[Clio]1.4e => 1.7mpi??

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

MartijnG schreef:Maar ze laten je nooit toe in het lab met de auto...dat is volgens mij het grote probleem.
Je zult er wel genoeg studiepunten voor kunnen krijgen iig...
ik moet er nog twee iig, dus daar zit het probleem niet. Denk ook wel dat ik gebruik mag maken van de brug enzo, als ik t maar allemaal goed voorbereid en hun wijs kan maken dat het allemaal goedkomt (wat natuurlijk ook zo is :D ). Heb er al een tijdje gestaan met de GTT van maurice, dus hoop dat mohlman niet gaan zeuren dat ik nu weer hetzelfde wil gaan doen...maar ja, zien we dan wel weer...
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Alleen tegen de tijd dat jij wilt beginnen, ben je allang stage aan het lopen (mag ik hopen voor je ten minste :) )

Maar goed, op school zal dat vast wel goed komen, alle hulp is dan ook in de buurt he...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

als ik er een laguna blok in wil leggen, welke benzinepomp gebruik ik dan? Van de laguna gewoon of is een van een 16V ook goed (ivm multipoint dan en monopoint nu)?
En wat about de remmen. 16V remmen voldoen voor voor en achter kunnen de trommels blijven zitten (misschien voor het oog nog een keer schijven onderzetten), maar hoe doe je het allemaal met de rembekrachtiger enz? Of alleen klauwen, blokken en schijven vervangen, ontluchten en klaar is kees?
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

rembekrachtiger kan gewoon origineel blijven, hoofdremcilinder ook.
Alleen klauwen, schijven en blokken vervangen............
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Is de Laguna dan geleverd met de 1.7 multipointer?

Dit is toch een echte 1.8, en geen foutje zoals bij de 19 en 21? waar een 1.8 typeplaatje opzat, maar 1.7 onder de kap lag?

Je kan ook kijken voor een 1.8 multipoint uit een RSI, zijn over het algemeen ook veel goedkoper als een 16V :wink:
Mrtn = Maarten
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Mrtn schreef:Is de Laguna dan geleverd met de 1.7 multipointer?

Dit is toch een echte 1.8, en geen foutje zoals bij de 19 en 21? waar een 1.8 typeplaatje opzat, maar 1.7 onder de kap lag?

Je kan ook kijken voor een 1.8 multipoint uit een RSI, zijn over het algemeen ook veel goedkoper als een 16V :wink:
Laguna is idd 1.8 of 2.0

Als ik zo'n 2.0 blok kan scoren komt ie er bij mij ook in! :D Mag haas mn 1.7 wel kopen :p

Maar met de 19's zijn het geen foutjes hoor...je hebt bij de ph2's de 1.7 mono, 1.8 mono en 1.8 multi...

die 1.8 zijn ook F3N motoren, je ziet uiterlijk geen echt verschil met de 1.7...alleen vermogen is wel behoorlijk anders... :)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

N=1700 cc
P=1800 cc
R=2000 cc

Oftwel F2N en F3N zijn 1700cc-ers (ik geloof 1721 om precies te zijn)

F3P is 1800
en F3R is 2 liter.

In de Laguna liggen inderdaad geen 1700.

Kleinste is de 1800.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Kzag ut net ja...een F3R >-)

Weet jij niet nog ergens een goed 2.0 blok van een laguna te liggen reinier? :p

of een schade laguna! :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

he...ik was eerst he ;) Achter in de rij aansluiten, haantje de voorste ;)

:D
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

even samenvattend of ik het goed heb en compleet vooral tot nu toe:

Uit laguna:
F3R blok (incl motorsteunen, event. nieuw)
versnel.bak+koppeling
computer
kabelboom

remmerij:
16V schijven
blokken
klauwen
allemaal op orig fusee

benzinepomp:
16V pomp of laguna???????

Interieur:
tellerbak???? Clio of lagun????
zekeringenkast heb je nix mee van doen of wel?

koeling:
pomp en slangenwerk van laguna(slangen eventueel bijsnijden en natuurlijk waar nodig vervangen, maar dat geld voor alles)
radiateur van laguna? Past dit wat betreft de breedte en hoogte?

Ik weet niet precies van welk jaar tot welk jaar dit blok is geleverd in de laguna. Volgens mij ph I, II & III toch? Dus alle modellen van de Laguna I?

En de onderste motorsteun schroef je op het subframe of niet? Kan het dan zijn dat daar nog geen gaten voor in mijn subframe zitten? Heb niet net nog gekeken, maar kan me niet voorstellen dat de gaten er al zitten...
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

jeroen.k schreef:Kzag ut net ja...een F3R >-)

Weet jij niet nog ergens een goed 2.0 blok van een laguna te liggen reinier? :p

of een schade laguna! :)

Ja, hier achter op de plaats..............

Zit wel een Renault 11 aan vast............... :wink:
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

radiateur houdt je origineel, daar moet je echt niet proberen een Laguna rad. in te zetten!!!

En als je begint zou ik eerst eens proberen met de originele benzinepomp. De druk wordt toch geregeld door de drukregelaar op de inspuitgalerij(die dus op de motor zit).

En ondanks dat er dan een MPI ingaat zal ie hoogstwaarschijnlijk goed genoeg zijn.

De pompen hebben toch vaak een overcapaciteit qua druk en opbrengst. Die benut je met een 2 liter gewoon wat meer.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Volgens mij zit de F3R in de Laguna 1 fase 1 en 2.

Maar ook in de Espace!!

En in Volvo 440 laatste typen.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

stomme vraag...waar zit het motorcodeplaatje bij een F3R? Heb wel een vaag idee hoe het blok eruit ziet, maar niet dat ik daluk iets verkeerds koop...zou lekker zijn :(
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Aan de voorkant van het blok, op halve hoogte, aan de kant van het vliegwiel.

Tis een alu plaatje.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nou ik ga morgen toch ff naar de sloop voor een aantal dingetjes, meteen ff vragen wat t ongeveer moet kosten en wat ze hebben liggen :D
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

canonballman schreef:radiateur houdt je origineel, daar moet je echt niet proberen een Laguna rad. in te zetten!!!

En als je begint zou ik eerst eens proberen met de originele benzinepomp. De druk wordt toch geregeld door de drukregelaar op de inspuitgalerij(die dus op de motor zit).

En ondanks dat er dan een MPI ingaat zal ie hoogstwaarschijnlijk goed genoeg zijn.

De pompen hebben toch vaak een overcapaciteit qua druk en opbrengst. Die benut je met een 2 liter gewoon wat meer.
Hij kan het wel aan, maar draait dan op volle toeren en dat geeft een heel irritante piep! ik zou er dus een andere pomp inzetten (of zoals ik een compleet andere tank! :P
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

wat betreft benzinepomp ben ik zelf ook nog niet uit. Het kost geen drol, maar als t niet nodig is, is t niet nodig. Ik zie t wel...
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

zit een F3R ook niet in een megane? een van de eersten?
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

inderdaad, ook in de Megane serie (coupe, scenic, hatchback, sedan weet ik niet, denk het wel)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Er staat een F3N blokje op marktplaats...175 Euro. Die is toch ongeveer hetzelfde als wat jij zoekt ??
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

MartijnG schreef:Er staat een F3N blokje op marktplaats...175 Euro. Die is toch ongeveer hetzelfde als wat jij zoekt ??
Das duur :P ik had er voor 25 extra een hele auto omheen :p
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ja, je kunt niet alles hebben natuurlijk :)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

zag t staan martijn, maar er zijn toch nog wat dingen die ik eerst aan mijn auto wil doen. Voorbumper en velgen staan eerst op t proggie :D

Bovendien wil ik eerst kijken of ik er geen 2liter in kan vinden van goede staat, dat zou natuurlijk helemaal vet zijn :D >-)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

jeroen.k schreef:
MartijnG schreef:Er staat een F3N blokje op marktplaats...175 Euro. Die is toch ongeveer hetzelfde als wat jij zoekt ??
Das duur :P ik had er voor 25 extra een hele auto omheen :p
€175 vind ik niet veel geld, het scheelt ook nog eens uitbouwen :wink: want daar ging bij ons een hoop tijd in zitten Jeroen :wink:
Mrtn = Maarten
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Zoiets wel jah! :P hehe

alleen moet je dan nog wel computer, versn.bak en dat soort ongein erbij hebben...ligt er natuurlijk maar net aan hoe compleet het blok is! :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

goed, tis alweer een tijdje terug, maar heb weer een vraagje.
Kan van frits het blok uit zijn belgische RT overnemen. ff tussen twee haakjes, in belgie noemen ze t een 1.7, maar in NL toch een 1.8?
Goed, mijn vraag is nu de volgende. Kan mijn versnellingsbak uit mijn S aan dit RT blok? De bak van de RT is namelijk gaar en rijden zonder is zo moeilijk... Verder is het toch gewoon stekkers aansluiten, olie- en koel circuit en restzooi overzetten en dan is t toch starten lopen of ben ik nou iets vergeten.
Was eigenlijk op zoek naar een 2.0ltr uit een schadelaguna, maar laguna's zijn ook met schade nog steeds te duur voor me en de rest van de aanpassingen vind ik op dit moment wat te ver gaan, dus aub geen opmerkingen dat ik dit RT blok niet moet nemen omdat het zo weinig nut heeft...
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

mijn S heeft een JB1-053 bak en een RT een JB3-046...
De overbrengingen van beide bakken zijn wel identiek.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ofdat dat kan weet ik niet maar je zou ook eens bij Reinier (cannonbalman) kunnen informeren wat het kost om die RT bak te reviseren
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

klopt, maar ja, als me S bak past, gaat die eronder. Bovendien weet ik niet hoe erg die RT bak naar de klote is...volgens mij isie nu niet meer rijdbaar. En die 20 pk hooguit die de bak meer krijgt zit wel bij de overdimensionering in denk ik :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

20 pk is natuurlijk relatief. het verschil tussen 20 en 40pk is effe een ander verschil als tussen 220 en 240 pk (voorbeeld)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

klopt,m aar van 75 naar 95 valt nog wel mee...en van 107 naar 142 Nm, gaat volgens mij ook nog wel. Is wel het bespreken waard overigens. Toch kan ik me voorstellen dat de assen en tandwielen exact hetzelfde zijn aangezien de overbrenginen hetzelfde zijn...ze gaan heus niet voor dezelfde overbrenging met dezelfde assen een dunnere en een dikkere as maken. Maar zoals ik al zei, het is het bespreken waard.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

er is toch wel iemand hier die hier iets nuttigs over kan en wil zeggen??
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Je ken gewoon de bak monteren die je nu hebt, deze kan 20PKtjes meer wel verdragen.

Blij nu? :lol:
Mrtn = Maarten
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

das inderdaad wat ik wilde horen, of de bak past of niet :D
Plaats reactie