Ik heb laatst ff flink moeten remmen voor een overstekende kat...
Nu heb ik daar ff een paar vraagjes over...
Ten eerste remde ik (remspoor van 15 meter zo'n beetje) maar er staat maar 1 remspoor...alleen van de rechterband...betekent dit dat de andere rem niet goed functioneerd?
Maar het bleangrijkste is...ik sta dus vol op de rem (dom dom) dikke rookwolk van de banden...je glijd door en ik wilde sturen (stond een auto geparkeerd eindje verder) ik draai mn stuur om maar blijf rechtdoorgaan tot hij weer grip krijgt..toen schoot hij in ene naar links...een maat die achter me reed beweert dat mijn achterband aan één kant los kwam van de grond...op zich niks ergs aan dacht ik...
Maar als ik nu dus boven de 120 rijdt zo'n beetje dan heb ik een verschrikkelijke resonantie in het stuur die ik eerder niet had! (eigenlijk de hele auto wel redelijk) waar ligt dat aan? Uitlijning naar de klote? of zou het iets anders kunnen zijn?
Zo zie je maar volgende keer gewoon doorrijden .
Zou het niet kunnen zijn dat je banden erg veel zijn afgesleten door het remmen dat ze als het ware niet rond meer zijn??? Of praat ik nou poep?
Maar als het maar een klein verschil is dan zal dit denk ik pas bij hogere snelheden goed merkbaar zijn.
Is denk ik te vergelijken met een slag in je (fiets)wiel, als je harder gaat dan merk je het ook beter.
Weet niet of er een manier is om het te testen.
Maar misschien weet iemand anders er nog iets zinnigs over te zeggen...
Lijkt me een platte kant aan de band. Bij hogere snelheden resoneert dat, omdat het wiel dan veel sneller rondgaat. Een klein plat kantje is al een probleem, terwijl je dat met langzaam rijden niet kan voelen.
Dat hij een achterwiel optilt moet kunnen, soepele stabilisatorstang voor en een stugge achter. Dan heb je wel flink je best gedaan. -> auto kapot, maar de kat leeft nog.....
Ik deed wel flink me best idd...dikke rookwolk van de banden...platte kant...hmmzzz...zou minder zijn...slijt dat er weer af na veel rijden? Nee zeker...
en dat er maar 1 remspoor stond, iemand daar een idee over?
Weer een paar keer hard remmen, misschien dat dan de band gelijkmatig afslijt
Klinkt een beetje raar misschien maar de volgende keer gewoon doorrijden, is beter voor je auto en andere mensen. Je moet er niet aan denken dat door jou dierenliefde iemand achterop je knalt...
jeroen.k schreef:Ik deed wel flink me best idd...dikke rookwolk van de banden...platte kant...hmmzzz...zou minder zijn...slijt dat er weer af na veel rijden? Nee zeker...
begin eerst over wat type auto want op die avator kan ik nie voortgaan
jeroen.k schreef:
Maar het bleangrijkste is...ik sta dus vol op de rem (dom dom) dikke rookwolk van de banden...je glijd door en ik wilde sturen (stond een auto geparkeerd eindje verder) ik draai mn stuur om maar blijf rechtdoorgaan tot hij weer grip krijgt..toen schoot hij in ene naar links...een maat die achter me reed beweert dat mijn achterband aan één kant los kwam van de grond...op zich niks ergs aan dacht ik...
Zo vlieg je dus over de kop. Dat is hetzelfde als je bijv. aquaplaning hebt en je draait je stuur (nooit doen!). Op het moment dat je wielen weer grip krijgen - in jouw geval als je de rem loslaat - ga je met een ruk naar links/rechts. Dat je wiel loskwam is het begin, je kunt je voorstellen dat je met een beetje pech op die manier over de kop slaat.
Wat je moet doen - maar dat is moeilijk, ik zou waarschijnlijk dezelfde fout maken in zon situatie - is terugsturen naar vooruit en pompend remmen, en dan pas gaan sturen.
jeroen.k schreef:Ik deed wel flink me best idd...dikke rookwolk van de banden...platte kant...hmmzzz...zou minder zijn...slijt dat er weer af na veel rijden? Nee zeker...
Het is een Renault 19 Ph11 origineel 1.4, nu 1.7...velgen 15 inch...en Toyo Proxes banden
jeroen.k schreef:
Zo vlieg je dus over de kop. Dat is hetzelfde als je bijv. aquaplaning hebt en je draait je stuur (nooit doen!). Op het moment dat je wielen weer grip krijgen - in jouw geval als je de rem loslaat - ga je met een ruk naar links/rechts. Dat je wiel loskwam is het begin, je kunt je voorstellen dat je met een beetje pech op die manier over de kop slaat.
Wat je moet doen - maar dat is moeilijk, ik zou waarschijnlijk dezelfde fout maken in zon situatie - is terugsturen naar vooruit en pompend remmen, en dan pas gaan sturen.
Ik weet het *schaam* maar we kwamen net terug van Defqon1 en ik was dus niet helemaal fit om het zo maar te zeggen!
Het is een Renault 19 Ph11 origineel 1.4, nu 1.7...velgen 15 inch...en Toyo Proxes banden
dus trommels vanachter??
zou ik voor te beginnen die trommel eens uit elkaar gooien,want remmen op 1 achterwiel betekent dat een van de rempompjes stuk zijn.doe je wiel en trommel er eens af,en kijk eens of er geen pompje lekt
Er staat maar 1 streep...dus remt ie maar op 1 voorwiel toch? Achterremmen zijn laatst nog helemaal los geweest, hele binnenwerk vervangen en pompjes waren ok...maar hij kwam achter dus omhoog door het sturen...
jeroen.k schreef:Er staat maar 1 streep...dus remt ie maar op 1 voorwiel toch? Achterremmen zijn laatst nog helemaal los geweest, hele binnenwerk vervangen en pompjes waren ok...maar hij kwam achter dus omhoog door het sturen...
ah ok tis een voorwiel,tja zo duideklijk was het nie(of het moet die wijn vangisteren zijn die nog opspeelt).
kijk de piston eens na van dat wiel dat nie meeremde,kan zijn dat die wat blijft hangen(vuil corrosie)en desnoods met een revisiesetje alles vernieuwen,ben je zekerder he
jeroen.k schreef:Er staat maar 1 streep...dus remt ie maar op 1 voorwiel toch? Achterremmen zijn laatst nog helemaal los geweest, hele binnenwerk vervangen en pompjes waren ok...maar hij kwam achter dus omhoog door het sturen...
ah ok tis een voorwiel,tja zo duideklijk was het nie(of het moet die wijn vangisteren zijn die nog opspeelt).
kijk de piston eens na van dat wiel dat nie meeremde,kan zijn dat die wat blijft hangen(vuil corrosie)en desnoods met een revisiesetje alles vernieuwen,ben je zekerder he
piston? sorry, wat is dat?
de piston zorgt er voor dat je blokken tegen de schijf gaan plakken als je remt
Keej...de zuiger dus? (in het Nederlands volgens mij...)
Er moeten in de toekomst nog andere remmen op komen want het 1.4 standaard schijfje houdt niet echt over...
maar het trillen kan trouwens niet door uitlijning ofzo komen? En als er een plat stukkie op de band zit...dat slijt niet weer goed af na een aantal km's?
jeroen.k schreef:Keej...de zuiger dus? (in het Nederlands volgens mij...)
Er moeten in de toekomst nog andere remmen op komen want het 1.4 standaard schijfje houdt niet echt over...
maar het trillen kan trouwens niet door uitlijning ofzo komen? En als er een plat stukkie op de band zit...dat slijt niet weer goed af na een aantal km's?
vermoedelijk door dat zo fel remmen dat je schijf krom is ,zoals je zelf zegt 1.4 remmen zijn nu nie bevordelijk voor een 1.7.
en vermits je maar op 1 kant remde ,zit er wel degelijk in dat je schijf te heet liep en krom werd
Probeer eerst eens hoe het rijdt als je de voor- en achterbanden omwisselt. Het lijkt me wel heel extreem dat na een keer hard remmen de remschijf krom zou zijn. Dan zou je trilling voornamelijk voelen met remmen, niet met rijden. Je bent hopelijk niet gelijk na deze actie stil blijven staan met de voet op de rem? Dat is nl. remmenmoord
Het lijkt mij echt een platte kant aan de band die de resonantie veroorzaakt.
Hebben wij ook een keer meegemaakt. Op de snelweg een vrachtauto inhalen die dan in een keer naar links komt. Van 100 naar stilstand ben BIJNA alleen maar blokkerende wielen. Ze waren dus ook een beetje vlak geworden en dat resulteerde er bij ons ook in resonantie in de auto...
Probeer de vlakke kant er maar eens af te gooien en te verwisselen met een ander wiel (of reservewiel) en misschien dat het dan over is.
Ik denk niet dat je je schijf krom hebt na deze actie. Zo hard ging het toch niet denk ik ?? (bebouwde kom)
resonantie komt denk ik ook van de band. Met de twingo van me moeder ook gehad...beetje gallen met als resultaat een platte kant...stupid me
Oplossing: flinke burnout, isie weer rond In ieder geval niet nog een paar keer hard remmen, grote kans dat je wiel dan op dezelfde platte plek vastslaat onder het remmen en word je probleem alleen maar groter. Ik zou of je reservewiel ff proberen of de komende tijd flink wegtrekken bij het stoplicht, dan slijt t op den duur wel weer recht denk ik...
Denk niet dak dat doe...die velgen zijn er vrij lastig af te krijgen en ik beschadig ze altijd als ik ze er met de hand vanaf moet halen...denk ook wel dat ut door een vlakke kant komt ja...hij doet ut verder prima namelijk...kga gewoon ff burnen op een leeg stukkie parkeerplaats in de buurt!
Dat wieltje tillen stelt weinig voor, kun je heel makkelijk doen door gewoon hard door de bocht te gaan. Kijk maar op onze site naar de foto's van de rally clio met standaard onderstel, tilt bij elke scherpe bocht zijn wieltje. Om hem op zijn dak te krijgen, moet je echt wel wat meer doen. Met de clio hebben we zelf de foto in het autosportjaarboek staan waarop we met twee wieltje loskomen, puur door strak bochtenwerk, niks gevaarlijks (tot je een stoepje raakt )
Gisteren ff flink aant burnen geweest...hahaha, wel grappig al die mensen die kijken, maar ut trilt nog steeds redelijk...tis wel zeker een vlak stuk op de band...op recht asfalt voel je hem namelijk ook heel iets met lager snelheden...
alleen in scherpere bochten voel ik het ook in mn stuur en hoor je het ook iets...kan dat van een vlak stuk komen? Of zouden mn asjes aan hun einde zijn?
jeroen.k schreef:Gisteren ff flink aant burnen geweest...hahaha, wel grappig al die mensen die kijken, maar ut trilt nog steeds redelijk...tis wel zeker een vlak stuk op de band...op recht asfalt voel je hem namelijk ook heel iets met lager snelheden...
alleen in scherpere bochten voel ik het ook in mn stuur en hoor je het ook iets...kan dat van een vlak stuk komen? Of zouden mn asjes aan hun einde zijn?
laat je wielen eens balanceren,kan ook jimmy(loodverlies) zijn