ACT: Clio16V I

Post hier al je vragen over de Clio
Gesloten
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

dit is die G-lader neem ik aan? :)
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

+Clio16v+ schreef:dit is die G-lader neem ik aan? :)
Dat is geen G-lader, maar een Eaton compressor. Het resultaat (meer lucht in je verbrandingskamer door een riem aangedreven apparaat) is het zelfde, maar ze zitten heel anders in elkaar. Een Eaton wordt toch gezien als een klasse hoger dan de G-laders.

Eaton systeem (van HowStuffWorks ) :

[img]http://static.howstuffworks.com/gif/sup ... ger-11.jpg[/img]

G-lader:

[img]http://static.howstuffworks.com/gif/sup ... ger-12.jpg[/img]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dat is écht geen g-lader :)


G-lader:

[img]http://www.users.globalnet.co.uk/~paulx ... r1_int.jpg[/img]

In feite 2 spiralen die in elkaar draaien door middel van een excentrische nok. Zo pomp deze de lucht. Het is ook een 'compressor' net zoals de Eeaton. De comprimeren lucht.

Je hebt ook nog zoiets als de Roots-blower (superchargers), deze zijn niets anders dan luchtPOMPEN en die pompen lucht richting motor, door de grotere hoeveelheid gepompte dan aangezogen lucht comprimeert de boel zich na de blower.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

misschien een hersenspinsel hoor, maar is elke compressor goed om op het blok te schroeven? zeg dat je een compressor neemt van een slk ofzo?
Is dit een lastige/kostbare ombouw? zal haast wel, aangezien ik t amper zie (of is de turbo zoveel lekkerder?)
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Voordeel van een turbo is dat je minder verlies hebt (niet riem-aangedreven maar door uitlaatgas).

Gr, Frits.
le mouton noir (sandy)
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 20 mar 2004 19:36
Locatie: dordrecht ,holland
Contacteer:

jup heb ik ook al eens gezien op een site, heb 't er dacht ik toen met cannonballman, of speedline over gehad, compressor/s-charger
gaf te veel verlies t/o een turbo
daarbij zou een compressor duurder uitpakken dan bv
een lagedruk turbo conversie
jiggy
Berichten: 2061
Lid geworden op: ma 1 nov 2004 21:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Calle schreef:
+Clio16v+ schreef:dit is die G-lader neem ik aan? :)
Dat is geen G-lader, maar een Eaton compressor. Het resultaat (meer lucht in je verbrandingskamer door een riem aangedreven apparaat) is het zelfde, maar ze zitten heel anders in elkaar. Een Eaton wordt toch gezien als een klasse hoger dan de G-laders.

Eaton systeem (van HowStuffWorks ) :

[img]http://static.howstuffworks.com/gif/sup ... ger-11.jpg[/img]

G-lader:

[img]http://static.howstuffworks.com/gif/sup ... ger-12.jpg[/img]
klopt m'n broer is bezig met zijn golf twee met rallye motor en een eaton compressor, maar dan van een v8. want die hebben een dikkere as. en die normale van een slk 230 willen nog wel eens breken.
maar niemand die een clio 16v weet met G-lader????
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

jiggy schreef:klopt m'n broer is bezig met zijn golf twee met rallye motor en een eaton compressor, maar dan van een v8. want die hebben een dikkere as. en die normale van een slk 230 willen nog wel eens breken.
maar niemand die een clio 16v weet met G-lader????
Waar wil je die G-lader laten? Die Eaton heeft zijn vorm nog een beetje mee, maar een G-lader met aan drijving rechts voor weg proppen en nog iets van een inlaat spruitstuk maken dat zin heeft wordt een beetje veel gevraagd.
jiggy
Berichten: 2061
Lid geworden op: ma 1 nov 2004 21:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Calle schreef:
jiggy schreef:klopt m'n broer is bezig met zijn golf twee met rallye motor en een eaton compressor, maar dan van een v8. want die hebben een dikkere as. en die normale van een slk 230 willen nog wel eens breken.
maar niemand die een clio 16v weet met G-lader????
Waar wil je die G-lader laten? Die Eaton heeft zijn vorm nog een beetje mee, maar een G-lader met aan drijving rechts voor weg proppen en nog iets van een inlaat spruitstuk maken dat zin heeft wordt een beetje veel gevraagd.
jah klopt ik zit er al mee dat er geen ruimte is. en er zullen nog wel wat andere problemen bij komen, maar het is meer een idee daarom dat ff wou weten of er al mensen waren die het hebben geprobeert.
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

hoeveel werk is het om een startmotor te vervangen?
moet r veel los enz?
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

Ik kan wel even in mijn Clio handboek kijken voor je :)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Oke, k ben dus ook een nieuw compleet set aan het monteren. bij het oude set viel er een soort van bus door de onderste rubber. die drukte dan tegen het lager aan. daar moest dan de moer weer bovenop komen.

volgorde is dus: schokbreker-lager-rubber-PASBUS-moer-bovenste rubber met nylon borgmoer?

kan iemand dit even bevestigen?

wat is nu juist?

[img]http://members.home.nl/jp.strijthaegen/IMG0d0333.JPG[/img]

OF:

[img]http://members.home.nl/jp.strijthaegen/IMG0d0334.JPG[/img]

je voelt duidelijk dat de spanning waarmee de schokbreker onder de auto zit verschilt. je kunt de een meer heen en weer buigen dan de ander.

als je de demper met dat busje monteert, dan klemt de bovenste rubber (die vanuit de motorruimte) tegen dat busje aan. vaster gaat hij dan niet meer, echter heeft ook geen speling......
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

die eerste foto is goed
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Thanks... ze zitten eronder :D nu verder met stuurhuis afmonteren......
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

joeri_clio16V schreef:hoeveel werk is het om een startmotor te vervangen?
moet r veel los enz?
20 min :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

Riël schreef:
joeri_clio16V schreef:hoeveel werk is het om een startmotor te vervangen?
moet r veel los enz?
20 min :)
Is t te doen op straat, of beter op n brug?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Op straat is goed te doen.

Bestuurderskant wiel eraf en dan kun je al bij de startmotor.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

binnenkort s kijken dan
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

hoe is het om een aandrijfashoes te vervangen van een clio? Ik zag laatst op de brug dat een van mijn hoezen (rechterkant, wielzijde) een heel klein scheurtje heeft aan de as-kant. Nog niet schokkend en lekt ook niets maar toch.

Moet ik daarvoor speciaal gereedshap hebben? Moet ik de homokineet los halen van de as? (kan dit met een hamer of is dit niet te doen en moet ik zoiets hebben: http://www.harrems.nl/toolspecial/PDF/H ... DERAAR.pdf ). Zo een tooltje kost 109 euro zag ik ergens (N) , dus mocht ik dat nodig hebben dan las ik er zelf wel een in elkaar.

Wat kost een hoesje eigenlijk bij reno?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

je hebt inderdaad de tool nodig. de hoes kost plus minus 20 euro dacht ik. als je je tool zelf maakt valt het nog mee.

echter een complete revisie as kost een euro of 80 meen ik. is misschien ook een oplossing die voordelig en goed is.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

revisie as? wat bedoel je daarmee?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Tool nodig... volgens mij kun je de buitenste homokineet er gewoon aftikken als je met een tangetje het borgveertje open houdt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

revisie as? wat bedoel je daarmee?
dan ruil je je eigen as bij bijvoorbeeld heuts in voor een gebruikt en gereviseerd exemplaar. dus gereviseerde as met nieuwe rubbers.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik doe het liever zelf (leerzaam en meestal voordelig) en zo'n tooltje als ik op die link liet zien heb je volgens mij zelf ook zo gemaakt (in mijn ogen zeker niet ruim 100 waard). een strook plaatstaal, een oud lager oid een las apparaat en een boormachine lijkt me voldoende.

weet iemand de diameter van een clio as? of iig van uiteinde waar de bout in zit?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

ik doe het liever zelf (leerzaam en meestal voordelig) en zo'n tooltje als ik op die link liet zien heb je volgens mij zelf ook zo gemaakt (in mijn ogen zeker niet ruim 100 waard). een strook plaatstaal, een oud lager oid een las apparaat en een boormachine lijkt me voldoende.

weet iemand de diameter van een clio as? of iig van uiteinde waar de bout in zit?
je bedoelt de plek waar de dikke moer overheen gaat aan het uiteinde toch? ik zal even gaan meten voor je :D
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

bedoel dus het rechterdeel zeg maar waar die moet omheen draait. Dit vanwege de gat diameter van de tool

[img]http://www.toolclub.nl/techem/20064261356182.jpg[/img]
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

waar de schroefdraad zit dat is 20mm. de diameter van het deel wat door de fusee heengaat is 23mm.

ik ga eens verder aan mijn eigen clio :D ... succes ermee!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

buitenzijde draad gemeten neem ik aan?! In ieder gaval bedankt (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

buitenzijde draad gemeten neem ik aan?! In ieder gaval bedankt
inderdaad gewoon de buitenkant van de as. gewoon de schroefdraad :wink:
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dan zal ik van de week als ik zin en tijd heb eens een keer gaan hobby'en en mezelf 100 euro besparen :)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik heb nog nooooit een tooltje gebruikt ...

Bovendien hebben we een bootgun, dan hoef je de homokineet er helemaal niet af te halen :wink: Dan spreid ie de stofhoes zover open zodat ie gewoon over de homokineet heen kan. Vet erin, klem erom en klaar (Y)

[img]http://werkzeughandel.at/e-bay/k_Bootgun3.jpg[/img]

[img]http://werkzeughandel.at/e-bay/k_Bootgun4.jpg[/img]

[img]http://werkzeughandel.at/e-bay/k_Bootgun5.jpg[/img]^

:smoke:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dat ding kost ook 100 euro. En kun je dat gebruiken voor fabrieks hoezen van reno? Of enkel universeel?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

universele hoezen is ie voor gemaakt.
werkt perfect en is minstens zo goed als origineel.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zo te lezen is dat ding enkel voor flexibele hoezen. De universele dus denk ik.

http://www.serenco.nl/versie1/pdf/Bootgunnl.pdf


maar de homokineet kun je na het lossen van het borg ringetje toch zo los halen met een tooltje en daarna weer monteren? Of zijn daar meer handelingen voor nodig? Nooit gedaan namelijk
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Alleen als hobbyist met 1-2 auto's loont het niet echt om zo'n ding te kopen.

Verhuren ze die dingen niet bij de boels/bo-rent ofzo? Of je moet redelijk close zijn met een garage-man die er 1 heeft.
Gesloten