Stuurbekrachtiging olie? Bandenspanning?

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
MJJ

Tjee....soms voel je je als vrouw toch wel een beetje dommig als het auto's gaat betreffen :D

Ik heb sinds mei een R19 uit 1995. Nu vond ik dat het leek alsof het sturen wat zwaarder ging. Ik dacht.....laat ik de banden maar eens op spanning brengen. Tja.....hoeveel spanning? Geen stickertje niks in of om de auto te bekennen.......Gokken dan maar...... 13 inch banden......ik pomp er wel 2.0 bar in rondom. Hij is niet de lucht in gevlogen, dus het zal wel goed zijn. Lijkt wat lekkerder te rijden (ging ook behoorlijk wat lucht in), maar het sturen lijkt niet lichter geworden.......

Toen opperde iemand.....hey.....misschien moet de olie van de stuurpomp bijgevuld worden? Olie? Eh.......tja........ik controleer regelmatig het oliepeil, maar dat is natuurlijk weer een ander dopje dan van de stuurpomp......Pfffffff......Wat voor olie moet daar dan weer in?

Het stuur maakt soms een geluid van eh.....tja...hoe omschrijf je dat nou weer......een elastiekje wat te strak in elkaar gedraaid wordt, maar dan het geluid versterkt? Maar dit geluid had hij al toen ik hem kocht eigenlijk.......

Nou ja....mocht niemand hier een antwoord op hebben (maar dat verwacht ik niet), dan zit er niks anders op dan me hoogstwaarschijnlijk weer af te laten zetten bij een of andere garage omdat ze donders goed weten dat vrouwen er toch geen kaas van gegeten hebben.....

Dus....wat voor olie moet er in en kan het inderdaad zo zijn dat dat geluid er dan ook mee te maken heeft?
Martijn.

Ik zou het niet weten, maar een spannend verhaal is het wel :p
tweakp

dat elastiekjes geluid heeft die van mij ook, zit zelf ook aan oliepijll van stuurbekrachteging te twijvelen. Heb het alleen nog niet gecheckt :D
MJJ

Ben vanmiddag maar even naar de garage gereden waar ik hem gekocht heb.......Oliepeil voor stuurbekrachtiging is prima in orde. Ook heeft hij zelf een stukje gereden en vind er niks mis mee (ik ben dus slapper geworden.....is mijn conclusie)

Dat elastiekjesgeluid.......hmmm....het zal wel zo horen denk ik?

Het kon wel zijn (zei hij) dat de stuurpomp op den duur gaat slijten en daardoor misschien hij wat zwaarder gaat sturen. Hij wist ook te melden dat als de stuurpomp het helemaal niet zou doen, ik echt 2 armen nodig zou hebben om te kunnen sturen in de auto. Tssssssssk.....heb hiervoor wel grotere auto's zonder stuurbekrachtiging gereden hoor 8)

Anyway.......ik ben weer helemaal gerust gesteld.......Er is niks met het autotje aan de hand! Scheelt weer een hoop geld ook :D

Kreeg nog wel een complimentje over mijn wieldoppies.....Hij vond de vorige namelijk VRESELIJK (spinners). Dit kan ik afraden hoor....Ik vond dat bling bling wel mooi, maar als je een herst en winterperiode die dingen op je auto gehad hebt, is het nog weinig bling bling. Daarbij zijn ze zo stuk.

Toch vond ik het ergggggggg lastig een paar leuke doppies voor een R19 te vinden die wat sportief overkwamen. Maar het is gelukt (denk ik.....als een man ze al mooi vind......dan moet het goed zijn?)

Affijn......jullie merken wel weer dat hier een vrouw aan het tiepen is, want het is weer een hoop bla bla en weinig nuttigs :)

Greetsssssssss
Xabre
Car: 19 16V

ik las dat de druksensor het nog wel eens wil begeven, maar ik weet dan niet of hij dan meteen superzwaar gaat sturen of maar een klein beetje
MJJ

Nooooit van gehoord hahahaha.

Maar.....volgens de meneer van de garage was er helemaal niets aan de hand. Zo wel.....dan weet ik hem te vinden :D

Hij is natuurlijk vast aan het opsparen voor de APK over 2 maanden......dan is er opeens wel wat mee natuurlijk hahahaha.
Glekke
Contacteer:

Dat geluid lijkt volgens mij gewoon je vering, als je stuurt kan die zo'n geluid maken... Of komt het echt vanuit je stuur ? :D
MJJ

Uh......goeie vraag :) Ik hoor soms zoveel geluidjes dat ik gewoon de muziek maar een stuk harder zet, want ik wil het gewoon niet weten hahahaha.
Martijn.

MJJ schreef:Uh......goeie vraag :) Ik hoor soms zoveel geluidjes dat ik gewoon de muziek maar een stuk harder zet, want ik wil het gewoon niet weten hahahaha.
:D
MJJ

Overigens.......bedacht ik vanmiddag opeens een vergelijking voor het geluid te weten van het stuur!

Het klinkt hetzelfde als dat je de ramen gelapt hebt en je gaat er met de wisser overheen. Nu weet ik dat er misschien maar heeeeeeel weinig mannen de ramen lappen.....maar probeer het eens en je weet wat voor geluid ik bedoel (en de ramen zijn gelijk weer een keer gelapt, waarmee je je eventuele partner een enorm plezier zal doen!!!) :D
mŽc-racer16v

Is het niet de multiriem/v-snaar die de stuurbekrachtigingspomp aandrijft, die op sommige momenten dat de pomp harder moet werken, een beetje onder spanning komt te staan???
MJJ

Wil je me niet van die enge vragen stellen? :wink:

Ik heb meer verstand van ramen lappen hoor hahahaha.

Vind het al heel wat dat ik zelf de olie kan peilen, kan tanken en de koelvloeistof en ruitenwisservloeistof kan bijvullen haha.

Alles wat daarbuiten valt heb ik echt geen verstand van, weet niet eens waar het zou moeten zitten :D

In elk geval was de man van de garage tevreden over hoe hij het deed.....Ik hou me maar aan hem vast dan? Hij is een man...heeft er voor geleerd en verkoopt die dingen......

Mocht ik opeens het stuurwiel in mijn handen hebben zonder dat deze nog vast zit aan het stuurkolom of als ik het stuur niet meer omgedraaid krijg omdat de stuurpomp niet meer werkt dan eh....verschijn ik hier wel weer :D
tweakp

MJJ schreef: Affijn......jullie merken wel weer dat hier een vrouw aan het tiepen is, want het is weer een hoop bla bla en weinig nuttigs :)

Greetsssssssss
Als mijn ex vriendin hier nou ook eens achtergekomen was :wink: :D
MJJ

Heereveen he? Nee...ik ben niet je ex vriendin :D
Verschil is ook....ik weet dat ik gewoon af en toe teveel klep :wink:
Xabre

MJJ

Thnx xabre, als ik ooit olie nodig heb, zal ik zeker even kijken of ik aan deze kan komen! Ziet er goed uit.....lijkt me zo.
Xabre

nee dit kun je d'r gewoon bij in donderen in het potje, ben niet zo'n voorstander van dit soort wondermiddeltjes maar goed, wist niet eens dat er zoiets bestond voor het stuur, garage rade het me aan, in 75% gaf het verbetering zeiden ze
MJJ

Volgens de garage zat er nog genoeg in.....als ik er wat bij ga gooien gaat ie misschien over zijn nek :) Of erger nog.......vliegt zo de stuurbekrachtigingspomp onder de motorkap vandaan :D

Wat ik wel vreemd vond overigens.....schiet me nu te binnen nu we het over vullen hebben........Mijn koelvloeistof vulde ik altijd bij tot het streepje MAX. (Tot hier en niet verder). Nu staat hij op MIN, maar volgens de garage hoeft er geen koelvloeistof bij?
En volgens hen mag je hem ook niet tot MAX vullen omdat koelvloeistof uitzet bij warmte? Wat is nu wijsheid.......Toen ik hem wel altijd bijvulde tot max, was er niks aan de hand......Ik wil niet ergens langs de weg komen te staan dat de motor overhit is (al eerder meegemaakt met een andere auto want toen bleek de koelvloeistoftank lek te zijn).
Xabre

altijd afvullen tot Min, onder het rijden stijgt het, dus garage heeft gelijk

je stuurbekrachtigingspomp vliegt er echt niet uit, enigste wat dit middeltje doet is wat vuil (proberen) op te lossen, meestel slibben kanaaltjes enzo wat dicht in loop der jaren, heb het er trouwens in zitten nu, zal mij benieuwen, had een week of 2 nodig
mŽc-racer16v

Als je het koelvloeistof reservoir tot max afvult, dan is er toch nog genoeg ruimte over voor de vloeistof om uit te zetten.
Ik werk bij een dealer (dan wel vw/audi) maar toch..... mag gerust tot max. zover ik weet.
MJJ

Ahhhhh dacht al.....staat niet voor niks maximum :)
Ik ben liever zeker van mijn zaak omdat ik met mijn vorige auto al tig keer met spoed naar de kant moest omdat het metertje in het rood stond.
Word je niet vrolijk van! Moet wel zeggen dat dat reservoir voor de koelvloeistof slecht laat zien hoe vol hij is hoor..Vorige auto had een reservoir wat meer doorzichtiger was.

En wat het spulletje betreft........ik zal er eens naar kijken!!! (was voor degene voor het laatste bericht), ik kan de namen nog niet echt onthouden want ik zit hier pas net :) Kan natuurlijk ook even afwachten tot je meldt dat het echt goed werkt hahaha.
Tom
Moderator
Car: MB

koop anders een nieuwe reservoirtje bij de dealer of maak deze goed schoon. Dan kun je goed zien hoeveel je moet bijvullen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
MJJ

Beste Tom,

Ik weet nog.......dat bij mijn vorige auto een nieuw reservoirtje behoorlijk wat kosten had........Dus laat maar even :)
Zolang hij niet lekt.......laat ik hem lekker zitten. Het is gewoon wat lastig te zien hoe vol hij is, maar het lukt wel hahahaha
Want......ik heb geen kaas gegeten van dat soort dingen ook, dus wat krijg je dan........een garage moet dat weer vervangen.....uurloon is schrikbarend......ze komen altijd problemen tegen dat iets niet los of niet vast wil......Neh....gaat wel goed zo ;)
Tom
Moderator

ok, dan. Bij de dealer kost een expansietankje meen ik tussen de 20 en 30 euro. Is koelvloeistof wel gewoon de kleur zoals je deze er in gooit? Of is hij helemaal bruin?
MJJ

Ja die prijs klopt wel ongeveer en dan nog het uursalaris van meneer monteur :) De kleur is goed hoor............fluoriserend geel/groen.
De garage heeft van de week er ook nog naar gekeken en meldde verder ook geen rarigheden.........
Tom
Moderator

ok, dan is het goed. En uurloon, laat maar zitten. is voor een leek nog geen half uur werk
MJJ

Haha, ik BEN een leek.......geloof me maar.....dat lukt me nog niet in een jaar hahahaha. Enige wat ik nu nog hoop is dat hij de apk keuring over 2 maanden gaat overleven. Met mijn vorige auto's niet veel geluk gehad wat dat betreft. Ik moet ook eerlijk bekennen dat onderhoudsbeurten niet voorkomen in mijn woordenboek. Simpelweg gezegd is daar gewoon geen geld voor. Je zou dan zeggen.....rij dan geen auto, maar ik heb hem door omstandigheden gewoon nodig. Maar goed, hij heeft nu 107000 op de teller.......kan denk ik weinig grote problemen verwachten......Vorige auto's hadden meer op hun teller staan..........
Tom
Moderator

als je een auto kapot rijd omdat je hem niet onderhouden hebt en vervolgens weer een nieuwe moet kopen!? Dan kun je hem volgens mij iig op zijn minst de hoognodige onderhoud geven zodat hij wat langer mee kan.

Een goed onderhouden auto met 2ton op de tellen kan een stuk beter zijn een afgetrapte slecht onderhouden met bijvoorbeeld 80duizend op de klok.........
MJJ

Maar om de hoeveel km heeft hij een beurt nodig dan?
Ik kocht hem met ca. 101.000 op de teller......heb dus nu zelf 6000 km gereden. Toen ik hem kocht had hij net een nieuwe APK keuring.

En zijn er geen dingen waar ik bijv. zelf op zou kunnen letten? Of wat ik zelf zou kunnen doen?

Een aantal problemen heeft hij al wel gehad hoor.....remcylinder naar de knoppen, nog iets met de remmen (rempomp?).......lekkage bij gaspedaal, achterruitverwarming die het niet meer goed deed.....stappenmotor vervangen......Maar mijn inziens is dit echt slijtage geweest? En had dit ook moeten gebeuren bij een eventuele beurt?
Tom
Moderator

als je een auto koopt weet je bijvoorbeeld niet hoe oud de olie is (meestal niet bij een oudere auto). Dingen als olie, olie filter, luchtfilter, bougie's (eventueel rotor, verdelerkap en bougiekabels), brandstoffilter moeten met regelmaat vervangen worden. Verder is de distributieriem ook een belangrijk punt. Over het algemeen zijn het zaken die enkele euro's tot enkele tientjes kosten maar die er wel voor zorgen dat je auto in goede conditie blijft
MJJ

Ik kan me van mijn huwelijksperiode nog herinneren dat de auto die er toen was (mazda 323 F) bij elke beurt een paarhonderd (toen nog guldens) kostte. Soms liep dat behoorlijk op. Vandaar dat ik ook zoiets had.....van laat maar!!

De distributieriem is pas hoe noem je dat......strakker gezet?
Hij gilde soms een beetje als de auto koud was. Vervanging is nog niet nodig.

Toen ik deze auto kocht (de Renault 19 dus), heb ik hem gekocht bij een garage die mijn achtergronden een beetje kent. Ben dus gematst ook met de aanschafprijs. Hij was net APK gekeurd en de banden hebben ook nog een heel goed profiel. Omdat de auto toch al 10 jaar oud is en weinig kilometers voor zijn leeftijd, heb ik het idee dat de auto van een ouder iemand is geweest. Achterin nog geen aansluitingen voor boxen, geen spoiler, truttige wieldopjes......Affijn....afgeragd lijkt hij me in elk geval niet.

Zelf heb ik er een spoilertje op geregeld, andere wieldoppen en boxen in de hoedenplank :)

Ik vond het zelfs sloom in het begin. Mijn rijstijl is wat pittiger en heb het idee dat de auto nu wel een beetje naar mijn rijstijl is omgezet haha.
Hoewel mijn rijstijl nou niet weer bepaald zuinig is in brandstofverbruik hihi. Nee......ik doe wel voorzichtig hoor :)
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Het geluid met dat elastiekje wat je bedoelde kon wel eens in de veerpootlagers zitten, dat zijn de lagers die tussen de veerpoot zit en de veerschotel

Suc6
MJJ

Hoi Ronald.......

Nu je het zegt! Ja natuurlijk! Grinnik...... :)
Heb er echt geen verstand van :D

Kan het kwaad? Of kan ik er gewoon mee doorrijden zonder dat er wat gebeurd, behalve dat geluid? Ik bedoel....mijn radio kan wel aardig hard hoor, geen punt :D
PaulM

bij me clio met stuurbekrachting maakt ie ook herrie met draaien (vooral bij inparkeren) als je dan op maximum uitsturen stuurt draait hoor je ook verschil in geluid. geloof neit dat dat een probleem is verder. of dit geluid bij mij zelfde is bij jou is natuurlijk ook de vraag :)
MJJ

Hoi,

Als iedereen met een stuurpomp/stuurbekrachtiging nu even meld dit geluid te vernemen, dan kunnen we het als normaal beschouwen :D
Hoeven we ons daar niet meer druk over te maken hahaha.
Plaats reactie