voor de hobbyisten: ruiten blinderen, doe het zelf..

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Anonymous

mannen die zelf willen gaan knutselen, een handige guide ---> http://www.extremegttuning.com/ruitfaq.html :)

many more faq's to come..
~thijs~
Contacteer:

Goed bezig, ziet er overzichtelijk uit :)
bruno @af
Contacteer:

Maurice,

Nu een fotorepo van de achterruit van een Tigra in één stuk kleven :D (ps : het kan 8) )

Bruno

PS : mooi reportageke anders :wink:
red_Turbo

goed uitgelegd

bij mij is het niet helemaal goed gegaan omdat die ruiten bol zijn he 2 kanten
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Erg overzichtelijk en duidelijk.
Hier kunnen we met z'n allen iets aan hebben denk ik.

Keep up the good work !!
(Ik help wel mee :D )
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Mrtn
Car: R5GTT

Mooi hoor :)

Ik wil graag een tip toevoegen als dat kan;

Sommige ruiten zijn te bol om de folie op aan te kunnen brengen, dan krijg je vouwen en kan de overtollige folie niet weg.

Leg de folie dan met de plakkant naar je toe (naar buiten gericht) op de buitenkant van de ruit. Pak dan nu een heteluchtföhn en blaas op afstand en voorzichtig over de folie. De folie zal nu de vorm van de ruit gedeeltelijk overnemen zodat deze zich makkelijker laat vormen op de ruit.

Vanaf hier ga je weer verder waar jij begint :)
Mrtn = Maarten
Anonymous

Mrtn schreef:Mooi hoor :)

Ik wil graag een tip toevoegen als dat kan;

Sommige ruiten zijn te bol om de folie op aan te kunnen brengen, dan krijg je vouwen en kan de overtollige folie niet weg.

Leg de folie dan met de plakkant naar je toe (naar buiten gericht) op de buitenkant van de ruit. Pak dan nu een heteluchtföhn en blaas op afstand en voorzichtig over de folie. De folie zal nu de vorm van de ruit gedeeltelijk overnemen zodat deze zich makkelijker laat vormen op de ruit.

Vanaf hier ga je weer verder waar jij begint :)
zal het er zeker aan toevoegen. thx :wink:

@ bruno -> wij blij dat we niet me een tigra rijden maar met een renault, maar idd het kan uit 1 stuk, heb ze dat een keer bij tnt in asse zien doen. stond ook wel even versteld, had het nooit verwacht
bruno @af
Contacteer:

idd blij dat we er niet mee moeten rondrijden :D Wij doen dat ook in 1 deel hoor ..

Bruno
Christian

en als je je achter ruit nou wil doen kun je dan het beste de hele achter klep er af halen?

achter ruit mocht toch ook iets
bruno @af
Contacteer:

is niet nodig hoor ...
Christian

omdat je dan de heletijd op je kop moet werken en elke keer met dat folie zit
Mrtn

het werkt wel makkelijker als je je klep los haalt, no makkelijker als je je raam er even uit haalt, mooier ook..
Mrtn = Maarten
Christian

ja zit de achter ruit niet gelijmt dan ?

en wat kost dat folie zo nog en waar kun je dat zo al kopen :)
Ad van Haperen
Contacteer:

kvind het echt een TOP beschrijving eerlijk gezegt alleen is het nog steeds makkelijker gezet dan gedaan. nu lijkt het of iedere boerenlul het kan maar da val toch echt vies tegen
Mrtn

Bij de meeste autozaken is het te koop, bv Brezan, Profile's etc. Tis wel aan de prijs hoor, iets van 50piek voor 'n rol, zal nu wel weer meer zijn, ik heb het al 2 jaar nu, dus iest van €30 voor de meest gangbare merken.

En het is niet makkelijk :( je hebt echt een portie geduld nodig :wink:
Mrtn = Maarten
Christian

ow dat gedult word minder haha ga het gewoon proberen maar ben voor al een paar zaterdag zoet duzz komt nog wel :D
Ad van Haperen
Contacteer:

De folie die ik op mijn ruiten heb zitte was 13 euro per rol en ik ben er ZEER over tevreden dus je hoeft echt nie onnodig dure folie te kopen hoor
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Waarom laat niemand zijn ramen coaten ?? Dan kun je de voorste zijruiten ook lekker zwart maken !!
Het zal zeker wel aan de kosten liggen van het coaten ??
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Anonymous

Hooliead schreef:kvind het echt een TOP beschrijving eerlijk gezegt alleen is het nog steeds makkelijker gezet dan gedaan. nu lijkt het of iedere boerenlul het kan maar da val toch echt vies tegen
ik help je toch in ieder geval met de basis kennis al een eind op weg he :)
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Martijn G (Turbo) schreef:Waarom laat niemand zijn ramen coaten ?? Dan kun je de voorste zijruiten ook lekker zwart maken !!
Mijn vorige Vijfje (helaas verkocht) had dat.
Was door de eigenaar voor mij al gedaan.
Maar ook dat heeft weer zn nadelen ... een keer met een houten balkje vervoeren een dikke kras in de coating....en dat krijg je dus ook niet meer netjes dan.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
-Ray-
Contacteer:

leuk topic dit :)

ik heb zelf ook wel enige ervaring met ramen tinten met folie, heb er zelfs een cursus voor gedaan bij CD Design in sliedrecht.

laatste project van mij:

[img]http://home.wxs.nl/~emmel049/116-1638_IMG.jpg[/img]

[img]http://home.wxs.nl/~emmel049/116-1639_IMG.jpg[/img]

1 ding is zeker: het valt allemaal niet mee om een achterraam dat een beetje bol loopt goed strak te krijgen.

me vorige clio was wel foutloos 8)
Immer wieder die verdammte Holländer
MartijnG
Über-Spammer

Hans (-=Sleepie=-) schreef:
Martijn G (Turbo) schreef:Waarom laat niemand zijn ramen coaten ?? Dan kun je de voorste zijruiten ook lekker zwart maken !!
Mijn vorige Vijfje (helaas verkocht) had dat.
Was door de eigenaar voor mij al gedaan.
Maar ook dat heeft weer zn nadelen ... een keer met een houten balkje vervoeren een dikke kras in de coating....en dat krijg je dus ook niet meer netjes dan.
Wie gaat er dan ook met een houten balk in zijn auto rijden :D
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
MartijnG
Über-Spammer

@ Ray: Dus als er iemand zijn ramen moet laten tinten, dan ben jij de man ?? :wink:
-Ray-
Contacteer:

ehm, ja ;)
Ad van Haperen
Contacteer:

en wie zegt dat je dat met folie niet kan?
[img]http://www.renault-tuning.nl/~rtc287/cl ... ijkant.jpg[/img]
(ja ik weet het die wieldoppen zijn AFSCHUWELIJK maar heb mijn velgen gaar gereden en ben bezig met een andere auto)

Dit zijn mijn ruiten met folie 15% lichtdoorlatend rondom. Ik geef toe het is even wennen, overdag (behalve als er vocht op je ruiten zit) vind ik het echt een vooruitgang maar s'avonds is het wel ERG wennen en je zul je ook best af en toe kapot schrikken als je ineens een fietser zonder licht voor je ziet staat die je aan de zijkant niet had gezien.
Laatst gewijzigd door Ad van Haperen op wo 19 mar 2003 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
bruno @af
Contacteer:

Hooliead schreef: maar s'avonds is het wel ERG wennen en je zul je ook best af en toe kapot schrikken als je ineens een fietser zonder licht voor je ziet staat die je aan de zijkant niet had gezien.
Dat heb je nou net niet met coating 8) :p :wink:
Ad van Haperen
Contacteer:

bruno @af schreef:
Hooliead schreef: maar s'avonds is het wel ERG wennen en je zul je ook best af en toe kapot schrikken als je ineens een fietser zonder licht voor je ziet staat die je aan de zijkant niet had gezien.
Dat heb je nou net niet met coating 8) :p :wink:
Is dat zo? verduisteren is toch verduisteren of zie ik dat nou verkeerd? heb je hier s'avonds dan helemaal geen hinder van en zie je er net zo goed doorheen als zonder blindering?
-Ray-
Contacteer:

ligt ook aan de kwaliteit van de folie. er zit een heel verschil tussen autostyle meuk en goeie folie :)
Robert dB.

-Ray- schreef:ehm, ja ;)
keb hiero nog een ruitje liggen..... :p :wink:
Robert dB.

Christian schreef:ja zit de achter ruit niet gelijmt dan ?
nope, door het verwijderen (lees: afrukken) van de raamrubbers kan je de achterruit er zo uithalen.
bruno @af
Contacteer:

Hooliead schreef:Is dat zo? verduisteren is toch verduisteren of zie ik dat nou verkeerd? heb je hier s'avonds dan helemaal geen hinder van en zie je er net zo goed doorheen als zonder blindering?
Mijn achterramen van de espace zijn allemaal 90% gecoat (10% doorlatend) en zelfs s'nachts durf ik nog achteruit rijden met m'n auto :D Coating heeft de goede eigenschap van een goede doorzichtigheid te bewaren van binnen naar buiten, maar het is idd toch redelijk fragiel :wink:
Anonymous

ik gebruik altij folie van 70 % lichtdoorlatend
is mooi getint dan en dan toch goed zicht, tja waarom geen coating, duur en fragiel :)
Rob

Bedank voor de site,
maar ik heb een paar vraagjes: Ik ga namelijk binnekort de ruiten van een Renault Traffic blinderen, maar ik ga (lees: wil) hier de ruiten niet eruit halen. Is het verstandig om eerst de folie op maar te snijden en daarna erop te plakken of eerst plakken en dan op maat snijden. Met het bol staan van ruiten heb ik gelukkig geen last, want die ruiten zijn zo recht als iedere andere huis ruit.
MartijnG
Über-Spammer

Eerst plakken, dan uitsnijden...
Christian

dus hoelager het getal hoe donderder het word tot hoeveel % mag je de zij achter ruiten en hoeveel % de achter ruit weet iemand dat zo?
Plaats reactie