Distributieriem Clio II fase 1

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

Ik heb een vraag over mijn distributie riem van mijn Clio II fase 1 1.2 16v
BJ 2001.

Waar moet die riem zich eigenlijk bevinden want mijn kilometerstand zit inmiddels op 110000 km en wordt dan toch tijd om het te gaan vervangen, als deze er op zit tenminste.

De enigste riemen die ik kan vinden is van de waterpomp en de dynamo. Voor de rest zitten er geen riemen aan het motorgedeelte vast.

Wie o wie weet waar ik deze kan vinden?

:H: :H:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Achter multiriem, achter een kapje...

zou je er dan zelf wel aan beginnen, als je niet weet waar ie zit? Niet verkeerd bedoelt ...
En 110.000 ... :|-
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

Riël schreef:Achter multiriem, achter een kapje...

zou je er dan zelf wel aan beginnen, als je niet weet waar ie zit? Niet verkeerd bedoelt ...
En 110.000 ... :|-

Euhm... is 110.000 te veel?

Heb net even gekeken, maar kon geen kapje vinden. En de riemen die ik heb zijn er maar 2, nl. die van de waterpomp en de dynamo.

Zou je misschien een foto kunnen maken? En het vervangen wil samen met mijn zwager doen die automonteur, maar wil zelf ook wel weten waar dat ding nu zit.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Achter de twee riemen afgeschermd door n kap. Heb helaas geen foto, maar wellicht kan die monteur het je wel aanwijzen hoor. Vrijwel alle distributieriemen zitten op dezelfde plek ;)
Je moet er in elk geval onderdelen voor losschroeven en demonteren, die riem zit natuurlijk goed beschermd min of meer in de motor.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn van Leeuwen
Berichten: 5070
Lid geworden op: wo 14 apr 2004 6:52
Car: Dodge RAM
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Denkt er om dat je hem snel vervangd.

Pas geleden stond ik met mijn auto langs de kant omdat de distributiesnaar geknapt was.

Da was een dure reparatie..

Al hoewel mijn snaar maar 60000 km er op had zitten..
I felt a disburbance in the Force... Auto: Dodge RAM, Motor: Honda VFR 800 VTEC
Leon
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 15 mei 2004 18:33
Locatie: Rockanje
Contacteer:

toch snap ik iets niet helemaal, mn 5 gtt (niet alleen die van mij, maar van iedereen) heeft een ketting, hoef je (haast) nooit te vervangen... Op zich een goede techniek volgens mij. Maar alle nieuwere renault mobielen hebben een distributie snaar. Waarom is renault van de ketting afgestapt?
Heerlijk weer een franse auto
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Leon schreef:toch snap ik iets niet helemaal, mn 5 gtt (niet alleen die van mij, maar van iedereen) heeft een ketting, hoef je (haast) nooit te vervangen... Op zich een goede techniek volgens mij. Maar alle nieuwere renault mobielen hebben een distributie snaar. Waarom is renault van de ketting afgestapt?
Kassa!!!!!!!! :wink:
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Leon
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 15 mei 2004 18:33
Locatie: Rockanje
Contacteer:

logisch :D
Heerlijk weer een franse auto
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Een gtt heeft een onderliggende nokkenas. Dat is een reden.

Verder is het onderhoudsvrijer. Wel rumoeriger. Nu hoeft de riem (ketting) niet los als je de kop eraf neemt.

Een distributieriem is veel rustiger, maar vergt wel onderhoud.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn van Leeuwen
Berichten: 5070
Lid geworden op: wo 14 apr 2004 6:52
Car: Dodge RAM
Locatie: Vleuten
Contacteer:

En tjak, boem, boem, boem, boem.. = Muchos pessetas...

:'(
I felt a disburbance in the Force... Auto: Dodge RAM, Motor: Honda VFR 800 VTEC
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Yep.

Als ik kon kiezen, liever een ketting, veel meer zekerheid dat het niet weer een keer fout gaat :) (Ook al was het bij mij een spanrol en mankeerde er niks aan de riem)

Heb ook het idee dat die riemen van tegenwoordig van nogal slechte kwaliteit of slecht materiaal zijn.

Hoevaak dat hier niet op het forum langskomt soms, dat de riem is geknapt ofzo.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Materiaal van de riemen word juist steeds beter. De problemen zitten veelal in een te lange onderhoudsinterval, of onvakkundige montage.
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

Maar kan iemand ook een foto plaatsen waar ik deze kan vinden?

Ik kan namelijk echt geen klepje vinden. Raar maar waar.
Maar heb altijd al problemen gehad met mijn motorblok.

Daarmee bedoel ik dus het vinden van de juiste onderdelen. Ik moet namelijk op motorisch gebied altijd de onderdelen hebben van het nieuwe type ClioII.

Misschien dat ik net weer een bijzondere 1.2 16v heb of zo.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Clio16vTR schreef:Maar kan iemand ook een foto plaatsen waar ik deze kan vinden?

Ik kan namelijk echt geen klepje vinden. Raar maar waar.
Maar heb altijd al problemen gehad met mijn motorblok.

Daarmee bedoel ik dus het vinden van de juiste onderdelen. Ik moet namelijk op motorisch gebied altijd de onderdelen hebben van het nieuwe type ClioII.

Misschien dat ik net weer een bijzondere 1.2 16v heb of zo.
het is niet zomaar een klepje
het is aan een van de zijkanten de grote zwarte kunststof kap
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Geen klepje, een KAP.
Je moet die andere riemen demonteren, poelie demonteren denk ik, en dan een kap losschroeven en dan vind je m. Gok ik.

Hij zit in elk geval als je voor de auto staat links aan de zijkant van je motor, niet verder dan 5cm van je andere riemen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

Heb zelf maar even een paar pics gepost van mijn blokje.

Kun je even zien hoe het er bij mij uitziet.

[img]http://i13.photobucket.com/albums/a288/ ... 1551_a.jpg[/img]

[img]http://i13.photobucket.com/albums/a288/ ... 1550_a.jpg[/img]

[img]http://i13.photobucket.com/albums/a288/ ... 1549_a.jpg[/img]

[img]http://i13.photobucket.com/albums/a288/ ... 1546_a.jpg[/img]
Remco_Rs
Berichten: 1543
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Als je op de 2e foto kijkt zie je de Krukas poelie dus waar de 2 riemen v/d dynamo en stuurbekrachtiging .Daar achter zit hij ....dus als je er bij wilt komen haal je .
1- haal de dynamo+stuurberkr riemen los
2-Krukas poelie eraf
3-Het kleine zwarte kapje boven de krukas poelie
4-Motorsteun
5-metalenkap waar de motorsteun op vast zat
Als je meer wilt weten schreeuw maar :)
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

Je bedoelt zeker de 2e foto van onderen of niet?
Remco_Rs
Berichten: 1543
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Clio16vTR schreef:Je bedoelt zeker de 2e foto van onderen of niet?
Ja sorry die bedoel ik :)
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

Dat is nog al een krappe bedoeling dan.

Is dat wel een beetje te doen dan?
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

krap? :) denk dat het voor jou niet verstandig is om hier aan te beginnen, je moet dat vervangen wel goed doen anders lopen de kleppen enz in de soep. Dus kan je beter of garage laten doen of iemand (bv van de rtc) vragen of ie mee wil helpen.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Hij heeft een monteur!

Krik onder het blok en dan als de motorsteun los is een beetje naar boven krikken....komt er weer een beetje ruimte vrij :wink:
Het moet niet te makkelijk zijn natuurlijk :)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

ben nog niet helemaal wakker zie ik al :)
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

Het probleem van mijn automonteur is dat hij meestal nooit geen tijd heeft en alleen maar tijd heeft voor zijn eigen waggie.

Maar als iemand mij zou willen helpen voor een vergoeding dan zou het ook erg mooi zijn.

Iemand interesse?? :smile:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

interesse wel... :D

tijd niet... (N) Zorg wel ff dat je voor de zekerheid een luchttol bij de hand hebt, voor t geval je je krukaspoeliebout niet los krijgt met een ratel en lomp gedrag :)
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

Hartstikke bedankt allemaal voor de moeite die jullie er voor genomen hebben.

Waar je RTC-vriendjes en vriendinnetjes al niet goed voor zijn :worship: :worship:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Is t gelukt? Anders kom je maar deze kant op :P
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie