MartijnG; 5 GT Turbo...uitzwaaien
-
- Contacteer:
wegligging is al gedaan zaten er ook niet al staal omwonden remslangen op?
Ach mooi streven, maar ik praat nu even puur over motorisch. Meestal loopt alles een beetje door elkaar heen.KoenGTT schreef:De 3 hoofdstappen he
Remmen - Wegligging en dan pas power!!
@Pat, voor die +/-170pk was er nog geen nokkenstok bij nee, dat zou de volgende stage zijn met nieuw blok en injectie etc. Alleen gaat nu beetje lastig zonder 5

-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Wegligging is inderdaad wel goed, remmen doen het ook hard zat hoor (inderdaad met stalen remslangen)...nu de POWER nog 

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
de eerste viif stappen heb ik al, sta alleen op 16 psi, maar vraag me af of een complete uitlaatlijn zoveel scheelt?Steven schreef:Nee ouwe, nu begint het pas
Mijn adviesvolgorde:
-Druk op 0,9 bar
-Elbow+downpipe
-Groep A carb (druk naar 1.0/1.1)
-Dikkere (FM) intercooler
-Grotere turbo (druk 1.2+)
-Dikkere uitlaatlijn
-Nokkenstokken
-Injectie
-Blok verbouwen etc.
Zo zou ik het doen als je op zoek bent naar serieus meer power, de eerste 2 stappen zijn redelijk cheap. Intercooler is al wat prijziger (hoewel hobbybob kan cheap zijn). Turbo is ff een prijzige, maar echt z'n geld waard.
Vergeet niet dat alle bovengenoemde zooi bottlenecks zijn, heb je de ene overwonnen dan loop je tegen de volgende aan.
Uiteindelijk kun je effectief 6500-7000 rpm gebruiken in de sprint en ligt je max vermogen boven de 6000rpm.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
ja, op volle bak wel.
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
ok
volgende wens dus
maar ik zou alleen de druk wat opschroeven ommee te beginnen
volgende wens dus

maar ik zou alleen de druk wat opschroeven ommee te beginnen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
Ok, ik ga nu voor de Groep A van Haas om ff te testen hoe dat gaat lopen samen met hogere turbodruk. Voor de zekerheid in elk geval de intercooler strappen.
Dat zal al wel weer even genoeg OEMFF opleveren hoop ik
Als ik daaraan gewend ben geraakd gaan we weer verder kijken 
Dat zal al wel weer even genoeg OEMFF opleveren hoop ik

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
Idd, mocht wel wat harder hè Goossens! Goed bezig! Omhoog met die druk! 

ik zie het al, de eerste plek o de bijrijdersstoel is al gereserveerdMartijnG schreef:Ok, ik ga nu voor de Groep A van Haas om ff te testen hoe dat gaat lopen samen met hogere turbodruk. Voor de zekerheid in elk geval de intercooler strappen.
Dat zal al wel weer even genoeg OEMFF opleveren hoop ikAls ik daaraan gewend ben geraakd gaan we weer verder kijken

-
- Über-Spammer
Dat heb jij goed begrepen Haas 

-
Dat is idd heel erg goed te merken!!!-PAZ- schreef:Verschil met die paar tiende druk omhoog en groep - A carb zal je wel al goed merken. Dan is ie in eens echt een stuk vlotter![]()

-
- Über-Spammer
Dus...
Lekker weertje dus ik denk, ik ga eens ff een lekker stukkie rijden...ik rij over zo'n hobbel die midden op de brug hier in de buurt ligt, en ineens schiet mn stuur een slagje naar rechts. Voelt opeens erg zwabberig aan, dus gevarenlichten aan en rustig verder rijden tot een afritje. Gestopt, kijken bij mn voorwielen, niet echt veel te zien. Kap los, en ik zie geen bovenkant van een schokdemper rechtsvoor...is dus blijkbaar mn veerschotel gebroken en daardoor lag de as van mn schokdemper dus uit het gat
Ik ff aan het wiel getrokken zodat de as weer in het gat lag en maar heeeel rustig terug gereden naar huis (gelukkig was het maar een paar honderd meter hier vandaan)
Dus, nu ben ik helemaal op zoek naar andere veerschotels
Lekker weertje dus ik denk, ik ga eens ff een lekker stukkie rijden...ik rij over zo'n hobbel die midden op de brug hier in de buurt ligt, en ineens schiet mn stuur een slagje naar rechts. Voelt opeens erg zwabberig aan, dus gevarenlichten aan en rustig verder rijden tot een afritje. Gestopt, kijken bij mn voorwielen, niet echt veel te zien. Kap los, en ik zie geen bovenkant van een schokdemper rechtsvoor...is dus blijkbaar mn veerschotel gebroken en daardoor lag de as van mn schokdemper dus uit het gat

Dus, nu ben ik helemaal op zoek naar andere veerschotels

Klote Martijn, succes met het fixen 

-
- Über-Spammer

HOPPA!!
[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... C02005.JPG[/img]
[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... C02008.JPG[/img]
Staat ie dan

[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... C02014.JPG[/img]
-
- Über-Spammer
Ja, ik ga ff kijken wat ik ga doen, op zich wil ik wel een setje Phase 1 schotels hebben zodat ik die verlagingstruuk uit kan voeren...maar als dat langs op zich laat wachten dan moet ik ff wat anders verzinnen.
@Florus; Ik heb de schotels nog niet heel erg goed bekeken, maar het kan inderdaad best dat ik alleen een andere tussenschotel nodig heb. Die zijn misschien nog wel los leverbaar? FF kijken wat ik ga doen
@Florus; Ik heb de schotels nog niet heel erg goed bekeken, maar het kan inderdaad best dat ik alleen een andere tussenschotel nodig heb. Die zijn misschien nog wel los leverbaar? FF kijken wat ik ga doen

Beter ff nieuw kopen, kosten 13 per stuk.
Bij mij waren ze destijds ookal gescheurd en heb ik het maar preventief vervangen. Er zit een lullig binnenringetje op (zit bij jouw foto nog op je demperstang), die zit met 3 lullige puntlasjes vast op die tussenschotel.
Hij scheurt eerst rond die lasjes en dan scheurt het een x door en breekt de hele boel. Setje nieuwe kopen en evt. ff netjes rondom doorlassen, heb je dit ge-etter nooit meer.
Trouwens als ik naar die rubbers kijk zijn die ook al zwaar versleten, die zou ik ook maar ff nieuw kopen tegelijk met een setje veerpootlagers (kost bij elkaar 40-50 voor 2 kanten). Heb ik destijds ook gedaan, rammelde en stuk minder en stuurde een stuk soepeler en strakker
Edit: laat eens en foto zien van die topschotels? Fase 1 topschotels zou ik niet doen trouwens, dan krijg je namelijk zeer waarschijnlijk losliggende veren wat apk afkeur is. (en tis niet zo heel veilig...) Als je dat wil kun je net zo goed je bestaande veren afzagen, is hetzelfde effect en zit je ooknie met die cambercorrectie te kloten.
Bij mij waren ze destijds ookal gescheurd en heb ik het maar preventief vervangen. Er zit een lullig binnenringetje op (zit bij jouw foto nog op je demperstang), die zit met 3 lullige puntlasjes vast op die tussenschotel.
Hij scheurt eerst rond die lasjes en dan scheurt het een x door en breekt de hele boel. Setje nieuwe kopen en evt. ff netjes rondom doorlassen, heb je dit ge-etter nooit meer.
Trouwens als ik naar die rubbers kijk zijn die ook al zwaar versleten, die zou ik ook maar ff nieuw kopen tegelijk met een setje veerpootlagers (kost bij elkaar 40-50 voor 2 kanten). Heb ik destijds ook gedaan, rammelde en stuk minder en stuurde een stuk soepeler en strakker

Edit: laat eens en foto zien van die topschotels? Fase 1 topschotels zou ik niet doen trouwens, dan krijg je namelijk zeer waarschijnlijk losliggende veren wat apk afkeur is. (en tis niet zo heel veilig...) Als je dat wil kun je net zo goed je bestaande veren afzagen, is hetzelfde effect en zit je ooknie met die cambercorrectie te kloten.
-
- Über-Spammer
Alle onderdelen op een rijtje;
In het midden het echt kapotte deel:
[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... C02015.JPG[/img]
Is het rubber echt zo versleten dan? Zie het er niet echt aan af? Maar ik heb dan ook nog nooit een nieuwe gezien
[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... C02016.JPG[/img]
[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... C02017.JPG[/img]
Ook beschadigd:
[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... C02019.JPG[/img]
In het midden het echt kapotte deel:
[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... C02015.JPG[/img]
Is het rubber echt zo versleten dan? Zie het er niet echt aan af? Maar ik heb dan ook nog nooit een nieuwe gezien
[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... C02016.JPG[/img]
[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... C02017.JPG[/img]
Ook beschadigd:
Versleten rubbers merk je door die tussenschotel, rubber en topschotel in elkaar te zetten en dan die tussenschotel radiaal te bewegen (heen en weer). Dat moet echt strak in elkaar zitten en als ik dat rubber al zo ruim op die tussenschotel zie liggen weet ik zeker dattie enorm op is 
Veerpootlager zit nog op de veerschotel op foto 1, die zal ook wel niet geheel soepel meer zijn, die willen nog wel eens vastrotten namelijk.
Ik zou kopen:
-1 topcupje
-1 of gelijk 2 tussenschotels, die ander zal ook wel ingescheurd zijn.
-2 veerpootrubbers, gezien een nieuwe altijd ongelijk is in hoogte
-2 veerpootlagers
Kost misschien ff wat, maar je hebt er ook serieus wat aan.

Veerpootlager zit nog op de veerschotel op foto 1, die zal ook wel niet geheel soepel meer zijn, die willen nog wel eens vastrotten namelijk.
Ik zou kopen:
-1 topcupje
-1 of gelijk 2 tussenschotels, die ander zal ook wel ingescheurd zijn.
-2 veerpootrubbers, gezien een nieuwe altijd ongelijk is in hoogte
-2 veerpootlagers
Kost misschien ff wat, maar je hebt er ook serieus wat aan.
-
- Über-Spammer
Oke, wie kan mij helpen?!
Ik zoek dit onderdeel:
[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... C02020.JPG[/img]
Dit is het cupje wat helemaal bovenop de veerschotel zit en waar dus de bout van de schokdemperstang doorheen komt.
HEEFT TOEVALLIG IEMAND NOG DIT ONDERDEEL LIGGEN OF EEN VEERSCHOTEL WAAR DIT NOG OP ZIT??? LAAT HET MIJ WETEN!!!
Het is namelijk niet meer nieuw te bestellen
Ik heb zelf geen idee of er verschil zit tussen een Phase 1 of Phase 2. Ik weet alleen dat de diameter van het cupje 56mm moet zijn. Er blijken ook 63mm versies te zijn maar die moet ik dus niet hebben...
Weet iemand zo'n onderdeel nog te liggen of een setje veerschotels waar dit nog opzit, laat het dan aub weten
(zie ook RTC-Markt)
Ik zoek dit onderdeel:
[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... C02020.JPG[/img]
Dit is het cupje wat helemaal bovenop de veerschotel zit en waar dus de bout van de schokdemperstang doorheen komt.
HEEFT TOEVALLIG IEMAND NOG DIT ONDERDEEL LIGGEN OF EEN VEERSCHOTEL WAAR DIT NOG OP ZIT??? LAAT HET MIJ WETEN!!!

Het is namelijk niet meer nieuw te bestellen

Ik heb zelf geen idee of er verschil zit tussen een Phase 1 of Phase 2. Ik weet alleen dat de diameter van het cupje 56mm moet zijn. Er blijken ook 63mm versies te zijn maar die moet ik dus niet hebben...
Weet iemand zo'n onderdeel nog te liggen of een setje veerschotels waar dit nog opzit, laat het dan aub weten

-
- Contacteer:
Wat een gek zeg! Je zou maar op de snelweg rijdenMartijnG schreef:Dus...

(doormidden gebroken op een drempel in een woonwijk met lage snelheid)
Succes nog met de zoektocht!
Op tis niet meer te lassen met het ouwe stukkie zeker?
Op zich doet het cupje niet zo heel veel, het voorkomt voornamelijk dat je veerpoot niet uit elkaar lazert als je wiel loskomt van de grond. Een situatie die niet zo heel vaak voorkomt dus.
Tis wel nodig uiteraard, maarja ik bedoel te zeggen dat als iets er al maar een beetje op lijkt is het al goed. Moet wel een beetje dezelfde diameter zijn, die 63mm komt klem te zitten.
Misschien dat iemand eens kan dialogizeren of ze hetzelfde zijn met de normale 5poot.
Edit als ik zo een fase1 poot bekijk, denk ik dat die cupjes daarvan die 63mm versies wel eens kunnen zijn.
Op zich doet het cupje niet zo heel veel, het voorkomt voornamelijk dat je veerpoot niet uit elkaar lazert als je wiel loskomt van de grond. Een situatie die niet zo heel vaak voorkomt dus.
Tis wel nodig uiteraard, maarja ik bedoel te zeggen dat als iets er al maar een beetje op lijkt is het al goed. Moet wel een beetje dezelfde diameter zijn, die 63mm komt klem te zitten.
Misschien dat iemand eens kan dialogizeren of ze hetzelfde zijn met de normale 5poot.
Edit als ik zo een fase1 poot bekijk, denk ik dat die cupjes daarvan die 63mm versies wel eens kunnen zijn.
-
- Über-Spammer
Ja precies, en volgens mij zijn de normale 5jes en Expressen ook 63mm...maar dat is allemaal vrij moeilijk uit Dialogys te halen.
Nouja bestelnummers vergelijken is iig een indicatie.
En anders gewoon de sloop op, peugeot gebruikt ook dezelfde bovenconstructie, alleen is de 205/309 wel wat grotere cupmaat (
) geloof ik, kan het es nameten morgen.
Of je moet eens een bedrijf zoeken die kan dieptrekken, tis met een hydraulische pers wel te maken. Alleen zelf is misschien wat lastig
En anders gewoon de sloop op, peugeot gebruikt ook dezelfde bovenconstructie, alleen is de 205/309 wel wat grotere cupmaat (

Of je moet eens een bedrijf zoeken die kan dieptrekken, tis met een hydraulische pers wel te maken. Alleen zelf is misschien wat lastig

-
- Über-Spammer
Ik heb iemand gevonden die dit weekend ff gaat kijken of ze zo'n cupje heeft liggen...ff afwachten dus