Aankoopadvies Clio 2.0 16V

Post hier al je vragen over de Clio
Leon RS
Berichten: 156
Lid geworden op: za 29 okt 2005 14:42
Locatie: Nijmegen

Kan ook niet kleiner anders passen de schijven en remklauwen niet meer. 8)
Jaap J.
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 21 feb 2007 10:30

Goed, zaterdag mijn auto opgehaald en het hele weekend natuurlijk gereden. Mijn god, wat een fijne auto zeg! Niet alleen om heel snel heel hard te rijden (want dat kan ie!), maar ook een superlekkere auto om je gewoon mee aan de maximumsnelheid te houden. Rijdt heerlijk soepel, niet al te veel herrie, en altijd power over. Jemig, wat ben ik er blij mee....

Wat ik me nog afvroeg: ik heb hier wel wat discussie gezien over het tanken van 95 of 98. Ik heb er gisteren even 98 ingegooid, want dat staat op de tankdop als aanrader. Ik vroeg me af wat jullie mening is:

Beter 98 tanken of het gewoon bij 95 houden?
rasit..
Berichten: 2762
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam

Jaap J. schreef:
Beter 98 tanken of het gewoon bij 95 houden?
Euuhm, iets anders dan 98 (wat dus niet voor de gein op de tankdop staat) is volgens mij niet zo gezond voor je auto. Altijd 98 doen dus.
Petertje5
Berichten: 683
Lid geworden op: di 23 mei 2006 12:15
Locatie: Arnhem

98 heeft een hoger octaan(verbrandings) gehalte dan 95, dus je verbranding is beter :)
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Ik heb er maanden lang 95 ingegooid, geen probleem, nu alweer een paar jaar op 98 en merk niet echt mega veel verschil hoor...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Petertje5 schreef:98 heeft een hoger octaan(verbrandings) gehalte dan 95, dus je verbranding is beter :)
Octaangetal is hoger betekend dat de benzine minder snel ontsteekt.
Dus minder gevoelig voor zelfontbranding -> pingelen.

De verbranding is beter klopt niet, bovendien is de energetische waarde van 95 en 98 gelijk, dus t zou in de zelfde omstandigheden even hard lopen.

Gezien de hoge temperaturen, hoge compressie en vroege onsteking is de kans op zelfontbranding hoger en daarom tank je 98, zodat deze voorgenoemde factoren (welke wel meer vermogen in de schaal leggen) veilig mogelijk zijn.
Jaap J.
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 21 feb 2007 10:30

Op de tankdop staat niet dat je 98 moet tanken, maar dat het aanbevolen wordt. Nu maakt het mij niet schokkend veel uit, want heel veel duurder is het niet, maar ik vroeg het me gewoon af. Rasit tankt 98, da's duidelijk, de rest van de 2.0 16V-eigenaren ook?
alexandros RS
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 10:36

v-power heeft een octaan van 97.
Rijd in mijn rs ook net ff iets zuiniger...

Denk zelf dat het ook net ff beter is voor je motor
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Een hoger octaan gehalte heeft alleen zin als het motormanagement ook daadwerkelijk in staat is om de ontsteking te vervroegen tot het punt waarop 98 in de buurt van de pingelgrens komt. (bijv een gechipte 16V) Ik gok dat de standaard software van de RS, en sowieso de meeste andere auto's niet verder vervroegd dan het punt waarop 95 in de buurt van de pingelgrens komt.

98 kan wel zinvol zijn om te voorkomen dat de pingelsensor daadwerkelijk een ongecontroleerde verbranding detecteert als gevolg van extreme belastingen, zoals bijvoorbeeld rijden met een caravan op een bergpas oid.

Maar 98 zal dus niet leiden tot een lager verbruik zonder softwarematige aanpassingen. Gewoon de meest cheape 95 tanken dus, en dat is al duur zat (N)
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Jaap J. schreef:Op de tankdop staat niet dat je 98 moet tanken, maar dat het aanbevolen wordt. Nu maakt het mij niet schokkend veel uit, want heel veel duurder is het niet, maar ik vroeg het me gewoon af. Rasit tankt 98, da's duidelijk, de rest van de 2.0 16V-eigenaren ook?
Ik tank BP ultimate.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

mijne loopt op 98 beter dan op 95, 98 schijnt ook schoner te zijn. Maargoed heb geen 2.0 maar een 1.8 :)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Bart V schreef:Een hoger octaan gehalte heeft alleen zin als het motormanagement ook daadwerkelijk in staat is om de ontsteking te vervroegen tot het punt waarop 98 in de buurt van de pingelgrens komt. (bijv een gechipte 16V) Ik gok dat de standaard software van de RS, en sowieso de meeste andere auto's niet verder vervroegd dan het punt waarop 95 in de buurt van de pingelgrens komt.

98 kan wel zinvol zijn om te voorkomen dat de pingelsensor daadwerkelijk een ongecontroleerde verbranding detecteert als gevolg van extreme belastingen, zoals bijvoorbeeld rijden met een caravan op een bergpas oid.

Maar 98 zal dus niet leiden tot een lager verbruik zonder softwarematige aanpassingen. Gewoon de meest cheape 95 tanken dus, en dat is al duur zat (N)
Bij moderne auto's wordt wel degelijk de grens opgezocht, en heb je dus echt wat aan betere benzine.

Bij ouderwetsche systemen, zoals op een clio16v heb je d'r inderdaad alleen wat aan als ie gechipt is, of onder extreme omstandigheden.

RS: 98 (Y)
rev it like a rental
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ok, dan zou je inderdaad wel zuiniger kunnen rijden op 98 met een RS (Y)
#Ron#
Berichten: 539
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:31
Car: Clio 4 RS Trophy
Locatie: Amstelveen

In mijn gebruiksaanwijzing (ph3), staat dat 95 alleen in noodgevallen getankt mag worden. Op het tank-dop-klepje staat 98 recomended.

Volgens Renault zou de motor het beste presteren met 98. Daar is het programma in ECU op afgestemd, zeggen ze.

Ik tank altijd V-power overigens. Ik geloof dat dat 97 is. 98 Hebben ze niet meer bij de Shell.
daniël16v
Berichten: 280
Lid geworden op: do 9 sep 2004 21:18
Locatie: westerhaar [ov]

ik tank altijd 98. maar er zijn meer mensen die wel eens mijn auto gebruiken thuis. en die doen er 95 in :gun: want dat is goedkoper, en volgens de dealer niet schadelijk voor de auto. maar ik tank liever 98 zoals (recomended) staat er niet voor niks
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Die van mij krijgt ook 98 te zuipen, maar zuinig issie nog steeds niet :D
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

Mijn RS krijgt ook altijd 98 behalve als ik noodgedwongen bij de snelweg moet tanken voor 10 cent meer dan bij mijn eigen Tango: uit principe tank ik dan 95. :beer:
Jaap J.
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 21 feb 2007 10:30

OK, 98 it is... Dan inderdaad gewoon maar naar de Tango :)

En het verbruik bij jullie ligt dus rond de 1:10 begrijp ik?! Eens kijken of ik daar ook aan kom....
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Jaap J. schreef:OK, 98 it is... Dan inderdaad gewoon maar naar de Tango :)

En het verbruik bij jullie ligt dus rond de 1:10 begrijp ik?! Eens kijken of ik daar ook aan kom....
Nee hoor, bij mij hoger. :wink:
Heeft je RS een tijdje stilgestaan? Zo ja, raad ik je aan een lekkere lange snelweg rit te maken, komt het verbruik ook ten goede! (Y)
Jaap J.
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 21 feb 2007 10:30

Ik was even een weekje op vakantie en na de vakantie voor de eerste keer helemaal volgegooid nadat ik een hele tank had leegereden. Kwam uit op een gemiddeld gebruik van 1:11, dus lang niet verkeerd.

Gisteren begon wel het airbaglampje te branden. Vandaag even laten uitzetten bij de dealert en volgende week solderen ze even de draadjes aan elkaar, zodat het probleem structureel opgelost is.

Zijn er meer mensen die die meuk solderen? Anders blijf je bezig met dat lampje is mijn idee....
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja, die zijn er veel :wink: (Y)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie