Open Filter GTT

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Misschien is er al vaak over gesproken op de site, maar wat is t nut van een open lucht filter op je GT Turbo...?
Ik heb er zelf al een keer 1 gehad op mn vorige GT, dus ik weet hoe(leuk) t klinkt. Maar heeft t positief of negatieve invloed op de prestaties van je GT...???
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ik denk zoals altijd positief. Meer lucht voor de verbranding dus meer vermogen (beetje).
Geloof niet dat dit anders is dan voor andere auto's...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

als het filter warme lucht aanzuigt is het slecht voor de prestaties en voor de motor
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Er zijn al een heleboel topics/discussies over geweest, de meningen zijn er over verdeeld, even een search op het forum dan zul je genoeg vinden
some people are alive only because it's illegal to kill them
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Ik heb er sinds kort ook een open luchtfilter op zitten, weliswaar nog niet op de goede plek maar dat komt nog.
bij mijn GT hoor ik nu de turbo heel goed spinnen en er zit een iets diepere brom in m`n autootje.
Qua vermogen valt het denk nog wel mee wat ik er bij heb gekregen.
Dus voor een beetje sportief geluid kun je het wel doen maar voor meer vermogen kun je het beter laten.
Of niet ??
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

zolang je geen uitgebreide aanpassingen doet om het geheel van koude lucht te voorzien sla je de spijker op zijn kop ....
there is no spoon.
JW
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 11 nov 2001 0:00

Tijn schreef:zolang je geen uitgebreide aanpassingen doet om het geheel van koude lucht te voorzien sla je de spijker op zijn kop ....
Tijn,

Heb jij ook een openlucht filter? Zo ja, wat voor aanpassingen heb jij dan gedaan om 'm van koude lucht te voorzien?
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

ik ga in herhaling vallen vandaag.. :p

ik zoek de foto wel ff op
there is no spoon.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

there is no spoon.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

als ik ergens deze week nog tijd en fut vandaan weet te halen zit er een carbon afscheidig tussen de motorruimte en het filter met een slang die vanuit de bumper koude lucht aanvoert die afscheiding in.

zoals het op de foto erbij ligt is het nog niet optimaal.....
there is no spoon.
JW
Berichten: 169
Lid geworden op: zo 11 nov 2001 0:00

Als je daar een foto van wilt maken, graag! Ik ben erg benieuwd hoe je dat gedaan hebt (met name de buis die je aan hebt gebracht).
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

de buis is eigenlijk het makkelijkste deel....

men neme een slang en een paar tierips.....
mijn bumper heeft nogal een forse koelopening dus een plekkie waar hij het vandaan kan halen is ook zo gevonden ...

overigens moet ik tijd vinden om het schild te plaatsen, niet om de foto te maken ...
there is no spoon.
Mark G
Berichten: 807
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
Locatie: Hoevenen (Antwerpen)
Contacteer:

Als ik goed gezien heb, staat op alle demo-cars van tuners een open-air... (gttuning, bbperf....)
Dus... slecht zal het zeker niet zijn :)
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

foute redenering.

de redenering van een tuner is eenvoudig: als het verkoopt en het klinkt heel snel dan monteren we het.

iedereen die puur voor vermogen tuned zal je vertellen dat het type filter prima is, mits er geen warme lucht aangezogen wordt. kan je ook weinig tegenin brengen lijkt me, warme lucht is minder dicht.. etc etc...

tegenwoordig zie je veel carbon airboxen gemonteerd worden, the best of both worlds zeg maar.
there is no spoon.
Robert dB.
Berichten: 6477
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Woerden

oftewel; ruimte maken (:S) en een afscheiding maken voor je openluchtfilter.


Ik zal nog wel een goed plaatje schieten nadat je het e.e.a. gemonteerd hebt Tijn.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Tijn schreef:foute redenering.

de redenering van een tuner is eenvoudig: als het verkoopt en het klinkt heel snel dan monteren we het.

iedereen die puur voor vermogen tuned zal je vertellen dat het type filter prima is, mits er geen warme lucht aangezogen wordt. kan je ook weinig tegenin brengen lijkt me, warme lucht is minder dicht.. etc etc...

tegenwoordig zie je veel carbon airboxen gemonteerd worden, the best of both worlds zeg maar.
Eh carbon hoor ik nu voor het eerst, waarom eigenlijk, geleid dat niet zo goed of hoe moet ik dat zien.
Ik ga een dezer dagen ook een openlucht filter aanschaffen namelijk en twijfel nog een beetje over de plaats enzo.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Of zorgen voor een luchthapper in je motorkap die koude lucht onder je kap blaast. En dan zo dicht mogelijk bij je luchtfilter :)
5 GT Turbo '88 GT5
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Chrisv schreef:
Eh carbon hoor ik nu voor het eerst, waarom eigenlijk, geleid dat niet zo goed of hoe moet ik dat zien.
.
Carbon word minder warm als aluminium ofzo. En alu blijft langer warm waardoor je weer stralingswarmte krijgt. En het is lichter van gewicht :)
5 GT Turbo '88 GT5
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

carbon is licht en goed hittebestendig chris, en je kan er hele goede vormen van maken.

Door het extreem lichte gewicht bespaar je de moeite om allerlei ingewikkelde filterhuis-beugels te maken.
there is no spoon.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Toch ff lastig doen...:p

Wat is het nut van koude lucht naar je luchtfilter lijden bij een turbo!?!?! Die turbo perst de lucht samen, waardoor het toch warm wordt...vervolgens heb je dan de intercooler om de lucht te coolen, denk dus eigenlijk dat bij een turbo het warme lucht nadeel van een open filter juist geëlimineerd is...alleen is het voordeel van het open filter (groter oppervlak, meer lucht) ook weg omdat de turbo zijn lucht toch wel aan zuigt (misschien een heeeeel ietsiepietsie sneller oppakken van de turbo, maar denk niet eens echt merkbaar). Dus open filter bij een turbo heeft maar één functie...het geluid!

Lijkt me logische redenering toch? :D
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Tijn schreef:carbon is licht en goed hittebestendig chris, en je kan er hele goede vormen van maken.

Door het extreem lichte gewicht bespaar je de moeite om allerlei ingewikkelde filterhuis-beugels te maken.
Ahzo, en waar kan je carbon kopen en aan wat voor prijzen moet ik denken?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

jeroen.k schreef:Toch ff lastig doen...:p

Wat is het nut van koude lucht naar je luchtfilter lijden bij een turbo!?!?! Die turbo perst de lucht samen, waardoor het toch warm wordt...vervolgens heb je dan de intercooler om de lucht te coolen, denk dus eigenlijk dat bij een turbo het warme lucht nadeel van een open filter juist geëlimineerd is...alleen is het voordeel van het open filter (groter oppervlak, meer lucht) ook weg omdat de turbo zijn lucht toch wel aan zuigt (misschien een heeeeel ietsiepietsie sneller oppakken van de turbo, maar denk niet eens echt merkbaar). Dus open filter bij een turbo heeft maar één functie...het geluid!

Lijkt me logische redenering toch? :D
Ik denk maar ik kan het fout hebben :) dat die lucht er heel snel weer uit is dus geen kans heeft om op te warmen...
some people are alive only because it's illegal to kill them
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

@ Chrisv

Lucht warmt niet op door de hitte van de turbo maar door de compressie, samengeperste lucht wordt nu eenmaal warm, vandaar ook de intercoolers! ;)
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

jeroen.k schreef:@ Chrisv

Lucht warmt niet op door de hitte van de turbo maar door de compressie, samengeperste lucht wordt nu eenmaal warm, vandaar ook de intercoolers! ;)
:) ik wist wel dat ik het fout zou hebben.
maar als jij gelijk hebt wil dat zeggen dat al die onzin voor niets is (koude lucht aanvoer e.d.). Kan ik ook niet echt geloven eigenlijk, zou iemand anders dan toch allang op gekomen zijn?
some people are alive only because it's illegal to kill them
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

@Chrisv

ik denk dat het de redenatie is van...als de lucht die aangezogen kouder is dan is het na compressie ook minder warm...of dan wordt er meer zuurstof samengeperst.

Maar volgens mij is dat scheikundig gezien onzin, alhoewel ik het niet zeker weet...ben niet zo'n chemicus! :p
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

je wilt de lucht zou koud mogelijk hebben omdat alle beetjes helpen. de lucht wordt opgewarmd door de compressie inderdaad, maar als hij al warm is zal hij alleen maar warmer worden plus dat er gewoon minder is om te comprimeren.

alle beetjes helpen. en de lucht in eerste instantie tenminste 20 graden koeler de motor in lijkt me een heel beetje.
there is no spoon.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Dacht al dat dat de truuk was ja...
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Ok, weer wat geleerd :)
some people are alive only because it's illegal to kill them
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

iemand nog een antwoord op mijn vorige vraag?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

carbon kopen bedoel je ?

tja, zijn wel wat zaken die dat verwerken

http://www.performanceinnovations.nl
there is no spoon.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Zal wel wat kosten neem ik aan aangezien carbon niet echt een doorgaands materiaal is waar je overal kunt kopen...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Martijn G (Turbo) schreef:Zal wel wat kosten neem ik aan aangezien carbon niet echt een doorgaands materiaal is waar je overal kunt kopen...
Nee het is niet goedkoop zag ik net.

Maar in principe valt die stralingswarmte toch wel te verwaarlozen doordat de koude lucht er snel genoeg langs stroomt?
some people are alive only because it's illegal to kill them
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Welke stralingswarmte bedoel je?? Van aluminium toch?? Stralingswarmte heeft altijd invloed op je luchttemperatuur dus is niet echt te verwaarlozen.
Bij carbon is er (vrijwel) geen stralingswarmte dus blijft de lucht kouder....
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Martijn G (Turbo) schreef:Welke stralingswarmte bedoel je?? Van aluminium toch?? Stralingswarmte heeft altijd invloed op je luchttemperatuur dus is niet echt te verwaarlozen.
Bij carbon is er (vrijwel) geen stralingswarmte dus blijft de lucht kouder....
Ja ok verwaarlozen is een groot woord, maar is het verschil die 100 euro voor een stuk carbon waard?
some people are alive only because it's illegal to kill them
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Hmmmm.....:S Ik denk dat het verschil van luchttemperatuur de 100 Euro niet goedmaakt, het is natuurlijk voornamelijk hittebestendiger en mooier en lichter.
Weet niet zeker of je voor die 100 Euro extra voor carbon moet gaan, dat moeten de echte experts maar uitvinden :wink:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Plaats reactie