What to do with 'barbequed' engine? IT'S ALIVE/APK-perikelen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Snap ik... ik wil alleen zeker weten dat er niet zometeen allerlei shit uit komt vliegen.
Daar zou ik niet blij van worden. :evil:


Waar ik op dit moment ook zeker NIET blij van word is die fokking gaskabel! :evil: :( :evil:
TEn eerste heb ik van de Brezan waarschijnlijk een verkeerde kabel gekregen. Hij's veeeels te lang.
(gebeurt me wel vaker dat ik de verkeerde shit meekrijg daaro... :evil: )
TEN TWEEDE, krijg ik mn ouwe kabel er NIET uit!

Om van te :-* !

HEt zit met een of andere plug vast in het schutbord.
Op die plug zit een soort van veermechanisme.
Het is volgens mij de bedoeling dat je dat ding indrukt(of uittrekt?) zodat je hem eruit kan trekken.

Maar A) ik kom er (as usual) fokking moeilijk bij.
En B) Ik krijg het gewoon niet voor elkaar. :(

IEMAND HIER ERVARING MEE?!?!?!!?


Als iemand ideen tips of weet ik wat heeft...ik hoor het graag.


Daar gaat mn idee om hem volgend weekend te kunnen starten....
Maar goed, kheb allang geen haast meer.... :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Die oude moet je eraf meppen. Wil je hem heel eruit krijgen moet je met 2 man zijn. Gaskabel van buiten indrukken (bij het schutbord dus naar binnen duwen) tegen een veer in. Binnen komen dan 4 pinnetjes vrij je iemand anders weer in moet drukken, dan kan jij hem eruit trekken. Veel plezier, ken het :)

Makkelijke methode, aangezien je een nieuwe hebt (binnen én buiten neem ik aan) is een scroevedraaier erop PETS krak plastic ding in het schutbord en dan haal je de kabel er zo uit.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ok, precies zoals ik dacht dus... :)
Maar ik ben altijd nog erg huiverig om dingen met brute force voor elkaar te krijgen. (alhoewel ik bijna al mn woede op die pokke kabel had losgelaten... :evil: )

Ik merkte al wanneer ik van binnenuit(bij gaspedaal dus)hard genoeg aan de kabel trok dat dan die plug vrij kwam.
Maar ja...zie hem er dan ook nog maar eens aan de andere kant uit te trekken in je eentje.... :p

komt wel goed.

Ik was zaterdag ook in een slechte stemming.
En toen ging die takke-kabel er ook nogeens niet uit.... :evil:



thanx.
Anonymous

Goed bezig man !

Wanneer kom je langs in den haag om hem te showen ?
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Oh man Paul, als-ie weer helemaal goed rijd kom ik hem OVERAL showen! :D

Ik weet niet of je nog veel naar meetings gaat nu je geen reno meer onder je kont heb?


Maar je krijgt hem nog wel te zien.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Tja...
Zo te zien is t al weer een tijdje geleden.
Ik sta alweer op pagina 2.

"wie 't langzame niet eert, is 't snelle niet weert", zullen we maar zeggen.

:D


Zondag een andere kabelboom en de laatste twee (kachel)slangen opgehaald.
Altijd leuk om weer even een aantal Gt's bij elkaar te zien.(wat een wagenpark heeft die Jeroen... 8)
rijdend.....
dat wil ik ook weer. :evil:

Dus in de weer gegaan met de voorste kabelboom in de gt.
Opzich niet heel erg ingewikkeld.
Maar 1 ding vond ik toch behooorlijk klote.
De aansluiting op de startmotor. :evil:

Ik weet niet wie hem kent.
Maar de eerste keer dat ik hem ontmoette vond ik hem een irritante klootzak. :)

Is leuk man.
Ze hebben dus zo'n plastic-bescherm-buisje met twee draden.
De eerste heeft een klein aansluitingkie.
En de tweede heeft een vrij-grote-niet-buigende-metalen-ringvormige-aansluiting-waar-ook-nog-eens-een-knik-in-zit. :evil:
Deze twee aansluiting bevinden zich achterop de startmotor.
Hitteschildje was er zo af(1boutje),en is NODIG aan vervanging toe.
Is gewoon te zielig om nog te redden met alu-tape.
(misschien een mooi verchroomd schildje voor mn verjaardag??? :wink: )

Oke even pielen om de moer van de achterkant(passagierskant) los te draaien.(beetje verwennen met wat kruipolie...)
En daar haal je dan twee dikke draden vandaan.
1 gaat direct naar de accu.
En de ander is de tweede die hierboven beschreven staat.

Even ter verduidelijking.
Het eind van die "tak" van de boom zit dus bij je startmotor. ongeveer in het midden van de motorruimte achterop je blok, aan de raamzijde dus.
En het begin zit bij je linkervoorscherm in de buurt van je koplamp.
En de weg hiertussen is er een van vele bochten, verassingen en irritaties.

waarom?
Omdat je die twee kabels inclusief omhulsel vanachter de startmotor, door een gat moet trekken waardoor die te grote aansluiting(MET knik) tussen blok en startmotor blijft steken en zelfs goed vast komt te zitten. :(
Dus dan ga je, zo ver mogelijk over de auto hangend als fysiek voor mij mogelijk is, lopen prutten en pielen met je vingers (Thank you god for blessing me with slim an nimble ones!).
Maar om die aansluiting eronderuit te pielen moest ik werkelijk mn arm in posities buigen die ik zo'n beest met 8 armen op Discovery weleens zie maken.
Maar goed dan is dat gelukt en gaat de reis verder door een fraai geproduceerd stukje "tunnel" dat ons onder, de turbo en over de bak door, naar de uiteindelijke eindbestemming zal leiden vlak naast het blok aan de voorkant.
Zoals ik zei: dit gootje is goed gemaakt.
Beschermd het mooi tegen de hitte van de turbo er vlak boven.
Maar is natuurlijk minder geschikt om die takke "tak" doorheen te halen.
Dus ik dacht: loshalen dat ding.
't Fraaie ding zat immers enkel met 1 bout vast op de bak.
Droaien, droaien, droaien deed het roestige boutje...
Maar los kwam-ie nie.
Nog maer droai'n en droai'n...
"ech nie" zei die.

Goed. jij wint.

Uiteindelijk heb je immers het gevecht verloren maar de oorlog gewonnen en heb je de "tak", samen met de rest van de reeds losgehaalde boom, in je klauwen.
Langs je hand gedrapeerd als een deel van de ingewanden van het zojuist geopereerde "beest".

Goed hij is eruit.

En nu mag de andere er weer op dezelfde plek terug in.


.........


:(



Dat ging uiteindelijk best goed.
gelukkig.
Even alles aansluiten.(behalve dan de "breekschakelaar"(?) aangezien het de boom van een blue-sport is)
Et voila.
weer knappe draadjes in mn 5ie. :)

Ik heb slechts 1 vraag over de aansluitingen.
Op het spruitstuk(carbvoet)zitten twee aansluitingen.
Which is which??
Ik heb (zeg ik nu effe uit mn niet al te actief hoofd)een blauwe en een zwarte(?).

Oh ja en nog even dit:

Wie heeft er misschien nog een goed-heel-en-bruikbaar-starter-hitteschildje voor me liggen?
PNOTK.


Morgen de rest van de vanwege-het-ruimtegebrek-tijdelijk-weer-losgehaalde-onderdelen terugzetten, koelsysteem vullen en dan mbv een 'Bolt of lightning' het geheel weer tot leven proberen te wekken.

Ich bin gespannt!
Hopelijk krijg ik de spiral weer aan 't droai'n.


To Be Continued...









EDIT!: GOD ALLEMACHTIG WAT EEN KO-LERE GROTE LAP TEXT!!! sorry mensen...




:p
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Zullen dan maat vast een afspraak maken wanneer je naar F.N.O. komt? ;)

Succes met de laatste loodjes (hoop ik voor je!).
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

The magic moment... De eerste keer starten. Spannend.
Houd de videocamera bij de hand en geniet er van! Hier heb je lang naartoe gewerkt.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik hoop idd dat dit de laatste loodjes zullen zijn en dat het een "magic moment" word.

Want eerlijk gezegd begin ik nu toch echt wel zwaar te lijden onder het niet kunnen rijden in de gt.
Het heeft nu allemaal lang genoeg geduurd.

Jullie merken het wel.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Niemand zo'n hitteschildje voor over de startmotor?!?!?!
laguna2
Berichten: 328
Lid geworden op: do 13 jun 2002 9:22
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

De mijne was ook verrot, het bovenste gedeelte dan. Ik heb de tweede laag erafgehaald en er een nieuwe laag op gepopnageld, werkt perfect.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

spir@l schreef:Niemand zo'n hitteschildje voor over de startmotor?!?!?!
waarom neem je niet een stukje dun rvs (buigbaar) vastzetten aan beide kanten en klaar? ziet er nog mooi uit ook :D
Immer wieder die verdammte Holländer
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik maak idd zelf wel iets.

Maar heel erg mooi hoeft t van mij niet te worden.
(je zal er immers toch (bijna)geen bal meer van zien!)
Zolang t maar doet wat t moet doen.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

IT'S ALIIIIIIIIIVE!!!!!

:D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D :) :D


Accu deed het nog gewoon.
Starten....Lopen!

:D

YES!!!!!


.......huh?...........wat is dat?!...................
rook?!?!?!..............
ROOK!!!! :(
uit dat ding.


Oke, als hij loopt begint hij nu dus te roken.
Waar het vandaan komt?
Ik kan t niet goed zien.
Lijkt onder spruitstukken vandaan te komen.
Kleur?
heel licht.
niet te zeggen(voor mij) of t olie of iets anders is.
Geur?
Tja, ranzig. Ik kan het niet echt goed omschrijven.


Wat zou het kunnen zijn?:

1) Zelf gefabriceerde hitteschildje. (plaksel onder het alutape kan misschien gaan roken??)

2) Koelvloeistof. (zou kunnen, maar op die plek???)

3) ......(vul maar in zou ik zeggen!)


Aan de ene kant ben ik apetrots en erg blij dat het ding loopt.
Maar IK HOU NIET VAN ROOK!
schrik mezelf de pleuris! :( :evil:

VErder maakt-ie ook een "zwaar" geluid.
Alsof-ie moeite heeft met iets.
Alsof t allemaal erg stroef loopt.
Kan natuurlijk zijn dat dit normaal is na bijna een jaar stilstaan.

Als iemand iets kan bedenken, let me know please.
Ik ben al zo ver gekomen.
Nou wil ik t afmaken ook.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Die rook zal waarschijnlijk van je pakkingen komen, die zijn dan aan het inbranden. Dat had ik afgelopen zomer ook, het blok rookte als een gek en had toen maar een paar weken stil gestaan.
Het lijkt mij dus normaal dat hij rookt als je hem weer start met overal nieuwe pakkingen tussen.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Oke, pakkingen.
Er zitten idd(natuurlijk)verse pakkingen tussen de spruitjes.
Dat zou het kunnen verklaren.


Iemand die dit kan bevestigen of kan weerspreken? (niet dat ik aan je twijfel Rob. Maar ik wil effe wat meer meningen horen.)


Thanx!
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Zal wel meevalen die rook. Toen ik mijn koppakking had vervangen rookte mijn gtt ook. En als hij net warm word is er niets loos. Zal wel gewoon vettigheid zijn op je uitlaatspruitstuk
There will be plenty of time to rest when your dead
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Er is hier dus GEEn sprake van een vervangen KOPpakking.

Alleen die van de spruitsukken en van de carb.

Maar ok. pakkingen roken dus in het begin.
Is nieuw voor mij maar ik geloof jullie op die mooie blauwe ogen. :wink:

En idd vloeistof, siliconenspray, vettigheid, etc. kan het ook gewoon zijn.

Ik reageer waarschijnlijk veel te overdreven op een beetje rook.
Maar ja, gezien de geschiedenis van deze auto is dat misschien ook wel niet zo vreemd....

Ik ga hem zo nog even flink laten lopen.
Kijken wat er gebeurd.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Hoe weet jij dat ik mooie blauwe ogen heb?? :lol: :D :wink:
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

:)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

spir@l schreef:Ik ga hem zo nog even flink laten lopen.
Kijken wat er gebeurd.
Hou ons op de hoogte !! Ik ben zeer benieuwd of tie nu eindelijk de weg weer op kan !!
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Gewoon motorkap eraf laten, raam openhouden en rustig ene rondje rijden.

Ik zou voor de zekerheid over 100 km je olie met filter vervangen omdat nu allemaal rommel kan loskomen die vastgekoekt zat.

Als ie warm is en niet meer rookt, gaaaaas, dan weet je meteen waar al die moeite voor was 8)
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

top krijn! beter man, een jaar verder en nu kan je weer. rook is idd gewoon vloeistof die ergens warm legt te worden, is ook niet zo gek als je overal met vette vingers aan hebt gezeten.

doe rustig aan in het begin en als je het vertrouwd, ouwerwets gazzuuuuu :D

en vrijdag naar alkmaar natuurlijk :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

ik loop
jij loopt
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Rudo schreef:ik loop
jij loopt
Sorry, dit slaat niet op Krijn :p

Meer in de zin van: ik vertrouw, jij (je) vertrouwt. :D :wink:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Krijn gefeliciteerd!!..

Nu ik nog hehehe...

ik wist dat het gewoon goed zou gaan..

Maag je niet druk overe die rook.. als het blijft wel, anders niet...


Suc6 en eerste 100 KM rustig aan.. Maar je mag hem wel lekker warm laten worden hoor..
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Rudo, dank je wel voor de spellingscontrole :p .

Ik laat t vanavond even voor wat t is.
Ik ben morgen de hele dag vrij dus dan ga ik weer even kijken hoe t allemaal loopt.

En als t allemaal goed loopt.... :D

Eindelijk weer van mn turbo genieten! :p

God wat heb ik DAAR lang naar uitgekeken.

Steven-> Dat ga ik ook nog zeker doen. Verse olie (+filter) mik ik er later nog in.

Ray-> als het beessie weer een beetje vertrouwd aanvoelt (is dit zo goed Rudo??? :wink: ) dan kom ik zeker even naar Alkmaar gassen.
Effe showen. 8) :) :D

Ik zal nog even een paar kiekjes schieten ook.
Kan je mooi de 'Before and after' vergelijken.
:D

Vanavond eerst even lekker slapen.
Alvast een flinke rit in de Gt maken.... :)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Thanx Abel.

Die van jouw komt ook wel weer op zn pootjes terecht.
Laatst gewijzigd door spir@l op do 22 mei 2003 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

De bekende mix van blijdschap en vrees dus...
Doe ff wat meer van dit :D Dat blok loopt echt niet in een paar minuten in de soep :wink:
En je had toch wel een brandblusser bij de hand? :D :wink:
Wanneer ga je de wegen weer onveilig maken?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hij gaat morgen gewoon naar Alkmaar :)
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

tullak :)
Immer wieder die verdammte Holländer
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

HAHA!

Reken ook maar dat ik ook fokking blij ben!
Was toch even een spannend moment om mn zelf in elkaar geflansde motortje te starten.

Ik zat daar helemaal te shaken van de adrenaline. :p
ongeloofelijk.

Brandblusser zit er idd al weer in.(i don't leave home without one!)
En ik had zelfs nog een emmer water bij de hand. Just in case...
Hoefde ik tenminste niet meteen WEER een kilo poeder in mn compartiment te spuiten.
Maar dat geeft wel een beetje aan hoe para ik ben geworden wat betreft brand en mn wagentje....


Ik hoop natuurlijk dat ik de wegen nooit onveilig zal maken. :wink:
Maar ik wil wel zsm weer de weg op met dat ding.

Ik heb alleen nog wel een flinke verlanglijst...
Dit is nog maar het begin.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

we zullen zien mensen....
we zullen zien.

Als het naar behoren werkt allemaal dan ben ik er zeker.

'nuff said.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Gefeliciteerd met je 'achievement', Krijn! :)

Niet alleen 'plaatjes draaien' gaat je goed af! ;)

Is je vriendin er nu eindelijk wel een beetje positief over? :lol:
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

ehm, water???

dan wil er wel eens serieus iets scheuren.....
Immer wieder die verdammte Holländer
Plaats reactie