ACT: Je eigen auto VS iemand anders auto. I

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Gesloten
Mickael

Peter @ Malta schreef:Wat is nou eigenlijk de beste manier op hard op te trekken? (Impliciet geef ik hiermee aan dat ik er niet zo geweldig goed in ben; ja, lach maar. :) )

- Peter
:lol: :lol:

Nee geintje,

Het is eigenlijk een gevoel en niet zo zeer van draai zo veel toeren laat je koppeling voor z'n stuk los en gaan.

Mijn eigen manier is als volgt: Als ik echt sprint zeg maar, Laat de motor een beetje op toeren komen (lees z'n 2500trn) en zorg ervoor dat de koppeling nog net niet pakt.

Als het licht op groen gaat laat ik snel, maar niet te snel me koppeling op komen met een redelijk wat gas. Tja en dan komt het nu op gevoel aan. Bij jou auto zal het volgende niet erg moeilijk zijn (weinig vermogen). Ik probeer met een halve slag wielspin weg te komen, soms lukt dit niet en heb je toch meer wielspin als verwacht dan moet je dus met je gas spelen om hem uit een spin te krijgen of doorschakelen (ik heb over het algemeen pas na 3500 toeren wielspin, want dan komt mijn vermogen pas echt los.).

Als ik het net wel net niet ga winnen hou ik iets gas bij het overschakelen.

Tja dit is mij manier, maar wil niet zeggen de juiste manier!

Het is gewoon proberen proberen en nog eens proberen.

TIP: Laat je koppeling niet te snel schieten, als je dit doet heb je gauw te veel spin.
Anonymous

Ploegah schreef:wat is er eigenlijk zo leuk aan sprinten ?

Tis toch veel leuker om op een parcours met bochten te kijken wie de grootste p.. uhm snelste auto heeft ?
Misschien een adrenaline-kick? Ik geef maar een optie hoor...
Xedrah

stephan schreef:
Misschien een adrenaline-kick?
Absoluut! Als ik er nu aan denk, dan krijg ik al een flinke stoot.
Ben er een beetje gek van. :p
Mickael

Tis toch veel leuker om op een parcours met bochten te kijken wie de grootste p.. uhm snelste auto heeft ?
Wat daar leuk aan is :p nou de kick die je heb als er weer een volledig aan stront hebt gereden en de zure gezichten van de gasten die je weg rijd.

Pas geleden kwam mijn vriendin een soepie tegen nou zijn gezicht had je moeten zien toen zij met +200 hem voorbij kwam en hij het niet meer bij kon houden echt onbetaalbaar. Ze heeft het er nog steeds over.
Riël
Über-Spammer

Opschakelen kun je het beste bij dat toerental waar de ingezette overbrengingsverhouding*koppel bij huidig toerental gelijk wordt aan de nieuwe overbrengingsverhouding*koppel bij nieuw toerental. Dit valt met een koppelkromme en de versnellingsbakverhoudingen makkelijk te berekenen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
*Stephan_RSI*

Riël schreef:Opschakelen kun je het beste bij dat toerental waar de ingezette overbrengingsverhouding*koppel bij huidig toerental gelijk wordt aan de nieuwe overbrengingsverhouding*koppel bij nieuw toerental. Dit valt met een koppelkromme en de versnellingsbakverhoudingen makkelijk te berekenen.
Zou je dat dan ff voor elke renault willen berekenen :p :).
-Ray-
Contacteer:

Tom schreef:maar volgens mij was er van de week iemand die zei dat 30% wielspin optimaal is
ja maar die heeft een wielspin-rekenmachine en indicator in ze car... :p
Immer wieder die verdammte Holländer
Robert dB.

:lol: :lol: Steef de wizzkid
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Gewoon het toerental opzoeken voor het maximum koppel en maximaal vermogen.

Neem een Clio Wiliams:
Maximaal koppel bij 4500 toeren
Maximaal vermogen bij 6100 toeren (fabrieksopgave)

En dan zorgen dat je tot de 6100 rpm doortrekt(en niet verder want dan heb je alleen maar minder vermogen beschikbaar) en dan doorschakelen zodat je ongeveer op de 4500 rpm terugvalt.

Zo ga je het beste met je motorvermogen om...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Robert dB.

moet och zeggen dat hij tot ca. 7000rpm lekkerder doortrekt dan in een hogere versnelling rond de 4500rpm....maar misschien is dat wel schijn?!
Anonymous

of nog ene stukje doorhalen na 6100 zodat je weer gunstig op de kromme zit in de volgende versnelling.

in de regel moet je best ver door
Tom
Moderator
Car: MB

Robert dB. schreef:moet och zeggen dat hij tot ca. 7000rpm lekkerder doortrekt dan in een hogere versnelling rond de 4500rpm....maar misschien is dat wel schijn?!
zal deels waar zijn denk ik maar ook deels schijn inderdaad. Het geluid speelt in dit geval ook een belangrijke rol in de snelheidsbeleving
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-Ray-
Contacteer:

neem een devil groep N @ 7000 rpm of standaard demper, bij welke ga je harder voor je gevoel??
Anonymous

als je je max. hebt op 6100 moet je daar zoveel mogelijk omheen zitten, dus lekker doortrekken die hap.
Matijs
Contacteer:

Hoever je door moet trekken hang er dus vanaf hoever hij in toeren terugvalt bij het schakelen. Zoals hierboven al gezegd is het de truuk bij het sprinten om de volgende versnelling te beginnen rond het toerental waar het maximale koppel beschikbaar is. Hoe sneller je schakelt, hoe minder ver je over het toerental van het maximale vermogen heen hoeft. En hoe lichter je vliegwiel, hoe sneller hij terug zal vallen in de toeren (dus weer sneller schakelen). Bij het hard scheuren gelden weer andere regels, omdat je dat voornamelijk rond het maximale vermogen wil blijven zitten.
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

Gisteravond. Op de terug weg met de 19 16v, kwam net
uit de schuur waar mijn 5gt turbo staat. Al vanaf de schuur een BMW achter mij & mijn maatje jeroen reed voor mij(ook 19 16v). Hij zat de hele tijd te drukken op een stuk waar hij niet mag inhalen. Hij had wel zin om in te halen, maar ja als een slingerende gek voor je rijdt ben toch wat voorzichtig he. Bij een stoplicht met twee rijstroken en een rijtje auto's wij links hij rechts.
Trekt de rechterbaan harder op afslaant verkeer :evil: . Dus ik er achter, gevolgd door jeroen. Hij naar links een andere auto inhalen, wij er achter. Toen blijf hij links wij er samen rechts voorbij :) . Bij het volgende stoplicht stond hij schuin achter ons. Jeroen beetje sjansen 8) met z'n dochter, hij not amused. Bij volgende stoplicht ik rechts hij links
en jeroen achter mij. Erg jammer als je door twee 19 16v's tegelijk zoek getrokken wordt :lol: .

Overigens was het een nieuw model BMW 530i.
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Matijs
Contacteer:

Om nou te zeggen dat ik helemaal voor me zie... nee. Je dichtkunsten laten wat te wensen over :wink:
Roy
Moderator

[Maus-style] Ik snap er geen ruk van [Maus-style] :lol: :lol: :lol:
5 GT Turbo '88 GT5
Patrick

Robert dB. schreef:Dit schreeuwt om een RTC-sprintdag :D
ja graag :D en ik denk ook niet dat wij altijd sneller zijn,maar is wel eens leuk om te meten lijkt mij :wink:
tja wat een quadra betreft heb ik begrepen dat die wat trager zijn door extra gewicht en overbrengingsverlies,en ze hebben sowiso minder vermogen dan een tweewielaangedreven 21t.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Patrick

Riël schreef:Toch moet mijn 5 straks die 21-jes van jullie tot 100 achter zich laten ... mmm ... :D
zien is geloven :wink: :D
-Ray-
Contacteer:

dat zou ik ook wel eens willen meemaken :)
Riël
Über-Spammer

Ik ook :lol:

Nee over dat schakelen, geef me es een koppelkromme (niet alleen de maxen, daar heb ik niet veel aan) en de overbrengingsverhoudingen, geef ik je de schakelmomenten! En die zijn niet in elke versnelling op hetzelfde toerental!

W8, wie was dat met die dubbele carborateur? Die had een rollenbankuitdraai, dat is ideaal. Ik ga dat hier posten, wanneer hij het best kan schakelen ok?
Ruud

ben der toch wel bang voor dat wij met de 5 jes de druk wel heel er hoog moeten op draaien om de 21 voor te blijven in de sprint. Ik heb er zelf ook vaker met een 21 gereden maar als ze willen gaan ze geloof mij maar. Wil jullie alleen van een afgang behouden.
Patrick

Ruud schreef:ben der toch wel bang voor dat wij met de 5 jes de druk wel heel er hoog moeten op draaien om de 21 voor te blijven in de sprint. Ik heb er zelf ook vaker met een 21 gereden maar als ze willen gaan ze geloof mij maar. Wil jullie alleen van een afgang behouden.
haha :D :wink:
Riël
Über-Spammer

Bwa kom er niet lekker uit... kijk er nog es naar later :p
Sander101

Jaaaa goed idee. Een RTC-Sprintdag!!

Ik zal vast een lijstje maken :lol: :lol:

---- Naam ----- ----Auto ----

Sander Clio 2.0 RS
Sander101

Dan kunnen we wel op een zondagmiddag de 5e start- landingsbaan op Schiphol afhuren :D
gille
Contacteer:

clio_rally schreef:Hehe, misschien leuk om een keer tegen onze RS te sprinten? Niet veel aan gebeurd, wel een stuk lichter dan normaal natuurlijk... Ik zelf betwijfel toch een beetje of een bij gelijke chauffeurs de RS echt langzamer is dan een gechipte Willie, lijkt me erg sterk (als de Willie natuurlijk echt getuned is legt hij het wel af, maar alleen een chip...). De chauffeur is zo belangrijk, scheelt makkelijk een seconde tot de 100, en dat is veel...
Maar ok, in de integrale kan ik jullie sowieso hebben :lol: :lol: :lol:

Gijs
ok kom maar met die integrale,heb nog geen moeite met een imprezza dus een fiatje excuses een lancia kan er ook af,en anders moet ik mijn oude carlos saintz nog eens opzoeken voor de lancia op te eten 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
-Ray-
Contacteer:

[quote="Sander101"]Jaaaa goed idee. Een RTC-Sprintdag!!

Ik zal vast een lijstje maken :lol: :lol:

Sander Clio 2.0 RS
Ray Walther PPK (starter) :D
Peter @ Malta
Contacteer:

Heb je al eens een bocht met een Scénic genomen? :lol:

- Peter
Peter @ Malta
Contacteer:

Martijn G (Turbo) schreef:Gewoon het toerental opzoeken voor het maximum koppel en maximaal vermogen.

Neem een Clio Wiliams:
Maximaal koppel bij 4500 toeren
Maximaal vermogen bij 6100 toeren (fabrieksopgave)

En dan zorgen dat je tot de 6100 rpm doortrekt(en niet verder want dan heb je alleen maar minder vermogen beschikbaar) en dan doorschakelen zodat je ongeveer op de 4500 rpm terugvalt.

Zo ga je het beste met je motorvermogen om...
Ah, dankjewel! Volgens de opgaven van Renault:

Maximaal koppel bij 3750 TPM
Maximaal vermogen bij 6000 TPM

Overigens heb je aan sprinten hier veel meer dan aan hard scheuren. Je hebt nauwelijks rechte stukken. Bovendien plakken ze wel veel stickers en spoilers op hun auto's, maar ik heb het idee dat mijn 1.4 niet eens zo traag is. Kun je nagaan.

Wat wel een nadeel van deze auto is de hoogte, dus strak door een bocht is er niet bij. Sowieso zijn daar de wegen te glad voor. Er is bijvoorbeeld een stuk waar je vanaf een redelijk recht stuk komt en iedereen 80, 90 rijdt, vervolgens gaat het omlaag en dan een iets te scherpe bocht naar links. De vangrail heeft daar dan ook een deuk.

Nu eens kijken wanneer ik dit in de praktijk kan brengen. :)

- Peter
Rory

Heb je al eens een bocht met een Scénic genomen?

- Peter
Ja 'helaas' wel :) Op vakantie met een Scenic 1.6 op stap geweest en toen iets te enthousiast sturen, je voelt heel de wagen over het wegdek schuiven, terwijl als ik het met mn Clio zou doen het wel zou halen :| Had ook constant het idee dat hij zou overhellen :D... maar die ruimte en comfort, heerlijke wagen 8)
Roy
Moderator

patrick 21TURBO schreef:
Riël schreef:Toch moet mijn 5 straks die 21-jes van jullie tot 100 achter zich laten ... mmm ... :D
zien is geloven :wink: :D
Toch kom je met een snelle 5 een heel eind denk ik :D
Maar als er een rtc sprintdag komt doe ik zeker mee :D

Sander Clio 2.0 RS
Ray Walther PPK (starter) :D
Roy R5 GTT
5 GT Turbo '88 GT5
Robert dB.

volgens mij ben jij inderdaad net zo snel Roy...zeker als je turbodruk omhoog gooi
Mickael

Wat is eigelijk het standaard vermogen van een 21T?

Liefst met toerental en koppel.

En wat is heet gewicht van z'n ding?

Mag je op de RTC sprint dag ook met een niet renault komen? (ben bezig met een VW 2.9T :p )
Gesloten