Als alternatief voor mijn 1.4e blokkie nu heb je eigenlijk maar drie mogelijkheden die sneller zijn: een F3P SPI uit een 1.8 RT, een F3P MPI uit een RSi of een F7P/R uit een 16V of willi. Deze laatste ga ik niet aan beginnen, dat is teveel moeite en geld. Dan kan ik beter een normale 16V kopen. De eerste twee blokken daarentegen zijn compleet weer moeilijk te vinden voor een schappelijke prijs.
Nu kwam ik zelf op het volgende idee toen ik eens in de motorlijst van Renault zat te koekeloeren. Ik dacht aan een F3N blok. Deze komt uit onder andere een R19, 21 en ik dacht ook een GTE. Ik heb eens over deze mogelijkheid nagedacht wat er zoal bij komt kijken tov mijn clioblok.
* motorsteunen
Door Jeroen werd ik erop gewezen dat bij een 19 de motor ligt en bij een clio de hangt. Dit kan dus een probleem zijn, maar ik zat ook het volgende te denken: als een E7J motor (1.4energy blok) in een clio en een 19 past hebben deze motoren ook allebei andere motorsteunen. Kun je deze motorsteunen niet verplaatsen, dus maw, kan dat ook niet bij een F3N blok?
* kabelboom
Zit er veel verschil in kabelboom, of kan ik beter de hele boom van een 19 overzetten?
* aandrijfassen
De assen van een 19 passen niet ivm de smallere spoorbreedte (tnx jeroen

* Remmen
Ik wil na de vakantie originele 16V schoepvelgen onder mijn S zetten. Ook handig om dan ook 16V klauwen en schijven eronder te zetten? En wat zijn de aanpassingen hiervoor?
En hoe zit t achter? Schijven lijkt me een pre..?
* Uitlaat
Weet van tom (Hitman) dat de aansluiting van zijn uitlaat niet meer paste. Hoe zit dit bij mijn idee? Het zal allicht aanpassen zijn, maar is dit veel laswerk of valt t mee?
* Tellerbak
Aansluitingen als toerenteller, km teller enz. Electrisch of mechanisch?
* Subframe
Kan het subframe blijven zitten of moet ik dat ook grondig aanpassen?
* Benzinevoorziening
Omdat ik verander van SPI naar MPI moet ik ook een sterkere benzinepomp hebben (wederom tnx jeroen voor de tip). Mogelijkheid om een clio16V pomp te monteren?
Dan nog een vraagje wat de meesten hier misschien iets minder zal boeien, maar wil t toch graag weten:
Hoe zit het met de kentekengegevens? Zelfde aantal cilinders hoef je nix te veranderen toch?
Hoe zit het met de wegenbelasting? Doordat er een groter blok inkomt, zal het gewicht ook stijgen (+50kg ofzo?)?
Hoe zit het met de verzekering? Volgens mij maakt t geen verschil, maar aan de andere kant. Als je een 16V rijd op de 18e betaal je altijd meer dan dat je in een 1.2 rijd.
Als laatste nog: heeft er iemand een kostenplaatje wat dit ongeveer zou gaan kosten? Tuurlijk snap ik dat t een schatting blijft, maar toch...
Hoop dat er mensen zijn die me t een en ander willen en kunnen vertellen.