[Clio]1.4e => 1.7mpi??

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Haas
Car: Megane RS

Ik wil graag iets meer power onder mijn kont, maar heb geen zin een andere auto te kopen. Ik wil dus misschien een ander motorblok in mijn auto leggen. Omdat ik hiervoor wel moet sparen en niet voor eind van het jaar zal plaatsvinden als het al plaats gaat vinden, wil ik hier graag wat mee info over hebben, voor ik eraan begin.

Als alternatief voor mijn 1.4e blokkie nu heb je eigenlijk maar drie mogelijkheden die sneller zijn: een F3P SPI uit een 1.8 RT, een F3P MPI uit een RSi of een F7P/R uit een 16V of willi. Deze laatste ga ik niet aan beginnen, dat is teveel moeite en geld. Dan kan ik beter een normale 16V kopen. De eerste twee blokken daarentegen zijn compleet weer moeilijk te vinden voor een schappelijke prijs.
Nu kwam ik zelf op het volgende idee toen ik eens in de motorlijst van Renault zat te koekeloeren. Ik dacht aan een F3N blok. Deze komt uit onder andere een R19, 21 en ik dacht ook een GTE. Ik heb eens over deze mogelijkheid nagedacht wat er zoal bij komt kijken tov mijn clioblok.

* motorsteunen
Door Jeroen werd ik erop gewezen dat bij een 19 de motor ligt en bij een clio de hangt. Dit kan dus een probleem zijn, maar ik zat ook het volgende te denken: als een E7J motor (1.4energy blok) in een clio en een 19 past hebben deze motoren ook allebei andere motorsteunen. Kun je deze motorsteunen niet verplaatsen, dus maw, kan dat ook niet bij een F3N blok?

* kabelboom
Zit er veel verschil in kabelboom, of kan ik beter de hele boom van een 19 overzetten?

* aandrijfassen
De assen van een 19 passen niet ivm de smallere spoorbreedte (tnx jeroen ;) ). Die van een E7J blok lijken me te slap. Wat kan hier voor alternatief dienen? Aandrijfassen uit een GTE? Of verschilt dit ook te veel wat betreft spoorbreedte?

* Remmen
Ik wil na de vakantie originele 16V schoepvelgen onder mijn S zetten. Ook handig om dan ook 16V klauwen en schijven eronder te zetten? En wat zijn de aanpassingen hiervoor?
En hoe zit t achter? Schijven lijkt me een pre..?

* Uitlaat
Weet van tom (Hitman) dat de aansluiting van zijn uitlaat niet meer paste. Hoe zit dit bij mijn idee? Het zal allicht aanpassen zijn, maar is dit veel laswerk of valt t mee?

* Tellerbak
Aansluitingen als toerenteller, km teller enz. Electrisch of mechanisch?

* Subframe
Kan het subframe blijven zitten of moet ik dat ook grondig aanpassen?

* Benzinevoorziening
Omdat ik verander van SPI naar MPI moet ik ook een sterkere benzinepomp hebben (wederom tnx jeroen voor de tip). Mogelijkheid om een clio16V pomp te monteren?

Dan nog een vraagje wat de meesten hier misschien iets minder zal boeien, maar wil t toch graag weten:
Hoe zit het met de kentekengegevens? Zelfde aantal cilinders hoef je nix te veranderen toch?
Hoe zit het met de wegenbelasting? Doordat er een groter blok inkomt, zal het gewicht ook stijgen (+50kg ofzo?)?
Hoe zit het met de verzekering? Volgens mij maakt t geen verschil, maar aan de andere kant. Als je een 16V rijd op de 18e betaal je altijd meer dan dat je in een 1.2 rijd.

Als laatste nog: heeft er iemand een kostenplaatje wat dit ongeveer zou gaan kosten? Tuurlijk snap ik dat t een schatting blijft, maar toch...

Hoop dat er mensen zijn die me t een en ander willen en kunnen vertellen.

:D Martijn
Menno

* motorsteunen
Door Jeroen werd ik erop gewezen dat bij een 19 de motor ligt en bij een clio de hangt. Dit kan dus een probleem zijn, maar ik zat ook het volgende te denken: als een E7J motor (1.4energy blok) in een clio en een 19 past hebben deze motoren ook allebei andere motorsteunen. Kun je deze motorsteunen niet verplaatsen, dus maw, kan dat ook niet bij een F3N blok?
Kan je de kopsteun van een RSi gebruiken?

* kabelboom
Zit er veel verschil in kabelboom, of kan ik beter de hele boom van een 19 overzetten?

yeps, het motordeel v.d. kabelboom gebruiken van 't blok dat er in gaat.

* aandrijfassen
De assen van een 19 passen niet ivm de smallere spoorbreedte (tnx jeroen ;) ). Die van een E7J blok lijken me te slap. Wat kan hier voor alternatief dienen? Aandrijfassen uit een GTE? Of verschilt dit ook te veel wat betreft spoorbreedte?

Je eigen bak gebruiken, dus ook je eigen aandrijfassen gebruiken. Sterkte van aandrijfassen is vrijwel nooit een punt.

* Remmen
Ik wil na de vakantie originele 16V schoepvelgen onder mijn S zetten. Ook handig om dan ook 16V klauwen en schijven eronder te zetten? En wat zijn de aanpassingen hiervoor?

Schijven en klauwen van een 16V

En hoe zit t achter? Schijven lijkt me een pre..?
Trommelremmen zijn prima, zonde van de moeite om naar schijven te gaan.

* Uitlaat
Weet van tom (Hitman) dat de aansluiting van zijn uitlaat niet meer paste. Hoe zit dit bij mijn idee? Het zal allicht aanpassen zijn, maar is dit veel laswerk of valt t mee?

* Tellerbak
Aansluitingen als toerenteller, km teller enz. Electrisch of mechanisch?
Werkt bij een clio en 19 identiek

* Subframe
Kan het subframe blijven zitten of moet ik dat ook grondig aanpassen?

Yeps, lekker laten zitten.
rev it like a rental
Haas

oke, het valt me allemaal honderd procent mee...alleen over die motorsteun zit ik nog in...Ik kan zelf niet lassen en zie ook zo geen mogelijkheid...

Maar goed, iemand anders nog mogelijkheden/tips?
jeroen.k

Er zijn toch ook F3N blokjes in de clio genruikt? zoals bijvoorbeeld de baccara? (popov red.) zou je daar de steun niet van kunnen pakken?

Eigen bak houden is een goede optie idd...

Over kenteken enzo...niks mee doen! ;) als je je tank volgooit is ie ook weer zo 50 kg zwaarder :p
jeroen.k

Qua kosten zou ik zeggen...

reken op zo'n 200 euro voor olie, bakolie koelvloeistof, oliefilter, bougies, distributieriem, V-snaar, remvloeistof, krukaskeering (dat vervang je allemaal als ut blok dr naast ligt naturlijk...eventueel zou je meteen de koppeling mee kunnen nemen

en dan het materiaal zelf, blok, remmen enzo, maar das een kwestie van mazzel of niet...tip..ga niet te hard op zoek...je kmt vanzelf iets tegen! ;)
Marcel (mlg)
Contacteer:

Je kan de motor steunen gebruiken van een van de eerste clio diesels , bij deze auto staat het blok op het subframe .
En het is ook een F-motor .Dus die kan je er zo op schroeven.
jeroen.k

Das utzelfde als standaard op het TXE/GTE blok zit... :D
Bart V

idd hetzelfde. Tis allemaal net lego, past allemaal op elkaar. Enige waar je ff mee gaat kloten is het omleggen van de electra denk ik, maar ook dat zal niet zoveel werk zijn. Zorg wel dat je de originele kabelboom vind van het blok wat erin gaat, dat spaart veel werk en tijd.

Succes
Ollie

jeroen.k schreef:Qua kosten zou ik zeggen...

reken op zo'n 200 euro voor olie, bakolie koelvloeistof, oliefilter, bougies, distributieriem, V-snaar, remvloeistof, krukaskeering (dat vervang je allemaal als ut blok dr naast ligt naturlijk...eventueel zou je meteen de koppeling mee kunnen nemen
Ga je dat bovenste allemaal halen voor 200 euro? Lijkt mij toch niet?!

En over de bak...zou je dat wel doen om dezelfde bak te gebruiken? Weet niet of er origineel verschil zit in de bak wat sterkte en overbrengverhouding betreft tussen de twee, maar lijkt mij wel toch?!
Bart V

Je moet ff uitzoeken welke bak de kortste versnellingen heeft, en de gunstigste eindoverbrenging. Daarmee zal je namelijk het snelst optrekken. Uiteraatd wel ten koste van je top, maar dat zal je vast niet veel uitmaken.

Passen gaat het sowieso.

Gr Bart
Riël
Über-Spammer

Trouwens, de volvo 440 is ook met diezelfde motor uitgebracht. Zijn vaak wat goedkoper op slopen etc. Ik geloof dat de jongens hier in maastricht zelfs nog zo'n gte hebben staan met een goeie motor die er best uit mag !
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Mrtn
Car: R5GTT

De bak ken je gewoon gebruiken hoor, sterk zat die rommel :wink:
Mrtn = Maarten
Marcel (mlg)
Contacteer:

Riël schreef:Trouwens, de volvo 440 is ook met diezelfde motor uitgebracht. Zijn vaak wat goedkoper op slopen etc. Ik geloof dat de jongens hier in maastricht zelfs nog zo'n gte hebben staan met een goeie motor die er best uit mag !
In de volvo 440/460 hebben ze ook een
variomatic zitten op een 1.7 .
Dat rijdt volgens mij ook wel super in een gte :lol:
Haas

mooi om te lezen dat ik mijn idee niet meteen gelijk in de vuilnisbak kan gooien :)

Heb toch nog een paar vraagjes:

1.Als ik de motorsteunen van het F3N blok gewoon laat zitten en die in mijn clio wil leggen, moet ik dan de onderste motorsteun op het subframe lassen ofzo of hoe doe ik dat? En hoe weet ik dan of het precies recht zit?

2.Als ik mijn eigen versnellingsbak laat zitten, is de aansluiting bak-motor van een F3N en een E7J hetzelfde dan? In geval van andere bak. Dan heb je dus vier dingen om rekening mee te houden:of hij sterk genoeg is, of de aansluiting bak-motor past, of de aandrijfassen erin passen en de goede verhoudingen. Of praat ik nou poep?
jeroen.k schreef:Er zijn toch ook F3N blokjes in de clio genruikt? zoals bijvoorbeeld de baccara? (popov red.) zou je daar de steun niet van kunnen pakken?

Over kenteken enzo...niks mee doen! ;) als je je tank volgooit is ie ook weer zo 50 kg zwaarder :p
dit zijn toch F3P spi blokken?
Bart V schreef:idd hetzelfde. Tis allemaal net lego, past allemaal op elkaar. Enige waar je ff mee gaat kloten is het omleggen van de electra denk ik, maar ook dat zal niet zoveel werk zijn. Zorg wel dat je de originele kabelboom vind van het blok wat erin gaat, dat spaart veel werk en tijd.

Succes
Als ik van het F3N blok de hele motorische kabelboom meeneem is het geen probleem lijkt me toch? Blok incl alle sensoren, computer en bekabeling mee overzetten toch?
Riël schreef:Trouwens, de volvo 440 is ook met diezelfde motor uitgebracht. Zijn vaak wat goedkoper op slopen etc. Ik geloof dat de jongens hier in maastricht zelfs nog zo'n gte hebben staan met een goeie motor die er best uit mag !
Ik moet eerst op vakantie en dan nog mijn voorbumper over laten spuiten. Dan nog sparen en dan gaan we hier misschien een keer aan beginnen, maar alsie er tegen die tijd nog staat, laat je t me maar weten :D[/quote]
Laatst gewijzigd door Haas op zo 22 jun 2003 12:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

~Haas~ schreef:
jeroen.k schreef:Er zijn toch ook F3N blokjes in de clio genruikt? zoals bijvoorbeeld de baccara? (popov red.) zou je daar de steun niet van kunnen pakken?

dit zijn toch F3P spi blokken?
Yep :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Haas

^^^:)
jeroen.k

Ollie schreef:
jeroen.k schreef:Qua kosten zou ik zeggen...

Ga je dat bovenste allemaal halen voor 200 euro? Lijkt mij toch niet?!

En over de bak...zou je dat wel doen om dezelfde bak te gebruiken? Weet niet of er origineel verschil zit in de bak wat sterkte en overbrengverhouding betreft tussen de twee, maar lijkt mij wel toch?!
Op de krukaskkering en bougies na heb ik hier 175 euro voor betaald destijds ja...met "slechts" 10% korting...
Haas

ga alle benodigde onderdelen gewoon halen bij de brezan of papendorp in arnhem..hts korting :D
Robke
Car: Lexus IS250

Dus je distriebutieriem ga je niet meer vervangen van je 1.4 als je er een ander blok ingooit? :)
Haas

robclio16V schreef:Dus je distriebutieriem ga je niet meer vervangen van je 1.4 als je er een ander blok ingooit? :)
moet nog even kijken of het blok het tot die tijd volhoudt ;) Maar waars gaat dit project nog wel ff duren voor het de lucht in gaat zeg maar, dus misschien ga ik het toch nog wel doen...je hoort er nog wel wat over :D
Haas

Heb toch nog een paar vraagjes:

1.Als ik de motorsteunen van het F3N blok gewoon laat zitten en die in mijn clio wil leggen, moet ik dan de onderste motorsteun op het subframe lassen ofzo of hoe doe ik dat? En hoe weet ik dan of het precies recht zit?

2.Als ik mijn eigen versnellingsbak laat zitten, is de aansluiting bak-motor van een F3N en een E7J hetzelfde dan? In geval van andere bak. Dan heb je dus vier dingen om rekening mee te houden:of hij sterk genoeg is, of de aansluiting bak-motor past, of de aandrijfassen erin passen en de goede verhoudingen. Of praat ik nou poep?
Bart V schreef:idd hetzelfde. Tis allemaal net lego, past allemaal op elkaar. Enige waar je ff mee gaat kloten is het omleggen van de electra denk ik, maar ook dat zal niet zoveel werk zijn. Zorg wel dat je de originele kabelboom vind van het blok wat erin gaat, dat spaart veel werk en tijd.

Succes
Als ik van het F3N blok de hele motorische kabelboom meeneem is het geen probleem lijkt me toch? Blok incl alle sensoren, computer en bekabeling mee overzetten toch?
Ik moet eerst op vakantie en dan nog mijn voorbumper over laten spuiten. Dan nog sparen en dan gaan we hier misschien een keer aan beginnen, maar alsie er tegen die tijd nog staat, laat je t me maar weten :D
canonballman

Waarom voor 300 cc extra gaan als er ook 600 cc extra zijn te halen???

Er rijden namelijk een hoop Lagunas met 2 liter (F3R) rond..........en dus ook redelijk wat op de sloop.
Heb je toch effe een zooi meer koppel en vermogen. :)

En aan de buitenkant maakt het niks uit.

Het lastigste van de ombouw is inderdaad de kabelboom van de nieuwe motor aansluiten op de kabelboom van je Clio.
En ik spreek uit ervaring.

Met de F3R in mijn 11 leggen ben ik maar 1 probleem tegengekomen......de kabelboom. En dat is nog steeds niet opgelost. :(

Voor de rest stelt het niks voor, alles past zo!

Echter, als je een 2liter voor je JB bak hangt, dan blijft het niet HEEL erg lang heel. Beste is om een JC5 van dezelfde Laguna te gebruiken, maar als je bestaande JB bak wordt aangepast moet ie het ook wel een 100.000 km uithouden schat ik.
Haas

dus je raad eerder aan om een F3R blok erin te jensen dan een F3N. Kijk, daar had ik nog niet aan gedacht. Maar ben ook niet zo bekend met dit blok.
Passen de motorsteunen dan wel of krijg je hetzelfde aanpassingsverhaal als bij de F3N?

En over de bak, wat doe je dan met de aandrijfassen? van een laguna word te breed lijkt me.

Misschien nog een stom/raar vraagje over de kabelboom. Als je de originele kabelboom van het nieuwe blok en de computer en alle sensoren die eventueel buiten het blok zitten meeneemt en die in de clio zet, zou het toch geen probleem moeten zijn of wel? Ik zit er een beetje mee, wat er fout zou kunnen gaan zeg maar...Ik denk dus niet dat het makkelijk is, maar vraag t me gewoon af...
canonballman

F3R of F3N maakt qua moeilijkheid niks uit: is alletwee even makkelijk!!!

Blokken zijn aan de buitenkant exact hetzelfde, dus dat is niet het probleem. Je moet alleen effe de juiste motorsteunen pakken:
bijv. de rechtse steun van een clio RSi/1900 diesel

De linker motorsteun (eigenlijk versnellingsbaksteun) kun je gewoon behouden, of je nou je originele bak gebruikt of een JC5 bak eronder hangt. Bevestigingspunten zijn gelijk.
Je kunt in beide gevallen je standaard aandrijfassen gebruiken.
Zoals Menno al zul je daar geen problemen mee krijgen.......
Haas

kijk, dat bied perspectieven. Echter denk ik ook dat een fatsoenlijk blok met niet megaveel km's van een laguna ook wat duiten gaat kosten, maar ja, dan heb ik ook wat :D

Kun je me misschien nog wat meer vertellen over dat kabelboom-verhaal?
canonballman

Tja, het kabelboom verhaal.........

In een dag had ik mn oude blok eruit, en het Laguna blok met bak, assen e.d. erin.

De kabelboom aansluiten is redelijk te doen met goede schemas. Ik weet echter wel wat van electronica, maar lang niet alles.
Wegens tijdgebrek loopt de motor nog niet, maar ik heb van verschillende kanten hulp gekregen.
Ik hoop daarom binnenkort dat ding wel aan het lopen te hebben..........................als ik tijd heb :(
canonballman

~Haas~ schreef:kijk, dat bied perspectieven. Echter denk ik ook dat een fatsoenlijk blok met niet megaveel km's van een laguna ook wat duiten gaat kosten, maar ja, dan heb ik ook wat :D

Kun je me misschien nog wat meer vertellen over dat kabelboom-verhaal?

Tja, je moet gewoon een tijdje je ogen open houden...............

Ik had het spul voor niet al teveel. Probeer wel zoveel mogelijk in 1 keer te kopen, bij 1 en dezelfde sloper/persoon.
Alles wat je nieuw moet gaan halen is prijzig, en als je achteraf nog een paar keer terug moet wordt je ook elke keer ge#$@$d.

Mocht je niks vinden particulier (bijv. marktplaats) dan kun je altijd zeggen bij een sloper: ik wil een blok/bak/kabelboom/computer/startmotor enz. voor 500 euro (ik noem maar iets). Kan ik nog kijken of dat ie iets wil verdienen of niet.

Desnoods koop je zelf een complete schade-auto. Dat is vaak nog het goedkoopst. Net als bijv. Jeroen. De overige onderdelen (deuren interieur enz. ) kun je dan weer doorverkopen.

EN je weet ZEKER dat je ALLES hebt voor je ombouw!
Haas

maar wat was/is er dan precies? Past t niet helemaal aan je auto of hoe moet ik t me voorstellen. Je hebt toch een gehele kabelboom die de motor aanstuurt en de tellerbak enz. Wat kan er dan niet goed gaan? Kan me er niet zo'n goede voorstelling bij maken, maar ja, als ik t ga doen, is t ook de eerste keer voor me, dus wil wel ff goed weten waar ik aan begin, vandaar...
Haas

schadeauto's heb ik net al naar zitten kijken, maar ja...laguna's zijn niet de goedkoopsten, maar goed, dat blijft natuurlijk idd zoals je zegt, je ogen openhouden.
canonballman

Nou het zit ongeveer zo:

de auto (renault 11) heeft een kabelboom voor de motor van ongeveer 10 a 15 draden.

de motor (laguna) heeft een kabelboom van ongeveer 25 a 30 draden.
Die draden dienen allemaal ergens voor. Je hebt ze echter niet allemaal nodig, dus met schema in de hand ga je knippen:
-airco draden knip je weg
-stuurbekrachtiging draden knip je weg

Vervolgens hou je nog een draad of 20 over. Dan ga je 1 voor 1 die draden bekijken (kleur, stekkerpositie) en mbv het schema sluit je ze aan op de auto-kabelboom. Soms moet je een extra draad bijtrekken (constante plus voor de computer bijv.).
In principe moet als je hier mee klaar bent de motor lopen.

Echter bij mij niet. Omdat de schemas van Renault een beetje K*T zijn (kloppen niet 100 %) heb ik nog niet van elke draad kunnen uitvogelen wat ermee moet gebeuren.
Als ik nou dus de contactsleutel omdraai, wordt de motor rondgeslingerd, vonkt de ontsteking, maar besluit de computer om de 1 of andere reden NIET de injectoren en de benzinepomp aan te sturen.

WAAROM NIET????om dat ie waarschijnlijk niet alle signalen krijgt.
Sommige draden zijn namelijk nog niet aangesloten, en ik ben er nog niet achter hoe dat wel dient te gebeuren.

EN dan zit er nog startonderbreking op waarvan de werking me nog niet duidelijk is.

1 ding weet ik zeker: het probleem is iets heel kleins.

Maar nogmaals: de enige reden dat mn Elfje nog niet loopt is tijdgebrek!!!!
Haas

klinkt als iets wat ik niet kan...echt, electra snap ik geen snars van, maar goed, met hulp kan ik misschien een heel eind komen :D
tnx voor al je info alvast :D
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Jonge, zat mensen op de HTS die er verstand van hebben...(de Gijsel enzo :) ) Nee, maar er zijn vast wel mensen die je daar kunnen helpen...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Haas

MartijnG schreef:Jonge, zat mensen op de HTS die er verstand van hebben...(de Gijsel enzo :) ) Nee, maar er zijn vast wel mensen die je daar kunnen helpen...
de normale lesstof kunnen ze me al niet fatsoenlijk uitleggen, laat staan iets wat in de praktijk moet werken...maar goed, we kunnen t altijd proberen natuurlijk. Zit er ook over te denken om t hele project misschien op school te doen...

:D
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Maar ze laten je nooit toe in het lab met de auto...dat is volgens mij het grote probleem.
Je zult er wel genoeg studiepunten voor kunnen krijgen iig...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Plaats reactie