
ACT: Clio16V I
dit is die G-lader neem ik aan? 

Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
Dat is geen G-lader, maar een Eaton compressor. Het resultaat (meer lucht in je verbrandingskamer door een riem aangedreven apparaat) is het zelfde, maar ze zitten heel anders in elkaar. Een Eaton wordt toch gezien als een klasse hoger dan de G-laders.+Clio16v+ schreef:dit is die G-lader neem ik aan?
Eaton systeem (van HowStuffWorks ) :
[img]http://static.howstuffworks.com/gif/sup ... ger-11.jpg[/img]
G-lader:
[img]http://static.howstuffworks.com/gif/sup ... ger-12.jpg[/img]
Dat is écht geen g-lader 
G-lader:
[img]http://www.users.globalnet.co.uk/~paulx ... r1_int.jpg[/img]
In feite 2 spiralen die in elkaar draaien door middel van een excentrische nok. Zo pomp deze de lucht. Het is ook een 'compressor' net zoals de Eeaton. De comprimeren lucht.
Je hebt ook nog zoiets als de Roots-blower (superchargers), deze zijn niets anders dan luchtPOMPEN en die pompen lucht richting motor, door de grotere hoeveelheid gepompte dan aangezogen lucht comprimeert de boel zich na de blower.

G-lader:
[img]http://www.users.globalnet.co.uk/~paulx ... r1_int.jpg[/img]
In feite 2 spiralen die in elkaar draaien door middel van een excentrische nok. Zo pomp deze de lucht. Het is ook een 'compressor' net zoals de Eeaton. De comprimeren lucht.
Je hebt ook nog zoiets als de Roots-blower (superchargers), deze zijn niets anders dan luchtPOMPEN en die pompen lucht richting motor, door de grotere hoeveelheid gepompte dan aangezogen lucht comprimeert de boel zich na de blower.
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
misschien een hersenspinsel hoor, maar is elke compressor goed om op het blok te schroeven? zeg dat je een compressor neemt van een slk ofzo?
Is dit een lastige/kostbare ombouw? zal haast wel, aangezien ik t amper zie (of is de turbo zoveel lekkerder?)
Is dit een lastige/kostbare ombouw? zal haast wel, aangezien ik t amper zie (of is de turbo zoveel lekkerder?)
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Voordeel van een turbo is dat je minder verlies hebt (niet riem-aangedreven maar door uitlaatgas).
Gr, Frits.
Gr, Frits.
-
- Berichten: 2979
- Lid geworden op: za 20 mar 2004 19:36
- Locatie: dordrecht ,holland
- Contacteer:
jup heb ik ook al eens gezien op een site, heb 't er dacht ik toen met cannonballman, of speedline over gehad, compressor/s-charger
gaf te veel verlies t/o een turbo
daarbij zou een compressor duurder uitpakken dan bv
een lagedruk turbo conversie
gaf te veel verlies t/o een turbo
daarbij zou een compressor duurder uitpakken dan bv
een lagedruk turbo conversie
klopt m'n broer is bezig met zijn golf twee met rallye motor en een eaton compressor, maar dan van een v8. want die hebben een dikkere as. en die normale van een slk 230 willen nog wel eens breken.Calle schreef:Dat is geen G-lader, maar een Eaton compressor. Het resultaat (meer lucht in je verbrandingskamer door een riem aangedreven apparaat) is het zelfde, maar ze zitten heel anders in elkaar. Een Eaton wordt toch gezien als een klasse hoger dan de G-laders.+Clio16v+ schreef:dit is die G-lader neem ik aan?
Eaton systeem (van HowStuffWorks ) :
[img]http://static.howstuffworks.com/gif/sup ... ger-11.jpg[/img]
G-lader:
[img]http://static.howstuffworks.com/gif/sup ... ger-12.jpg[/img]
maar niemand die een clio 16v weet met G-lader????
Waar wil je die G-lader laten? Die Eaton heeft zijn vorm nog een beetje mee, maar een G-lader met aan drijving rechts voor weg proppen en nog iets van een inlaat spruitstuk maken dat zin heeft wordt een beetje veel gevraagd.jiggy schreef:klopt m'n broer is bezig met zijn golf twee met rallye motor en een eaton compressor, maar dan van een v8. want die hebben een dikkere as. en die normale van een slk 230 willen nog wel eens breken.
maar niemand die een clio 16v weet met G-lader????
jah klopt ik zit er al mee dat er geen ruimte is. en er zullen nog wel wat andere problemen bij komen, maar het is meer een idee daarom dat ff wou weten of er al mensen waren die het hebben geprobeert.Calle schreef:Waar wil je die G-lader laten? Die Eaton heeft zijn vorm nog een beetje mee, maar een G-lader met aan drijving rechts voor weg proppen en nog iets van een inlaat spruitstuk maken dat zin heeft wordt een beetje veel gevraagd.jiggy schreef:klopt m'n broer is bezig met zijn golf twee met rallye motor en een eaton compressor, maar dan van een v8. want die hebben een dikkere as. en die normale van een slk 230 willen nog wel eens breken.
maar niemand die een clio 16v weet met G-lader????
Ik kan wel even in mijn Clio handboek kijken voor je 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Oke, k ben dus ook een nieuw compleet set aan het monteren. bij het oude set viel er een soort van bus door de onderste rubber. die drukte dan tegen het lager aan. daar moest dan de moer weer bovenop komen.
volgorde is dus: schokbreker-lager-rubber-PASBUS-moer-bovenste rubber met nylon borgmoer?
kan iemand dit even bevestigen?
wat is nu juist?
[img]http://members.home.nl/jp.strijthaegen/IMG0d0333.JPG[/img]
OF:
[img]http://members.home.nl/jp.strijthaegen/IMG0d0334.JPG[/img]
je voelt duidelijk dat de spanning waarmee de schokbreker onder de auto zit verschilt. je kunt de een meer heen en weer buigen dan de ander.
als je de demper met dat busje monteert, dan klemt de bovenste rubber (die vanuit de motorruimte) tegen dat busje aan. vaster gaat hij dan niet meer, echter heeft ook geen speling......
volgorde is dus: schokbreker-lager-rubber-PASBUS-moer-bovenste rubber met nylon borgmoer?
kan iemand dit even bevestigen?
wat is nu juist?
[img]http://members.home.nl/jp.strijthaegen/IMG0d0333.JPG[/img]
OF:
[img]http://members.home.nl/jp.strijthaegen/IMG0d0334.JPG[/img]
je voelt duidelijk dat de spanning waarmee de schokbreker onder de auto zit verschilt. je kunt de een meer heen en weer buigen dan de ander.
als je de demper met dat busje monteert, dan klemt de bovenste rubber (die vanuit de motorruimte) tegen dat busje aan. vaster gaat hij dan niet meer, echter heeft ook geen speling......
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Thanks... ze zitten eronder
nu verder met stuurhuis afmonteren......

20 minjoeri_clio16V schreef:hoeveel werk is het om een startmotor te vervangen?
moet r veel los enz?

Op straat is goed te doen.
Bestuurderskant wiel eraf en dan kun je al bij de startmotor.
Bestuurderskant wiel eraf en dan kun je al bij de startmotor.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
hoe is het om een aandrijfashoes te vervangen van een clio? Ik zag laatst op de brug dat een van mijn hoezen (rechterkant, wielzijde) een heel klein scheurtje heeft aan de as-kant. Nog niet schokkend en lekt ook niets maar toch.
Moet ik daarvoor speciaal gereedshap hebben? Moet ik de homokineet los halen van de as? (kan dit met een hamer of is dit niet te doen en moet ik zoiets hebben: http://www.harrems.nl/toolspecial/PDF/H ... DERAAR.pdf ). Zo een tooltje kost 109 euro zag ik ergens
, dus mocht ik dat nodig hebben dan las ik er zelf wel een in elkaar.
Wat kost een hoesje eigenlijk bij reno?
Moet ik daarvoor speciaal gereedshap hebben? Moet ik de homokineet los halen van de as? (kan dit met een hamer of is dit niet te doen en moet ik zoiets hebben: http://www.harrems.nl/toolspecial/PDF/H ... DERAAR.pdf ). Zo een tooltje kost 109 euro zag ik ergens

Wat kost een hoesje eigenlijk bij reno?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
je hebt inderdaad de tool nodig. de hoes kost plus minus 20 euro dacht ik. als je je tool zelf maakt valt het nog mee.
echter een complete revisie as kost een euro of 80 meen ik. is misschien ook een oplossing die voordelig en goed is.
echter een complete revisie as kost een euro of 80 meen ik. is misschien ook een oplossing die voordelig en goed is.
Tool nodig... volgens mij kun je de buitenste homokineet er gewoon aftikken als je met een tangetje het borgveertje open houdt.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
dan ruil je je eigen as bij bijvoorbeeld heuts in voor een gebruikt en gereviseerd exemplaar. dus gereviseerde as met nieuwe rubbers.revisie as? wat bedoel je daarmee?
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
ik doe het liever zelf (leerzaam en meestal voordelig) en zo'n tooltje als ik op die link liet zien heb je volgens mij zelf ook zo gemaakt (in mijn ogen zeker niet ruim 100 waard). een strook plaatstaal, een oud lager oid een las apparaat en een boormachine lijkt me voldoende.
weet iemand de diameter van een clio as? of iig van uiteinde waar de bout in zit?
weet iemand de diameter van een clio as? of iig van uiteinde waar de bout in zit?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
je bedoelt de plek waar de dikke moer overheen gaat aan het uiteinde toch? ik zal even gaan meten voor jeik doe het liever zelf (leerzaam en meestal voordelig) en zo'n tooltje als ik op die link liet zien heb je volgens mij zelf ook zo gemaakt (in mijn ogen zeker niet ruim 100 waard). een strook plaatstaal, een oud lager oid een las apparaat en een boormachine lijkt me voldoende.
weet iemand de diameter van een clio as? of iig van uiteinde waar de bout in zit?

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
bedoel dus het rechterdeel zeg maar waar die moet omheen draait. Dit vanwege de gat diameter van de tool
[img]http://www.toolclub.nl/techem/20064261356182.jpg[/img]
[img]http://www.toolclub.nl/techem/20064261356182.jpg[/img]
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
waar de schroefdraad zit dat is 20mm. de diameter van het deel wat door de fusee heengaat is 23mm.
ik ga eens verder aan mijn eigen clio
... succes ermee!
ik ga eens verder aan mijn eigen clio

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
inderdaad gewoon de buitenkant van de as. gewoon de schroefdraadbuitenzijde draad gemeten neem ik aan?! In ieder gaval bedankt
Ik heb nog nooooit een tooltje gebruikt ...
Bovendien hebben we een bootgun, dan hoef je de homokineet er helemaal niet af te halen
Dan spreid ie de stofhoes zover open zodat ie gewoon over de homokineet heen kan. Vet erin, klem erom en klaar
[img]http://werkzeughandel.at/e-bay/k_Bootgun3.jpg[/img]
[img]http://werkzeughandel.at/e-bay/k_Bootgun4.jpg[/img]
[img]http://werkzeughandel.at/e-bay/k_Bootgun5.jpg[/img]^

Bovendien hebben we een bootgun, dan hoef je de homokineet er helemaal niet af te halen

[img]http://werkzeughandel.at/e-bay/k_Bootgun3.jpg[/img]
[img]http://werkzeughandel.at/e-bay/k_Bootgun4.jpg[/img]
[img]http://werkzeughandel.at/e-bay/k_Bootgun5.jpg[/img]^

universele hoezen is ie voor gemaakt.
werkt perfect en is minstens zo goed als origineel.
werkt perfect en is minstens zo goed als origineel.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
zo te lezen is dat ding enkel voor flexibele hoezen. De universele dus denk ik.
http://www.serenco.nl/versie1/pdf/Bootgunnl.pdf
maar de homokineet kun je na het lossen van het borg ringetje toch zo los halen met een tooltje en daarna weer monteren? Of zijn daar meer handelingen voor nodig? Nooit gedaan namelijk
http://www.serenco.nl/versie1/pdf/Bootgunnl.pdf
maar de homokineet kun je na het lossen van het borg ringetje toch zo los halen met een tooltje en daarna weer monteren? Of zijn daar meer handelingen voor nodig? Nooit gedaan namelijk
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams