[GTTurbo]Koppakking

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
manuel315

Ik heb de searchfunctie weer gebruikt, maar geen eenduidig antwoord gevonden.

Ik heb het vermoeden dat mijn koppaking naar de eeuwige koppakingenvelden is verbannen. De auto rookt wit en ik heb 10 liter Remiasaus in m'n koelvloeistofreservoir zitten waar zelfs Calvé jaloers op is!

Ik heb de test gedaan met een aansteker houden aan de pijlstok, maar ik hoor deze niet sissen.

Tot zover de feiten, nu de vragen:

- Wat kost een koppaking?
- Is revisie beter?
- Kan ik er mee doorrijden of rijd ik dan (uiteindelijk) schade aan het blok?
- Hoe kan het, dat een maximaal 18.000km geleden kop gereviseerd is, en nu wéér lekt?!!! (de verkoper heeft mij verteld dat er al eens een koprevisie is gedaan en hij heeft de auto zelf 17.000km in bezit gehad. Ik geloof de verkoper. Is revisie hetzelfde als vervanging?)
- Wat is jullie advies? Sterkere koppakingen met alle klimbim erbij of is de standaard s*it voldoende?

Allèh...mercí alvast! :worship:
Riël
Über-Spammer

Eens hier langs komen, koppakking mag er echt niet uitgeblazen worden na 18.000 km. Dit duidt op een montagefout zou ik zeggen, óf er is iets mis met je mengselvorming, wat je dus ook even moet checken.

Zeker níet verder rijden.

Kop reviseer je, een pakking vervang je. Kan op een kromme kop is aanwezig, deze kop is waarschijnlijk al eens gevlakt dus in geval van kromme kop ergens een gebruikte kop vandaan toveren lijkt me t beste.

Koppakking moet je gewoon originele spec kopen en nieuwe bouten, tenzij je van plan bent er ik weet niet hoeveel bar doorheen te jagen :)
manuel315

Mijn R5 avonturen beginnen mij langzaam op mijn zenuwen te werken...

Ik heb pas geleden een liter olie bijgevuld (ongeveer 800km geleden). Toen ik hier vrijdagavond mee heb gereden (ongeveer een 50km) en ik de dag erna het oliepijl weer controleerde, zag ik dat deze weer op minimum stond.

Conclusie: 1 liter olie per 800km. Koelvoeistofvaatje gecontroleerd, harstikke vol met mayo-substantie. Witte rook is inmiddels wel verdwenen.
Ik ben ondertussen me her en der gaan informeren over wat het kan zijn en wat de eventuele kosten zullen zijn.

Koppakking, kop vlakken, nieuwe bouten (ok, niet al te duur) maar dan komt het: Cilinderbussen ophogen? Drijfstanglager vervangen omdat het uitelkaar is geweest en daarom moet het vervangen worden?

Conclusie: ik hik tegen een motorrevisie aan, terwijl ik er totaal níets van begrijp!! De auto heeft (ik heb nógmaals contact gehad met de verkoper) ongeveer 2500 a 3000km geleden een gevlakte kop, nieuwe koppakking en nieuwe bouten gekregen en dan zou nu wéér alles stuk zijn..?

Is er iemand die me duidelijk (mss tekeningen, dwarsdoorsnedes, Powerpoints, Word-documenten, persoonlijke begeleiding incl. rouwverwerking, en dergelijke..) uit kan leggen wat er aan de hand kan zijn en waar het evt. fout is gegaan? Is er iets vergeten bij de koprevisie? Doe ik iets verkeerd? Kan ik niet rijden? :evil:

@Riël: langskomen (ook stoppen en op de bel drukken natuurlijk) gaat niet lukken. Ik rijd geen meter meer met dat stokbrood, vóór dat de auto in orde is! Puur om nóg meer schade (en schande) te voorkomen..

Is er verder misschien nog iemand, die mij kan vertellen of het klopt, dat je bij een R5 de cilinderbussen (zuigerbussen) op moet hogen als je een koprevisie doet? Ik heb er zelf nog nooit van gehoord..
Riël
Über-Spammer

Nou, dat is dan wel een extreem geval.
Ik kom wel bij jou langs, als ik even wat tijd heb.
Denk dat gewoon de koppakking er weer uit is, en er met de montage iets verkeerd is gedaan.

Hoezo zijn de drijfstanglagers los geweest dan? Dat hoeft niet bij koprevisie.

Het is een GTTurbo toch?
TheoV
Contacteer:

zou het niet kunnen dat de vorige eigenaar vlak voor de revisie schade aan het onderblok berokkend heeft?
manuel315

Kan schade aan het onderblok, leiden tot een lekke koppaking? Of is dat een domme vraag.

Dat de koppaking er weer is uit, is wel logisch, maar waarom? Kan iemand bevestigen of ontkennen dat cilinder- of zuigerbussen opgehoogd moeten worden zodra er een koppakking enzo vervangen wordt?

Edit: het is idd een GT Turbo, ph1 wel te verstaan!
TheoV
Contacteer:

het kan zijn dat door sghade aan het onderblok olie raakt op plaatsen dat het niet moet zijn en is je pakking zelf nog in redelijk goede staat is ;)
manuel315

tut schreef:het kan zijn dat door sghade aan het onderblok olie raakt op plaatsen dat het niet moet zijn en is je pakking zelf nog in redelijk goede staat is ;)
Hoe verklaar je dan de mayo? En waar gaat de olie heen? 1 liter olie op 800km is echt veel hoor..
Florus

manuel315 schreef:Kan iemand bevestigen of ontkennen dat cilinder- of zuigerbussen opgehoogd moeten worden zodra er een koppakking enzo vervangen wordt?
Nee, is bij een GT blok niet mogelijk ,de cilinderbussen staan rechtstreeks in 't onderblok,met alleen een rubberen o-ring als afdichting ertussen.

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... wart45.jpg[/img]

Verder blijft het puur gissen nu naar wat er nu a/d hand is, enigste manier is 't blok openmaken en kijken wat er scheelt....... :wink:
manuel315

Hmm..bedankt voor de foto met uitleg. Zo kan ik weer íets uitsluiten! Ik ga me nog eens verder informeren.. Zodra ik meer weet, zal ik het hier weer posten!
Riël
Über-Spammer

PM me je adres en tel nummer alvast es.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
manuel315

Ok. De auto is op het moment weggebracht. Iemand kijkt 'm me na, en stelt dan een diagnose. Dan is aan mij de keuze wat ik er mee ga doen.

Speculaties van die man tot nog toe was:

-Scheurtjes in de cilinderkop
-Iets fout met de intercooler?

Tja..ik laat me maar even verrassen..het zullen spannende dagen worden! (U)
canonballman

GGT cilinderkoppen scheuren zelden tot nooit, itt diverse andere merken/typen.

Intercooler kan ook het probleem niet zijn.
Bedoel je niet de radiateur, omdat daar ook een oliekoelkanaal doorheen loopt?
IIg, die is het ook niet.

Compressie al gemeten?

Ik zou fijn de kop eraf halen, kijken of ie krom is, evt. laten vlakken, en nieuwe koppakking.
Defecte koppakingen horen bij een GTT. Er zijn mensen die een extra pakking in hun kofferbak hebben liggen, naast de wielsleutel. :wink:
manuel315

Radiator is van november 2003 als ik me niet vergist en de koppaking met vlakken en nieuwe bouten is ong. 3000km geleden al gedaan. Lijkt me sterk dat dat nu al stuk is?

Ik laat me verrassen..
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Misschien is de kop al te vaak gevlakt zodat de compressie nu iets te hoog wordt?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
cees de borst

zijn de bouten van de cilinderkop wel nagetrokken??
na montage van een nieuwe koppakking moet je toch na zoveel tijd de kop natrekken??
tenminste da's mij altijd wijsgemaakt...
Abel
Über-Spammer

na 500 km bout los en dan opnieuw met 70NM vastzetten.

dus 1 handeling momentsleutel op 70 instellen. op de bout, los draaien en dan weer aantrekken je zult zien dat hij nu ongeveer een halve slag vaster komt te zitten
Abel
Über-Spammer

als je standaard druk rijd niet duur doen, gewoon 1 bij de dealer hale kost iets van 50 euro met korting

bouten niet nodig en lageschalen ook niet.

kop wegbrengen voor controle idd
manuel315

Zover ik weet draait die op originele druk. Bij maximale druk, staat het naaldje 2 streepjes voor volledig rood.. Ikzelf heb de bouten niet nagetrokken, als dat na 500km moet, zou dat sowieso door de vorige eigenaar moeten zijn gedaan.

Allèh...hij staat nu bij de man die mij blij of ongelukkig gaat maken.. Zodra ik meer weet, zet ik het hier gelijk neer!
blowaway

kopje even afdrukken, dan Weet je zeker of het wel de koppakking is.
Dit kan zonder iets te demonteren. Enkel bougies der uit halen.

Zuiger op zen bovenste dode punt zetten, Koelvatje vol gieten met water (zoals een glaasje genever) En 8 bar in de cilinder blazen via bougie gat.

Als er belletjes op het water in het koelvatje komt te staan, heb je prijs.
Of het water stroomt er zo uit, ook prijs.

Dit bij elke cilinder uitvoeren, en je hebt zekerheid.

Stef
Plaats reactie