Clio 16v naar een hoger fun factor.
Kijk
het interesseert me geen ene hol hoe lang dit project gaat duren,
hij staat droog en is geschorst. Dus is er genoeg ruimte om door te sparen.
Maar ik wil aan de gang met dat 480 t blok. Lijkt me nogal leuk om te doen. En dik veel pks met een 16v turbo lijkt me te serieus voor mij. Ook al is het beren mooi, dat hou ik niet op de weg en zijn het mij de kosten niet waard.
Wat ik graag wil weten over de ombouw naar 480t, is:
Passen de aandrijfassen van de 16v
Kan ik de kabelboom gebruiken van de 16v en welke aanpassingen kom ik tegen?
Dynamo, versnellingsbak, waterpomp, abs systeem, enz
hij staat droog en is geschorst. Dus is er genoeg ruimte om door te sparen.
Maar ik wil aan de gang met dat 480 t blok. Lijkt me nogal leuk om te doen. En dik veel pks met een 16v turbo lijkt me te serieus voor mij. Ook al is het beren mooi, dat hou ik niet op de weg en zijn het mij de kosten niet waard.
Wat ik graag wil weten over de ombouw naar 480t, is:
Passen de aandrijfassen van de 16v
Kan ik de kabelboom gebruiken van de 16v en welke aanpassingen kom ik tegen?
Dynamo, versnellingsbak, waterpomp, abs systeem, enz
-
assen passen gewoon, en de reno bak past aan de 'volvo'(yeah right, reno) motor.
Zon blok inbouwen is redelijk rechttoe rechtaan, je komt weinig moelijks tegen. Koelsysteem zul je zelf wat moeten fabrieken, slangen inkorten/verlengen etc. niks onoverkomelijks.
Intercooler ook wat DIY voor vereist.
Kabelboom en ECU's (2 bij de volvo turbo motor) van de volvo pakken. kabelboomaansluiten is meten=weten, ook niet erg moelijk.
Uurtje of 30 (of minder) voor een handige harry moet het wel kunnen draaien, en netjes eruit zien.
Reno inspuitsysteem schijnt beter te werken als Volvo zooi, maar wil je dat, nog meer aanpassen, en ECU herschrijven (menno!)
Zon blok inbouwen is redelijk rechttoe rechtaan, je komt weinig moelijks tegen. Koelsysteem zul je zelf wat moeten fabrieken, slangen inkorten/verlengen etc. niks onoverkomelijks.
Intercooler ook wat DIY voor vereist.
Kabelboom en ECU's (2 bij de volvo turbo motor) van de volvo pakken. kabelboomaansluiten is meten=weten, ook niet erg moelijk.
Uurtje of 30 (of minder) voor een handige harry moet het wel kunnen draaien, en netjes eruit zien.
Reno inspuitsysteem schijnt beter te werken als Volvo zooi, maar wil je dat, nog meer aanpassen, en ECU herschrijven (menno!)
-
Ahum.... Volvo motor?eevvoo schreef: stel dan de actuator op 0,7 bar. en voila ca. 150 pk en klaar ben je met je betrouwbare fun auto (zonder dat de drijfstangen (renault 16V) er uit vliegen . de volvo motoren zijn namelijk bullet proof.
3 keer raden waar die 'bulletproof' 'volvo' drijfstanglagers waar jij het over hebt nog meer in zitten....
F7P, F7R, F3P, F3R, F8Q etc
(juist, dat zijn reno motoren...
B18FT is niks sterker/degelijker als een F7P.
Moet je het daarom laten? Zeker niet. Als je goedkoop aan een goede B18FT kunt komen, en niet vies bent van wat DiY: doen!
Verwacht echter niet van een standaard B18FT 180 pk....nee, ook niet na opschroeven van de turbo.
Blamo,
Gewoon beginnen met je motor uitbouwen
volvoblok er naart leggen, maar kijk wel ff goed naar de motor steunen. Ik dacht dat de 1.7 ook hangend is geweest in de latere modellen..
de clio is alleen hangend, maar als je de streun er uitzaagd kun je ook een staand blok monteren.
dus dat past. bak is uiterlijk hetzelde als die van de 16V
inbouwen en kabelboom uitzoekken, wet heb ik nodig op mijn blok en wat niet dus uitpluizen.
dit kan ook al buiten de motor!
suc6
volvoblok er naart leggen, maar kijk wel ff goed naar de motor steunen. Ik dacht dat de 1.7 ook hangend is geweest in de latere modellen..
de clio is alleen hangend, maar als je de streun er uitzaagd kun je ook een staand blok monteren.
inbouwen en kabelboom uitzoekken, wet heb ik nodig op mijn blok en wat niet dus uitpluizen.
suc6
-
- Contacteer:
amen...

Blamo,
suc6
Kijk,. das praat da hedde wah an.
Alvast bedankt.
Ik zal morgen wat nieuwe fotos plaatsen van het procédé duu...fwatuur?
http://www.skyalbum.com/showAlbum/96596
Alvast bedankt.
Ik zal morgen wat nieuwe fotos plaatsen van het procédé duu...fwatuur?
http://www.skyalbum.com/showAlbum/96596
sucses met je ombouw project .
maar ik ben bang dat het eindresultaat tegen gaat vallen
maarten heeft een 2.0 turbo in zn 5 zittin met 0ngeveer 0.7 bar en die is presies even snel als mijn clio 16v dus .
ik verkocht het blok met winst en pomte het geld in de 1800 dan heb je meer winst
maar ja het overbouwen op zich is niet zo veel werk maar die kabelboom uitpluizen is wel een aardige klus je kan die van je 16v wel weg doen en je moet die van je volvo helemaal uitpluizen en aanpassen sterkte daar mee
maar ik ben bang dat het eindresultaat tegen gaat vallen
maarten heeft een 2.0 turbo in zn 5 zittin met 0ngeveer 0.7 bar en die is presies even snel als mijn clio 16v dus .
ik verkocht het blok met winst en pomte het geld in de 1800 dan heb je meer winst
maar ja het overbouwen op zich is niet zo veel werk maar die kabelboom uitpluizen is wel een aardige klus je kan die van je 16v wel weg doen en je moet die van je volvo helemaal uitpluizen en aanpassen sterkte daar mee
Die boom stelt niks voor hoor 

Heb een complete 480turbo gekocht. Kont schade, niet te zuinig.
Kon er bij toeval rete goedkoop aan komen, meteen gedaan.
Motorisch in goede staat netjes onderhouden maar de turbo is plusminus halve ton geleden gereviseerd en niet zo netjes me omgegaan.
Nu kan ik makkelijk zien hoe de draad in die soep steekt.
Zondag lekker prutsen in aan de 480 turbo.
Klein vraagje wat zijn de voordelen en nadelen bij het behoud van de 16v bak?
Kon er bij toeval rete goedkoop aan komen, meteen gedaan.
Motorisch in goede staat netjes onderhouden maar de turbo is plusminus halve ton geleden gereviseerd en niet zo netjes me omgegaan.
Nu kan ik makkelijk zien hoe de draad in die soep steekt.
Zondag lekker prutsen in aan de 480 turbo.
Klein vraagje wat zijn de voordelen en nadelen bij het behoud van de 16v bak?
-
- Contacteer:
16v bak heeft een wat betere verhouding
-
16v clio bak is voor alu carter.
B18ft heeft stalen carter.
Kortom, bevestiging aan de onderzijde kan problemen geven.
Ik zou voorlopig voor de volvo bak gaan...
Check wel of de volvo bak gaten voor de baksteun bovenop heeft zitten, op de juiste plek, m10.
B18ft heeft stalen carter.
Kortom, bevestiging aan de onderzijde kan problemen geven.
Ik zou voorlopig voor de volvo bak gaan...
Check wel of de volvo bak gaten voor de baksteun bovenop heeft zitten, op de juiste plek, m10.
Ik las het volgende op de site: volvo480register
Augustus 2001:
Aandrijving
De aandrijfassen van de Volvo 480 naar beide voorwielen zijn even lang. Dit is vrij bijzonder voor een auto met een dwars geplaatste motor met voorwielaandrijving, en geen toeval. De aandrijfkrachten op de voorwielen zijn hierdoor beter in balans. Ongewenste stuurreacties bij gas geven of gas minderen worden hierdoor voorkomen. Dit is slechts één van de aspecten die de Volvo 480 zon goed stuurgedrag geven.
Misschien een domme vraag. Op de vulva bak passen daar de assen van de 16v op?
Ik dacht namelijk dat de assen van de 16v onderling van lengte verschilde.
Is het anders ook mogelijk om een 2.0 16v megane bak te gebruiken met de 16v assen op een 480 torbo blok
(mocht ik het een keer kenne betalen.
)
Het is me namelijk een keer wijs gemaakt om die op mijn 16v blok te gebruiken.
Augustus 2001:
Aandrijving
De aandrijfassen van de Volvo 480 naar beide voorwielen zijn even lang. Dit is vrij bijzonder voor een auto met een dwars geplaatste motor met voorwielaandrijving, en geen toeval. De aandrijfkrachten op de voorwielen zijn hierdoor beter in balans. Ongewenste stuurreacties bij gas geven of gas minderen worden hierdoor voorkomen. Dit is slechts één van de aspecten die de Volvo 480 zon goed stuurgedrag geven.
Misschien een domme vraag. Op de vulva bak passen daar de assen van de 16v op?
Ik dacht namelijk dat de assen van de 16v onderling van lengte verschilde.
Is het anders ook mogelijk om een 2.0 16v megane bak te gebruiken met de 16v assen op een 480 torbo blok
(mocht ik het een keer kenne betalen.
Het is me namelijk een keer wijs gemaakt om die op mijn 16v blok te gebruiken.
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
assen van een 16v zijn ongelijk van lengte
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
DennisT schreef:Ff voor de duidelijkheid, wil je per sé een 480T blok? Want een 1800 16v naar 170 pk brengen is veel minder werk lijkt me...
een F7P naar 170 pk brengen met hetgeen je opnoemt ?DennisT schreef:Andere chip, spagettie pijpje, kat vv, nokkenasjes...

Is al meermaals geprobeerd, steeds met een hopeloos tegenvallend resultaat. Als je 140 aan de wielen haalt mag je heel blij zijn. Dat zijn dus 240 café peekaas.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
lukt wel
je haalt er zelfs 190 pk uit
alleen niet voor 800 pleurie

alleen niet voor 800 pleurie

aan wat voor bedrag moeten we denken?Luco/Alpine-racer schreef:lukt wel
alleen niet voor 800 pleurie![]()
![]()

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
uit een F7P ? das een 1.8 Luco, geen 2.0
Je moet zowieso aan de gang gaan met TB's, effe Menno raadplegen. Als er iemand hier is die het weet , moet je bij hem zijn.
Je moet zowieso aan de gang gaan met TB's, effe Menno raadplegen. Als er iemand hier is die het weet , moet je bij hem zijn.
effe een gekke planning ?
setje tb's: 7/800
setje nokkenassen: 300
goeie chip: 250
uitlaatgedeeldte: 500
eventueel de kop wat bewerken...goeie 1000 (met koppakking en de dichtingzooi inclusief)
apart oliekoelertje kan ie ook zeker gebruiken...200 met de nodige aansluitzooi.
En spaar gelijk door voor een degelijke bak
setje tb's: 7/800
setje nokkenassen: 300
goeie chip: 250
uitlaatgedeeldte: 500
eventueel de kop wat bewerken...goeie 1000 (met koppakking en de dichtingzooi inclusief)
apart oliekoelertje kan ie ook zeker gebruiken...200 met de nodige aansluitzooi.
En spaar gelijk door voor een degelijke bak

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
wat denk je dat mijn blok van oorsprong is-jo- schreef:uit een F7P ? das een 1.8 Luco, geen 2.0![]()

lijstje
opboren naar 2035 cc
JE gesmede zuigers
williams nokkenassen
diesel krukas
verstelbaar nokkenastandwiel
setje dubbele webers, weg met die elektronica

verder geen aanpassingen geloof ik
bewezen pk's 160,1 op de wielen met een sper
en 200nm op de wielen tussen de 3500 en 6500 toeren
alleen dat kost iets meer dan 800 euro

je blok werd ook helemaal op gewicht gebracht. Maar goed, het gaat hier nog steeds over de F7P, een 1.8 dus.
Voor 800 kan je dat hele verhaal beter laten schieten, das mijn idee.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ook nog-jo- schreef:je blok werd ook helemaal op gewicht gebracht. Maar goed, het gaat hier nog steeds over de F7P, een 1.8 dus.
hoe weet jij dat
de basis is een 1.8 dus daar kan best een hoop mee
misschien dat je ergens een clio 3 blokkie kan scoren voor 800

Zo.. ik heb vandaag lekker kunnen rommelen aan het 480 blok.
http://www.skyalbum.com/showAlbum/102369
Niet dat het spektakel fotos zijn maar tog .
http://www.skyalbum.com/showAlbum/102369
Niet dat het spektakel fotos zijn maar tog .
-
- Contacteer:

Heb naar mijn weten niet gezegd dan je voor 800 eurie 170 pk hebt met een F7P
Die onderdelen die ik noemde waren ook niet voor dat bedrag, aangezien een spruitstukkie al 500 euro oid kost. Ben het met je eens dat je met die paar die dingen geen 170 pk haalt 

Klopt het is een heerlijke ruimte om in te rommelen.KoenGTT schreef:je hebt echt een mooie sleutelruimte! Succes nog met de ombouw
Schoon, rustig en bijna al het gereedschap wat ik nodig heb. Alhoewel de baas soms doordraaft in schoonmaken voel ik me daar als een vis in het water.
Aan het einde van de dag zal je geen gereedschap vinden met vette vingers.
-
wat denk je te bereiken met een spruitstukje dan? volgens mij heeft het spruitstuk van een F7P, dus de 4-2-1, zelfs een betere luchtdoorlaat? das volgens mij ook de reden dat de meeste 'getunende' blokjes zo een spruitstuk hebben?DennisT schreef:Heb naar mijn weten niet gezegd dan je voor 800 eurie 170 pk hebt met een F7PDie onderdelen die ik noemde waren ook niet voor dat bedrag, aangezien een spruitstukkie al 500 euro oid kost. Ben het met je eens dat je met die paar die dingen geen 170 pk haalt
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
net werk ga zo door.. gewoon de bak van de 480 er bij gebruiken. die clio 16V bak is echt niet fijn. verkeerde verhoudingen voor een turbo motor. een clio is een toeren motor een turbo motor houd bij 5500 6000 wel op.
Toch moet 800 mogelijk zijn om 170 (échte krukas-pk) uit een GTT te halen , maargoed daar gaat het nu niet over.-jo- schreef:je blok werd ook helemaal op gewicht gebracht. Maar goed, het gaat hier nog steeds over de F7P, een 1.8 dus.