Low Compression piston set.
voor dat technisch uit te leggen ben je best bij MENNO of SPEEDLINE,ik kan je dat ook uitleggen maar dan snap je er de ballen vanMark G schreef:Kan er iemand mij de voor-/nadelen van vertellen?
Minder compressie, meer turbo-druk, ...?
Wat is het resultaat... en wat zij de nodige extra aanpassingen..
Iemand ervaring mee trowuens?
even voor de duidelijkheid, bij minder compressie kan je meer turbodruk hebben, het geeft op zichzelf geen vermogenswinst.....
nadeel: het verbruik, maar who cares
nadeel: het verbruik, maar who cares
there is no spoon.
klopt wel iets van wat je zegt,maar vermogenwinst nie direkt nee maar wel met andere veranderingen erbij, zoveel power krijg je nie met standaard piston's dit kwestie, betrouwbaarheid.Tijn schreef:even voor de duidelijkheid, bij minder compressie kan je meer turbodruk hebben, het geeft op zichzelf geen vermogenswinst.....
nadeel: het verbruik, maar who cares
Volgens mij als je een lagere compressie hebt kan je meer turbodruk rijden, omdat de absolute druk lager wordt. Maar als je compressie lager wordt is er ook meer brandstof om te verbranden omdat de verbrandigsruimte ook groter wordt. Als je beide op maximale druk hebt( voor het "pingelen") zou je meer vermogen moeten hebben omdat je meer mengsel kan verbranden.
-
- Berichten: 807
- Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
- Locatie: Hoevenen (Antwerpen)
- Contacteer:
Dus als ik het goed begrijp heb je dan in plaats van een 1.4 een (bv) 1.41. ?
Cilinderinhoud wordt ietsje groter, geeft minder compressie, en is iets betrouwbaarder...
Of zit ik er nu compleet naast?
Cilinderinhoud wordt ietsje groter, geeft minder compressie, en is iets betrouwbaarder...
Of zit ik er nu compleet naast?
nee, cylinderinhoud blijft gelijk toch ? boring noch slag veranderen ?
alleen wordt de verbrandingskamer groter.
alleen wordt de verbrandingskamer groter.
there is no spoon.
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Lees het topic nl.techniek.motor - Gesmede Zuigers, Compressie verlagen... ?
Daarin staat heel veel hier over beschreven.
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... highlight=
Daarin staat heel veel hier over beschreven.
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... highlight=
Drive it like you stole it
cylinderinhoud = boring maal slag, dat volume wat de cylinders kunnen verplaatsen dus.
there is no spoon.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Grotere slag is meer cc. Slagvolume (cc) wordt groter door een grotere slag....of lul ik nou ook uit mijn nek ?? 

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
met lage compressie zuigers verander je de slag toch ook niet ? krukas en drijfstangen enzo blijven gelijk toch ?Martijn G (Turbo) schreef:Grotere slag is meer cc. Slagvolume (cc) wordt groter door een grotere slag....of lul ik nou ook uit mijn nek ??
there is no spoon.
Slagvolume veranderd volgens mij ook niet...is toch gewoon een kwestie van de verbrandingskamer wordt groter, er is dus meer ruimte voor de samengeperste brandstof (omdat het slagvolume gelijk blijft) en is er dus minder compressie...toch? aantal cc vernaderd dan wel iets lijkt mij!
Maar ik heb mijn kennis ook maar uit Piet Olyslager's "Auto ABC"
Maar ik heb mijn kennis ook maar uit Piet Olyslager's "Auto ABC"

nee, want daarmee wordt het aantal cc's niet berekend.
cylinderinhoud is boring maal slag
[img]http://static.howstuffworks.com/gif/engine-inline-4.gif[/img]
cylinderinhoud is boring maal slag
[img]http://static.howstuffworks.com/gif/engine-inline-4.gif[/img]
there is no spoon.
Euum ok!
maar wat ik dus bedoel is dat op dit plaatje zie je de zuigers tot helemaal bovenaan gaan bij een dikkere koppakking of andere zuigers gaan ze niet meer tot helemaal bovenaan waardoor de compressie minder wordt toch? aantal cc's zal dan idd wel gelijk blijven. Feit blijft, tis een pre als je met de druk gaat spelen! 


bovenaan in dit plaatje is dus TOT de verbrandingskamers. Daarboven wordt het groter bij een lagere compressie, kleiner bij een hogere compressie, maar dit plaatje blijft hetzelfde.
there is no spoon.
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Ben ik het niet mee eens!jeroen.k schreef: Feit blijft, tis een pre als je met de druk gaat spelen!
Het hangt er vanaf wat je onder met druk spelen verstaat.
De compressie verlagen is nodig als je met 3 bar gaat rijden ja.
En dat is exact wat onze engelse vrienden doen om sprintjes mee te trekken.
Maar voor dagelijks verkeer is dat niet zo heel erg geweldig.
Ik ga met 1.4 en mischien af en toe wat hoger tot 1.6 ofzo bar rijden. Maar ik ga m'n compressie niet verder verlagen dan alleen maar een dikke koppakking.
Want het is gewoon weg niet nodig met zo relatief weinig druk.
Als je over de 2 bar heen gaat dan zou ik compressie verlagen met andere zuigers en bussen gaan proberen. Maar verders nergens voor nodig....
*correct me if I'm wrong*
Laatst gewijzigd door RickGT TURBO op wo 12 mar 2003 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Drive it like you stole it
-
- Berichten: 807
- Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
- Locatie: Hoevenen (Antwerpen)
- Contacteer:
Meer turbodruk... geen vermogenwinst..Tijn schreef:even voor de duidelijkheid, bij minder compressie kan je meer turbodruk hebben, het geeft op zichzelf geen vermogenswinst.....
Waarom verkopen ze dan die dingen?
Of... minder compressie, meer turbodruk.. iets vermogenwinst en betrouwbaarder dan standaar set met extra turbodruk...?
Het blijft me vaag wat de voor en nadelen zijn...
Daarom zeg ik ook tis een pre, dus niet noodzakelijk, maar wel beterRickGT TURBO schreef:Ben ik het niet mee eens!jeroen.k schreef: Feit blijft, tis een pre als je met de druk gaat spelen!
Het hangt er vanaf wat je onder met druk spelen verstaat.
De compressie verlagen is nodig als je met 3 bar gaat rijden ja.
En dat is exact wat onze engelse vrienden doen om sprintjes mee te trekken.
Maar voor dagelijks verkeer is dat niet zo heel erg geweldig.
Ik ga met 1.4 en mischien af en toe wat hoger tot 1.6 ofzo bar rijden. Maar ik ga m'n compressie niet verder verlagen dan alleen maar een dikke koppakking.
Want het is gewoon weg niet nodig met zo relatief weinig druk.
Als je over de 2 bar heen gaat dan zou ik compressie verlagen met andere zuigers en bussen gaan proberen. Maar verders nergens voor nodig....
*correct me if I'm wrong*


-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Okidokie...
Wanneer en wat ga jij aan je motor doen overigens?
Wanneer en wat ga jij aan je motor doen overigens?
Drive it like you stole it
Nadelen:
Lagere compressie = minder koppel bij lage toeren (lees: tot de turbo het tekort compenseerd) + onzuiniger rijden. Als je de compressie te ver verlaagd zal de auto voor dagelijks gebruik onprettig worden omdat je de motor op toeren zal moeten houden om een beetje trekkracht te hebben.
Voordelen:
Minder kans op pingelen. De maximaal toelaatbare turbodruk (= pingelgrens) wordt hoger, waarmee het gebrek aan koppel kan worden overwonnen, en uiteindelijk het vermogen toe zal nemen. Hiervoor is echter vrijwel zeker een grotere turbo nodig, wat ook nog weer zal resulteren in een later inkomende turbo (dus nog langer wachten op een beetje trekkracht) en een groter turbogat.
Kortom het is leuk, maar niet voor dagelijks gebruik.
Die driehonderdzoveel pk engelse wagens kunnen heel hard (maximaal vermogen is hoog), maar zijn amper normaal te rijden (onder de 3000(o.i.d.) toeren doet 'ie niks).
Lagere compressie = minder koppel bij lage toeren (lees: tot de turbo het tekort compenseerd) + onzuiniger rijden. Als je de compressie te ver verlaagd zal de auto voor dagelijks gebruik onprettig worden omdat je de motor op toeren zal moeten houden om een beetje trekkracht te hebben.
Voordelen:
Minder kans op pingelen. De maximaal toelaatbare turbodruk (= pingelgrens) wordt hoger, waarmee het gebrek aan koppel kan worden overwonnen, en uiteindelijk het vermogen toe zal nemen. Hiervoor is echter vrijwel zeker een grotere turbo nodig, wat ook nog weer zal resulteren in een later inkomende turbo (dus nog langer wachten op een beetje trekkracht) en een groter turbogat.
Kortom het is leuk, maar niet voor dagelijks gebruik.
Die driehonderdzoveel pk engelse wagens kunnen heel hard (maximaal vermogen is hoog), maar zijn amper normaal te rijden (onder de 3000(o.i.d.) toeren doet 'ie niks).
Mark G schreef:Dus als ik het goed begrijp heb je dan in plaats van een 1.4 een (bv) 1.41. ?
Cilinderinhoud wordt ietsje groter, geeft minder compressie, en is iets betrouwbaarder...
Of zit ik er nu compleet naast?
Vergelijk het maar met een fietspomp, als je de fiets pomp halverwege houdt en je trekt hem helemaal uit, heb je maar een "halve fietspomp"lucht opgezogen.
-
- Berichten: 807
- Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
- Locatie: Hoevenen (Antwerpen)
- Contacteer:
Supper antwoord...Matijs schreef:Nadelen:
Lagere compressie = minder koppel bij lage toeren (lees: tot de turbo het tekort compenseerd) + onzuiniger rijden. Als je de compressie te ver verlaagd zal de auto voor dagelijks gebruik onprettig worden omdat je de motor op toeren zal moeten houden om een beetje trekkracht te hebben.
Voordelen:
Minder kans op pingelen. De maximaal toelaatbare turbodruk (= pingelgrens) wordt hoger, waarmee het gebrek aan koppel kan worden overwonnen, en uiteindelijk het vermogen toe zal nemen. Hiervoor is echter vrijwel zeker een grotere turbo nodig, wat ook nog weer zal resulteren in een later inkomende turbo (dus nog langer wachten op een beetje trekkracht) en een groter turbogat.
Kortom het is leuk, maar niet voor dagelijks gebruik.
Die driehonderdzoveel pk engelse wagens kunnen heel hard (maximaal vermogen is hoog), maar zijn amper normaal te rijden (onder de 3000(o.i.d.) toeren doet 'ie niks).
dus om goed te zijn moet je bij de aanschaf van een lage compressie set een grotere turbo plaatsen, en al de nodige aanpassingen doen om het vermogen baas te kunnen.. + het niet prettig rijden voor dagelijks gebruik..
Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoeveel je de compressie verlaagt, maar het is in ieder geval zeker dat de druk dubbel omhoog moet: eerst om het verlies aan koppel te compenseren, en vervolgens om dat te doen waar het om begonnen was: meer druk rijden
De kans dat de standaard T2 genoeg flow aankan om dit te bewerkstelligen is niet zo groot, dus zit je meteen tegen de aanschaf van een Hybride turbo aan te kijken.
Bovendien kan je met de standaard compressie ook over de 200 pk, als je het een beetje goed aanpakt. Zoals Rick ook al zei is dik 1,5 bar prima haalbaar. Als je maar zorgt dat je een gereviseerde (lees: schone en rechte) cilinderkop hebt, en een goed werkende ontsteking (bij voorkeur Re209) met een pingelsensor. Voeg daar een grote intercooler, een oliekoeler, een aangepaste carburateur en een Hybride turbo aan toe en dan moet je een heel eind komen

Bovendien kan je met de standaard compressie ook over de 200 pk, als je het een beetje goed aanpakt. Zoals Rick ook al zei is dik 1,5 bar prima haalbaar. Als je maar zorgt dat je een gereviseerde (lees: schone en rechte) cilinderkop hebt, en een goed werkende ontsteking (bij voorkeur Re209) met een pingelsensor. Voeg daar een grote intercooler, een oliekoeler, een aangepaste carburateur en een Hybride turbo aan toe en dan moet je een heel eind komen

-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22
Nog even een kleine toevoeging Matijs: Je compressieverhouding t.o.v. de gekozen nokkenas is ook zeer belangrijk.
Als vuistregel geldt: bij een hogere compressieverhouding kan er gebruik gemaakt worden van een wildere nokkenas (grotere 'duration') en andersom.
De standaard compressieverhouding is echter prima gekozen, dus ik zou daar verder niets aan veranderen.
Wat Matijs zegt over hogere drukken rijden is inderdaad mogelijk met de aanpassingen zoals beschreven, maar met name de temperatuurhuishouding is cruciaal. Bij 1.2 bar of hoger is het raadzaam waterinjectie toe te passen (naast een grotere intercooler) en benzine met een hoger octaangetal (TurboMax bijvoorbeeld). Zelf kan je ook Tolueen of MTBE (Methyl Tertiair Buthyl Ether) aan je benzine toevoegen (circa 10%) om een hoger octaangetal te bereiken.
Vaak hoort bij hogere vuldrukken ook een wat te rijk mengsel (werkt als koeling), dus je carburateur, (progressieve)drukregelaar en brandstofpomp moeten hiervoor geschikt zijn.
Grt. Blue Thunder
Als vuistregel geldt: bij een hogere compressieverhouding kan er gebruik gemaakt worden van een wildere nokkenas (grotere 'duration') en andersom.
De standaard compressieverhouding is echter prima gekozen, dus ik zou daar verder niets aan veranderen.
Wat Matijs zegt over hogere drukken rijden is inderdaad mogelijk met de aanpassingen zoals beschreven, maar met name de temperatuurhuishouding is cruciaal. Bij 1.2 bar of hoger is het raadzaam waterinjectie toe te passen (naast een grotere intercooler) en benzine met een hoger octaangetal (TurboMax bijvoorbeeld). Zelf kan je ook Tolueen of MTBE (Methyl Tertiair Buthyl Ether) aan je benzine toevoegen (circa 10%) om een hoger octaangetal te bereiken.
Vaak hoort bij hogere vuldrukken ook een wat te rijk mengsel (werkt als koeling), dus je carburateur, (progressieve)drukregelaar en brandstofpomp moeten hiervoor geschikt zijn.
Grt. Blue Thunder
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Menno schreef:pretbekRickGT TURBO schreef:Ik ga met 1.4 en mischien af en toe wat hoger tot 1.6 ofzo bar rijden.
relatief weinig druk.

Ik bedoelde dus uiteraard relatief weinig druk als je de engelse tuners moet geloven.... Dus 2.5 tot 3 bar....
En inderdaad pret...

En Blue Thunder inderdaad water injectie...
Bij mij komt er een Aqua Mist systeem bij....
Drive it like you stole it