Aankoopadvies Clio 2.0 16V
Goed, zaterdag mijn auto opgehaald en het hele weekend natuurlijk gereden. Mijn god, wat een fijne auto zeg! Niet alleen om heel snel heel hard te rijden (want dat kan ie!), maar ook een superlekkere auto om je gewoon mee aan de maximumsnelheid te houden. Rijdt heerlijk soepel, niet al te veel herrie, en altijd power over. Jemig, wat ben ik er blij mee....
Wat ik me nog afvroeg: ik heb hier wel wat discussie gezien over het tanken van 95 of 98. Ik heb er gisteren even 98 ingegooid, want dat staat op de tankdop als aanrader. Ik vroeg me af wat jullie mening is:
Beter 98 tanken of het gewoon bij 95 houden?
Wat ik me nog afvroeg: ik heb hier wel wat discussie gezien over het tanken van 95 of 98. Ik heb er gisteren even 98 ingegooid, want dat staat op de tankdop als aanrader. Ik vroeg me af wat jullie mening is:
Beter 98 tanken of het gewoon bij 95 houden?
Octaangetal is hoger betekend dat de benzine minder snel ontsteekt.Petertje5 schreef:98 heeft een hoger octaan(verbrandings) gehalte dan 95, dus je verbranding is beter
Dus minder gevoelig voor zelfontbranding -> pingelen.
De verbranding is beter klopt niet, bovendien is de energetische waarde van 95 en 98 gelijk, dus t zou in de zelfde omstandigheden even hard lopen.
Gezien de hoge temperaturen, hoge compressie en vroege onsteking is de kans op zelfontbranding hoger en daarom tank je 98, zodat deze voorgenoemde factoren (welke wel meer vermogen in de schaal leggen) veilig mogelijk zijn.
Op de tankdop staat niet dat je 98 moet tanken, maar dat het aanbevolen wordt. Nu maakt het mij niet schokkend veel uit, want heel veel duurder is het niet, maar ik vroeg het me gewoon af. Rasit tankt 98, da's duidelijk, de rest van de 2.0 16V-eigenaren ook?
-
v-power heeft een octaan van 97.
Rijd in mijn rs ook net ff iets zuiniger...
Denk zelf dat het ook net ff beter is voor je motor
Rijd in mijn rs ook net ff iets zuiniger...
Denk zelf dat het ook net ff beter is voor je motor
Een hoger octaan gehalte heeft alleen zin als het motormanagement ook daadwerkelijk in staat is om de ontsteking te vervroegen tot het punt waarop 98 in de buurt van de pingelgrens komt. (bijv een gechipte 16V) Ik gok dat de standaard software van de RS, en sowieso de meeste andere auto's niet verder vervroegd dan het punt waarop 95 in de buurt van de pingelgrens komt.
98 kan wel zinvol zijn om te voorkomen dat de pingelsensor daadwerkelijk een ongecontroleerde verbranding detecteert als gevolg van extreme belastingen, zoals bijvoorbeeld rijden met een caravan op een bergpas oid.
Maar 98 zal dus niet leiden tot een lager verbruik zonder softwarematige aanpassingen. Gewoon de meest cheape 95 tanken dus, en dat is al duur zat
98 kan wel zinvol zijn om te voorkomen dat de pingelsensor daadwerkelijk een ongecontroleerde verbranding detecteert als gevolg van extreme belastingen, zoals bijvoorbeeld rijden met een caravan op een bergpas oid.
Maar 98 zal dus niet leiden tot een lager verbruik zonder softwarematige aanpassingen. Gewoon de meest cheape 95 tanken dus, en dat is al duur zat

Ik tank BP ultimate.Jaap J. schreef:Op de tankdop staat niet dat je 98 moet tanken, maar dat het aanbevolen wordt. Nu maakt het mij niet schokkend veel uit, want heel veel duurder is het niet, maar ik vroeg het me gewoon af. Rasit tankt 98, da's duidelijk, de rest van de 2.0 16V-eigenaren ook?
mijne loopt op 98 beter dan op 95, 98 schijnt ook schoner te zijn. Maargoed heb geen 2.0 maar een 1.8 

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
Bij moderne auto's wordt wel degelijk de grens opgezocht, en heb je dus echt wat aan betere benzine.Bart V schreef:Een hoger octaan gehalte heeft alleen zin als het motormanagement ook daadwerkelijk in staat is om de ontsteking te vervroegen tot het punt waarop 98 in de buurt van de pingelgrens komt. (bijv een gechipte 16V) Ik gok dat de standaard software van de RS, en sowieso de meeste andere auto's niet verder vervroegd dan het punt waarop 95 in de buurt van de pingelgrens komt.
Bij ouderwetsche systemen, zoals op een clio16v heb je d'r inderdaad alleen wat aan als ie gechipt is, of onder extreme omstandigheden.
RS: 98

rev it like a rental
In mijn gebruiksaanwijzing (ph3), staat dat 95 alleen in noodgevallen getankt mag worden. Op het tank-dop-klepje staat 98 recomended.
Volgens Renault zou de motor het beste presteren met 98. Daar is het programma in ECU op afgestemd, zeggen ze.
Ik tank altijd V-power overigens. Ik geloof dat dat 97 is. 98 Hebben ze niet meer bij de Shell.
Volgens Renault zou de motor het beste presteren met 98. Daar is het programma in ECU op afgestemd, zeggen ze.
Ik tank altijd V-power overigens. Ik geloof dat dat 97 is. 98 Hebben ze niet meer bij de Shell.
ik tank altijd 98. maar er zijn meer mensen die wel eens mijn auto gebruiken thuis. en die doen er 95 in
want dat is goedkoper, en volgens de dealer niet schadelijk voor de auto. maar ik tank liever 98 zoals (recomended) staat er niet voor niks

Die van mij krijgt ook 98 te zuipen, maar zuinig issie nog steeds niet 

Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
-
- Contacteer:
Mijn RS krijgt ook altijd 98 behalve als ik noodgedwongen bij de snelweg moet tanken voor 10 cent meer dan bij mijn eigen Tango: uit principe tank ik dan 95. 

Nee hoor, bij mij hoger.Jaap J. schreef:OK, 98 it is... Dan inderdaad gewoon maar naar de Tango![]()
En het verbruik bij jullie ligt dus rond de 1:10 begrijp ik?! Eens kijken of ik daar ook aan kom....
Heeft je RS een tijdje stilgestaan? Zo ja, raad ik je aan een lekkere lange snelweg rit te maken, komt het verbruik ook ten goede!

Ik was even een weekje op vakantie en na de vakantie voor de eerste keer helemaal volgegooid nadat ik een hele tank had leegereden. Kwam uit op een gemiddeld gebruik van 1:11, dus lang niet verkeerd.
Gisteren begon wel het airbaglampje te branden. Vandaag even laten uitzetten bij de dealert en volgende week solderen ze even de draadjes aan elkaar, zodat het probleem structureel opgelost is.
Zijn er meer mensen die die meuk solderen? Anders blijf je bezig met dat lampje is mijn idee....
Gisteren begon wel het airbaglampje te branden. Vandaag even laten uitzetten bij de dealert en volgende week solderen ze even de draadjes aan elkaar, zodat het probleem structureel opgelost is.
Zijn er meer mensen die die meuk solderen? Anders blijf je bezig met dat lampje is mijn idee....
Ja, die zijn er veel