Niet verzekerd tijdens legale straatraces

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
Marcel (Mr. Bacardi Cola)

Hoi! Dit bericht kwam ik tegen op het intranet van m'n werk.

Deelnemers aan legale straatraces niet verzekerd

Ook deelnemers aan legale straatraces zijn niet verzekerd.
Het Verbond van Verzekeraars heeft dat laten weten als reactie
op pogingen van drie organisatoren van race-evenementen om
straatraces te legaliseren.

In een persbericht van vrijdagmiddag wijst het Verbond van
Verzekeraars erop dat motorrijtuigverzekeraars deelname aan
straatraces categorisch uitsluiten. Concreet betekent dit dat als een
deelnemer schade veroorzaakt aan derden - bijvoorbeeld het
publiek - deze wel zal worden vergoed, maar dat de verzekeraar
van de dader de uitbetaalde (letsel)schade volledig zal terugvorderen.
Schade aan de eigen auto wordt sowieso niet vergoed.

Het Verbond van Verzekeraars vindt dat het niet mogelijk is om
straatraces, legaal of niet legaal, op een verkeersveilige manier te organiseren.
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Nee, maar oude bejaarden verzekeren ze nog wel!! Die zijn tien keer zo gevaarlijk als street racers!! :wink:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Marcel (Mr. Bacardi Cola)

Weet ik Martijn. Ik heb er zelf ook altijd last van. Bejaarden die met 60 km p/u over de snelweg kruipen. Maar dit bericht gaat dus over legaal straatracen. Iets wat men de laatste tijd probeert op te zetten. Denk aan de airstrip bij Drachten of het circuit van Zandvoort. Je zult je dus op een één of andere manier apart moeten verzekeren als je legaal wilt sprinten.
Tijn
Contacteer:

Bij rally's verzekert de organisator alle deelnemers voor aansprakelijkheid met een zeker eigen risico (€450 meestal) De premie zit verrekend in het inschrijfgeld.

Het is dus feitelijk niets nieuws, ik verbaas me er ook over dat er zo verwonderd op gereageerd word. Geen enkele autosport is verzekerd.
there is no spoon.
jeroen.k

Lijkt me ook logisch idd, je eigen auto is je eigen verantwoordelijkheid, dus als die stuk gaat moet je hem zelf oplappen, en de organisatie moet er in principe voor zorgen dat schade aan derden gedekt is, maar eigenlijk dat schade aan derden niet of nauwelijks mogelik is!
Xedrah

Volgens mij is het nooit anders geweest inderdaad. Kijk maar in de polis. Daar staat het ook in.

Logisch lijkt me. Bovendien valt het qua gevaarlijkheid ook ernstig mee. Wat kan er misgaan op een brede en erg lange strip? Ik heb op de baan de afgelopen sprints in Drachten geen ongelukken gezien. Gelukkig.
Tijn
Contacteer:

voor de duidelijkheid, schade aan vangrails, lantarenpalen, hekwerk en meer van dat soort dingen is dus ook voor je eigen rekening.
there is no spoon.
Anonymous

Tijn schreef:voor de duidelijkheid, schade aan vangrails, lantarenpalen, hekwerk en meer van dat soort dingen is dus ook voor je eigen rekening.
Tijn, hoe zit dat bij rallye en circuit, als je dus daar schade maakt aan bv vangrails en borden??
Tijn
Contacteer:

Zeeuw schreef:
Tijn schreef:voor de duidelijkheid, schade aan vangrails, lantarenpalen, hekwerk en meer van dat soort dingen is dus ook voor je eigen rekening.
Tijn, hoe zit dat bij rallye en circuit, als je dus daar schade maakt aan bv vangrails en borden??
dat dekt de verzekering van de organisator dus, minus het eigen risico van 450 euro en tot een maximum van 450000 euro als ik het wel heb.
dat is wat ik mij herinner van de theorieboeken rally, hoe het bij race zit weet ik niet precies, maar ik geloof dat je daar alle schade aan vangrails voor je kiezen kan krijgen als je pech hebt.
there is no spoon.
Plaats reactie