[R19]Resonantie na flink remmen.

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Ik heb laatst ff flink moeten remmen voor een overstekende kat... :(

Nu heb ik daar ff een paar vraagjes over...

Ten eerste remde ik (remspoor van 15 meter zo'n beetje) maar er staat maar 1 remspoor...alleen van de rechterband...betekent dit dat de andere rem niet goed functioneerd?

Maar het bleangrijkste is...ik sta dus vol op de rem (dom dom) dikke rookwolk van de banden...je glijd door en ik wilde sturen (stond een auto geparkeerd eindje verder) ik draai mn stuur om maar blijf rechtdoorgaan tot hij weer grip krijgt..toen schoot hij in ene naar links...een maat die achter me reed beweert dat mijn achterband aan één kant los kwam van de grond...op zich niks ergs aan dacht ik...

Maar als ik nu dus boven de 120 rijdt zo'n beetje dan heb ik een verschrikkelijke resonantie in het stuur die ik eerder niet had! (eigenlijk de hele auto wel redelijk) waar ligt dat aan? Uitlijning naar de klote? of zou het iets anders kunnen zijn?

Bvd voor de antwoorden! :P
Emiel5
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 13 jan 2003 21:02
Locatie: Breda

Zo zie je maar volgende keer gewoon doorrijden :p .
Zou het niet kunnen zijn dat je banden erg veel zijn afgesleten door het remmen dat ze als het ware niet rond meer zijn??? Of praat ik nou poep? :)
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Heb ik wel aan zitten denken...maar dan zou ik ook bij lagere snelheden last moeten hebben lijkt me...
Emiel5
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 13 jan 2003 21:02
Locatie: Breda

Maar als het maar een klein verschil is dan zal dit denk ik pas bij hogere snelheden goed merkbaar zijn.
Is denk ik te vergelijken met een slag in je (fiets)wiel, als je harder gaat dan merk je het ook beter.
Weet niet of er een manier is om het te testen.
Maar misschien weet iemand anders er nog iets zinnigs over te zeggen...
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Daar moet je ook niet voor remmen :wink:

Lijkt me een platte kant aan de band. Bij hogere snelheden resoneert dat, omdat het wiel dan veel sneller rondgaat. Een klein plat kantje is al een probleem, terwijl je dat met langzaam rijden niet kan voelen.

Dat hij een achterwiel optilt moet kunnen, soepele stabilisatorstang voor en een stugge achter. Dan heb je wel flink je best gedaan. -> auto kapot, maar de kat leeft nog..... :(
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Ik deed wel flink me best idd...dikke rookwolk van de banden...platte kant...hmmzzz...zou minder zijn...slijt dat er weer af na veel rijden? :D Nee zeker...

en dat er maar 1 remspoor stond, iemand daar een idee over?
Emiel5
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 13 jan 2003 21:02
Locatie: Breda

Weer een paar keer hard remmen, misschien dat dan de band gelijkmatig afslijt :D
Klinkt een beetje raar misschien maar de volgende keer gewoon doorrijden, is beter voor je auto en andere mensen. Je moet er niet aan denken dat door jou dierenliefde iemand achterop je knalt...
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

jeroen.k schreef:Ik deed wel flink me best idd...dikke rookwolk van de banden...platte kant...hmmzzz...zou minder zijn...slijt dat er weer af na veel rijden? :D Nee zeker...

en dat er maar 1 remspoor stond, iemand daar een idee over?
begin eerst over wat type auto want op die avator kan ik nie voortgaan
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

jeroen.k schreef: Maar het bleangrijkste is...ik sta dus vol op de rem (dom dom) dikke rookwolk van de banden...je glijd door en ik wilde sturen (stond een auto geparkeerd eindje verder) ik draai mn stuur om maar blijf rechtdoorgaan tot hij weer grip krijgt..toen schoot hij in ene naar links...een maat die achter me reed beweert dat mijn achterband aan één kant los kwam van de grond...op zich niks ergs aan dacht ik...
Zo vlieg je dus over de kop. Dat is hetzelfde als je bijv. aquaplaning hebt en je draait je stuur (nooit doen!). Op het moment dat je wielen weer grip krijgen - in jouw geval als je de rem loslaat - ga je met een ruk naar links/rechts. Dat je wiel loskwam is het begin, je kunt je voorstellen dat je met een beetje pech op die manier over de kop slaat.

Wat je moet doen - maar dat is moeilijk, ik zou waarschijnlijk dezelfde fout maken in zon situatie - is terugsturen naar vooruit en pompend remmen, en dan pas gaan sturen.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

gille schreef:
jeroen.k schreef:Ik deed wel flink me best idd...dikke rookwolk van de banden...platte kant...hmmzzz...zou minder zijn...slijt dat er weer af na veel rijden? :D Nee zeker...

en dat er maar 1 remspoor stond, iemand daar een idee over?
begin eerst over wat type auto want op die avator kan ik nie voortgaan
Het is een Renault 19 Ph11 origineel 1.4, nu 1.7...velgen 15 inch...en Toyo Proxes banden
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Stefijn schreef:
jeroen.k schreef: Maar het bleangrijkste is...ik sta dus vol op de rem (dom dom) dikke rookwolk van de banden...je glijd door en ik wilde sturen (stond een auto geparkeerd eindje verder) ik draai mn stuur om maar blijf rechtdoorgaan tot hij weer grip krijgt..toen schoot hij in ene naar links...een maat die achter me reed beweert dat mijn achterband aan één kant los kwam van de grond...op zich niks ergs aan dacht ik...
Zo vlieg je dus over de kop. Dat is hetzelfde als je bijv. aquaplaning hebt en je draait je stuur (nooit doen!). Op het moment dat je wielen weer grip krijgen - in jouw geval als je de rem loslaat - ga je met een ruk naar links/rechts. Dat je wiel loskwam is het begin, je kunt je voorstellen dat je met een beetje pech op die manier over de kop slaat.

Wat je moet doen - maar dat is moeilijk, ik zou waarschijnlijk dezelfde fout maken in zon situatie - is terugsturen naar vooruit en pompend remmen, en dan pas gaan sturen.
Ik weet het *schaam* maar we kwamen net terug van Defqon1 en ik was dus niet helemaal fit om het zo maar te zeggen! ;)
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

nu zie ik het een 19,type 16v????? dus schijfremmen achter???
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

gille schreef:nu zie ik het een 19,type 16v????? dus schijfremmen achter???
Nee dus ;) trommels...
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

jeroen.k schreef:
gille schreef:
jeroen.k schreef:Ik deed wel flink me best idd...dikke rookwolk van de banden...platte kant...hmmzzz...zou minder zijn...slijt dat er weer af na veel rijden? :D Nee zeker...

en dat er maar 1 remspoor stond, iemand daar een idee over?
begin eerst over wat type auto want op die avator kan ik nie voortgaan
Het is een Renault 19 Ph11 origineel 1.4, nu 1.7...velgen 15 inch...en Toyo Proxes banden
dus trommels vanachter??
zou ik voor te beginnen die trommel eens uit elkaar gooien,want remmen op 1 achterwiel betekent dat een van de rempompjes stuk zijn.doe je wiel en trommel er eens af,en kijk eens of er geen pompje lekt
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Er staat maar 1 streep...dus remt ie maar op 1 voorwiel toch? Achterremmen zijn laatst nog helemaal los geweest, hele binnenwerk vervangen en pompjes waren ok...maar hij kwam achter dus omhoog door het sturen...
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

jeroen.k schreef:Er staat maar 1 streep...dus remt ie maar op 1 voorwiel toch? Achterremmen zijn laatst nog helemaal los geweest, hele binnenwerk vervangen en pompjes waren ok...maar hij kwam achter dus omhoog door het sturen...
ah ok tis een voorwiel,tja zo duideklijk was het nie(of het moet die wijn vangisteren zijn die nog opspeelt).
kijk de piston eens na van dat wiel dat nie meeremde,kan zijn dat die wat blijft hangen(vuil corrosie)en desnoods met een revisiesetje alles vernieuwen,ben je zekerder he
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

gille schreef:
jeroen.k schreef:Er staat maar 1 streep...dus remt ie maar op 1 voorwiel toch? Achterremmen zijn laatst nog helemaal los geweest, hele binnenwerk vervangen en pompjes waren ok...maar hij kwam achter dus omhoog door het sturen...
ah ok tis een voorwiel,tja zo duideklijk was het nie(of het moet die wijn vangisteren zijn die nog opspeelt).
kijk de piston eens na van dat wiel dat nie meeremde,kan zijn dat die wat blijft hangen(vuil corrosie)en desnoods met een revisiesetje alles vernieuwen,ben je zekerder he
piston? :S sorry, wat is dat? ;)
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

jeroen.k schreef:
gille schreef:
jeroen.k schreef:Er staat maar 1 streep...dus remt ie maar op 1 voorwiel toch? Achterremmen zijn laatst nog helemaal los geweest, hele binnenwerk vervangen en pompjes waren ok...maar hij kwam achter dus omhoog door het sturen...
ah ok tis een voorwiel,tja zo duideklijk was het nie(of het moet die wijn vangisteren zijn die nog opspeelt).
kijk de piston eens na van dat wiel dat nie meeremde,kan zijn dat die wat blijft hangen(vuil corrosie)en desnoods met een revisiesetje alles vernieuwen,ben je zekerder he
piston? :S sorry, wat is dat? ;)
de piston zorgt er voor dat je blokken tegen de schijf gaan plakken als je remt
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Keej...de zuiger dus? (in het Nederlands volgens mij...)

Er moeten in de toekomst nog andere remmen op komen want het 1.4 standaard schijfje houdt niet echt over...

maar het trillen kan trouwens niet door uitlijning ofzo komen? En als er een plat stukkie op de band zit...dat slijt niet weer goed af na een aantal km's?
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

jeroen.k schreef:Keej...de zuiger dus? (in het Nederlands volgens mij...)

Er moeten in de toekomst nog andere remmen op komen want het 1.4 standaard schijfje houdt niet echt over...

maar het trillen kan trouwens niet door uitlijning ofzo komen? En als er een plat stukkie op de band zit...dat slijt niet weer goed af na een aantal km's?
vermoedelijk door dat zo fel remmen dat je schijf krom is ,zoals je zelf zegt 1.4 remmen zijn nu nie bevordelijk voor een 1.7.
en vermits je maar op 1 kant remde ,zit er wel degelijk in dat je schijf te heet liep en krom werd
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Dat is dan weer minder! :(

Kost weer een hoop pleuro's die ik niet heb...
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Probeer eerst eens hoe het rijdt als je de voor- en achterbanden omwisselt. Het lijkt me wel heel extreem dat na een keer hard remmen de remschijf krom zou zijn. Dan zou je trilling voornamelijk voelen met remmen, niet met rijden. Je bent hopelijk niet gelijk na deze actie stil blijven staan met de voet op de rem? Dat is nl. remmenmoord :(

Het lijkt mij echt een platte kant aan de band die de resonantie veroorzaakt.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

neej sta nooit stil met de rem erop ;)

banden wisselen lijkt me slecht plan...liggen k#t-banden achterop...ook zijn de achtevelgen nog redelijk mooi...dat wil ik graag zou houden! ;)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Hebben wij ook een keer meegemaakt. Op de snelweg een vrachtauto inhalen die dan in een keer naar links komt. Van 100 naar stilstand ben BIJNA alleen maar blokkerende wielen. Ze waren dus ook een beetje vlak geworden en dat resulteerde er bij ons ook in resonantie in de auto...

Probeer de vlakke kant er maar eens af te gooien en te verwisselen met een ander wiel (of reservewiel) en misschien dat het dan over is.

Ik denk niet dat je je schijf krom hebt na deze actie. Zo hard ging het toch niet denk ik ?? (bebouwde kom)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Auto stond nog in zn twee, dus hooguit 80 ;)
)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

resonantie komt denk ik ook van de band. Met de twingo van me moeder ook gehad...beetje gallen met als resultaat een platte kant...stupid me :(

Oplossing: flinke burnout, isie weer rond ;) In ieder geval niet nog een paar keer hard remmen, grote kans dat je wiel dan op dezelfde platte plek vastslaat onder het remmen en word je probleem alleen maar groter. Ik zou of je reservewiel ff proberen of de komende tijd flink wegtrekken bij het stoplicht, dan slijt t op den duur wel weer recht denk ik...
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Reserve wiel met velgjes ofnie? :p denk je dak 5 velgen gekocht heb! ;)

maar ga wel ff burnen dan...als ut goed is komen na de vakantie tog andere velgjes onder de auto... :D
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

jeroen.k schreef:Reserve wiel met velgjes ofnie? :p denk je dak 5 velgen gekocht heb! ;)

maar ga wel ff burnen dan...als ut goed is komen na de vakantie tog andere velgjes onder de auto... :D
niet voor constant natuurlijk, gewoon ff je reserve erop gooien en kijken of de resonantie daar vandaan komt :D
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Op die fiets! ;)

Denk niet dak dat doe...die velgen zijn er vrij lastig af te krijgen en ik beschadig ze altijd als ik ze er met de hand vanaf moet halen...denk ook wel dat ut door een vlakke kant komt ja...hij doet ut verder prima namelijk...kga gewoon ff burnen op een leeg stukkie parkeerplaats in de buurt! :D
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Have fun >-) :p
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Dat wieltje tillen stelt weinig voor, kun je heel makkelijk doen door gewoon hard door de bocht te gaan. Kijk maar op onze site naar de foto's van de rally clio met standaard onderstel, tilt bij elke scherpe bocht zijn wieltje. Om hem op zijn dak te krijgen, moet je echt wel wat meer doen. Met de clio hebben we zelf de foto in het autosportjaarboek staan waarop we met twee wieltje loskomen, puur door strak bochtenwerk, niks gevaarlijks (tot je een stoepje raakt :lol: )

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Stoepje was wel dicht in de buurt! ;) maar niet geraakt...ik was ook net vol aant optrekken...
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Gisteren ff flink aant burnen geweest...hahaha, wel grappig al die mensen die kijken, maar ut trilt nog steeds redelijk...tis wel zeker een vlak stuk op de band...op recht asfalt voel je hem namelijk ook heel iets met lager snelheden...

alleen in scherpere bochten voel ik het ook in mn stuur en hoor je het ook iets...kan dat van een vlak stuk komen? Of zouden mn asjes aan hun einde zijn?
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

jeroen.k schreef:Gisteren ff flink aant burnen geweest...hahaha, wel grappig al die mensen die kijken, maar ut trilt nog steeds redelijk...tis wel zeker een vlak stuk op de band...op recht asfalt voel je hem namelijk ook heel iets met lager snelheden...

alleen in scherpere bochten voel ik het ook in mn stuur en hoor je het ook iets...kan dat van een vlak stuk komen? Of zouden mn asjes aan hun einde zijn?
laat je wielen eens balanceren,kan ook jimmy(loodverlies) zijn
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Hmm....das ook een optie natuurlijk ja...laten we daar mee beginnen dan! :D
Plaats reactie