Ik heb al een tijdje het volgende met de Twingo:
Als ik een lange tijd ga rijden, voornamelijk de snelweg, dan gaat de versnellingsbak steeds stroever met schakelen. Zo stroef zelfs na een tijdje dat de pook een piepend en krakend geluidje maakt bij het schakelen.
Als de motor weer afgekoeld is en alles een uurtje heeft gestaan, dan is er weer niks aan de hand en schakeld hij weer soepel en zonder problemen.
Nu vraag ik mij wat dingen af:
- De bakolie is oud en verrot (geen historie) en wordt dik en werkt tegen. Echter, olie wordt dunner als het warm word... Toch?
- De olie van de bak is gedeeld met de rest van de motor...? Die olie is namelijk aan vervanging toe en zit op het laatste streepje. De olie is gitzwart.
- Kan het zijn dat een deel van de bak warm wordt en uitzet, waardoor het minder goed loopt?
Overspannen versnellingsbak? Tips?
Niet lang hellen, gewoon es nieuwe olie inkeilen en kijken wat t doet 
Je olie kan ook te dun worden he. Dan smeert t niet lekker meer.
Bakolie is wel apart. Een oliebeurtje aan de motor kan ook geen kwaad. Olie en filtertje is t geld en werk niet

Je olie kan ook te dun worden he. Dan smeert t niet lekker meer.
Bakolie is wel apart. Een oliebeurtje aan de motor kan ook geen kwaad. Olie en filtertje is t geld en werk niet

Olie bak is altijd gescheiden. Gewoon naar een garage rijden en er nieuwe bakolie in laten gieten.. waarschijnlijk ziet er te weinig in...dus niet te lang mee wachten. En, neem gelijk een aditief vlesje mee voor de keerringen soepel te maken...
Bakolie is toch wel te doen bij n twingo?
check meteen de bakolie, als het eruit ziet alsof je goud aan het zoeken bent dan veel suc6 

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
bakolie staat twee jaar voor geloof ik, maar geen hond die het doet.
30eu heb je olie zat voor en ben je daar iig zeker van.
trek 6 tientjes uit, voor bakolie, v.bak olie en een filter. Tis net als bij vrouwen he, regelmatig nieuwe smering erin, dan blijven ze het goed doen
30eu heb je olie zat voor en ben je daar iig zeker van.

trek 6 tientjes uit, voor bakolie, v.bak olie en een filter. Tis net als bij vrouwen he, regelmatig nieuwe smering erin, dan blijven ze het goed doen

Haas schreef:bakolie staat twee jaar voor geloof ik, maar geen hond die het doet.
30eu heb je olie zat voor en ben je daar iig zeker van.
trek 6 tientjes uit, voor bakolie, v.bak olie en een filter. Tis net als bij vrouwen he, regelmatig nieuwe smering erin, dan blijven ze het goed doen

Nu heb ik even geen ruimte, 4 auto's voor de deur waarvan net een nieuwe 5 erbij, maakt het er nie makkelijker op hier

En een nieuwe oprit waar niet op gemorst mag worden...

hoezo oprit?
gewoon ff boven de put duwen..niemand die t merkt


gewoon ff boven de put duwen..niemand die t merkt



Nope, bakolie krijg je levenslang voorHaas schreef:bakolie staat twee jaar voor geloof ik, maar geen hond die het doet.

Ja dat dacht ik ook. Ik kijk wel even. Eerst heb ik even de motorolie bijgevuld, dan rijdt ie in ieder geval niet op een droogje tot ik het helemaal vervang volgende week.Riël schreef:Nope, bakolie krijg je levenslang voorHaas schreef:bakolie staat twee jaar voor geloof ik, maar geen hond die het doet.
kan ik wel voor je regelen hoor hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten.
als je het wat lijkt pm me dan maar
als je het wat lijkt pm me dan maar
Eens wat verder gaan kijken m.b.t. de bak.
De olie is op peil, dus daar ligt het niet aan. Wat ik als tip van m'n pa kreeg was het schakelmechanisme van de pookk. Dat is plastic en loopt wel es droog. Dat was het geval. Het was erg oud vet tussen het plastic gewricht. Dus even nieuw vet ertussen en kijken hoe het zich houd. Na een lang stukje rijden heb ik er nog niks weer van gemerkt, maar het schakeld in ieder geval een stuk soepeler. Dus het zal daar aan gelegen hebben.
De olie is op peil, dus daar ligt het niet aan. Wat ik als tip van m'n pa kreeg was het schakelmechanisme van de pookk. Dat is plastic en loopt wel es droog. Dat was het geval. Het was erg oud vet tussen het plastic gewricht. Dus even nieuw vet ertussen en kijken hoe het zich houd. Na een lang stukje rijden heb ik er nog niks weer van gemerkt, maar het schakeld in ieder geval een stuk soepeler. Dus het zal daar aan gelegen hebben.
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
riel dat is ook weer bull shitt vraag maar aan de heer kanonskogelRiël schreef:Nope, bakolie krijg je levenslang voorHaas schreef:bakolie staat twee jaar voor geloof ik, maar geen hond die het doet.
je kan het maar beter wel vervangen
zit niet voor niks ook een magneetje op de stop
ik geef je 100% gelijk, maar ik meen van renault te weten, en van cannonballs stukje in de NB, dat ze levenslang voorschrijven 

das waar, maar ja, er zijn ook willi's die verse olie krijgen om de 8000 km, das ook neit voorgeschreven.
In theorie zal t vast levenslang zijn, maar ja, keer vervangen wordtie echt niet slechter van
In theorie zal t vast levenslang zijn, maar ja, keer vervangen wordtie echt niet slechter van

@Chris, bij twingo van me zus hebben ze toen idd al die rubbers en plastic meuk opnieuw gesmeerd. Geen idee wat nog meer, maar die had vaak problemen met de 2e versn. En ding had pas 62k gelopen...
na mijn bak akkefietje doe ik mooi de bakolie om de zoveel tijd verversen, kan ik meteen zien hoe spul eruit ziet wat eruit komt. en die paar tientjes kunnen er dan ook wel vanaf voor wat nieuwe olie.
Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
Nou ik heb het probleem net zo hard weer terug. Toch voor de zekerheid weer olie gecheckt en dat is keurig op peil en schoon.Haas schreef:@Chris, bij twingo van me zus hebben ze toen idd al die rubbers en plastic meuk opnieuw gesmeerd. Geen idee wat nog meer, maar die had vaak problemen met de 2e versn. En ding had pas 62k gelopen...
Heeft iemand tips of ervaringen (zoals haas) m.b.t. schanierende gedeelten die droog lopen, veel voorkomende punten. Dat ik komende week een paar iedeeën heb om naar te kijken.
scharnierende gedeelten in een bak lijkt mij wel een probleem.
there is no spoon.
pm me eens of beter kom eens langs ik heb net een bak van een willie in en uitelkaar gehaald en weet er nu best wel een klein beetje vanaf 
