Twingo toch iets meer PK

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Merin
Berichten: 67
Lid geworden op: za 19 mei 2007 20:03
Locatie: Koekange

Ik heb dus net een Twingo gekocht, het is een 1.2 ook al heeft ie 1149cc, maargoed. De 60 PK die hij heeft vind ik toch iets te weinig. Nou wil ik hem toch iets sneller maken, maar wat kan er nou echt aan gedaan worden? Sommige chiptuners kunnen er wat mee, dan krijgt ie 66 pk volgens hun. Maar zijn er nog andere opties? Open luchtfilters zijn de meningen ook weer verschillend... Dus wie weet nog wat andere opties?
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Of niks aan doen of een ander blok erin. Er valt gewoon niks te halen uit dat blokje. Tenminste niks noemenswaardigs.
Merin
Berichten: 67
Lid geworden op: za 19 mei 2007 20:03
Locatie: Koekange

Chris@R5 schreef:Of niks aan doen of een ander blok erin. Er valt gewoon niks te halen uit dat blokje. Tenminste niks noemenswaardigs.
hmm noujha, dat houd het op, dan moet ik maar wachten tot het blokje kapot draait en er iets anders voor in de plaats zoeken...
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

We kunnen je ook tips geven om zo snel mogelijk je blokje kapot te laten draaien hoor, geen enkel punt :lol: Zo zijn we dan ook wel weer :p

Nee indd wat Chris zegt, uit het standaard blokje is gewoon niks te halen...dus of GTT of GTE blokje erin... :wink:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Merin
Berichten: 67
Lid geworden op: za 19 mei 2007 20:03
Locatie: Koekange

MartijnG schreef:We kunnen je ook tips geven om zo snel mogelijk je blokje kapot te laten draaien hoor, geen enkel punt :lol: Zo zijn we dan ook wel weer :p

Nee indd wat Chris zegt, uit het standaard blokje is gewoon niks te halen...dus of GTT of GTE blokje erin... :wink:
Haha nouja het is nu nog wat zonde :P het blokje heeft net 65000 km gelopen. Ik denk dat ik er dan maar aan moet wennen nu...
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tja een modern 1.4 16V blok moet er denk ik haast plug and play in willen en die zitten op 98 pk ;)
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Is dat zo? Er van uitgaande dat je een nieuw type Twingo hebt ivm ophangpunten.
Merin
Berichten: 67
Lid geworden op: za 19 mei 2007 20:03
Locatie: Koekange

Noujha, mijn twingo is uit 1997... Dus geen flauw idee of het dan wel past...
Remco
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 19 jun 2006 20:06

Je kan natuurlijk ook een kosten baten analyse maken. Wat kost het ombouwen van de motor ten opzichte van het verkopen van deze Twingo en het aanschaffen van een Twingo met meer pk's (of een ander type auto).

Ik ben technisch niet sterk met auto's, maar volgens mij is het namelijk niet alleen een kwestie van een andere motor er in lepelen. Je moet ook de remmerij aanpassen..toch?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Wel verstandig als je nog niet levensmoe bent inderdaad :wink: Het zal geen ombouw zijn van een paar honderd euro >-)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Merin
Berichten: 67
Lid geworden op: za 19 mei 2007 20:03
Locatie: Koekange

MartijnG schreef:Wel verstandig als je nog niet levensmoe bent inderdaad :wink: Het zal geen ombouw zijn van een paar honderd euro >-)
Haha daar was ik achter inderdaad ;)

Mja, ik denk dat het gewoon wennen is, ik heb hiervoor een Polo G40 gereden. Maar ik dacht toch aan een kleine aanpassing wat toch iets helpt, maargoed, het is niet anders (U)
Jordi
Berichten: 858
Lid geworden op: di 18 jan 2005 16:00
Locatie: Arnhem

kan altijd powerfiltertje erop zetten, heb je toch iets sneller en uitlaat systeempje maar idd ECHT veel sneller wordt het niet :lol:
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Vaak denk je van wel met die herrie (~)
Das ook wat waard :lol:
Jordi
Berichten: 858
Lid geworden op: di 18 jan 2005 16:00
Locatie: Arnhem

Chris@R5 schreef:Vaak denk je van wel met die herrie (~)
Das ook wat waard :lol:
haha het geluid wordt vooral erg snel dan. Dus lijkt het heel wat! Had jacco's dubbele pijp eronder, kerel dat is pas herrie! Gelijk tussendemper tussen gezet :lol:
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

misschien lag het aan het feit dat mijn twingo naar z'n eind aan het hunkeren was, misschien lag het aan de verhoogde compressie, misschien lag het aan het feit dat ie enorm goed en sportief ingereden was, misschien lag het aan het feit dat er redelijk wat overbodige rotzooi uitgehaald was, misschien lag het aan total excellium, misschien lag het aan een goede keuze van velgen, misschien lag het aan een combinatie van bovenstaande, maar ik heb redelijk wat positieve reacties gehad op de prestaties van m'n tutje, ook tegenover andere twingo's..


nou.. dat was een lang gedoe ...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Naja, er zit wat in, gewichtsreductie is toch de goedkoopste manier :)

Hij is echt een stuk rapper als je er 100 kilo uit gooit :lol:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Ik doe er helemaal niks aan en toch gaat ie al 167km/u op de GPS. En dat is al 17km/u harder dan in de opgave staat >-) .
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

dat is sugar lee hooper ook (0)
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Naja, er zit wat in, gewichtsreductie is toch de goedkoopste manier :)

Hij is echt een stuk rapper als je er 100 kilo uit gooit :lol:
zeker als je al met een snoes van +-780kg begint :)
Jordi
Berichten: 858
Lid geworden op: di 18 jan 2005 16:00
Locatie: Arnhem

v-power 100 erin gooien uit duitsland! gaat rap! die 1,48 euro per liter ookwel maartoch, en bij een twingo merk je zoiets meteen
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

SpiNd0o schreef:v-power 100 erin gooien uit duitsland! gaat rap! die 1,48 euro per liter ookwel maartoch, en bij een twingo merk je zoiets meteen
vreemd, maar k heb met v power enkel maar spontaan stotteren gemerkt...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

SpiNd0o schreef:v-power 100 erin gooien uit duitsland! gaat rap! die 1,48 euro per liter ookwel maartoch, en bij een twingo merk je zoiets meteen

Wat een onzin. V-power levert niet meer energie dan 95, en een twingo haalt er al helemaal geen voordeel uit de hogere pingelgrens.
Tussen de oren zit t, spindoo.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

MartijnG schreef:We kunnen je ook tips geven om zo snel mogelijk je blokje kapot te laten draaien hoor, geen enkel punt :lol: Zo zijn we dan ook wel weer :p

Nee indd wat Chris zegt, uit het standaard blokje is gewoon niks te halen...dus of GTT of GTE blokje erin... :wink:
Nou ja niks...

we hebben een paar weken geleden een 1.4 8v corsa motortje uit 87 gebouwd hier op de zaak voor de oval-race, (ja daar racen ze mee ja :) )
Die zette toch een nette 107 pk/125 Nm aan de wielen neer...en dat is dan een standaard klasse, met alleen de nokkenas vrij, geen cilinderkopbewerkingen toegestaan behalve vlakken, standaard zuigers/drijfstangen/krukas, verder standaard carb enzo, dus uit een iets moderner 1.2 motortje moet best leuk vermogen te halen zijn, alleen misschien niet echt de moeite waard om van 60 naar 80/85 pk te gaan of zoiets...
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Riël Notermans schreef:
SpiNd0o schreef:v-power 100 erin gooien uit duitsland! gaat rap! die 1,48 euro per liter ookwel maartoch, en bij een twingo merk je zoiets meteen

Wat een onzin. V-power levert niet meer energie dan 95, en een twingo haalt er al helemaal geen voordeel uit de hogere pingelgrens.
Tussen de oren zit t, spindoo.
nu dan moet ik jou tegenspreken riel. op 98 is onze twingo echt sneller, de top ligt dan ook zo maar eens 10 km hoger en dit zuig ik niet uit mijn duim.

en rijd bij normaal rijden ook nog eens zuiniger ;)
Jordi
Berichten: 858
Lid geworden op: di 18 jan 2005 16:00
Locatie: Arnhem

vpower 100 heeft hoger octaan gehalte dus hogere verbrandings gehalte ook hoger dan 98 dus. Als het beter verbrandt krijg je meer vermogen! Als het niet aan de brandstof kan liggen zouden ze ook 95 gebruiken bij formule1 |:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

octaangetal heeft niets met verbrandingsgehalte te maken hoor :)

wtf is een verbrandingsgehalte btw? ?? :lol: ;)
Jordi
Berichten: 858
Lid geworden op: di 18 jan 2005 16:00
Locatie: Arnhem

zeg maar dat 98 beter verbrandt dan 95, hoger verbrandings gehalte, oftewel octaan gehalte
Niels-16v
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 17 apr 2006 15:44
Locatie: Duiven
Contacteer:

SpiNd0o schreef:zeg maar dat 98 beter verbrandt dan 95, hoger verbrandings gehalte, oftewel octaan gehalte
Een octaangehalte is wat anders dan een verbrandingswaarde die je bedoeld denk ik :wink:
Jordi
Berichten: 858
Lid geworden op: di 18 jan 2005 16:00
Locatie: Arnhem

meen je! maar hoezo rijdt het dan sneller met 98 of 100?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

en octaangetal geeft de klopvastheid aan....verder niets. Kortom, hoe kort kun je bij de pingelgrens gaan zitten zeg maar..
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

SpiNd0o schreef:meen je! maar hoezo rijdt het dan sneller met 98 of 100?
Doet t niet.
En jij maakt me niet wijs dat je constant 98 of 100 tankt, dus je ervaring is een 'one timer' geweest, toch?

De motor is ontwikkeld om optimaal te lopen op een soort benzine. Octaangetal is pingelgevoeligheid. Een 98 of 100 oktaan motor kun je heel dicht op de pingelgrens laten lopen dus je kán er meer vermogen uithalen, mara het punt is, de ECU van de motor moet dit ook dóen. En dat doet ie bij de twingo niet hoor ;)

Voor wat info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzine

http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal
Niels-16v
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 17 apr 2006 15:44
Locatie: Duiven
Contacteer:

SpiNd0o schreef:meen je! maar hoezo rijdt het dan sneller met 98 of 100?
:lol:

btw de stoelen zitten echt top :worship:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Haas schreef:en octaangetal geeft de klopvastheid aan....verder niets. Kortom, hoe kort kun je bij de pingelgrens gaan zitten zeg maar..
dan kan je dus met de ontsteking gaan kloten en daar dus meer vermogen uit halen
maar als je alles standaard laat maakt het geen drol uit
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jordi
Berichten: 858
Lid geworden op: di 18 jan 2005 16:00
Locatie: Arnhem

nou kijk, hier leer je nog wat :wink:
Gast

SpiNd0o schreef:kan altijd powerfiltertje erop zetten, heb je toch iets sneller
:worship: en M3 spiegels en scoobie luchthapper, blingbling wielventieltjes en de gestroomlijnde stripping niet vergeten...levert zeker 20/25 vermogenwinst op (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y)





:~
Plaats reactie