drijfstanglagers vervangen, nu olieprobleem (zie onderaan)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
ryClio16v

okeej hier het verhaal.
gisteren moest ik een rit maken van 250 kilometer.
de heenweg alles goed niet aan de hand.
op de terugweg hoorde ik ineens (op de snelweg) een snel tikkend geluid.
langs de kant gezet ff gewacht en toen tog maar de gok genomen om richting de dichtsbijzijnde McDonalds te rijden (+-5km)
anwb gebeld en laten komen, aant eten gegaan.
ruim een uur later kreeg ik dus te horen dat mijn krukas of drijfstanglagers kapot zouden zijn.
hij vertelde me verder te rijden naar een texaco, daar zou hij nog een x luisteren.
zo gezegd zo gedaan, daar kwam hij tot de conclusie dat ik die 50km naar huis nog wel kon rijden mits ik maar in een toerental reed waarbij ik het neit hoorde.
nou heb ik vandaag wat op het internet gekeken en wat verschillende dingen tegengekomen.

sommige mensen zeggen: kun je mee doorijden.
andere zeggen: niet doen dan gaat je krukas naar de kl*te
mijn vraag,.. als de 'tik' dusdanig hard is is me krukas dan al naar de klote?

2e vraag. hoe nu te handelen. de auto staat stil en er wordt niet meer mee gereden, wat is de beste optie? reparatie? ruilmotor?
in het geval van reparatie: wat voorn kosten moet ik in gedachten houden (met/zonder krukas) dealer/beunhaas
in het geval van ruilmotor: kan dan ook een F7R (nu een F7P) want alleen het onderblok is anders tog? (langere slag?)
en wat zijn de kosten ongeveer van een motortje? (nog geen kunnen vinden)

morgen ben ik vrij dus dan ga ik zelf ff rondbellen. maar na 6en is het overal een beetje dood dus ik dacht ik kan hier ff informeren :P

btw: ik ben een eerstejaars student autotechniek, en kan event. een brug huren? is deze reparatie in 2/3 dagen uit te voeren door iemand die een beetje handig is?

andere mischien handige info (of de auto het redden waard is)
Clio 1800 16v
bakrevisie 20k km oud
distributie/waterpomp 12k km oud
totaal 180k km gelopen

alvast bedankt
(L)
Laatst gewijzigd door ryClio16v op di 14 aug 2007 9:12, 4 keer totaal gewijzigd.
Abel
Über-Spammer

krukas en drijfstang vervangen+ nieuwe lagers

de 2e drijfstang is de boosdoener bijna altijd zo.

krukas is ingesleten, die zou je kunnen laten cheken of die nog goed is, maar waarschijnlijk moet die geslepen worden.

(ik heb nog wel een drijfstang en een goede krukas ;) voor weinig )
ryClio16v

check je pm
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Abel schreef:krukas en drijfstang vervangen+ nieuwe lagers

de 2e drijfstang is de boosdoener bijna altijd zo.

krukas is ingesleten, die zou je kunnen laten cheken of die nog goed is, maar waarschijnlijk moet die geslepen worden.

(ik heb nog wel een drijfstang en een goede krukas ;) voor weinig )
En waar zou die drijfstang vandaan komen :p heb je dat ding nog steeds man ? doe er eens wat mee :D
Riël
Über-Spammer

Schade bekijken, en ik zou zeggen, probeer een nieuw setje drijfstanglagers. Het hoéft niet altijd kapot en ingesleten te zijn.

Om te bepalen of het de drijfstanglagers zijn: maakte hij geluid op 1 toerental bij enigszins (half)gas, of werd het erger als je meer gas gaf?

In het eerste geval de drijfstanglagers (door de 'gewichteloosheid' van de zuiger rammelt deze, onder belasting blijft het lager onder 'druk' dus hoor je het minder), in het tweede geval de krukaslagers.

In het ergste geval ben je 2 uurtjes werk en 52 euro armer. Het is voor de lagers een kwestie van carterpan lospakken, lagerkappen los, lagers eruit en nieuwe erin, lagerkappen erop, nieuwe boutjes, en weer inmekaar zetten.

Het scheelt je in ieder geval wel een complete motor uitbouw, bak uitbouw, distributieset, en alles wat je dan toch maar 'meeneemt' en dan heb je een blok met een andere gebruikte krukas ...

In het beste geval loopt de boel weer zoals t hoort. In ieder geval nog een hele poos.

Haal de lagers bij een revisiebedrijf en niet bij renault. Bij renault bestel je de nieuwe drijfstangbouten (ca. 12 euro totaal).
nickyr16v

ik heb dat ook gehad.
het begon bij mij ook als tikkend geluid boven de 3duizend toeren.
olietempratuur rees de pan uit.
heb toen de fout gemaakt door te rijden. |:
resultaat was dat het blok vast sloeg.
kheb toen een ander blokje gekocht en er in laten zetten.
veel suc6 verder ik hoop voor je dat het te repareren is
ryClio16v

hey riel bedankt! kan me herkennen in jou verhaal.
ben nu repa of een 2l aan het overwegen!
Riël
Über-Spammer

Nogal een verschil.

Ik zou zeggen: we nemen de gok, gooien er wat tientjes tegenaan als t alleen de drijfstanglagers zijn.

Loopt ie dan loopt ie, draait ie 2000km erna weer in de soep omdat t echt gaar is, kun je altijd nog die twee liter erin hangen. Kun je in ieder geval nog even rijden/sparen voor die 2.0 :bang:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V

Als je het financieel kan trekken om een 2.0 te nemen, zou ik dat zeker doen (Y)
ryClio16v

ik denk dat ik riel volg, ik zou het financieel eventueel wel kunnen denk ik, maar waarom een prima blok aa nde kant leggen als het zo zou kunnen :D
wil trouwens ook een nieuwe laptop :P
Menno

Als je ze hoort is die krukas echt wel overleden.
rev it like a rental
ryClio16v

Menno schreef:Als je ze hoort is die krukas echt wel overleden.
huh? maar hoe zou je anders ooit de diagnose kunnen stellen dat je drijfstanglagers kapot zijn zonder dat je ze zou horen?
Menno

Soms kan je aan erg lage oliedruk weleens zien dat ze erg op weg zijn, maar dat kan ook andere oorzaken hebben.

Verders kan je hoogstens iets doen door ze Of preventief te vervangen, of door je blok open te maken, en lagerspeling te meten. Maar over 't algemeen lopen ze gewoon kapot, en ik heb eigenlijk nog nooit een 16V gezien waarbij de krukas niet aan gort was, helaas.

Maar misschien is 't deze keer anders, beetje wishfull thinking houdt de moed er in (Y)
Tim
Car: E36 M3

Niet altijd, vraag maar aan Ronald1916V :) Ging na het iets voorzichtig polijsten van de krukas en nieuwe lagers gewoon goed :)

Wat ik wel met je eens ben is dat VAAK de krukas dan al te ver beschadigd is...
Riël
Über-Spammer

Ik heb ze ook al eens gewoon vervangen.

Maar ik hoop dat ik duidelijk was dat het geen garantie geeft hoelang het mee gaat. Wat ik bedoel, is dat het het proberen waard zou zijn.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Tim_Coupe schreef:
Niet altijd, vraag maar aan Ronald1916V :) Ging na het iets voorzichtig polijsten van de krukas en nieuwe lagers gewoon goed :)

Wat ik wel met je eens ben is dat VAAK de krukas dan al te ver beschadigd is...
Zoals bij mijn blauwe 16V 3 jaar geleden, die ratelde en sloeg vast waarna ik de stukken drijfstang tussen blok en radiateur weg kon vissen :p

En de rode loopt nog steeds.. zelfs bij de nieuwe eigenaar :)
ryClio16v

ik snapte dat het geen garantie zou zijn riel (dat van die 2000km of naar de klote kwam door :P)
dus ik ga het gewoon proberen! bedankt allemaal nog 1 ding:
geen onderdelen bij renault halen zei je, weet iemand nog een revisie bedrijf wwelke de lagers zou hebben in de buurt van arnhem?
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Inderdaad veel mensen die zeggen dat de lagers van de dealer niet goed zijn. Anders had ik je er wel aan kunnen helpen (werk bij Bochane).

Voor revisies gaan wij meetsla naar Van Thiel Motorenrevisie in Heteren. Misschien dat ze je daar kunnen helpen? Misschien zijn er ook wel wat andere revisiebedrijven in de buurt hoor...maar das meer Gouden Gids werk :wink:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
ryClio16v

in zuid werk je tog? ik liep stage in noord :D
dus had er zelf ook nog wel aan kunne komen :P
google/gouden gids geprobeerd zag zo snel niets om de hoek dus bedankt voor de tip ;)
willow

bekend verhaal dit...enjoy the club :smoke:
Jordi - Clio 16V

krukas hoeft niet ingesleten te zijn, mijn lagers waren ook kaas, maar niets te zien aan de krukas
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Bart V

Dan had jij waarschijnlijk geen hoorbare lagerschade.....
ryClio16v

ik heb de lagers vervangen, de carter los krijgen was het lastigst xD.
nu een vraagje, ik heb deze week neit de mogelijkheid om een nieuwe carterpakking te halen. voor de rest is alles klaar.
ik weet dat een nieuwe pakking aan te raden is, maar luistert dit erg nauw?
of kan ik de huidige gebruiken (hij ziet er niet egt 'gaar'uit)

alvast bedankt
Haas
Car: Megane RS

carterpanpakking is toch gewoon vloeibare??

en ja, vernieuwen is nodig !
ryClio16v

heb alles nu weer dicht zitten (nee pakking was nie vloeibaar, meer een soort textiel).

en alles lijkt in orde (geluid, olie temp.
alleen heb ik geen oliedruk :S
koud wel, maar warm niet
pas boven de 3500 toeren wordt de druk 0.5 bar.
tot 3000 toeren helemaal niets :(

volgens mij alles goed terug gemonteerd (heb oud immers oliedruk)

iemand een oplossing, ben nu namelijk bang dat de helft van me blok geen smering heeft :~
Marcel B.

ff meten met een goeie oliedrukmeter, die oliedrukmeter in de auto is vaak brak
PtrGte
Contacteer:

grote kans dat er wat materiaal van een kapot lager in de oliepomp terecht is gekomen, daardoor plunjer vast komen zitten, daardoor geen oliedruk, alleen bij hoger toerental/koude motor...

andere optie: is er een lager (degene die stuk was) uitgekomen in een paar stukken, dattie heeft meegedraaid in de drijfstang???
als dat zo is zal EN je krukas niet goed meer zijn, EN je drijfstang misschien wel ovaal, (kon je na nieuwe lagers monteren de motor netjes ronddraaien met de hand???) EN je oliepomp zal ook wel aan gort zijn...

als laatste kun je hopen op een meter die gewoon niet best meer werkt...maar als ik heel het verhaal hierboven lees: geen goed nieuws...ik heb NOG NOOIT een motor met lagerschade gezien die met nieuwe lagers op te knappen was...en zulke blokjes komen hier nogal regelmatig langs.

succes d'r mee in ieder geval (Y)
PtrGte
Contacteer:

ryClio16v schreef:okeej hier het verhaal.
gisteren moest ik een rit maken van 250 kilometer.
de heenweg alles goed niet aan de hand.
op de terugweg hoorde ik ineens (op de snelweg) een snel tikkend geluid.
langs de kant gezet ff gewacht en toen tog maar de gok genomen om richting de dichtsbijzijnde McDonalds te rijden (+-5km)anwb gebeld en laten komen, aant eten gegaan.
ruim een uur later kreeg ik dus te horen dat mijn krukas of drijfstanglagers kapot zouden zijn.
hij vertelde me verder te rijden naar een texaco, daar zou hij nog een x luisteren.
zo gezegd zo gedaan, daar kwam hij tot de conclusie dat ik die 50km naar huis nog wel kon rijden mits ik maar in een toerental reed waarbij ik het neit hoorde.
nou heb ik vandaag wat op het internet gekeken en wat verschillende dingen tegengekomen.
(L)
en dan bedoel ik: "Als ik DIT lees"
ryClio16v

ik had voor ik het uit elkaar haalde oliedruk (toen was het lager al kapot)
alle lagers die eruit kwamen waren nog intact, alleen op 1 cilinder waren ze zwart.
niets kapot en heb ook carter schoon gemaakt
PtrGte
Contacteer:

okee dan vallen de bovenste 2 af naar mijn mening...

als je warm geen oliedruk op de meter ziet komen dan zou het oliedrukalarm lampie ook moeten branden...

toch maar even druk meten met een fatsoenlijke meter dan...
ryClio16v

hmz, oliedrukalarm is gewoon oliecontrolelampje neem ik aan (ook peil tog?)
zou het anders kunnen zijn dat ik iets verkeerds teruggeschroefd heb? omdat oliedruk meter dus niet meer optimaal werkt :P of zit deze niet onder bij carter?
Haas
Car: Megane RS

alle lagerkappen op EXACT dezelfde wijze teruggezet? Dus op de zelfde plek en in de juiste stand? (niet gedraaid of verwisseld?)
PtrGte
Contacteer:

nog 1 ingeving:

Stel dat die drijfstangtappen al een keer geslepen zijn, dus op 0,25 mm ondermaat, en je hebt er standaard lagers in gezet, dan mis je ook zeker een berg oliedruk.

Ik weet niet of je de oude lagers bekeken hebt op maatvoering of de drijfstangtappen gemeten hebt?

EDIT: 16v kappen kun je wel verwisselen, niet omdraaien...
Tom
Moderator
Car: MB

zijn de drijfstanglagers van een 16blokkie onder en boven gelijk? Die willen bij sommige auto's ook nog wel eens anders zijn zodat je verkeerd om kan monteren
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
PtrGte
Contacteer:

Tom schreef:zijn de drijfstanglagers van een 16blokkie onder en boven gelijk? Die willen bij sommige auto's ook nog wel eens anders zijn zodat je verkeerd om kan monteren
nee, zijn gelijk...

als je de kappen verwisselt is meestal het probleem dat de krukas niet meer goed draait...

Ik zou even de oude lagers erbij pakken en kijken of er misschien ergens op de onderkant "0.25" op staat, dan weet je genoeg...
Plaats reactie