begin het te begrijpen nu......
Heb nog ff wat opgezocht:
De compressieverhouding wordt berekend door het volume van de cilinder (=Vs) plus het volume van de verbrandingskamer (=Vc) te delen door het volume van de verbrandingskamer. Heeft jouw viercilinder GTI een cilinderinhoud van 1600 cc, dan heeft één cilinder dus een inhoud van 400 cc. Stel dat je de verbrandingskamer met behulp van een maatglas met 50 cc olie precies zou kunnen vullen, betekent dat dus dat de verbrandingskamer een inhoud heeft van 50 cc. De compressieverhouding is dan dus (400 + 50) : 50 = 9:1. Voor het gemak gaan we er hier van uit dat de zuiger vlak is en bovenaan gelijk ligt met de bovenkant van het cilinderblok. Hieruit kun je afleiden dat de compressieverhouding groter is, naarmate de verbrandingsruimte kleiner wordt.
Dus wat de oude eigenaar mij verteld heeft; dat 't uitfrezen v/d kop i.c.m. een dikkere koppaking tot compressieverlaging heeft gelijd, zou een waarheid in kunnen zitten?
En dat 'k daardoor iets meer turbodruk nodig heb als sommige andere gt's??
Of praat 'k nu weer onzin.....
