Overspannen versnellingsbak? Tips?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Chris@R5

Ik heb al een tijdje het volgende met de Twingo:

Als ik een lange tijd ga rijden, voornamelijk de snelweg, dan gaat de versnellingsbak steeds stroever met schakelen. Zo stroef zelfs na een tijdje dat de pook een piepend en krakend geluidje maakt bij het schakelen.

Als de motor weer afgekoeld is en alles een uurtje heeft gestaan, dan is er weer niks aan de hand en schakeld hij weer soepel en zonder problemen.

Nu vraag ik mij wat dingen af:
- De bakolie is oud en verrot (geen historie) en wordt dik en werkt tegen. Echter, olie wordt dunner als het warm word... Toch?

- De olie van de bak is gedeeld met de rest van de motor...? Die olie is namelijk aan vervanging toe en zit op het laatste streepje. De olie is gitzwart.

- Kan het zijn dat een deel van de bak warm wordt en uitzet, waardoor het minder goed loopt?
Laatst gewijzigd door Chris@R5 op do 15 jun 2006 9:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Niet lang hellen, gewoon es nieuwe olie inkeilen en kijken wat t doet :)
Je olie kan ook te dun worden he. Dan smeert t niet lekker meer.

Bakolie is wel apart. Een oliebeurtje aan de motor kan ook geen kwaad. Olie en filtertje is t geld en werk niet (Y)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Abel
Über-Spammer

Olie bak is altijd gescheiden. Gewoon naar een garage rijden en er nieuwe bakolie in laten gieten.. waarschijnlijk ziet er te weinig in...dus niet te lang mee wachten. En, neem gelijk een aditief vlesje mee voor de keerringen soepel te maken...
Chris@R5

Hmmz, dan dat maar even doen. Beurtje laten doen lijkt me wel handig. Zelf even geen tijd voor nu.
Abel, weet jij wat je daar ongeveer voor rekent...?
Riël
Über-Spammer

Bakolie is toch wel te doen bij n twingo?
Abel
Über-Spammer

euh.. vraag mark eens via PM die kan dat wel voor je doen
PaulM

check meteen de bakolie, als het eruit ziet alsof je goud aan het zoeken bent dan veel suc6 ;)
Chris@R5

Ik maak volgende week wel even tijd. Eerst maar even peilen dan, voor ik ga vervangen of bijvullen. Bakolie hoef je (bijna) nooit te vervangen toch?
Haas
Car: Megane RS

bakolie staat twee jaar voor geloof ik, maar geen hond die het doet.

30eu heb je olie zat voor en ben je daar iig zeker van. :)
trek 6 tientjes uit, voor bakolie, v.bak olie en een filter. Tis net als bij vrouwen he, regelmatig nieuwe smering erin, dan blijven ze het goed doen ;)
Chris@R5

Haas schreef:bakolie staat twee jaar voor geloof ik, maar geen hond die het doet.

30eu heb je olie zat voor en ben je daar iig zeker van. :)
trek 6 tientjes uit, voor bakolie, v.bak olie en een filter. Tis net als bij vrouwen he, regelmatig nieuwe smering erin, dan blijven ze het goed doen ;)
:lol: idd. Ik zal het even bekijken. De plug is heel makkelijk te bereiken, maar los gaan is natuurlijk een ander verhaal :wink: .
Nu heb ik even geen ruimte, 4 auto's voor de deur waarvan net een nieuwe 5 erbij, maakt het er nie makkelijker op hier :) .
En een nieuwe oprit waar niet op gemorst mag worden... :~
Haas

hoezo oprit?

gewoon ff boven de put duwen..niemand die t merkt :P ;)

:|-
Riël
Über-Spammer

Haas schreef:bakolie staat twee jaar voor geloof ik, maar geen hond die het doet.
Nope, bakolie krijg je levenslang voor :D
Chris@R5

Riël schreef:
Ja dat dacht ik ook. Ik kijk wel even. Eerst heb ik even de motorolie bijgevuld, dan rijdt ie in ieder geval niet op een droogje tot ik het helemaal vervang volgende week.
mark 5t
Contacteer:

kan ik wel voor je regelen hoor hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten.
als je het wat lijkt pm me dan maar
Chris@R5

Eens wat verder gaan kijken m.b.t. de bak.
De olie is op peil, dus daar ligt het niet aan. Wat ik als tip van m'n pa kreeg was het schakelmechanisme van de pookk. Dat is plastic en loopt wel es droog. Dat was het geval. Het was erg oud vet tussen het plastic gewricht. Dus even nieuw vet ertussen en kijken hoe het zich houd. Na een lang stukje rijden heb ik er nog niks weer van gemerkt, maar het schakeld in ieder geval een stuk soepeler. Dus het zal daar aan gelegen hebben.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Riël schreef:
riel dat is ook weer bull shitt vraag maar aan de heer kanonskogel
je kan het maar beter wel vervangen
zit niet voor niks ook een magneetje op de stop
Riël
Über-Spammer

ik geef je 100% gelijk, maar ik meen van renault te weten, en van cannonballs stukje in de NB, dat ze levenslang voorschrijven :)
Haas

das waar, maar ja, er zijn ook willi's die verse olie krijgen om de 8000 km, das ook neit voorgeschreven.

In theorie zal t vast levenslang zijn, maar ja, keer vervangen wordtie echt niet slechter van :)
Haas

@Chris, bij twingo van me zus hebben ze toen idd al die rubbers en plastic meuk opnieuw gesmeerd. Geen idee wat nog meer, maar die had vaak problemen met de 2e versn. En ding had pas 62k gelopen...
PaulM

na mijn bak akkefietje doe ik mooi de bakolie om de zoveel tijd verversen, kan ik meteen zien hoe spul eruit ziet wat eruit komt. en die paar tientjes kunnen er dan ook wel vanaf voor wat nieuwe olie.
Chris@R5

Haas schreef:@Chris, bij twingo van me zus hebben ze toen idd al die rubbers en plastic meuk opnieuw gesmeerd. Geen idee wat nog meer, maar die had vaak problemen met de 2e versn. En ding had pas 62k gelopen...
Nou ik heb het probleem net zo hard weer terug. Toch voor de zekerheid weer olie gecheckt en dat is keurig op peil en schoon.

Heeft iemand tips of ervaringen (zoals haas) m.b.t. schanierende gedeelten die droog lopen, veel voorkomende punten. Dat ik komende week een paar iedeeën heb om naar te kijken.
Tijn
Contacteer:

scharnierende gedeelten in een bak lijkt mij wel een probleem.
there is no spoon.
mark 5t
Contacteer:

pm me eens of beter kom eens langs ik heb net een bak van een willie in en uitelkaar gehaald en weet er nu best wel een klein beetje vanaf :)
Plaats reactie