[R5GTT] Uitlaat kiezen...

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ik ben aan het kijken naar verschillende uitlaten voor een R5GTT. Wat zijn jullie ervaringen over verschillende uitlaten. Ik heb zelf bij Improve Tuning gekeken. Wat is de beste uitlaat en welke geeft het mooiste geluid ??

-Een Devil
-Een Remus
-Een Supersprint
-Een Sebring
-Een Peco
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Foeke
Berichten: 2742
Lid geworden op: do 21 feb 2002 0:00
Locatie: Leeuwarden

Ik zou zelf gaan voor een devil >-)
of een peco 8)
heb onder m'n clio 16V een sebring zitten maar zit er aan te denken om er wat groffer geschut onder te hangen

Mzzls :-*
jnjansen_r5gtturbo
Berichten: 1001
Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Wat ik eigenlijk mis in het rijtje is het merk Magnex, deze levert voor de R5GTT een mooi RVS systeem voor niet al te veel.
Kijk voor meer info: EPS of kijk op de Homepage van Magnex

p.s. zet je boxen wat harder als je de site van Magnex bezoekt :wink:
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

idd Magnex is ook een heel goed merk, maar ik vind 465 Euro toch niet niks. Alhoewel, voor een rechte pijp en een demper in RVS valt het misschien nog wel mee...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Persoonlijk zou ik nooit voor een Devil gaan, want dat vind ik echt niet klinken. Een uitlaat moet een zwaardere brom veroorzaken, maar een Devil geeft alleen maar herrie... Knetteren en zo. Niet ,ijn voorkeur.

Ik heb er nu een Sebring onder liggen en die heeft niet héél veel effect wat geluid betreft. Bij stationair hoor je het verschil nauwelijkt, maar als je boven 3000 tpm het gas loslaat knalt 'ie aardig. Ik heb overigens ook een holle tussenpijp.
Foeke
Berichten: 2742
Lid geworden op: do 21 feb 2002 0:00
Locatie: Leeuwarden

Merijn schreef: maar een Devil geeft alleen maar herrie... Knetteren en zo.
Ik heb er nu een Sebring onder liggen en die heeft niet héél veel effect wat geluid betreft. Bij stationair hoor je het verschil nauwelijkt, maar als je boven 3000 tpm het gas loslaat knalt 'ie aardig. Ik heb overigens ook een holle tussenpijp.
van dat knetteren en herrie hou ik wel wel van, is persoonlijk ieder z'n eigen, maar wat je van die sebring zegt heb je gelijk in als ie stationair loopt is het gewoon 10x nix maar bij wat hogere toeroen doet ie wat meer mijn tussendemper zit er (nog) tussen maar binnenkort niet meer


Mzzls
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

keb een Scorpion RVS uitlaat: 63mm vanaf de turbo, en alleen een einddemper met 4" eindstuk. Bij lage belasting hoor je 'm niet, bij vollast brult ie stevig ( :( ) . Bij constante snelheid begin je 'm vanaf 120km/h te horen.

De dikte maakt 't overigens wel lastig om 'm in de buurt van tank/achteras rammelvrij op te hangen, met de opening netjes in 't midden van de bumperuitsparing.
rev it like a rental
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Helemaal met Menno en F16valve eens, niks brommen, rochelen moet dat ding! Al die baspijpen die onder golfjes en CRX-en hangen (ik noem dat regenpijpen) is gewoon helemaal niks. Ik zie/hoor vaak genoeg van die suffe golfjes CL met zo'n pijp eronder, daarmee kan je de invalidewagen van je opa nog aardig laten klinken... Een uitlaat moet juist rustig zijn bij lage toeren en gaan huilen en krijsen als je hem eens lekker in de begrenzer hangt. Menno heeft het zo te horen goed voor elkaar... 8)

Een klein voorbeeldje: uitlaat.mp3 (126KB). Okee, dit is een Lamborghini Countach, dus dat word lastig met een 1.4 vierpitter, maar je begrijpt wat ik bedoel :D
jnjansen_r5gtturbo
Berichten: 1001
Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Matijs schreef:Helemaal met Menno en F16valve eens, niks brommen, rochelen moet dat ding!
Dit geluid verkrijgt men ook met een RVS Magnex systeem;)
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Merijn schreef:Persoonlijk zou ik nooit voor een Devil gaan, want dat vind ik echt niet klinken. Een uitlaat moet een zwaardere brom veroorzaken, maar een Devil geeft alleen maar herrie... Knetteren en zo. Niet ,ijn voorkeur.
Je hebt verschillende soorten Devil. Het demperloze systeem van Devil "knettert". Maar de Devil met alleen een (trompet)einddemper klinkt erg mooi, die veroorzaakt "een zwaardere brom". Er is ook nog een Devil einddemper die helemaal geen herrie maakt, gooi daar wat terpentine etcetc in, laat hem uitfikken, en ook uit die komt dan een mooie brom.
Foeke
Berichten: 2742
Lid geworden op: do 21 feb 2002 0:00
Locatie: Leeuwarden

check dit topic ook ff over devil uitlaat

http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... 84#1105684

Mzzls
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

jnjansen_r5gtturbo schreef:
Matijs schreef:Helemaal met Menno en F16valve eens, niks brommen, rochelen moet dat ding!
Dit geluid verkrijgt men ook met een RVS Magnex systeem;)
En ik zie dat dat aanzienlijk goedkoper is dan de 2 1/2" van GT Tuning. Scheelt bijna 200 muntjes. Is die Magnex ook de volle doorsnede vanaf de turbo? Er staat 'incl. downpipes', dus ik neem aan dat ze bedoelen dat de turbo elbow en de downpipe er ook bij zitten, maar hebben die ook dezelfde doorsnede als de pijp?
Laatst gewijzigd door Matijs op wo 15 mei 2002 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

Chris schreef: Je hebt verschillende soorten Devil. Het demperloze systeem van Devil "knettert". Maar de Devil met alleen een (trompet)einddemper klinkt erg mooi, die veroorzaakt "een zwaardere brom". Er is ook nog een Devil einddemper die helemaal geen herrie maakt, gooi daar wat terpentine etcetc in, laat hem uitfikken, en ook uit die komt dan een mooie brom.
Die trompetvorm heb ik eens een middagje bij chris beluisterd (lustummeeting CRS) en dat was aardig OK moet ik zeggen.
Michel Meganefreak
Berichten: 1185
Lid geworden op: vr 19 okt 2001 0:00
Locatie: Meganefreak-city
Contacteer:

ik ben zelf ook meer voor een diepe sound, maar in de hoge toeren mag ie wel een beetje gaan krijsen (16v doet dat zowiezo wel :) )

Ik heb nu een Remus en ben best tevreden met het geluid, niet te gewoon netjes. Ik zit echter te denken aan een uitlaatsysteem L+r en heb me een beetje georienteerd op systemen die met de hand worden gemaakt.

Ikzelf ga denk ik voor een proinox (ik moet bruno nog wel ff mailen erover ;)) en dan 105mm l+r, compleet van rvs dus, dit kost uiteraard wat meer dan een remus, maar is daarentegen wel weer apart.

Maar proinox maakt alle dempers op maat en dus ook bijv. 1 pijp van 105 mm aan 1 kant.......dit is net zo duur of miss. wel goedkoper dan een remus/sebring/devil en je hebt maatwerl + 5 jaar garantie.

voorbeeldje:

[img]http://www.proinox.be/images/saxo1.jpg[/img]

Iets om over na te denken dus ;)

kijk ook eens op http://www.proinox.be
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Ik heb een groep N (rally) uitlaat van OMP, gekocht bij Improve Tuning voor 550 gulden.

Dat is een middendemper en een einddemper met een chromen eindstuk. De dempers zijn behoorlijk klein (+/- 12cm doorsnee geschat), maar het geluid is zeker niet te hard. Als je normaal 120 rijdt hoor je niet zoveel, pas bij gasgeven komt er een dikke brom.

Buiten de auto klinkt het bij vol optrekken een beetje als een subaru, als je dat geluid kent, lekker diep en stoer dus. Dat is echt een supergaaf geluid.

Aanrader dus en niet te duur.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

neem gewoon de groep N Devil (demperloos). Deze geeft een lekkere rochel bij gas los en is zeker niet storend bij consante snelheid. :)
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

ik heb hier thuis een zelf gebouwde uitlaat liggen. deze zat(zit) onder mijn rooie gtt. ik heb mijn middendemper op de plek van de einddemper gelast. Klinkt heel mooi en is niet zo hard dat je last van de oren krijgt. Voor mijn andere gtt ga ik voor een 64mm pijp met misschien een demper om het geluid te veranderen. Ik laat het straks bij e.p.s. doen(het is toch haast bij mij om de hoek).
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

Of je neemt een sidepipe 8) 8) 8) 8)
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

dat komt er dus bij mij onder. Heb een hekel aan een uitlaat die over de achteras heen moet en dan ook nog de hele tijd tegen de achteras aan bonkt. Vreselijk irritant is dat.
There will be plenty of time to rest when your dead
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Ow ja, vet rochelen doet ie ook. :)

Zal wel een beetje vergelijkbaar zijn met die groep N van Devil
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

ik heb een Peco Big Bore 2 76mm. Ligt nu in de schuur wegens roestschade. Mooi geluid, wel vermoeiend. Zwolle-Rosmalen=koppijn. En dat is alleen de einddemper....
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Martijn *Baccara* schreef:. Mooi geluid, wel vermoeiend. Zwolle-Rosmalen=koppijn.
Daar wordt je dus niet errug vrolijk van :( :(
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Neuh. Als je de auto voor de lol hebt wel, maar als ENIGE auto, nee, geen aanrader. net iets té.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
jnjansen_r5gtturbo
Berichten: 1001
Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Matijs schreef:
jnjansen_r5gtturbo schreef:
Matijs schreef:Helemaal met Menno en F16valve eens, niks brommen, rochelen moet dat ding!
Dit geluid verkrijgt men ook met een RVS Magnex systeem;)
En ik zie dat dat aanzienlijk goedkoper is dan de 2 1/2" van GT Tuning. Scheelt bijna 200 muntjes. Is die Magnex ook de volle doorsnede vanaf de turbo? Er staat 'incl. downpipes', dus ik neem aan dat ze bedoelen dat de turbo elbow en de downpipe er ook bij zitten, maar hebben die ook dezelfde doorsnede als de pijp?

De set wordt geleverd met downpipe, maar zonder turbo elbow, bij mij zat tie er niet bij, maar die was tweede hands. De set ziet eruit als deze van EPS.


[img]http://www.uitlaten.com/imagesb/123.jpg[/img]
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Stefijn (ZakRaket) schreef:Ow ja, vet rochelen doet ie ook. :)

Zal wel een beetje vergelijkbaar zijn met die groep N van Devil
Dat denk ik niet.

De groep N van Devil heeft geen dempers, jij hebt er twee, dus.....
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Floris
Berichten: 1184
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Voor een mooie gallery van einddempers voor Sebring moet je ff de onderstaande URL aanklikken;

http://www.gkb-import.nl/eindpijp.htm

Zelf heb ik ook een vraagje...
Ik heb onder mijn GTT een Sebring hangen, en deze lijkt op de onderstaande, maar een ouder type denk ik. Wie weet waar ik het over heb en welke dat dan is? (+ heeft iemand daar wat over te vertellen?)

[img]http://www.gkb-import.nl/sebringrxt.jpg[/img]
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Chris schreef:
Stefijn (ZakRaket) schreef:Ow ja, vet rochelen doet ie ook. :)

Zal wel een beetje vergelijkbaar zijn met die groep N van Devil
Dat denk ik niet.

De groep N van Devil heeft geen dempers, jij hebt er twee, dus.....
Maar groep N moet aan bepaalde eisen voldoen, vandaar dat ik dat zei
Foeke
Berichten: 2742
Lid geworden op: do 21 feb 2002 0:00
Locatie: Leeuwarden

Heeft brezan dat spul ook tekoop of zit er in in friesland nog wat andere zaken die zich veel bezig houden met tuning en vooral Renault tuning behalve dan een zaak zoals ype kramer en wassenaar in leeuwarden.

Mzzls
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Goof
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Locatie: Den Haag

Stefijn (ZakRaket) schreef:Ik heb een groep N (rally) uitlaat van OMP, gekocht bij Improve Tuning voor 550 gulden.

Dat is een middendemper en een einddemper met een chromen eindstuk. De dempers zijn behoorlijk klein (+/- 12cm doorsnee geschat), maar het geluid is zeker niet te hard. Als je normaal 120 rijdt hoor je niet zoveel, pas bij gasgeven komt er een dikke brom.

Buiten de auto klinkt het bij vol optrekken een beetje als een subaru, als je dat geluid kent, lekker diep en stoer dus. Dat is echt een supergaaf geluid.

Aanrader dus en niet te duur.
Ik heb deze (misschien minder bekende) uitlaat er zelf ook onder hangen en ben er zeer tevreden over!
Sportief, maar geen belachelijk geluid, lekkere rochel bij gas los.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

jnjansen_r5gtturbo schreef:
Matijs schreef:
jnjansen_r5gtturbo schreef:
Matijs schreef:Helemaal met Menno en F16valve eens, niks brommen, rochelen moet dat ding!
Dit geluid verkrijgt men ook met een RVS Magnex systeem;)
En ik zie dat dat aanzienlijk goedkoper is dan de 2 1/2" van GT Tuning. Scheelt bijna 200 muntjes. Is die Magnex ook de volle doorsnede vanaf de turbo? Er staat 'incl. downpipes', dus ik neem aan dat ze bedoelen dat de turbo elbow en de downpipe er ook bij zitten, maar hebben die ook dezelfde doorsnede als de pijp?

De set wordt geleverd met downpipe, maar zonder turbo elbow, bij mij zat tie er niet bij, maar die was tweede hands. De set ziet eruit als deze van EPS.


[img]http://www.uitlaten.com/imagesb/123.jpg[/img]
Juist, dus alleen een 3" eindstuk en verder een vrij dunne buis. Dan ga ik toch voor die van GT Tuning. Die is wel duur, maar dan heb je 2,5" = 63,5 mm doorsnede vanaf de turbo, dus elbow, downpipe en de rest, met 3" eindstuk. Of die Scorpion de Menno heeft, dat klinkt vergelijkbaar, maar zal wel goedkoper zijn dan die jongens van GT Tuning (die zijn wel goed maar ook schrikbarend duur).
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Hmm, die gasten van scorpion hebben echt een waardeloze site. Weet iemand een andere site waar ik informatie over die dingen kan vinden? Of misschien andere merken die een vergelijkbare set leveren?[/b]
Tim B.
Berichten: 553
Lid geworden op: ma 14 jan 2002 0:00

Mag ik hier heel ff offtopic tussendoor? ;)

Wie weet de officiele site van OZ-velgen?


Bedankt
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Tim B. schreef:Mag ik hier heel ff offtopic tussendoor? ;)

Wie weet de officiele site van OZ-velgen?


Bedankt
ga ik er ook even tussendoor :D

http://www.ozracing.nl
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

ik ook nog ff off-topic. Wie weet een site waar(het liefst) het hele assortiment van momo velgen op staan. Ben op zoek naar een momo velg maar kan hem niet weer vinden.
There will be plenty of time to rest when your dead
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

jnjansen_r5gtturbo schreef:
Matijs schreef:Helemaal met Menno en F16valve eens, niks brommen, rochelen moet dat ding!
Dit geluid verkrijgt men ook met een RVS Magnex systeem;)
Precies !

Dan heb je RVS, prima pasvorm en dat voor weinig geld. En een mooi geluidje.
Plaats reactie