ACT: 5 GT Turbo.

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Gesloten
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Steven schreef:Vergeet niet dat de carterpan een koelende functie heeft, en de sensor direct aan de buitenkant (kouwe kant) van de pan zit. Dit kan wel serieus 30-40 graden schelen.

Dacht ooit eens dat Raymundo op de mahabank in Gorredijk is geweest met een peilstoksensor en z'n eigen meter in het opgaande oliekanaal. Daar zat toch wel een fors verschil tussen. Dat ze in de pan iets van 70 graden hadden en op de meter 105-110.

In de pan meten is eigenlijk gewoon waardeloos, daarom heb je vaak van die sandwitchplates achter je oliefilter voor je druk- en temperatuur sensoren.
:ja:
Immer wieder die verdammte Holländer
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Heb nu een Bailey zuigerdumpvalve gekocht, vanavond gemonteerd en echt waardeloos! Komt echt een klein miezer-psssjt uit. Wat kan er mis zijn? Werken die dingen pas echt goed bij hogere turbodrukken? Op mijn metertje komt de druk tot ongeveer de helft. Verder zit ie net zo aangesloten als mijn oude dumpvalve, vacuumslangetje met een t-stuk tussen ontsteking...

Je ziet de dumpvalve wel werken bij stationair en gasgeven onder de kap, dus hij kan niet echt vastzitten oid lijkt mij. Iemand suggesties? :~
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

kom je maar op 1 manier achter.... opschroeven die handel ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Opschroeven is echt niet nodig... Iemand heeft je gewoon troep verkocht, vrees ik. :S

Heb je 'm al opengeschroefd??
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Of bedoel je dat ook, Ray? :)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Naah, de dumpvalve werkt wel ok, gaat op en neer zoals het hoort. Nog eens los gehad en bewogen, maar die gaat best zwaar. Zit dus best wel een strakke veer in. Denk dat daar het probleem zit. Verder werkt ie wel gewoon.

Zijn er slappere veren voor zulke dumpvalves te krijgen?

Mijn druk komt maar tot halverwege het metertje terwijl die volgens mij standaard daar al overheen gaat. Denk dat daar het grootste probleem te zoeken is...
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Merijn schreef:Of bedoel je dat ook, Ray? :)
ik had eerst openschroeven getikt, maar maakt er later opschroeven van ;)

ding moet gewoon sissen als een jekko....
Immer wieder die verdammte Holländer
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Denken jullie ook dat het aan de combinatie lage turbodruk, sterke veer zal liggen? De zuiger beweegt verder wel ok (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
KoenGTT
Berichten: 746
Lid geworden op: za 13 jan 2007 19:17
Locatie: Driehuis

Komt ie maar tot de helft je turbodrukmeter?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Jup...toch raar. Jammere is dat ik me niet meer kan herinneren of hij dat al heeft gedaan toen ik de auto kocht. :~ Dus weet nou niet of de druk teruggeschroefd is of dat er ergens een lek is...ik hoor in principe niks blazen onder de kap...

Mijne komt ongeveer tot het eerste witte bolletje en bij wat langer volgas rijden kruipt ie tot net over dat bolletje, dus op de helft.

[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... bodruk.jpg[/img]

Beste oplossing om de druk te verhogen is een bleedvalve monteren denk ik? Dan hoef je verder niet aan het stangetje te klooien toch?
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Heb je een nieuwe Bailey gekocht,of een gebruikte?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Gebruikte, heb m nu open liggen, maar valt weinig aan te zien...alles beweegt soepel. Wel sterk veertje erin :) Maar goed, geen vergelijkingsmateriaal dus misschien hoort ie wel zo, maarja, ook best kans dat er nu een sterkere veer inzit dan normaal.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Liggen er geen stalen ringen o.i.d. onder de veer?
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Luco/Alpine-racer schreef: sensor moet wel bij de meter passen toch?
Volgens mij is zo'n sensor gewoon universeel. Ik had eerst een vdo en nu een auto-style. Werkt gewoon goed. :)
5 GT Turbo '88 GT5
KoenGTT
Berichten: 746
Lid geworden op: za 13 jan 2007 19:17
Locatie: Driehuis

Ok die van mij komt dus tot de 0.9 stip. Standaard is toch 0.7 dus dat betekent dat ie al is opgeschroefd...
Maar dat is wel erg weinig als ie tot de helft komt.
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Roy schreef:
Luco/Alpine-racer schreef: sensor moet wel bij de meter passen toch?
Volgens mij is zo'n sensor gewoon universeel. Ik had eerst een vdo en nu een auto-style. Werkt gewoon goed. :)
Ff ijken met kokend water . Weet je het zo.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die baileys werkt wel beter als je de druk wat opschroeft, als ie heel laag staat sist ie wat zieliger idd.

Ik merkte ook altijd groot verschil als ik een moment van verstandsverbijstering had en de druk naar 0,7 bar terugdraaide. (om meestal 1 straat verder weer terug te draaien naar 1.2). Dan siste ie een stuk minder hard.

Hoge druk roeleert gewoon 8)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

MartijnG : morgen zien we het wel. (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Bij mijn gele 5 blaast mijn MEMBRAAM dumpvalve bij 0,6 bar gewoon hard af ( blijft op de R van TURBO staan :p ,heb ik nog nooit gehad )

Maar het is gewoon zo dat een zuigerdumpvalve een hoger druk nodig heeft ivb de sterkere veer.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Als ik er morgen ben kan ik evt. mijn Baileys wel ff meenemen, kun je ff een rondje testen.

Gelijk ff steeksleutel 10-11 mee, die druk ff bijdraaien :p
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Steven schreef:Als ik er morgen ben kan ik evt. mijn Baileys wel ff meenemen, kun je ff een rondje testen.

Gelijk ff steeksleutel 10-11 mee, die druk ff bijdraaien :p
Past ie ook op de zilvere ? :lol:
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Martijn had me al ge-PMt. Zie 3 postst hierboven. We gaan wisselen en checken.

Neem van die van jou ook maar mee. Je weet nooit. Gereedschap om ff "schroefie schroefie"te doen heb ik altijd bij me. :D (Y)

Steven, moet ik nog de bijrijderstoel plaatsen of niet ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Dumpvalve probleem is al min of meer opgelost. Het was natuurlijk een twin piston versie. Dus de tweede veer hield de dumpvalve min of meer dicht. Vanmorgen dus even de tweede veer ertussen uit gesjopt en weer gemonteerd. Gaat nu al een stuk beter (Y) Nog niet zoals ik van de membraan gewend ben, maar dat ligt net zoals Jochem al zegt aan de druk :wink:

Morgen ben ik niet met de GT in Goes, maar rijd met GJ mee dus die druk kan nog niet omhoog :~ Wil het wel graag gaan doen binnenkort, dus als iemand zich bij één van de volgende meetings ofzo zich geroepen voelt om te helpen met de druk te verhogen....graag (Y) Gereedschap heb ik altijd bij :) Heb het liefst dat iemand het doet die het al vaker heeft gedaan namelijk :)

Dus in principe is het morgen niet meer nodig om te testen Arco, ik weet nu waar het aan ligt dus in principe is het probleem opgelost. Maar toch bedankt dat ik het anders ff mocht testen bij je (Y)
De dumpvalve is goed, nu alleen de druk nog :wink:
Laatst gewijzigd door MartijnG op vr 29 jun 2007 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

rijd volgende week ff mee naar beverwijk na de circuitdag :X ;)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Circuitdag ben ik helaas niet bij, moet werken :~
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Beter dat het een beetje opgelost is. (Y)

*schroefie schroefie* komt nog wel een keer. :D
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Anders had die dumpvalve ook nog wel in de deurbak gepast van dat grijze raghok hoor Haas :p
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Arco schreef: *schroefie schroefie* komt nog wel een keer. :D
:worship:

Eerst maar eens op de APK richten :~
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Steven schreef:Anders had die dumpvalve ook nog wel in de deurbak gepast van dat grijze raghok hoor Haas :p
ik ben graag boodschappenjongen hoor :D
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

nou met recht alweer

wat is dat toch steeds met die dubbele titels op marktplaats? dat zie je toch als adverteerder...
Immer wieder die verdammte Holländer
bas m
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 26 mar 2007 19:59

Na enige tijd heb ik eindelijk een gtt aangeschaft.
Het is een knalgele. Hij is in behoorlijk goede staat en rijdt goed.
Alleen de turbodruk staat veel te hoog denkt ik.
De wijzer slaat helemaal naar rechts door dus een beetje terugdraaien is wel verstandig denkt ik hij trekt nu echt als een randdebiel.
Een stuiterende snelheidsnaald is daar wat aan te doen of is het gewoon bijna RIP?
Groetjes Bas
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

die uit heemskerk?

stuiterende naald is op te lossen door de driepolige stekker achter je luchtfilter goed schoon te maken. ook kan er achterop je tellerbak een los contactje zitten.

mocht dat niet helpen kan ie idd stuk zijn, maar begin daar eerst eens mee :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

vraagje gtt phase 2 veerpoten zijn die te monteren op een gtt phase1?
maar hoe zit dan met camber?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wie weet de maat van de doorstroom begrenzer van de slang die naar je expantievaatje loopt van een GT fase 1?

ik heb dat ding natuurlijk weer weggegooid :( en heb nu een compleet verkeerde flow in mijn systeem.
Gesloten