Versnellingsbak: schakelproblemen!

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Jespr

Hallo mensen!

Ik heb sinds een week of drie een Clio RN 1.4 uit '99 en heb er dus nu lekker wat mee rond kunnen rijden. Probleem is echter nu dat ik erachter ben gekomen dat de versnellingsbak nogal eens dwars doet. Als ik bijv terug- of opschakel naar z'n 2 dan wil ie niet in de versnelling vallen. Geef ik te abrupt gas, valt ie soms gewoon uit z'n versnelling.

Zojuist heb ik met de renault dealer in valkenswaard gebeld en die zegt het probleem niet te kennen, alhoewel 2 van de 5 recensies op autoweek er wel melding van maakt.

Ik ga denk ik het autobedrijf waar ik em gekocht heb, maar eens bellen, maar tot die tijd vroeg ik me af of jullie hier weet van hebben?
Ik heb nml maar min of meer garantie, je weet wel, week of 4 a 5.

Ik moet het dus zo snel mogelijk in gang zetten, dus jullie expertise wordt op prijs gesteld! Wat zou de oorzaak zijn? Kosten? etc!

Alvast heel hartelijk dank!
Bart V

Je kan eens proberen om de bakolie te verversen, maar ik vrees dat het in dit geval niet echt gaat helpen, en de bak gewoon zijn beste tijd gehad heeft.
PatrickG

Teruggaan naar die verkoper.
Als er iets met de bak is, kost het toch wel veel geld.
-PAZ-
Über-Spammer

als ie nog in de garanatie zit gewoon terug gaan en niet zelf dingen proberen. gewoon door de verkoper laten nazien
R5GTT. Drive it like you stole it
Jespr

Hartelijk dank alvast voor de replies!

Ik heb zojuist met het occasioncenter gebeld waar ik em gekocht heb en hij noemt het idd een bekend probleem bij de clio...
(gvd denk ik dan... als je dat wist, dan wist je het misschien ook wel toen je em verkocht :@ )

Maargoed, zoals ik al zei, die 'garantie' die ik heb zou betekenen dat ik een nieuwe/gereviseerde bak op de kop kon tikken en dan zou hij hem er gratis onderleggen. Wat denken jullie? Goede oplossing? Kan beter?

Nou ben ik dus wel benieuwd waar ik een betere versnellingsbak op de kop kan tikken. Hij noemde onderdelenzoeker.nl, hebben jullie daar goede ervaringen mee of zou ik een andere weg moeten bewandelen?

Naast al dit bagger nieuws is er echter ook goed nieuws, de oude eigenaar heeft de reservesleutel teruggevonden en dus hoef ik geen nieuwe te laten maken :D
PatrickG

Zelf een bak betalen?

Jij koopt hem bij een occassioncenter, en je mag er vanuit gaan dat alles goed werkt.
Dan mag je zelf dus ff 700 euro gaan neerleggen....

Je kan volgens mij gerechtelijk gezien de koop ontbinden of eisen dat hij ervoor zorgt dat de bak in orde komt aangezien het maar 3 weken geleden is.
Jespr

Hmmm ja, maar is dat ook zo? Ik bedoel maar, hij was wat goedkoper als standaard (wit van kleur) en geen bovaggarantie, maar wel een schappelijkheidsgarantie ('kleine' dingetjes etc.) van max. 5 tot 6 weken.
Ik weet nu dus eigenlijk niet zo goed waar ik recht op heb. |:

Btw http://www.partfinder.nl/autoonderdelen is gehackt door een of ander turks hackteam :gun:
Bart V

Ik heb nog een perfecte bak liggen voor je. PM maar even als interesse hebt, dan komen er er wel uit.
Riël
Über-Spammer

Jespr schreef:Hartelijk dank alvast voor de replies!

Ik heb zojuist met het occasioncenter gebeld waar ik em gekocht heb en hij noemt het idd een bekend probleem bij de clio...
(gvd denk ik dan... als je dat wist, dan wist je het misschien ook wel toen je em verkocht :@ )

Maargoed, zoals ik al zei, die 'garantie' die ik heb zou betekenen dat ik een nieuwe/gereviseerde bak op de kop kon tikken en dan zou hij hem er gratis onderleggen. Wat denken jullie? Goede oplossing? Kan beter?

Nou ben ik dus wel benieuwd waar ik een betere versnellingsbak op de kop kan tikken. Hij noemde onderdelenzoeker.nl, hebben jullie daar goede ervaringen mee of zou ik een andere weg moeten bewandelen?

Naast al dit bagger nieuws is er echter ook goed nieuws, de oude eigenaar heeft de reservesleutel teruggevonden en dus hoef ik geen nieuwe te laten maken :D

Ik vind dit een nette reactie. Een bedrijf kan ook niet ruiken dat die bak kapot gaat, moet je maar denken. Ik denk ook niet dat ze zoiets moeten kunnen zien aankomen als er bij de verkoop geen reden is om de bak te gaan verdenken. Gezien dat hij al niet bij de Bovag is aangesloten moet je gewoon gebruik maken van zijn aanbod (Y)

Een gebruikte bak kun je denk ik voor een aardige prijs vinden, als zij de arbeid op zich nemen zijn beide partijen blij!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Abel
Über-Spammer

(Y) dat noem ik zelfs mazzel zo'n reactie..

is het een nieuw model clio of nog het clio 1 model fase 3?

je kunt legio versnellings bakken vinden die gechikt zijn voor die auto.

iedere 1.4E motor heeft de zelfde bak. clio, clio 2, r19, megane enige verschil is misschien de tandwiel verhoudingen. Maar als ik jou was zal ik gewoon voor de goedkoopste gaan met garantie 100 tot 200 euro duurder niet gaan
Jespr

Ik ben ondertussen al weer iets wijzer.
De renault dealer wilde me wel aan een gereviseerde bak helpen voor papapapaaaaa tromgeroffel : 1850 eu.
-kuch- Prijzig! -kuch- Goddamn! Ik mocht aannemen dat je voor zo'n bedrag de motor er onderhand bij krijgt 8)

Ik heb er 1 aangeboden gekregen voor 350,- maar die ligt wel erg ver uit de richting. (tussen arnhem en deventer)

Daarna kreeg ik een belletje vanuit het immer gezellige brabant :D . Een JB1 type 185, 66.000km gelopen, uit '99 voor 400,- met 3 maanden garantie. Klinkt goed toch, dacht ik zo, aangezien die bak de helft van de km's gelopen heeft als m'n huidige...
Riël
Über-Spammer

Klinkt niet slecht.
HEb je een clio 1 of clio 2?
Jespr

Clio II 1.4 RN uit '99:
:foto: foto 1
:foto: foto 2
:foto: foto 3

Ik geloof een phase 1. Maarre is die prijs goed ja? Weet het zelf nml niet echt in te schatten (0)
pierre

er zijn 2 mogelijkheden:

- erg lastig worden dmv advocaat omdat het produkt wat je hebt gekocht een verborgen gebrek heeft wat niet van te voren is gezegd, dus geld terug.

- het probleem zelf gaan oplossen en niet meer terug gaan naar deze garage, wat het aanbod ook mag zijn.
wellicht kan Bart V voor een schappelijke prijs alles oplossen.
Riël
Über-Spammer

Als ik garage was wees ik jou en je advocaat meteen de deur. Wat heeft de garage hier nu fout gedaan?

Ik weet niet wat Bart voor zijn bak wil hebben maar ik vind dat wanneer je €400 neerlegt, en je auto zonder dat je zelf vieze handen krijgt weer netjes gemaakt is, je een hele fijne deal hebt gemaakt.
Jespr

Ja, of de garage fout zit kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar na de 'confrontatie' met het versnellingsbak probleem is het 'een bekend probleem bij de clio!' Ik denk dan, als dat zo bekend is... en hij heeft er zelf mee gereden, hij is em nml zelf op gaan halen bij de vorige eigenaar(esse). Dan heeft ie toch mooi mazzel gehad dat ie niets gemerkt heeft.
Maar goed, ik heb ook niets gemerkt met de proefrit, pas bij veel stadsverkeer merk je het een keer of 2 per ritje van 15km, dusja... Is een lastige. Toch maar laten fixen en daarna weer genieten van een heerlijk wagentje.

Maargoed, ik wacht vandaag nog eventjes de reacties op onderdelenzoeker en partfinder af en dan beslis ik vanmiddag/vanavond welke ik ga nemen denk ik zo. Jammer maar helaas.
Blijkt trouwens dat de megane van de ouders vd vriendin het probleem ook af en toe heeft |:
PatrickG

Sja.. het moet niet zomaar kunnen hoor volgens mij, maar renault blijft een raar merk.

En idd met een advocaat is het een heel gesleur en gezeur, en nu heb je wel een aardig goede oplossing.
Riël
Über-Spammer

Joh , als je voor alle 'bekende' problemen een auto moest verkopen :lol:

Als het probleem er niet is bij de verkoop, is het er niet.
Je gaat toch niet zeggen bij de verkoop joh die clio's daar wil wel eens een bak aan kapot gaan. :bonk: En daarbij, ik vind het maar raar dat het bekend is. Het komt echt niet veelvuldig voor hoor.
Bart V

PatrickG schreef:Sja.. het moet niet zomaar kunnen hoor volgens mij, maar renault blijft een raar merk.
Er rijden een hoop idioten rond hoor, die een verschrikking zijn voor de techniek. Veel mensen houden bijvoorbeeld vaak hun hand op de versnellingspook. Of je dat nou bij een VW of een Renault doet, je bak gaat er gewoon van naar de klote. Als je dan bedenkt dat veel mensen ook gewoon NIET fatsoenlijk kunnen schakelen, vind ik het niet zo vreemd dat hier en daar af en toe een bak wat eerder om zeep gaat :)
PatrickG

Daar heb je ook helemaal gelijk in (U)
MaSteR Clio
Contacteer:

Riël schreef:Joh , als je voor alle 'bekende' problemen een auto moest verkopen :lol:

Als het probleem er niet is bij de verkoop, is het er niet.
Je gaat toch niet zeggen bij de verkoop joh die clio's daar wil wel eens een bak aan kapot gaan. :bonk: En daarbij, ik vind het maar raar dat het bekend is. Het komt echt niet veelvuldig voor hoor.
Idd...dan wordt t nog lastig om een auto te verkopen!!
Al moet ik wel zeggen dat t 'schakelprobleem v/d 2de versnelling' me bij mij wel bekend in de oren klinkt (Heb t zelf ook af en toe in de 2 dat ie niet lekker wil), heb t ook wel eens gehad bij een 19 mjaa de 2de versnelling wordt immers ook t meest belast en t vaakst in doorgetrokken...en t blijft een renault :wink:
PaulM

dat handje op de pook had ik ook last van (totdat bak stuk ging en ik het afgeleerd heb :P ). daarvoor wist ik niet dat het schadelijk was voor je bak.
Jespr

Helaas, die van bart is van een clio 1, dus dat gaat waarschijnlijk niet passen. Ik heb nu een aantal aanbiedingen gehad:
Goeden dag wij hebben bakken lichen
25000 km 400.00€
90000 km 350.00€
met inruil
1 maand garantie
En die van hier uit de buurt: 66dkm 400,- uit '99 met 3 maanden garantie.

Ik ga dus maar voor die laatste lijkt me. En dan maar eens zien hoe snel ik dan weer rond tuf in de clio haha hopen dat ze er niet te lang de tijd voor nodig hebben! Want fietsen is toch ook niet m'n grootste hobby :D
basje24

neem dan die bak met 3 maanden garantie das altijd beter vind ik
Jespr

Hmm, nieuwe ontwikkelingen... Nog ff langs het occasioncentre gereden en de monteur was toevallig aanwezig en heeft em meteen ff aan een onderzoek onderworpen.
Hij verdacht een stel plastic busjes (??) ervan versleten te zijn, zodat het geheel niet meer mooi uitgelijnd voor het gat kwam.
Klinkt dit bekend??

Hij ging dus vandaag informeren of daar revisie setjes voor waren. Nou heb ik al gebeld met de dealer (werkplaats in veldhoven) en die wist weer niets van plastic busjes in versnellingsbakken... Het lijkt wel of iedereen elkaar tegenspreekt of gewoon nergens iets van weet!

Ik had me nml al voorgenomen nooit meer naar renault Valkenswaard te gaan (kut service... geen monteurs aanwezig in het weekend en alles 'moet ff opgezocht worden' wat gemiddeld een dag/ dagen duurt :( )

Maargoed... Vandaag ff afwachten dus. Morgen zou nml de versnellingsbak al binnenkomen. Dus vandaag hoop ik op duidelijkheid haha dan weet ik ook meteen of ik die bak nog af moet bellen ja of nee haha.

Hou jullie op de hoogte! (0)
Riël
Über-Spammer

Jespr schreef:Helaas, die van bart is van een clio 1, dus dat gaat waarschijnlijk niet passen. Ik heb nu een aantal aanbiedingen gehad:

Jij hebt ook een clio een...?

Of zijn die motoren/bakken van de ph3 compleet anders?
Jespr

Riël, nee ik heb een Clio II, phase 1. Zie foto's eerder dit topic :wink:

Nou, we zijn weer iets verder. Na uitvoerig bellen en afbellen hebben we nu een nieuw plan. Waarschijnlijk is het probleem afzetting op de synchro-mesh ringen. Klinkt plausibel idd.
Welnu, de oplossing volgens de renault dealer (in Heeze, misschien heeft deze er wel kaas van gegeten ) zou zijn: een 1/2 liter versnellingsbakolie af laten en dan een halve liter Automaat versnellingsbakolie toevoegen (ATF ofiets?). Deze olie zou iets dunner zijn en het probleem redelijk vlot verhelpen (binnen een km of 100).
Dit gaan we dus eerst maar eens proberen. Ik ben heel benieuwd! 8)

(Mocht het probleem niet ophouden te bestaan, blijft overigens zijn aanbod van gratis inbouwen van een andere bak staan :) )

Wordt vervolgd!
Jespr

Zow...
We zijn ondertussen 200km verder en ik moet zeggen, ik merk al verschil.
Ik heb het probleem nu nog maar 1 a 2x per week ipv 2x per dag! :biertjuh:

Het rijdt iig al een stuk vertrouwder aangezien ik nu ook wat meer vertrouwen heb teruggekregen. (niet dat je elke keer hebt, gvd en nou maar hopen dat ik em in z'n 2 krijg) 8)

Dus voor iedereen die het heeft, is dit misschien wel aan te raden. Misschien juist, als je er maar af en toe last van hebt. Kleine ingreep van een kwartiertje a 20min op de brug. Zo gepiept en scheelt toch behoorlijk.

Mochten er nog ontwikkelingen zijn horen jullie het natuurlijk!
AlbertG

De synchro-mesh ringen is een bekend probleem van Renault. Ik heb er zelf op dit moment ook nog last van. Ken ook andere Cliorijders die er last van hebben.
jhu

Met mijn Clio RSi reed ik altijd op automatische versnellingsbakolie, dat is een van de eerste dingen die ze bij mijn eigen renault dealer deden.

Ik had hem elders gekocht en bij de eerste keer dat ik er was werd dat gelijk gewisseld.
Plaats reactie