Florus' Blauwe 5gt turbo

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Hey !, ding is niet om aardappelen mee te halen :p :D
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Die corrado had je al te pakken op de kobaltweg :wink:
VLK Groep
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Toen we de hoofdweg opdraaide probeerde ie het nog een keer :nee: ,denk dat ie morgen bij DBM op de stoep staat :lol:
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

probeer het anders eens dat je de oliekoeler voor de radiateur plaatst, zoals je het had.

Anders krijgt ie nu ook wel voldoende koeling hoor waar ie nu zit aan de zijkant, daar komt ook echt de rijwind wel.
Mrtn = Maarten
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Omdat ik toch wel benieuwd was naar de staat van m'n blok,zojuist maar eens compressie gemeten:

Cil 1: 1:11
Cil 2: 1:11
Cil 3: 1:11
Cil 4: 1:11

:s :~ Snap er echt geen h#l van waarom 'k zo veel compressie meet??,heb de motor goed warm gedraaid,toen alle bougies verwijderd,luchtslang losgemaakt, compressiemeter erop,en doorgestart met het gaspedaal op de vloer getrapt.


[img]http://home.wanadoo.nl/florus.sonja/Gtturbo/f156.jpg[/img]


Doe 'k nou iets fout ofzo ??
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Is toch een mooie waarde of ligt dat aan mij??
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ja dacht ik ook
alleen een turbo heeft normaal een lagere compressie toch?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Ja, 't zou normaal 1:7,9 moeten zijn........
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Dit is niet de compressieverhouding wat je meet he...maar de druk die wordt opgebouwd...

Ik heb daar ook wel eens de vergissing gemaakt namelijk...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

MartijnG schreef:Dit is niet de compressieverhouding wat je meet he...maar de druk die wordt opgebouwd...

Ik heb daar ook wel eens de vergissing gemaakt namelijk...
Dus eigenlijk kun je de verhouding niet meten??
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ja 1 slag meten toch?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Niet van buitenaf nee..dan zou je moeten gaan rekenen met de volume van de verbrandingsruimte en het slagvolume...

Vs + Vc
--------- = compressie verhouding
Vc
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

niets mis mee hoor. Dit was die van mij een aantal jaar geleden:
[img]http://home.wanadoo.nl/uijen/gtt/compressie.jpg[/img]
tis nog het originele blok
Laatst gewijzigd door Johan op di 6 jun 2006 18:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ze zijn mooi gelijk en dat is volgens mij het belangrijkste (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Met andere woorden,zijn m'n zuigers en zuigerveren dus prima in orde :)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Jazeker (Y) Niks aan het handje :wink:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Florus schreef:Met andere woorden,zijn m'n zuigers en zuigerveren dus prima in orde :)
ja die zijn perfect denk ik (Y) (Y) (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

MartijnG schreef:Jazeker (Y) Niks aan het handje :wink:
Gelukkig,altijd goed om te weten :D


Volgens de oude eigenaar zou de compressie iets zijn verlaagd,dus wilde wel eens weten of dat echt zo was,dus dacht; eens ff compressie meten :p :lol:

Heb toch het idee dat er iets aan de compressie is gedaan,omdat 'k best aardig wat turbodruk nodig heb om aan de zelfde waardes qua pk's en koppel te komen als andere gt's :~
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

hoezo je had toch gewoon 120 krukas pk's bij standaard druk??
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Luco/Alpine-racer schreef:hoezo je had toch gewoon 120 krukas pk's bij standaard druk??

98,2pk bij 0,8 bar,dus eigenlijk maar iets van 115pk a/d krukas


Misschien binnenkort toch maar weer eens op de bank,en kijken wat ie met deze turbo a/d wielen zet :wink:
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Was ie toen wel helemaal goed afgesteld?

Lijkt wat weinig als je het zoleest, maarja, niet elke GTT is hetzelfde natuurlijk...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Florus schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:hoezo je had toch gewoon 120 krukas pk's bij standaard druk??

98,2pk bij 0,8 bar,dus eigenlijk maar iets van 115pk a/d krukas


Misschien binnenkort toch maar weer eens op de bank,en kijken wat ie met deze turbo a/d wielen zet :wink:
dat is redelijk normaal hoor
draai hem maar eens naar 1 bar dan heb je zeker dezelfde waardes als de meeste gtt's
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Florus schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:hoezo je had toch gewoon 120 krukas pk's bij standaard druk??

98,2pk bij 0,8 bar,dus eigenlijk maar iets van 115pk a/d krukas


Misschien binnenkort toch maar weer eens op de bank,en kijken wat ie met deze turbo a/d wielen zet :wink:
Mijn GTT had 128,9 Pk aan de wilen met 0,8Bar, dat was met een standaard blokje. Zat toen wel een 2x32mm Weber op.

Die druk die hebt gemeten is heel netjes, wat Luco al zij dat ze gelijk zijn is al heel belamgrijk. 10 a 11Bar is normaal dacht ik. Als je de compressieverhouding wilt weten moet hij echt uit elkaar. :p

gr sander
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

MartijnG schreef:Was ie toen wel helemaal goed afgesteld?

Lijkt wat weinig als je het zoleest, maarja, niet elke GTT is hetzelfde natuurlijk...
Was gewoon goed afgesteld (Y)

Volgens de oude eigenaar zou er iets a/d kop zijn gedaan(weet ook niet wat ie zou hebben gedaan)waardoor de compressie is verlaagd,en volgens hem zou dat de reden zijn dat ie op 0,8 bar niet vooruit te branden is.

Is het zo, dat als je bijv. laag compressie zuigers monteerd,je meer turbodruk nodig hebt om het zelfde resultaat te behalen??, tot op bepaalde hoogte dan zegmaar :)
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Luco/Alpine-racer schreef:draai hem maar eens naar 1 bar dan heb je zeker dezelfde waardes als de meeste gtt's
Om diezelfde waardes te halen moet 'k zeker naar de 1,2 bar toe (N)

@sander; was er al bang voor dat dat de enige manier zou zijn om er echt achter te komen,wat eraan gedaan is. Dus zal voorlopig nog wel ff gissen blijven,mits 'k niet binnen korte tijd een rookgordijn achter me krijg :lol:

Toch maar eens een afspraak maken in Goes binnenkort :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Florus schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:draai hem maar eens naar 1 bar dan heb je zeker dezelfde waardes als de meeste gtt's
Om diezelfde waardes te halen moet 'k zeker naar de 1,2 bar toe (N)

@sander; was er al bang voor dat dat de enige manier zou zijn om er echt achter te komen,wat eraan gedaan is. Dus zal voorlopig nog wel ff gissen blijven,mits 'k niet binnen korte tijd een rookgordijn achter me krijg :lol:

Toch maar eens een afspraak maken in Goes binnenkort :)
als je lagere compressie hebt kan je wel makkelijker de druk opschroeven zonder dat het stuk gaat
dacht ik tenminste
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Luco/Alpine-racer schreef:
als je lagere compressie hebt kan je wel makkelijker de druk opschroeven zonder dat het stuk gaat
dacht ik tenminste
Kijk :D , snap je nou waarom ik het graag wil weten :lol: :wink:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ja
volgens mij is dat wel de regel
des te lager de compressie des te meer druk die aankan
dus die gt 28 nogwat erop en de druk op 1,7 hoppaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Dag Maus :bye:
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

In florus dromen..
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Zeg nooit, nooit........... :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ach die ene belg rijd met sprinten zelfs tot 2,5 bar :bang:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Luco/Alpine-racer schreef:ja 1 slag meten toch?
Nog ff geprobeerd voor de weet; 1 slag is 6 Bar :wink:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

compressieverhoudig is een dimensieloos getal he...niet een aantal bar :) Tis net wat martijn G zegt.


ff ter illustratie, mijn gtt blok had 10, 8, 6 en 7 bar. Dat was echt drama :lol: Reden ook voor een paar nieuwe zuigers en bussen (Y)
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

begin het te begrijpen nu...... :wink:


Heb nog ff wat opgezocht:

De compressieverhouding wordt berekend door het volume van de cilinder (=Vs) plus het volume van de verbrandingskamer (=Vc) te delen door het volume van de verbrandingskamer. Heeft jouw viercilinder GTI een cilinderinhoud van 1600 cc, dan heeft één cilinder dus een inhoud van 400 cc. Stel dat je de verbrandingskamer met behulp van een maatglas met 50 cc olie precies zou kunnen vullen, betekent dat dus dat de verbrandingskamer een inhoud heeft van 50 cc. De compressieverhouding is dan dus (400 + 50) : 50 = 9:1. Voor het gemak gaan we er hier van uit dat de zuiger vlak is en bovenaan gelijk ligt met de bovenkant van het cilinderblok. Hieruit kun je afleiden dat de compressieverhouding groter is, naarmate de verbrandingsruimte kleiner wordt.




Dus wat de oude eigenaar mij verteld heeft; dat 't uitfrezen v/d kop i.c.m. een dikkere koppaking tot compressieverlaging heeft gelijd, zou een waarheid in kunnen zitten?

En dat 'k daardoor iets meer turbodruk nodig heb als sommige andere gt's??

Of praat 'k nu weer onzin..... :p
Plaats reactie