als je even de search gebruikt, volgens mij had menno laatst een topic over verlichting geopend!

Ik heb me wel eens laten vertellen dat dit niet mag.Headlong schreef:Kan iemand mij vertellen of het schadelijk is om 100W lampjes in me koplamp unit te zetten? Het gaat om een 19 16v, PH1.
Een vriend van mij had dat ook in zijn Sierra en dat was probleem. Hij had in totaal 320W aan verlichting in zijn koplampen en heeft geen problemen gehad met smeltende spiegels ed.
Gelukkig was die kerel zo slim om H4 lampen te hebben waarbij dimlichtstand 60 watt en grootlichtstand 100 watt. Daarbij nog verstralers van 60 watt elk. Dus bij grootlicht gaf dit 2x100 + 2x60= 320 watt en bij dimlicht 2x60=120 watt, dat is dus slechts 10 watt meer dan normaal.Martijn *Baccara* schreef:Maar wel met tegenliggers die hem eeuwig dankbaar zijn. Je zal zo'n grappenmaker tegenkomen met van die hoogtezonnen. Daarvoor hebben ze grootlicht uitgevonden en, inderdaad, dat gebruik je als er geen tegenliggers zijn.Headlong schreef:Kan iemand mij vertellen of het schadelijk is om 100W lampjes in me koplamp unit te zetten? Het gaat om een 19 16v, PH1.
Een vriend van mij had dat ook in zijn Sierra en dat was probleem. Hij had in totaal 320W aan verlichting in zijn koplampen en heeft geen problemen gehad met smeltende spiegels ed.
Die geven wel 10x zo goed licht als die pruts van 100W.Headlong schreef:Gelukkig was die kerel zo slim om H4 lampen te hebben waarbij dimlichtstand 60 watt en grootlichtstand 100 watt. Daarbij nog verstralers van 60 watt elk. Dus bij grootlicht gaf dit 2x100 + 2x60= 320 watt en bij dimlicht 2x60=120 watt, dat is dus slechts 10 watt meer dan normaal.Martijn *Baccara* schreef:Maar wel met tegenliggers die hem eeuwig dankbaar zijn. Je zal zo'n grappenmaker tegenkomen met van die hoogtezonnen. Daarvoor hebben ze grootlicht uitgevonden en, inderdaad, dat gebruik je als er geen tegenliggers zijn.Headlong schreef:Kan iemand mij vertellen of het schadelijk is om 100W lampjes in me koplamp unit te zetten? Het gaat om een 19 16v, PH1.
Die 100W H1 lampjes kosten hier in Frankrijk trouwens iets van 4 p/st. De H4 60W/80W kosten hier ook zoiets. Weleenswaar van een merkloos, speciaal voor rallyrijden, fabricatie.
Die Philips VisionPlus dingen kosten volgens mij al iets van 35 per twee.
xenon is ook zwaar kut voor tegenliggersRiël schreef:Even een vergelijk,
xenon geeft véél meer licht (200% meer) en verbruikt maar 35 Watt.
Dus waarom zou 100W meer licht geven?
Meeste auto's stelt hij ze automatisch af zover ik weet.Egonlaguna schreef:ook xenon is goed af te stellen toch? (op de juiste hoogte). Of niet?
Ik heb daar minder moeite mee dan mensen die hun gewone verlichting 's avonds teveel naar boven gericht hebben staan.
Kun je zien dat de kofferbak volgeladen is
ja geloof alleen die 500 euri niet