.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

-jo- schreef:je blok werd ook helemaal op gewicht gebracht. Maar goed, het gaat hier nog steeds over de F7P, een 1.8 dus.

Voor 800€ kan je dat hele verhaal beter laten schieten, das mijn idee.
Toch moet 800€ mogelijk zijn om 170 (échte krukas-pk) uit een GTT te halen , maargoed daar gaat het nu niet over.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie