Jankend geluid Clio

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
cliopierre

:worship: Hallo! :worship:

Ik heb een probleem met mijn clio 1.2 van 1998, dus eerste model maar dan met de gefacelifte ronde koplampjes. Ik kocht hem een jaar geleden bij dealer *** in Breda. Toen ie 1 week uit de garantie was (tuurlijk) begon er na twintig minuten snelweg rijden een jankend geluid vanuit het vooronder. Het begint steeds na ongeveer twintig minuten, dus alsof er iets warm loopt en dan begint. Je voelt er helemaal niets bij in het stuur. Wel voelt de auto in de stad soms aan alsof hij naar links en naar rechts trekt, maar de auto heeft brede banden en originele clio 16v velgen. Als je op de snelweg gas bij geeft stopt het even, en bij gas los gaat het gewoon door. Als ik de koppeling intrap gaat het net zo hard door. Ik dacht dus aan lagers of aandrijfas. Bij lange hobbels op de snelweg stopt het als de auto uit de veren komt en gaat gelijk weer verder als er weer gewicht op de wielen komt. De Renault dealer wilde het niet meer onder garantie repareren en ik ben nog steeds met ze in discussie over de kosten. Zij dachten dat het in de snelheidsmeterkabel zat en die hebben ze vervangen, a 375,-!!! Ik heb daar E200,- van kunnen maken, maar bij 2 andere dealers zou het E 125,- kosten :@ ... De discussie zal ik u besparen maar als u elders een auto kunt kopen moet u dat vooral doen aub. Ik ben ondertussen naar een andere garage gegaan van wie ik heb gehoord dat ze goed zijn en ik heb ook de indruk dat ze er serieus naar gaan kijken. Wie kent dit geluid? De nieuwe garagehouder had vroeger zelf een williams en wist me te vertellen dat die een zwaardere wielophanging had dan een 1.2 en misschien dat er ergens overmatig slijtage opgetreden was? Hij heeft al een halve dag gezocht en nog niets gevonden, en echt waar, nog niets gerekend ook! Daar kan de dealer een puntje aanzuigen. Bij wie gaat er een lampje branden, graag suggesties om ons te helpen zoeken naar de oplossing!

Groetuh Petur
antoine
Car: Renault Clio III RS

Is het geen resonantie van los zittend plastic?
pierre

een niet trefzekere besturing kan duiden op ruime fuseekogels of ruime spoorkogels.

een jankend geluid wat lastafhankelijk is kan een wiellager zijn.
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

Wat een geweldige topictitel! :lol: ;)

p.s. sorry voor het offtopic...
Monica

Paul je bent me voor :lol: :lol: :lol:

(doet me denken aan een topic een tijd terug: zieke koe onder de motorkap ofzo :D )
paulvanrooij
Contacteer:

Monica schreef:Paul je bent me voor :lol: :lol: :lol:

(doet me denken aan een topic een tijd terug: zieke koe onder de motorkap ofzo :D )
Dat andere topic ging toch over Jacco's huisdier? ;) :lol:
Gabri van der Veen
Über-Spammer

nee over erik o zn koe in de gtt ofzo

jacco en koeien gaan vast ook wel samen :)
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
paulvanrooij
Contacteer:

Gabri schreef: jacco en koeien gaan vast ook wel samen :)
Vraag maar aan Dennis :p
pierre

geluid van de loeiende koe was een lekke turboslang
Riël
Über-Spammer

Mensen, houden we het ontopic, deze mijnheer wil geholpen worden ;)

Het lijkt alsof er iets aanloopt inderdaad in de wielkast. Je zegt er zitten brede banden op, lopen deze niet aan aan de binnen/buitenkant met inveren? Check eens voor schuursporen in de wielkasten?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

pierre schreef:geluid van de loeiende koe was een lekke turboslang
Neen, dat geluid wat ik omschreef als een loeiende koe was een kapotte elektrische klep in het carburateurluchtkoelsysteem
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Badlands

Ik heb dat wel eens gehad bij mn oude vijf, maar dat was pas na 2 uur rijden.. heb em vervolgens maar ingeruild (voelde me niet zo veilig meer) :D

Kon overigens ook niet ontdekken wat het had kunnen zijn (N)
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

kunnen dit niet de schokdempers zijn ofzo?

je zegt dat het stopt als de auto uit de veren komt, dus dan zou ik het daar als eerste zoeken.

en inderdaad, wat een geweldige topictitel :worship: :lol:

zo was er laatst op het forum van de Mégane Club iemand met een kapotte wiellager ofzo, 'm'n Megane is net een bus' :)

ook een leuke van hetzelfde forum: 'alles in en om m'n auto trilt'

(als alles buiten je auto ook trilt is er echt iets niet goed :wink: )
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Riël
Über-Spammer

Ja, je veren gaan inderdaad janken onder het rijden :smoke: (Y) ;)

Nee, je moet het zoeken in iets wat resoneert of draait.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
frank_williams

Hmja, ik heb toch de topictitel maar wat geloofwaardiger gemaakt :)
R(ay)Si

Als je er nou niet achter komt, ga dan eens voor gein onder bij je pendalen liggen met je hoofd, geef dan rustig gas totdat je het geluid hoort....

Als het daar erg luid klinkt, zit er iets in je kachelradiateur ......

Had ik ook last van (N) Alleen bij mij was het buiten de auto en onder de kap niet te horen....alleen in de auto.
Alleen nog maar VW!
cliopierre

antoine schreef:Is het geen resonantie van los zittend plastic?
Zo klinkt het niet, denk je aan stofhoezen ofzo?
cliopierre

Badlands schreef:Ik heb dat wel eens gehad bij mn oude vijf, maar dat was pas na 2 uur rijden.. heb em vervolgens maar ingeruild (voelde me niet zo veilig meer) :D

Kon overigens ook niet ontdekken wat het had kunnen zijn (N)
:worship: Met dank, dat geeft de burger weer moed... :worship:
cliopierre

R(ay)Si schreef:Als je er nou niet achter komt, ga dan eens voor gein onder bij je pendalen liggen met je hoofd, geef dan rustig gas totdat je het geluid hoort....

Had ik ook last van (N) Alleen bij mij was het buiten de auto en onder de kap niet te horen....alleen in de auto.
Het geluid heeft echt verband met het tempo van de auto, dus dat kan het volgens mij niet zijn, toch?
PaulM

gewoon in de 1, hoofd onder de pedalen, gas en op laten komen die hap ;)
R(ay)Si

cliopierre schreef:
R(ay)Si schreef:Als je er nou niet achter komt, ga dan eens voor gein onder bij je pendalen liggen met je hoofd, geef dan rustig gas totdat je het geluid hoort....

Het geluid heeft echt verband met het tempo van de auto, dus dat kan het volgens mij niet zijn, toch?
Als ik harder ging werd het geluid ook harder, dus ja.

Maar nogmaals, buiten was het niet te horen bij mij, laat iemand in je auto zitten, zet hem in z'n vrij en ga vrolijk gas geven totdat je het gejank hoort...

Als je buiten nou niets hoort, en diegene in je auto begingt gek te worden, dan moet je het toch daar zoeken....
Alleen nog maar VW!
Rica-5sl-powerrr!!!

homokineet gecontroleerd op speling.kruisstukje van stuur is een euvel bij die dingen merk je als hij niet egt direct meer stuurt kan ook geluid maken of anders tog mischien je voorwielagers?
PaulM

hoop voor je dat het niet de lagers in je versnellingsbak is. want bij mij kreeg ik ook jankend geluid zo nu en dan toen de bak echt goed gaar was. En dat hoorde je best goed.
cliopierre

We zijn eruit...aandrijfas vervangen! auto stuurt weer strak, op de snelweg zonder handjes, rijdt veel stiller, en geen gejank meer! :) 8) :wink: :pompom:
Plaats reactie