Sleepring?

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Ik heb sinds een paar dagen dat ik een krakend geluid hoor uit mijn stuurkolom en sinds zonet is het airbaglampje gaan branden.

Ik heb 'm even aan de uitleescomputer gehangen en krijg code DF072, onderbroken circuit stuurwiel. Ik vermoed dat ik met de sleepringkwaal heb te maken.

Kun je de ring/kapotte onderdelen los krijgen bij de dealer? Ik heb namelijk even gezocht op internet en kom bij de online slopers op een complete combischakelaar uit. Laagste prijzen zo'n 75 euro.

Bij het vervangen ervan, zijn daar nog specifieke handelingen bij nodig?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Was inderdaad kapot en inmiddels vervangen.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

En nog tips voor andere mensen die hier ook mee te maken gaan krijgen? Vragen zonder antwoorden hebben we hier al genoeg van :p
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

'T stelt niet zo heel veel voor. Er is veel op t internet te vinden, maar heb nog niet een compleet verhaal gezien. Ik kan wel even een korte neerzetten.

Als de Cruise Control, toeter, en/of airbag niet meer werkt, heb je groot kans dat de sleepring kapot it. Dit is een flatcable die om de stuurkolom is heen gedraaid, deze is helaas niet (eenvoudig) te repareren en dient samen met de combischakelaar te worden vervangen.

Bestel je hem bij de dealer, dan krijg je de goede mee. Want dit is afhankelijk van jouw auto. Bestel je 1 via de sloop, let dan op dat je de juiste besteld; cruise control, automatische verlichting, radiobediening, mistverlichting, regensensors etc.... Zodra je de combischakelaar binnen hebt, kan het feest beginnen.

-Zorg dat het stuur recht staat en de wielen recht voordat je begint.
-Haal eerst de accupolen van de accu en wacht enige tijd (grofweg 30 minuten zou voldoende moeten zijn)
-Haal met een torx 15 beide kappen van het stuurkolom los (3 schroeven)
-Steek de torx 15 achter in het stuurwiel via het gaatje op de achterkant. De airbag zal loskomen en haal hem naar boven weg.
-Verwijder de bedrading van de airbag door de gele lipjes omhoog te wippen. Onthoudt welke kleur aan welke kant zat.
-Maak alle stekkers los in het stuurwiel.
-Verwijder het stuur door de bout te verwijderen met een Torx 50
-Haal de stekker van de radiobediening eraf.
-Maak de combischakelaar los met een torx 15 achter de unit.
-Met wat getrek, komt de combischakelaar naar voren
-Trek niet te hard naar voren, er zitten nog 3 stekkers achter de schakelaar
-Pak de nieuwe schakelaar, bij een nieuwe kan hij er direct op, bij een 2e handsje; draai de center eerst naar links tot je lichte weerstand voelt en dan compleet naar rechts tot je daar een lichte weerstand voelt. draai de schakelaar naar de helft van het aantal omwentelingen terug. De stekker zou nu bovenaan moeten staan.
-Het monteren is nu weer het tegenovergesteld van hiervoor beschreven, met de volgende aanvullingen
-Als je de combischakelaar terugzet, zet dan de lichtschakelaar op standje parkeerlicht. Dit is voor later belangrijk als de polen erop komen. Het voorkomt een piekspanning door het systeem.
-De bout van het stuurwiel moet met een moment van 44nm of volgens Renault; 4,4 daNm :p
-airbag er weer in, polen er op (van de accu, niet oostblok) en starten maar.

Maak een proefritje en check alle bedieningselementen. Stuur ook even volledig heen en weer.
Alles goed; dan gelukt en kunnen de kappen er weer op.
Plaats reactie