ACT: Clio I

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
GeniustheGzA
Berichten: 863
Lid geworden op: vr 2 mei 2003 15:33
Locatie: Tilburg

GeniustheGzA schreef:kan iemand voor mij aub de onderdeelnummers opzoeken van een stuurhuis en een stuurbekrachtigingspomp van een Clio 1? Zijn de stuurhuizen en pompen voor elke uitvoering gelijk?

ik zou er erg mee geholpen zijn.
het is voor een 16V, bekrachtigd, zonder airco... helpt dit?? :)
micha
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 29 mei 2005 18:39
Locatie: Wageningen

Kijk ff op:
http://www.hbase.nl/

Je hebt een mechanische pomp nodig, want je hebt geen airco. Hoe het zit met het stuurhuis weet ik niet. Zo te zien zijn er twee versies van, maar welke je nodig hebt zou ik niet weten. Misschien ook handig om ff te vertellen uit welk jaar hij komt (of het een Phase 1 of 2 is)
GeniustheGzA
Berichten: 863
Lid geworden op: vr 2 mei 2003 15:33
Locatie: Tilburg

GeniustheGzA schreef:
GeniustheGzA schreef:kan iemand voor mij aub de onderdeelnummers opzoeken van een stuurhuis en een stuurbekrachtigingspomp van een Clio 1? Zijn de stuurhuizen en pompen voor elke uitvoering gelijk?

ik zou er erg mee geholpen zijn.
het is voor een 16V, bekrachtigd, zonder airco... helpt dit?? :)
1995, phase 2 dus :)

tja, inwendig of uitwendig blijkt de keuze te zijn volgens Hbase. Zal wel eens kijken. Bedankt zovast.
GeniustheGzA
Berichten: 863
Lid geworden op: vr 2 mei 2003 15:33
Locatie: Tilburg

mijn clio heeft redelijk wat last van "torque steer". Ik vraag mij af of er meer mensen zijn met een (snelle) Clio 1, 16V of Williams of...., die hier last van hebben of hebben gehad.

Ik weet mij te herinneren dat voor de aanpassingen aan het blok ik geen/weinig last van het fenomeen had. Ik snap het ook wel, hij trekt nu wat meer vermogen uit het blok, maar hoe zou ik dit kunnen oplossen?
Simpelweg met het monteren van andere veren/dempers? Vooral gezien ik er voor de aanpassingen dus weinig tot geen last van had.

deel jullie ervaringen/oplossingen..... :)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Tja dat is het nadeel van een dwars geplaatste motor. De aandrijfassen hebben een ongelijke lengte, en dat kan bij vol accelereren wel eens vervelend zijn als je veel koppel hebt.

Als je het probleem serieus wilt aanpakken moet je zien dat je aandrijfassen, ongeacht de verschillen in lengte evenveel torderen zodra je er wat koppel op los laat. Gezien de ongelijke diameters die renault voor de korte en de lange as gebruikt is er al wel over nagedacht, dus met bestaande assen zal je er niet zo veel aan kunnen veranderen vrees ik. Bij vol acceleren dus gewoon 2 handen aan het stuur, en dat ding recht zien te houden. Is overigens ook veel spannender :smoke:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

of rwd gaan rijden :D

de instructeur van maskant srok zich de kolere toen die met de vijf ging gssen
hij was gewend dat die met 2 vingrs kon sturen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

dat vind ik ook altijd wel trikkie :) het trekken van de auto bij vol acceleren, vooral als de weg ongelijk is of met spoorvorming
GeniustheGzA
Berichten: 863
Lid geworden op: vr 2 mei 2003 15:33
Locatie: Tilburg

Bart V schreef:Bij vol acceleren dus gewoon 2 handen aan het stuur, en dat ding recht zien te houden. Is overigens ook veel spannender :smoke:
nou dat kan idd wel erg spannend zijn. Vooral voor degene die naast je rijd en ineens een blauwe clio op zich af ziet trekken.

Maar bedankt voor de heldere uitleg (Y) :worship: (Y) . Ik snap het nu (een beetje :wink: ).
Siempie
Berichten: 1295
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 20:19
Locatie: Oosterwolde, Fryslân

gewoon een 1.2 kopen. Dan ben je van het hele gedonder af.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

ja iedereen is je dan toch al ingehaald dus ruimte zat om uit te wijken ;) (0)
Tommeer
Berichten: 111
Lid geworden op: di 28 nov 2006 20:04
Locatie: Velserbroek (NH)

Weet iemand toevallig wat de onderdeelnr's zijn van de 3 dopjes/schroefjes van de klapraampjes? Ik ben op zoek naar een nieuw setje omdat de klapraampjes eruit moeten.
Alvast bedankt! :)
Mijn eerste autootje: Clio 1.4 Sport uit '94 - 200.000 km
Tommeer
Berichten: 111
Lid geworden op: di 28 nov 2006 20:04
Locatie: Velserbroek (NH)

O ja nog een vraagje, verschillen de klapraampjes van een ph1 en ph2 en 16V? Of zijn ze allemaal hetzelfde?
Mijn eerste autootje: Clio 1.4 Sport uit '94 - 200.000 km
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Tommeer schreef:O ja nog een vraagje, verschillen de klapraampjes van een ph1 en ph2 en 16V? Of zijn ze allemaal hetzelfde?
Zijn van alle 3 deurs volgens mij hetzelfde.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Tommeer
Berichten: 111
Lid geworden op: di 28 nov 2006 20:04
Locatie: Velserbroek (NH)

Zijn van alle 3 deurs volgens mij hetzelfde.
Thnx! Ik had van iemand al een pm gehad en die zei ook al dat ze hetzelfde waren dus dat zal wel goed zitten.
Iemand een (I) wat ik precies nodig heb voor een nieuw setje schroefjes voor de klapraampjes? Alvast Bedankt! :)
Mijn eerste autootje: Clio 1.4 Sport uit '94 - 200.000 km
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Tommeer schreef:schroefjes voor de klapraampjes?

Tis Renault dus zal wel Torx zijn.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
GeniustheGzA
Berichten: 863
Lid geworden op: vr 2 mei 2003 15:33
Locatie: Tilburg

Hallo allen. Er is nu "iets" met de voorkant van de auto.
Probleem: bij bepaalde snelheden stuurt de auto continue. D.w.z. het stuur gaat een halve cm naar rechts en naar links en weer naar rechts en weer.... enzovoort. Maar dan zeer snel en in een vloeiende beweging. Voor de beeldvorming: Ik lijk BA Baracus wel in zijn bus, maar dan gaat het stuur sneller. Alsof het stuur parkinson heeft... Dit gebeurt vanaf ongeveer 20 km/u tot en met ongeveer 60/70 km/u. Boven de 60/70 trilt het stuur alsof er een balanceerloodje van het wiel af is. En hoe harder ik rijd hoe minder dat trillen wordt, tot ongeveer 140, dan wordt het weer harder. Onder de 20 km/u is er niets aan de hand.

Ik hoop dat jullie het snappen en meer nog dat iemand van jullie er een oplossing voor heeft of weet, want het is behoorlijk irritant. Oh ja, uitlijnen/balanceren heeft vooralsnog niet geholpen! En er zit ook geen speling op de stuurstang(?) zoals zo vaak bij de Clio 1.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Heb je niet toevallig een kromme velg? Een kromme velg is prima te balanceren, maar geeft dan nog steeds een trilling in de auto.

Verder zou je ook eens kunnen kijken naar de bandenslijtage, en het loopoppervlak controleren op oneffenheden.

Aangezien het snelheidsafhankelijk is, en ook bij rechtuitrijden gebeurd zou ik zeggen dat het sowieso in de wielen zit. Je kan dus ook een setje andere wielen voor kunnen proberen als je die hebt.
GeniustheGzA
Berichten: 863
Lid geworden op: vr 2 mei 2003 15:33
Locatie: Tilburg

tja, daar had ik nog niet aan gedacht |: .
Ik zal vandeweek eens kijken. Kan nog wel ergens een setje wielen lenen.
Tommeer
Berichten: 111
Lid geworden op: di 28 nov 2006 20:04
Locatie: Velserbroek (NH)

Wat denk je dat 6 schroefsetjes kosten voor de clio klapraampjes....
Mijn eerste autootje: Clio 1.4 Sport uit '94 - 200.000 km
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

in dialogys 13 euro per setje exl btw
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

GeniustheGzA schreef:tja, daar had ik nog niet aan gedacht |: .
Ik zal vandeweek eens kijken. Kan nog wel ergens een setje wielen lenen.
Zit er geen slag in de velg is er misschien wat met je naaf/as/schijven.
Dit is ook enigszins te balanceren met een finishbalancer, dan wordt gebalanceerd met het wiel op de auto.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tommeer
Berichten: 111
Lid geworden op: di 28 nov 2006 20:04
Locatie: Velserbroek (NH)

+Clio16v+ schreef:in dialogys 13 euro per setje exl btw
13.51* 6 = .... :( :( :( :(
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

ik heb ff een vraagje aan de clio-mensen hier :) de startmotor van een 1.4 energy motor moet vervangen worden bij de clio 1 van een vriendin van mij........zit dat ongeveer hetzelfde in elkaar als bij een gtt? dus dezelfde bouten loshalen ongeveer enz?

en zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten verder? (behalve een pasbusje, want die weet ik)

alvast bedankt!!
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

neuh, niet echt.... accu loshalen alvorens beginnen :P
draden losmaken en dan 3 bouten losdraaien bij het vliegwielhuis. Uit mijn hoofd zeg ik dat de onderste (2 zitten er 'boven' en 1 'onder') lastig kan zitten ivm de triangel van de achterste motorsteun. In dat geval ff van onder doen....

verder...appeltje, eitje :P
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Tommeer schreef:
+Clio16v+ schreef:in dialogys 13 euro per setje exl btw
13.51* 6 = .... :( :( :( :(
genoeg om ze van de sloop af te halen! Laat me raden, torxen dol gedraaid? :S
had ik ook met mijn ramen blinderen...
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

Haas schreef:neuh, niet echt.... accu loshalen alvorens beginnen :P
draden losmaken en dan 3 bouten losdraaien bij het vliegwielhuis. Uit mijn hoofd zeg ik dat de onderste (2 zitten er 'boven' en 1 'onder') lastig kan zitten ivm de triangel van de achterste motorsteun. In dat geval ff van onder doen....

verder...appeltje, eitje :P
ok tnx :D dan gaat t goedkomen..........!
R 5 Convertible Rulezz
Richard
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 7 mar 2007 19:13
Locatie: Goes

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier!
Ik heb sinds een tijdje een clio I rt(i) '92
Graag zou ik foto's aan jullie willen laten zien alleen heb ik geen idee hoe ik zet erop moet zetten.

Kan iemand mij helpen?

Groeten Richard
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

er is een apart foto topic voor clio 1 niet 16v autos :) uploaden werkt door de absolute url van de image te plaatsen tussen de img tags
Richard
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 7 mar 2007 19:13
Locatie: Goes

Op de zijkant van mijn clio staan de initialen RTI
Maar op mijn kenteken bewijs staat gewoon RT

Bestaat RTI uberhaupt wel? En als het niet bestaat waarom zetten ze het dan op mijn auto?
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

of het bestaat geef je nu al antwoord op ;)
MaSteR Clio
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 12 dec 2004 22:10
Locatie: Dinxperlo
Contacteer:

Richard schreef:Op de zijkant van mijn clio staan de initialen RTI
Maar op mijn kenteken bewijs staat gewoon RT

Bestaat RTI uberhaupt wel? En als het niet bestaat waarom zetten ze het dan op mijn auto?
De I van Invisible of Injection ;)
Richard
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 7 mar 2007 19:13
Locatie: Goes

MaSteR Clio schreef:
Richard schreef:Op de zijkant van mijn clio staan de initialen RTI
Maar op mijn kenteken bewijs staat gewoon RT

Bestaat RTI uberhaupt wel? En als het niet bestaat waarom zetten ze het dan op mijn auto?
De I van Invisible of Injection ;)
Zal wel invisible zijn dan :wink:
Rianne RT
Berichten: 1260
Lid geworden op: di 19 jul 2005 13:20
Locatie: Born

RTI is volgens mij geen Nederlandse uitvoring. Heb je al op je kentekenbewijs gekeken of je auto niet ingevoerd is. Verschil in datum onderaan op je papieren.... Ik denk dat de RDW aangezien een RTI in NL niet is uitgebracht er dan maar RT van heeft gemaakt, aangezien die hier wel gewoon bestaan en de RTI hier ook op gebasseerd is....
Richard
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 7 mar 2007 19:13
Locatie: Goes

Rianne Tinnemans schreef:RTI is volgens mij geen Nederlandse uitvoring. Heb je al op je kentekenbewijs gekeken of je auto niet ingevoerd is. Verschil in datum onderaan op je papieren.... Ik denk dat de RDW aangezien een RTI in NL niet is uitgebracht er dan maar RT van heeft gemaakt, aangezien die hier wel gewoon bestaan en de RTI hier ook op gebasseerd is....
Klopt hij is inderdaad ingevoerd. Hij is afkomstig uit Duitsland
Bedankt voor je reactie dan weet ik nu hoe het zit :D

Ook ben ik opzoek naar booskijkers voor mij clio.
Weet iemand misschien een site waar ik ze kan kopen of heb je er thuis nog liggen?
Als je er nog hebt liggen laat het me weten. Mijn voorkeur gaat uit naar het type zo als op de foto.

[img]https://p15156049.pureserver.info/bilde ... _468px.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Richard op ma 19 mar 2007 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Tommeer
Berichten: 111
Lid geworden op: di 28 nov 2006 20:04
Locatie: Velserbroek (NH)

Volgens mij zijn die o.a. bij autostyle verkrijgbaar
Plaats reactie