
Al ruim een jaar heb ik een B18FT (Volvo 1.7 Turbo) motor staan om in een R5-je te zetten. Deze is standaard uitgerust met een 45 PK 1.1 motor. Mijn andere auto, de Renault Rodeo Turbo, eiste aldoor de aandacht op, dus kwam het er niet van. Nu ik daarvan de motor aan gort gereden heb

Een paar weken geleden begonnen de boel te inventariseren. Vorig jaar zag ik al dat de bak stuk was, dus heb ik een 5-bak van een 5TR erop gezet. Deze heeft een kabel voor km-teller. Wel zo handig

Verder moest de kabelboom worden aangesloten. Dat ging met wat foto's op ons forum van Siegert vrij gemakkelijk. Bij mij miste alleen een aarding, maar die heb via een relais gekoppeld. Vervolgens getest of ik vonk had en ja

Daarna de injectoren bekeken. Deze klikte nog nauwelijks en waren heel erg vervuild. Ik heb ze weggebracht naar Electrostart in Langedijk en die heeft ze gereviseerd en getest. Zelf heb ik nog gekeken of de flow van de benzinepomp en retour goed verliep.
En dan was het grote moment daar, "the first start", zoals je kunt zien in het volgende filmpje:
of https://youtu.be/sAxaWYMevT4
Ik zag al gauw dat er nog ergens een lek op het spruitstuk zat (de stationairklep hing los

of https://youtu.be/ApQuRGKG-aA
Nu ik weet dat de motor loopt ga ik wat pakkingen vervangen en de distributie. Daarna de motor wisselen in de R5. Ik hoop dat het rijdt voor 15 december, want is er weer APK nodig. Het uiteindelijke doel is een soort van Rally-auto
