Clio zeer veel last van spoorvorming etc

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

In het bandentopic hadden we het er al even over, maar misschien wel een nieuw topic waard.

De clio van rianne is voorzien van 15" velgen met 195/50/15 bandjes, en een cm of 3,5 verlaagd.

Nu is het zo dat de hele auto zo verschrikkelijk zenuwachtig aanvoelt... spoorvorming op de weg (snelweg) gaat gepaard met echt hard trekken van links naar rechts.

Rechtuitrijden is ook bijna onmogelijk, je bent constant aan het corrigeren.

Normaal heeft het stuur toch ook enige speling? Nu totaal niets. Maar wanneer ik er met een pink aan kom veranderd de auto al van richting :)

Auto is uitgelijnd en de rest van de wielophaning is in goede staat. Ik vraag me af, of ik die stuurspeling ergens terug kan winnen, want dat is het irritantste.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gast

Klopt de uitlijning wel Riël ? Ik had vorige week hetzelfde voor met de 21. Camber stond helemaal fout aan de linkerkant.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hij is pas uitgelijnd...toch maar zelf eens kijken misschien :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Rianne RT
Berichten: 1260
Lid geworden op: di 19 jul 2005 13:20
Locatie: Born

Ik heb de uitdraai thuis liggen. Was wel aan beide kanten evenveel, meen ik...
[size=10:30bbfbe7a5][b:30bbfbe7a5]Clio RT[/b:30bbfbe7a5] & [b:30bbfbe7a5][color=darkblue:30bbfbe7a5]R5 GTE[/b:30bbfbe7a5][/color:30bbfbe7a5][/size:30bbfbe7a5]
LotuzClioWilliams
Berichten: 3611
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
Locatie: Spijkenisse

Heb ik laatst niet gelezen dat je er Vredestein Sportrac2 banden gemonteerd hebt? Mijn Williams voelde ook heel zenuwachtig aan met die banden.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

die heb ik ook, bij mij is ie ook zenuwachtig. maar heb wel idee dat ik wat speling in me stuurkolom heb, ook heb ik wat camber omdat ie ook 3cm verlaagt is. bij staan de wielen wat naar binnen. Ik heb het alleen niet zo erg als rianne, die kon niet harder dan 150 omdat ze alle kanten op ging. Ik heb het vooral als ik flink gas geef en de weg is ongelijk, dan gaat het op gevaarlijk toe alle kanten op. (bv naar slingerend naar verkeerde weghelft)

in mijn regio weet ik wel waar ik flink kan gassen en waar het trikkie is. (voor luitjes regio nijmegen) bij bv de graafsweg voor het stoplicht van keizer karelplein rechter rijbaan, daar is het flink erg. En bij stoplichten vann de praxis dukeburg naar wychen toe (dat 80km stuk)

kan het ook te maken hebben met stuurbekrachtiging? dat heb ik namelijk ook.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

De banden liggen achter...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
LotuzClioWilliams
Berichten: 3611
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
Locatie: Spijkenisse

+Clio16v+ schreef:Ik heb het vooral als ik flink gas geef en de weg is ongelijk, dan gaat het op gevaarlijk toe alle kanten op. (bv naar slingerend naar verkeerde weghelft)
Dat herken ik. Op hobbelige wegen was hij bij snel accelereren soms onberekenbaar. Met twee handen aan het stuur was het nog goed te beheersen, maar als je moest schakelen en dus alleen je linkerhand aan het stuur had...
Gast

+Clio16v+ schreef:Ik heb het alleen niet zo erg als rianne, die kon niet harder dan 150 omdat ze alle kanten op ging.
wees dan maar zeker dat de uitlijning helemaal fout zit. Ene Riël, de print die je erbij krijgt zegt niets hoor. Ik ga effe de mijne erbij nemen, die zei ook dat ie perfect stond...tot ik ermee ging rijden :~
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

gedrag wat je verteld ligt (speling daargelaten) aan OF teveel uitspoor op de voorwielen OF te veel negatief camber...
Maar er zit dus speling in t stuurhuis? waar, weet je dat ook? Kogels of kolom?
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

@haas, toen je in mijn auto naar waalwijk reed, hoe vond je hem toen rijden met spoorvorming enz? en qua speling.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

+Clio16v+ schreef:in mijn regio weet ik wel waar ik flink kan gassen en waar het trikkie is. (voor luitjes regio nijmegen) bij bv de graafsweg voor het stoplicht van keizer karelplein rechter rijbaan, daar is het flink erg. En bij stoplichten vann de praxis dukeburg naar wychen toe (dat 80km stuk)
dan noem je ook stukken... :lol:
Die plaggen hebben de tanks van WOI en WOII nog over hun heen gehad... ;)
+Clio16v+ schreef:@haas, toen je in mijn auto naar waalwijk reed, hoe vond je hem toen rijden met spoorvorming enz? en qua speling.
mwah, heb er niet veel aan gemerkt, maar heb m ook niet op zijn staart getrapt hoor :) Gewoon lekker cruisin'... Andermans auto he :)
Laatst gewijzigd door Haas op di 11 jul 2006 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

ja ok die stukken zijn dan ook wel extreem :)
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

LotuzClioWilliams schreef:
+Clio16v+ schreef:Ik heb het vooral als ik flink gas geef en de weg is ongelijk, dan gaat het op gevaarlijk toe alle kanten op. (bv naar slingerend naar verkeerde weghelft)
Dat herken ik. Op hobbelige wegen was hij bij snel accelereren soms onberekenbaar. Met twee handen aan het stuur was het nog goed te beheersen, maar als je moest schakelen en dus alleen je linkerhand aan het stuur had...
ja dat bedoel ik dus :) vooral met 1 hand is het trickie met schakelen.
Gast

geen tijd om te scannen, snel effe foto getrokken.

Zogenaamd een goeie uitlijning :~

[img]http://i83.photobucket.com/albums/j320/ ... 004705.jpg[/img]

[img]http://i83.photobucket.com/albums/j320/ ... 004704.jpg[/img]
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

lekker toespoor op je voorwielen :bonk:
dat noemt men goed uitgelijnd? Niet dat de apparatuur bij mijn werk nou zo superrrrrr is, maar een auto zo uitlijnen, zeggen datie goed is en dan ook nog zo'n rapport erbij....das bijna lachwekkend :P
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Haas schreef:gedrag wat je verteld ligt (speling daargelaten) aan OF teveel uitspoor op de voorwielen OF te veel negatief camber...
Maar er zit dus speling in t stuurhuis? waar, weet je dat ook? Kogels of kolom?
Nee, net niet, totaal geen speling!

De geringste aanraking van het stuur gaat ie van links naar rechts. Resultaat is dat je op de snelweg iewat als een dronkeman rijdt :) Stuurvasthouden = rechtdoor gaat niet op.

Ja je moet t eigenlijk eens voelen :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Rianne RT
Berichten: 1260
Lid geworden op: di 19 jul 2005 13:20
Locatie: Born

Wie wil er komen voelen :lol:
[size=10:30bbfbe7a5][b:30bbfbe7a5]Clio RT[/b:30bbfbe7a5] & [b:30bbfbe7a5][color=darkblue:30bbfbe7a5]R5 GTE[/b:30bbfbe7a5][/color:30bbfbe7a5][/size:30bbfbe7a5]
LotuzClioWilliams
Berichten: 3611
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
Locatie: Spijkenisse

Rianne RT schreef: Wie wil er komen voelen :lol:
Dat is vragen om snuggere opmerkingen natuurlijk. 8)
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

:X :X

:lol:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Riël schreef:
Haas schreef:gedrag wat je verteld ligt (speling daargelaten) aan OF teveel uitspoor op de voorwielen OF te veel negatief camber...
Maar er zit dus speling in t stuurhuis? waar, weet je dat ook? Kogels of kolom?
Nee, net niet, totaal geen speling!

De geringste aanraking van het stuur gaat ie van links naar rechts. Resultaat is dat je op de snelweg iewat als een dronkeman rijdt :) Stuurvasthouden = rechtdoor gaat niet op.

Ja je moet t eigenlijk eens voelen :p
OOOOH.....Lekker :P ;)

Banden voor niet scheef afgesleten? Als de buitenkanten relatief kaal zijn, wil hij ook nog wel eens nerveus zijn...

Clio is zonder servolenkung?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Richtig, kein Servolenkung.
Die Traggelenken sind auch alle in Ordnung :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

hmz...vaag...

heb wel een keer meegemaakt met een Escort RS2000 dat je daaar geen vol gas mee kon geven, dan ging je haaks links- of rechtsaf. Daar was de stuurbekrachtigingspomp van kaduuk.. :S


En je weet ZEKER dat camber en stuurhoeken goed zijn?
geen schade gehad?
achteras RECHT onder de auto? Dus niet dat je 'scheef' op de weg rijd?
Rianne RT
Berichten: 1260
Lid geworden op: di 19 jul 2005 13:20
Locatie: Born

We hebben de 'problemen' gisteren nog eens besproken en die scheve achteras kan wel wat inzitten. Hij heeft ooit een klap gehad aan de rechterzijkant volgens mij. Het zou kunnen dat van toen af de achteras scheef staat en dat ze daar, waar ik ben gegaan voor het uitlijnen, niet op gelet hebben.

Toen ik er was om uit te lijnen, had hij hem op die brug gezet en zei hij dat hij eigenlijk goed uitgelijnd was. Toen ik zei dat ik last had van spoorvorming zei hij dat er wat te brede banden op lagen, dat de velgen te groot waren.... :) Maar ik kan me nog herinneren dat hij helemaal niet naar de achterwielen gekeken heeft, had alleenmaar lasers aan de voorwielen. En zo'n rapport wat Jo heeft, heb ik ook niet gekregen.

Riel zijn plan is nu, hem dat toch nog maar eens op school uit te lijnen en dan met de wetenschap dat de achteras een tik heeft gehad....
[size=10:30bbfbe7a5][b:30bbfbe7a5]Clio RT[/b:30bbfbe7a5] & [b:30bbfbe7a5][color=darkblue:30bbfbe7a5]R5 GTE[/b:30bbfbe7a5][/color:30bbfbe7a5][/size:30bbfbe7a5]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

normaal doen ze idd vier wielen en krijg je een uitdraai mee.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

op alle vier de wielen moet camera's, das zeker.
Daarnaast kun je een clio achter niet uitlijnen en moet je uitgaan van de rijlijn van de auto, dat wil dus zeggen dat je uitgaat van de stand van de achteras. Wanneer je dat niet doet, kun je voor perfect afgesteld hebben, maar doordat de achteras niet meer 100% is door ingedroogde rubbers na 13 jaar of doordat die zoals bij jou een keer schade heeft gehad en misschien toch ietwat ontzet is, kan je auto nog blijven trekken omdat hij constant met de kont van de auto gaat sturen zeg maar.

Als ze m uitlijnen op de rijlijn van de auto (of riel zelf), dan moet het goed zijn. Weliswaar rijdt je dan in theorie met je voorwielen naar je achterwielen, overdreven gezegd, maar in praktijk valt dat reuze mee. Daargelaten dat een auto goed krom kan zijn, door eeen ongeluk. Weet niet hoe hard het bij jouw auto is gegaan, maar heb een keer een 106 gehad, waarvan de voorwielen loodrecht gezien 4 cm links van de achterwielen stonden. Tsja, dat stel je niet meer af en dat is ook nooooit meer goedgekomen, die auto bleef ook trekken en sporen als een gek.
Zo erg zal het bij jou niet zijn, want DAT zie je met het oog nog wel (althans.... de eigenaresse niet, maar goed)....

Ben benieuwd waar Riël mee op de proppen komt.

@Riel, wat je nog zou kunnen meteen is de wielbasis links en rechts van de auto om te kijken hoeveel verschil daar inzit. Handigste is dan om ff alle 4 de wielen eraf te halen en meten van hart aandrijfas tot hart naaf achter
Rianne RT
Berichten: 1260
Lid geworden op: di 19 jul 2005 13:20
Locatie: Born

Hoop wel nog dat het goed komt ja :~
Ik kan zo ook wel rijden, het is alleen een beetje stom dat je niet kunt proberen hoe hard hij kan, omdat je het stuur niet kunt bedwingen. |:
[size=10:30bbfbe7a5][b:30bbfbe7a5]Clio RT[/b:30bbfbe7a5] & [b:30bbfbe7a5][color=darkblue:30bbfbe7a5]R5 GTE[/b:30bbfbe7a5][/color:30bbfbe7a5][/size:30bbfbe7a5]
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Stabilisatorrubbers zijn goed?

Had ooit ongeveer zoiets met m'n 205je GTI, dat zou daar in zitten want was een veelvoorkomend kwaaltje bij die dingen, maar aangezien ik die auto maar 5 weken heb gehad, ben ik er niet aan toegekomen om dat te fixxen.
Die auto ging dus ook links en rechts tegelijk, heb er eens 160 mee gedaan en dat was een hele prestatie, harder durfde ik echt niet (N) terwijl zo'n dingetje toch makkelijk tegen de 200 moet kunnen doen (S)
Ter vergelijking en om commentaar te voorkomen: :p met de 19 deed, en met de megane doe ik geregeld even topsnelheid, niks aan het handje.

@Riël, wat heb je allemaal al nagekeken in de trant van stuurkogels, fuseekogels, draagarmen?

Geloof dat ik bij de 19 zelfs eens iets had met kapotte aandrijfassen wat ook invloed had op het weggedrag, kan me daar alleen niet al te veel details meer van herinneren (S)

En dat wegtrekken terwijl je schakelt, werd bij de 19 geloof ik minder toen ik de veerpoten verving door andere veerpoten van de sloop, met minder vastzittende veerpootlagers (kon je met de hand niet meer bewegen, dus vanzelfsprekend dat je dat ook merkt in het stuur, en dan had ik nog stuurbekrachtiging!)
maar die auto trok dus echt aan het stuur, de ene keer meer dan de andere keer, afhankelijk van hoe ver de veer 'ingestuurd' vast zat.
Je kon dus niet het stuur even loslaten want dan ging je of richting het midden van de rijbaan, of richting berm :~

misschien heb je hier wat aan, niet geschoten is altijd mis schijnt het :smoke:

wat ik overigens in het andere topic ook al zei, banden kunnen een wereld van verschil maken, niet de meest waardevolle tip, maar te goedkope banden, of banden met verschillende profieldiepte, of zelfs banden van verschillende merken (links anders dan rechts) werkt allemaal door op je wegligging......
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ja, maar daardoor ga je neit van links en naar rechts als je gas geeft met het megehoge aantal van maar liefst 75 pk's :)

schokdempers met lagers die niet willen draaien, logisch dat je klachten krijgt! Vervangen door sloopexemplaren..tsja..

stabilisatorstangrubbers hebben geen invloed op rechtuit rijden, wel bij rijden door de bocht, maar hooguit klapperen oid, geen trekken..

als je een probleem wat je niet kunt vinden vervang je het door exemplaren die 110% zeker goed zijn, anders schiet je er geen reet mee op...
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

hier mijn laatste uitlijn uitdraai:

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/+Clio16v+_24.JPG[/img]

wat betekend het allemaal eigenlijk? :S
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Haas schreef:als je een probleem wat je niet kunt vinden vervang je het door exemplaren die 110% zeker goed zijn, anders schiet je er geen reet mee op...
Nee, ik ga even nieuwe lagers kopen (meen me iets te herinneren dat die 60 pleuro per stuk moesten kosten), en dan zal het probleem nog niet opgelost zijn ook, 120 euro lichter met de kans dat er geen verbetering is, dank je de koekoek :D (En het werd er met slooppoten echt 10x beter van, dus wel degelijk iets mee opgeschoten :) )
Zo heb ik destijds ook geld uitgegeven aan nieuwe stuurkogels en nog wat mikmak, garage zei dat dat het absoluut zou oplossen (0), ze zouden onder garantie de fuseekogels vervangen (achteraf nooit gebeurd, stelletje !#$@*&) en met uitlijnen zou het ook 100% verleden tijd zijn, niet dus (N) :D
Heb uiteindelijk met een handige kennis zelf het probleem getraceerd want die prutsers konden het niet vinden (S)
(Toen zat ik hier nog niet op het forum en was ik meer aangewezen op het advies van iemand bij een garage)

On-topic: dat van stabilisatorrubbers heb ik toch verscheidene malen gehoord dat daar de 205jes van gingen slingeren (van verschillende personen... die ook daadwerkelijk eerder zoiets hadden gehad met hun 205) Misschien heet het anders maar zo als ik het hier nu neerzet, zo werd het toen ook genoemd.

@R&R: Het stuur staat trouwens wel gewoon 'stil'?

En wat betreft dat uitlijnen, ik heb al vaker het idee gehad dat ze soms gewoon maar wat doen, je betaalt er genoeg voor dus waarom zouden ze hun best ervoor doen (S)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

205je heeft een andere ophanging waardoor dat wel invloed heeft. Bij een Clio niet..

Wat betreft dat uitlijnen, een fatsoenlijk garage lijnt goed uit, maar feit blijft dat sommige waarden niet te veranderen zijn, door 1 niet af te stellen ophangingen of door normale slijtage (poreuze rubbers van de achteras bijv) of door mensen die het de moeite niet waard vinden een draagarm te vervangen. Ja, dan moet je ook neit zeiken dat het uitlijnen niet goed is gebeurt :)
Plaats reactie