ACT: Clio16V I

Post hier al je vragen over de Clio
Gesloten
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

waarom 6500? door de lange slag?
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

J-P-S schreef:waarom 6500? door de lange slag?
Gloof et wel ja
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Riël Notermans schreef:
Haas schreef:klopt, alleen als ik m op de accu meet weet ik nog niet of t ligt an de bekabeling of de dynamo zelf. Aangezien het na het erugzetten 2 maanden goed is gegaan, staat het kruis voor mij bij de bedrading. Ach, we zien zaterdag wel ff.... :) (Y)
Wat en waar meet je dan?
ja, dat is dus mede de vraag. Je kunt een dynamo toch wel rechtstreeks meten? plus en massa ofzo?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nou als je eerst de accu meet weet je meteen of t goed is zo of niet :p

Er loopt een dikke kabel van de dynamo naar de accu. Die kán slecht zijn maar dan brand het dynamolampje toch niet :)

Hang die kabel maar eens los van de +. Lampje blijft uit. Het lampje zit ín het circuit van de spanningsregelaar. De uitgaande spanning komt daarna pas. Dus als t lampje brand haalt de dynamo geen 14v intern, iets anders kan niet.

De oorzaak kan zijn een slechte bekrachtiging (stekker) of een slechte dynamo. Koolborstels met los contact. 't kan.


[img]http://members.lycos.nl/rielnotermans/dynamo.JPG[/img]


Je ziet de verticale rode lijnen, de + aansluiting naar het dynamolampje. Wanneer de dynamo geen spanning opwekt (motor staat stil, contact is aan) krijg je vanuit de dynamo 0v en vanuit het contact 12v. Resultaat: lampje brand.

start je de motor, gaat de dynamo ook 12v leveren, staat er op dat lampje 2x 12v en dus lampje is netjes uit.

Het lampje brandt, zodra die 12v in de dynamo wegvalt.

Als de aansluiting naar de accu slecht zou zijn, zou dit het lampje niet beinvloeden!
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ken ik jou neit vaker inhuren als leraar? (Y)

Nu je het zo uitlegt, gaat er wel een lampje branden wat ik ook heb gehad met mijn gt toen hij stilviel.

Goed, anyway, dynamo moet er toch uit dus en een andere erin.
Kan ik de spanningsregelaar nog doormeten of die het is, of zou je je geld er neit op zetteN?

vind het zo maf dat hij het twee maanden goed heeft gedaan en dan opeens weer niet... :S
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

De regelaar zal t wel doen, een los contact o.i.d. is daar ook niet waarschijnlijk, gezien deze helemaal electronisch zijn tegenwoordig.

Eerder een soldeersel aan een van de dioden of los contact aan de koolborstels.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gast

kijk eerst es of de aardingskabel niet verrot is, of los hangt of dergelijke.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

(Y)

ga zaterdag ff meten bij haar, dan weet ik daarna wellicht meer :)
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

J-P-S schreef:waarom 6500? door de lange slag?
Hoezo? clio rs begrenst ook pas (al) bij 7000 rpm? :)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

mn Willy gaat ook gewoon lekker door tot 7200 toeren
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

WouterW schreef:mn Willy gaat ook gewoon lekker door tot 7200 toeren
gechipt dan?
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Haas schreef:
WouterW schreef:mn Willy gaat ook gewoon lekker door tot 7200 toeren
gechipt dan?
Jep
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

kan iemand mij wat meer vertellen van het verhaal...

van wel of niet een blauwe stip op de peilstok, wat te doen???

alvast bedankt

gr,
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Als er een blauwe stip op zit heb je de goede peilstok.
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

hmm ok, en als dr geen blauwe stip opzit???
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dan heb je een foute :)
Zeg me niet dat het te maken heeft met je defecte motor...
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

welke was nou langer, die met of zonder stip?
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

Riël Notermans schreef:Dan heb je een foute :)
Zeg me niet dat het te maken heeft met je defecte motor...
hahaha nee van die kennis was ik nog niet op de hoogte.....ik hoorde het vandaag, dus vandaar....hield me olie altijd goed op peil...was gewoon ouderdom dat ie kapoetski is nu :P

maargoed, als dr geen blauwe stip opstaat altijd 5 mm meer aanhouden he op de stok...
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

had het niet ook te maken met het carter?
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Hoeveel liter gooide je erin, als je de olie ververst?
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

weet niet. deed het nooit zelf..iets van 4.5 liter was het geloof ik

maar als je zorgt dat je peil gewoon gewoon tussen het onderste en bovenste streepje zit dan kan het toch niet fout?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

behalve als je er een niet kloppende peilstok in hebt zitten ;)
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

Haas schreef:behalve als je er een niet kloppende peilstok in hebt zitten ;)
klopt in dat geval moet je zorgen dat het peil altijd 5 mm boven het onderste streepje staat is mij verteld...
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Je moet zorgen dat het peil altijd tot het bovenste streepje staat in koude toestand!!

Je zal niet de eerste, en zeker niet de laatste zijn die met motorschade zit door een te laag oliepeil icm het nemen van een scherpe bocht op snelheid :wink:

Er gaat ongeveer 5 liter (4.6-4.8) in een F7P/R motor met de goede peilstok. Verder gewoon regelmatig pijlen, en olie op het max niveau houden.
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

Bart V schreef:Je moet zorgen dat het peil altijd tot het bovenste streepje staat in koude toestand!!

Je zal niet de eerste, en zeker niet de laatste zijn die met motorschade zit door een te laag oliepeil icm het nemen van een scherpe bocht op snelheid :wink:

Er gaat ongeveer 5 liter (4.6-4.8) in een F7P/R motor met de goede peilstok. Verder gewoon regelmatig pijlen, en olie op het max niveau houden.
hm ok thnx man, dat is wel een goede tip...dan zal ik hem in het vervolg iets hoger op peil houden.

cyaaa
jiggy
Berichten: 2061
Lid geworden op: ma 1 nov 2004 21:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

de stoot stripjes op de zijkant van de clio zitten toch vast met klemmentjes die door de deur plaat heen gaan?? dus als je zal verwijderen hou je gatjes in de deur.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Bij de ph.1 zit hij inderdaad met klemmetjes, door gaatjes in de deur.
Bij de ph.2 zit hij geplakt, en heb je geen gaatjes meer.
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Frits Clio 16v schreef:Bij de ph.1 zit hij inderdaad met klemmetjes, door gaatjes in de deur.
Bij de ph.2 zit hij geplakt, en heb je geen gaatjes meer.
Nope bij een phase 2 dezelfde klemmetjes :wink:
VLK Groep
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

ohw, ok :)

Ik dacht dat phase 2 geplakt zat, of is dat dan alleen op het achterscherm?
jiggy
Berichten: 2061
Lid geworden op: ma 1 nov 2004 21:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Frits Clio 16v schreef:ohw, ok :)

Ik dacht dat phase 2 geplakt zat, of is dat dan alleen op het achterscherm?
aaai dat is wel kut zeg.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

is wat meer plamuren en spuiten:P
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

phase 2 is rondom met klemmentjes
jiggy
Berichten: 2061
Lid geworden op: ma 1 nov 2004 21:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

J-P-S schreef:is wat meer plamuren en spuiten:P
gewoon die rondjes van rvs maken en die er ff in pikken met het lasapparaat en dan met zo weinig mogelijk plamuur het strak maken. en dan over spuiten :) ga toch maar doen als het weer een beetje mooi weer wordt.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Grand Prix voor weinig

geen stuur met airbag meer, schadeauto?
Immer wieder die verdammte Holländer
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Denk het, zal em maandag is door het schaderegister heen gooien.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Gesloten